Digitale avspillere Nytt anlegg; trenger jeg dac?

viddivaddi

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.10.2012
Antall liker
14
Sted
Oslo
Hei!
Jeg har de siste månedene anskaffet meg nytt (brukt) stereoanlegg. Først kjøpte jeg nye høyttalere, Klipsch Heresy lll, og så ny forsterker, Abrahamsen V2 + en billig sub, Radionette 10" jeg fikk med på kjøpet. Jeg spiller nå fra spotify på macbook pro med minijack til forsterkeren.

Jeg har alldri hørt pc-lyd gjennom dac, men lest mange steder at dac skal forbedre lydkvalitet ved å fjerne støy som kommer fra datamaskinen, som brum og jitter. Når jeg spiller nå kan jeg ikke høre noe støy som forplanter seg i høyttalerne med mindre volumet er på fullt på datamaskinen. (da skurrer det i diskanten på noen bestemte frekvenser). Har det da noe for seg å kjøpe dac? Blir lydbildet mer kontrastfyllt eller forbedret på noen annen måte?

Vet jeg må prøve å høre selv, men før den tid lufter jeg tanken her..

Evelen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.07.2009
Antall liker
69
Sted
Vest-Agder/Søgne
Torget vurderinger
2
Prøv selv.
Men husk at selv de minste hørbare forskjeller blir beskrevet som enorm ekstreme forskjeller her på sentralen.

T

Torget

Gjest
Jeg har alldri hørt pc-lyd gjennom dac, men lest mange steder at dac skal forbedre lydkvalitet ved å fjerne støy som kommer fra datamaskinen, som brum og jitter. Når jeg spiller nå kan jeg ikke høre noe støy som forplanter seg i høyttalerne med mindre volumet er på fullt på datamaskinen. (da skurrer det i diskanten på noen bestemte frekvenser). Har det da noe for seg å kjøpe dac? Blir lydbildet mer kontrastfyllt eller forbedret på noen annen måte?

Vet jeg må prøve å høre selv, men før den tid lufter jeg tanken her..
Tror det kommer litt an på hva du er ute etter.
Noen prioriterer en god dac for bedre kontroll/oppløsning, mer gjennomsiktig mellomtone, ect.
Andre prioriterer større høyttalere/dyrere sub/ect.

Heresy med dac er ikke dumt(imo) :)

viddivaddi

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.10.2012
Antall liker
14
Sted
Oslo
Nei får nok bare prøve, men dersom det er minimalt/ikke hørbart tenker jeg at jeg kommer til å skippe det..

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Alle databaserte løsninger skal ha ekstern DAC. Det er min mening. Prøv Abrahamsens egen, eller Rega Dac- jeg ville tatt ut den titommeren, solgt den, og lagt penga i DACen..

U

utgatt60135

Gjest
Det har blitt sagt at den interne DAC´en hos Mac er av bra kvalitet, noe jeg selv fikk opplevd da jeg kjøpte en Audioquest Dragonfly som har fått gode kritikker. Jeg er neimen meg ikke sikkert på om jeg hørte forskjell. Uansett så er det små forskjeller på Dac´er. Du kan godt prøve, men best å ha en returmulighet om du synes forskjellen er ubetydelig/umerkelig. "Fjerne brum og støy" kan du bare legge i skuffen for uriktige opplysninger.

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Jeg bruker Mac Air selv, og kan love deg den innebygde der aldri vil ta rotta på min Musical Fidelity VDAC2! Forresten er også denne et bra alternativ om penga er knappe,

vibberg

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
15
Med Macbook Pro har du faktisk muligheten til å avspille 24bit 96khz-filer, ved å bruke TOSlink (laser) ut til dac :)

Skurringen din skyldes nok bare for høy utgangsgain ved fullt volum, har samme greia med min Mac, også når jeg bruker TOSlink.

