Nytt hus-akustikkutfordringer generelt, og i lytterom

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Det blir nok veldig bra med Ecophon/rockophon i taket. Bassen under 250Hz kan du ta på andre måter. Det er ekstremt mye å hente på å optimalisere akustikken. Hadde folk fått øynene opp for det, så hadde kabeldiskusjon på sentralen gått ned. Og forsåvidt det samme med elektronikk.

Jeg har desverre ikke så mye å bidra med når det gjelder lydisolering, men håper du finner gode løsninger og hold oss oppdatert. Trenger å lære slikt selv.

Y

ymir

Gjest
hei
Etter at Helmholtz resonatorene kom inn i stua og erfart deres virkning vil jeg heller si at kabel og elektronikk diskusjonene hadde økt.
Nå for jeg stor respons på en hver utskifting.Aldrig har det hvert lettere å høre hva som skjer lydmessig når det kommer en nytt komponent inn i systemet.

Akustikk betyr mest når en driver med denne hobbyen.

For å sitere Tømmervik ved OHS etter en samtale.Han hadde hvert på besøk hos en med "et plastikk anlegg" som hadde jobbet en del med akustikken."jeg skjemdes når jeg gikk derfra,og tenkte på million anlegget hjemme."

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.716
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Det er vel slik at du må absorbere i en avstand fra veggen som er mer enn 1/8 av bølgelengden hvis du skal få noe særlig effekt!

20 cm begynner å gi effekt ved ca 200Hz og har full effekt fra ca 400Hz og oppover.

Personlig liker jeg et godt dempet rom. Og hadde noe vurdert å plassert litt mineralull over disse takplatene. En annen mulighet er å lage en kasse langs veggene med tykkere lag (typisk downlight kasse) som kunne ha mye mineralull eller lignende. Altås at alle takets kanter var dekket av en 60x60cm med demping.

Dempematerialet til å gjøre noe slikt under byggefasen koster omtrent det samme som en DAD.....

Mvh
OMF

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.863
larkrla,

De skyvedørene høres ikke helt optimale ut.

Du må passe på at du får det tilnæermet helt lufttett gjennom dørene når disse er igjen. Du må ha tetningslister. Vanlige skyvedører har svært mye lufting. Det har forsåvidt en del andre dører også, men da går det an å sette på tetningslister.

Bassgang tilnaborommene: Dette tror jeg blir vanskelig å bli kvitt. Bud en er å unngå alt som likner spikes under høyttalerne. De må stå på myke føtter. Hvis du har betongdekke er mye gjort da, tror jeg. Har du etasjeskiller i tre så fungerer det rimelig bra med parkett (og noe mykt under parketten). Vi la parkett uten å fjerne gammelt teppe. Fikk da litt ekstra isolasjon. Høyttalerne står på gummiføtter og det fungerer relativt bra.

Et ekstra stenderverk mot barnerommet hjelper mye. Det blir ikke stille, men det blir så stille at man kan ha et moderat lydnivå til ungene sovner - hvis de liker å ikke tåle lyder når de skal sove. Når de har sovnet, eller hvis de ikke har slike "stillhetsnykker" så har man en løsning som fungerer for alle parter. Et ekstra stenderverk + doble plater demper rimelig bra. Ikke nok til å spille 110dB uten å forstyrre resten av huset, bra nok om man ikke er avhengig av å spille svært høyt. Men det er altså svært viktig at det blir rimelig lufttett. Her er døren spesielt kritisk. Man kan med fordel også gjøre seg litt ekstra flid med plastikk og isolasjon der det er ledningsføringer og andre føringer.

Ellers tror jeg du har gjort et godt valg med tak. Dette blir et betydelig dempingsareal. Jeg tipper at det vil ta ned etterklangstiden i bassen ganske mye også, selv om det vil gi vesentlig mindre bassdemping enn lengre opp.

Jeg tror du er på vei mot noe som hele familien vil få stor glede av i mange år. Jeg har et sånt rom hjemme, og livskvaliteten det gir er helt ubetalelig.

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Antall liker
2.594
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Hei alle, og takk igjen for mange bra innspill.

Bx; når det gjelder skyvedørene, leder ingen av disse mot barnerom. Kun mot stue/kjøkken-arealer. Selvsagt må de være så tette som mulig for det, men det påvirker ikke barnerommet så mye. Inn til "soveromsføyen" fra oppholdsarealene er det bestilt en lyddør som skal ivareta støyproblematikk her.

Det blir i grunnen to vegger mellom lytterommet og soverommet. Men veggen direkte mot tv-stua blir perforert ved integrering av stereobenken. Men veggen og døren bak anlegget, direkte mot soverommet kan gjøres helt tett og med alle tiltak man ønsker. Oppnår da en halvmeter luftrom mellom veggene ca, regner med det er positivt hvis begge er isolert så godt som mulig i tillegg?

Har undersøkt mulighet for å integrere bassfeller i veggene, men iflg Ac.Tuning, vil ikke dette gi ønsket effekt verken når det gjelder lytteopplevelser eller støyproblematikk. Disse må henge på veggene som foreskrevet for å fungere slik de er tenkt.

Tidligere i tråden ble romstørrelsen H3m X L6m X B4,5m pekt på som et mulig problem? Hva mener man evt da?

Vinduene bakerst i rommet havner minst 1m bak lytteposisjon, tenker å bruke lameller av noe slag her.

Gulvet er i 2.etg med etasjeskiller i tre. Parkett er det også. Kan ikke ha noe annet under parketten enn i resten av etasjen mtp høydeforskjeller. Men etasjeskilleren skal være godt ivaretatt mtp akustikk mellom etasjene, trinnlydsplater m.m.

Jeg gleder meg som en unge til abolutt alt utenom hagearbeid når det gjelder å flytte fra leiligheten til dette huset.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.406
Torget vurderinger
28
larkrla skrev:
Fosse skrev:
Dersom dette skal være en stue og utseende er vesentlig ville jeg vurdert perforert gips i himling. Type Danoline Designpanel eller Gyproc.
(Jeg vet det kanskje finnes bedre løsninger mht audio, men det er kanskje godt nok, og ser veldig bra ut).
Eksempelbilde:
Det viktigste er at du selv er fornøyd, så da er det hele i sin skjønneste orden. Selvsagt vil slike plater absorbere mer enn perforert gips.

Det er valgt enten Ecophon Master Alpha eller Rockphon Sonar. Platene er helt slette og brukes bla i store resepssjoner, kontorrrom m.m. Uansett velges skjult bæresystem slik at det synes i så liten grad som mulig at det overhodet er plater der. Begge disse har helt fremragende absorberende egenskaper fra ca 100Hz og oppover. Etter mitt syn er disse penere enn perforert gips. Og det er jo meg det gjelder ;)

Ellers takk for innspillet!

Topp Bunn