Spotify låter også bedre hos meg med denne løsningen.

viddivaddi

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.10.2012
Antall liker
14
Sted
Oslo
Skurringen er ikke noe problem når jeg fant ut årsaken, løsning er jo såre enkel; 3/4 volum på macen. Hvordan blir Spotify bedre? Kan man ikke få 24bit, 96khz ut med USB til Dac? Hvorfor ikke bruke macens innebygde dac når den ikke produserer bakgrunnstøy, hvilket andre fordeler er det ved ekstern dac?

viddivaddi

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.10.2012
Antall liker
14
Sted
Oslo
Det har blitt sagt at den interne DAC´en hos Mac er av bra kvalitet, noe jeg selv fikk opplevd da jeg kjøpte en Audioquest Dragonfly som har fått gode kritikker. Jeg er neimen meg ikke sikkert på om jeg hørte forskjell. Uansett så er det små forskjeller på Dac´er. Du kan godt prøve, men best å ha en returmulighet om du synes forskjellen er ubetydelig/umerkelig. "Fjerne brum og støy" kan du bare legge i skuffen for uriktige opplysninger.
Jeg har en stasjonær pc, og denne gir en del støy til høretelefonene mine (Grado). Denne har ikke dedikert lydkort, så om jeg hadde brukt denne maskinen til musikkavspiller hadde nok dac vært lurt kan jeg tenke meg.

erlanddf

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2012
Antall liker
61
Torget vurderinger
5
I mitt hode er en DAC hjertet i et moderne stereoanlegg der man spiller digitalt fra CD, FLAC og andre ting. Går konverteringen fra digitalt til analogt feil her er det ingen kabler, forsterkere, høyttalere osv som kan hente det inn. Går man litt mer enn fem år tilbake i tid var det nettopp bedre DAC (og også drivverk) man betalte for ved dyrere CD-spillere og nettopp dette som ga de bedre lyd. De sier seg neste selv at en DAC i mobiltelefonen (ja, det er en der også), PC'en eller andre steder svært sjeldent kan bli like bra som en stand-alone DAC som er laget for digital-analog konvertering og kun det.

Aggromagnet

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.08.2012
Antall liker
70
Hvis det kun er dataen det skal brukes på - selg subben og kjøp et dedikert lydkort.

viddivaddi

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.10.2012
Antall liker
14
Sted
Oslo
I mitt hode er en DAC hjertet i et moderne stereoanlegg der man spiller digitalt fra CD, FLAC og andre ting. Går konverteringen fra digitalt til analogt feil her er det ingen kabler, forsterkere, høyttalere osv som kan hente det inn. Går man litt mer enn fem år tilbake i tid var det nettopp bedre DAC (og også drivverk) man betalte for ved dyrere CD-spillere og nettopp dette som ga de bedre lyd. De sier seg neste selv at en DAC i mobiltelefonen (ja, det er en der også), PC'en eller andre steder svært sjeldent kan bli like bra som en stand-alone DAC som er laget for digital-analog konvertering og kun det.
Det er det jeg lurer litt på, om det egentlig sier seg selv.. Jeg skjønner ikke helt hvordan konverteringen rent teknisk foregår. Jeg vet at dårlige lydkort kan gi lyd ut med støy, men utover dette lurer jeg på hva som faktisk blir tilført eller fratrukket lyden i konverteringsprosessen. Har blitt skeptisk til hva som faktisk er bra, og hva som er humbug etter å lest om butikker som påstår at en digitalkabel gir bedre farger og skarpere bilde, eller bedre lyd enn en annen da dette er teknisk umulig siden kabelen kun sender digitalsignal som enten kommer frem eller ikke (og da er den jo defekt). Men som sagt, man må jo bare prøve selv. Noen som vet om Numark sin trådløse dac er god? Den er billig, og ser ikke akkurat flott ut, men kabelreduksjon er jo alltid velkomment. Etter hva jeg har forstått skal Numark være flinke på digistuff..

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Ved å gi ut trekvart volum på Mac, sparer du en del støy , ja. Men ikke alt. Og dedikerte lydkort er dyre i forhold til hva du får. Dessuten er Mac´er tenkt som musikkmaskiner til å begynne med- de brukes som hovedplattform for 95% av verdens studioer- Pro Tools er et Macprogram..og iTunes er en god browserdatabase. Enkleste vei der ,er altså en MAC, med en Musical Fidelity VDAC 2, vekk med Radionetten, og bruk Klipsch, MF og Abrahamsen! Ferdig biff- 2300 kr for DAC- og den kan oppgraderes med separat PSU etterhvert--jeg har fullt sett selv, som i tillegg til disse to delene inkluderer en VCAN2 til bruk som volumkontroll på aktive Genelec 6010A og med Shunyata Hydra 2 strømrenser.

Sist redigert:

vibberg

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
15
Skurringen er ikke noe problem når jeg fant ut årsaken, løsning er jo såre enkel; 3/4 volum på macen. Hvordan blir Spotify bedre? Kan man ikke få 24bit, 96khz ut med USB til Dac? Hvorfor ikke bruke macens innebygde dac når den ikke produserer bakgrunnstøy, hvilket andre fordeler er det ved ekstern dac?
Nei, du får ikke 24bit ut via usb fra mac meg bekjent, det får du kun ut fra minijacken som også er TOSlink. Fordelen med dette er da "ren" data ut til DACen, dvs. at macen kun brukes som lagring og foring av data til DACen, som så konverterer signalet til analogt.

Det finnes endel forskjellige rimelige DACer, med oppsampling, og kritikerne er enig i at disse gjør lydkvaliteten bedre. Med mindre du har brukt mye penger på lydkort til PCen/Macen. Min mening er at det er enklere og rimeligere med en ekstern DAC, hvis du ikke også skal bedrive lydproduksjon.

viddivaddi

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.10.2012
Antall liker
14
Sted
Oslo
Nei, du får ikke 24bit ut via usb fra mac meg bekjent, det får du kun ut fra minijacken som også er TOSlink. Fordelen med dette er da "ren" data ut til DACen, dvs. at macen kun brukes som lagring og foring av data til DACen, som så konverterer signalet til analogt.

Det finnes endel forskjellige rimelige DACer, med oppsampling, og kritikerne er enig i at disse gjør lydkvaliteten bedre. Med mindre du har brukt mye penger på lydkort til PCen/Macen. Min mening er at det er enklere og rimeligere med en ekstern DAC, hvis du ikke også skal bedrive lydproduksjon.
Mulig jeg er på jordet nå, men gir ikke USB-porten også "ren" digital data fra maskinen til dac, uten noen form for konvertering. Man kan jo tross alt sende allt mulig slags data via USB (bilder, video, tekst, osv osv) hvorfor skal det være begrensnig på lydfilers kvalitet? For dårlig båndbredde (480Mbit/s)??

Jaja, blir spennende å få en dac i hus å prøve, istedet for å forsøke å forstille seg med teknisk resonering..

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Se i allefall på muligheten for å få lånt opp en VDAC2- og ta ut titommeren- tror den vil ødelegge mer enn den er god for i akkurat det settet der. Heresy III er litt Harry-sy, men på en særs ålreit måte- du kommer til å like dem;D. Abrahamsen låter som klassisk Electrocompaniet- en knallmatch til Klipsch. Kos deg med musikken.

viddivaddi

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.10.2012
Antall liker
14
Sted
Oslo
Se i allefall på muligheten for å få lånt opp en VDAC2- og ta ut titommeren- tror den vil ødelegge mer enn den er god for i akkurat det settet der. Heresy III er litt Harry-sy, men på en særs ålreit måte- du kommer til å like dem. Abrahamsen låter som klassisk Electrocompaniet- en knallmatch til Klipsch. Kos deg med musikken.
Jeg er særs fornøyd med lyden i anlegget, og hører på musikk flere timer til dagen. !0 tommeren er såvidt hørbar, og gir kun litt ekstra bassfylde i sanger med mye dypbass når jeg spiller høyt. Egentlig gjør den ikke musikken verken bedre eller dårligere, bare annerledes synes jeg. Den står rimelig bortgjemt i hjørnet bak sofaen motsatt fra heresyene, da den er stygg som et hell.... Mulig jeg forsøker å selge den, men vet ikke hvor lett den er å omsette (jeg ville ikke kjøpt den) :-D

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Jada, Whisky Waits er akkurat så småharry at det blir knalltøft med de Heresyene dine. Det er nok av basshuer her inne, så om prisen er lavt nok satt, ryker den ut i helga. Finner du ut at du likevel savner bass, kjøper du en ordentlig en, fra det eneste riktige merket,-walisiske REL:: Mono AS tar inn både Klipsch og REL.

viddivaddi

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.10.2012
Antall liker
14
Sted
Oslo
Jada, Whisky Waits er akkurat så småharry at det blir knalltøft med de Heresyene dine. Det er nok av basshuer her inne, så om prisen er lavt nok satt, ryker den ut i helga. Finner du ut at du likevel savner bass, kjøper du en ordentlig en, fra det eneste riktige merket,-walisiske REL:: Mono AS tar inn både Klipsch og REL.
Haha, stemmer det.. Suben får stå en liten stund i hvertfall..

2112

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.04.2011
Antall liker
44
Torget vurderinger
7
Hadde selv Musical Fidelity VDAC2 en periode. Var overhodet ikke en god match i mitt oppsett med Klipsch. Jeg endte opp med å bruke analog-ut fra squeezebox i stedet.

vibberg

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
15

Mulig jeg er på jordet nå, men gir ikke USB-porten også "ren" digital data fra maskinen til dac, uten noen form for konvertering. Man kan jo tross alt sende allt mulig slags data via USB (bilder, video, tekst, osv osv) hvorfor skal det være begrensnig på lydfilers kvalitet? For dårlig båndbredde (480Mbit/s)??

Jaja, blir spennende å få en dac i hus å prøve, istedet for å forsøke å forstille seg med teknisk resonering..
Det er i allefall hva jeg fant ut i 2011 da jeg kjøpte min Mac...det er mulig med 24 bit ut fra usb, men tungvint, du trenger et lydkort og et program, som dette: USB Audio Setup (Mac, Windows and Linux)

Og hver gang du kobler fra macen og til igjen, må du gjøre innstillingene på nytt :-(

Det enkleste, fant jeg ut, var en DAC som også tok TOSlink inn.

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Nåvel. Da mangla det nok i varmedepartementet hos deg, da..MF tar optisk også. Men , som dere ser har jeg anbefalt Rega og Abrahamsen også..fritt valg.

T

tce-teams

Gjest
hegel sin hd2 dac er ganske brukbar som pre dac , låter rett og slett best med ein anen dac koblet til hegel hd 2.

vibberg

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
15
Nåvel. Da mangla det nok i varmedepartementet hos deg, da..MF tar optisk også. Men , som dere ser har jeg anbefalt Rega og Abrahamsen også..fritt valg.
Ting har vel forandret seg på to år, men det er nok en grunn til at MF har dedikerte 24bit USB-konvertere i sin range...det var ikke mulig å få usb/24bit-komboen for en rimelig penge, derfor sitter mange med Dacer og eksterne lydkort som kun tar 16bit usb inn. Jeg husker tilogmed jeg kom over et eksternt lydkort til Mac som kunne konvertere 16bit til 24bit, så fikk du mere støy på lydkilden ;) Det hadde jo en funksjon for miksing og mastring av lydspor selvfølgelig...

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
OK! Da låner du opp en M1, da..

Bulter

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2003
Antall liker
3.824
QNKTC er en USB-DAC til 970,- kroner inkludert frakt som gir deg mulighet til å spille hires-filer opp til 24/192. Du bestiller den fra konstruktør Børge Strand-Bergesens hjemmeside. Les mer her!

DAC-en har også fått meget bra omtale i Watt. Testen er tilgjengelig på QNKTC's hjemmeside
Den er også omtalt på hjemmesiden til Oslo Audio Society

Lykke til!!

Sist redigert:

vibberg

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
15
Dette er det jeg snakker om: Her har du en DAC som tydeligvis bare tar 16bit inn (slik det står beskrevet tolker jeg det dithen, ville ellers ikke vært grunn til å ordlegge seg på denne måten i annonsen) , slik at du må få Macen til å redusere utsignalet til 16bit, for at DACen skal sample det opp igjen. Garantert forringelse av den originale (24bit) lydkilden.

I tillegg vil oppsamplingen "redusere støygulvet". Dette er tøv fra ende til annen, oppsampling har kun en fordel med seg: Den kan føre til bedre klokking slik at signalet (samplingene) som allerede er der blir bedre avspilt i tid. Hvis du har en god DAC da...oppsampling vil støymessig i beste fall bare unngå å tilføre mere støy. For eksempel, ved økning fra 16bit til 24bit vil følsomheten for når samplingen begynner (eller slår inn om du vil) økes fra rundt 90 til +/- 110db. Problemet er bare at den digitale lydkilden du oppsampler er samplet i en gitt bit allerede, slik at det du får med ved å sample mer av et samplet signal, i beste fall er absolutt ingenting!

viddivaddi

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.10.2012
Antall liker
14
Sted
Oslo
Noen som har god erfaring med trådløs dac, isåfall hvilken? Ville vært fint med trådløst..

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Antall liker
152
Det skader ikke å prøve en Abrahamsen A-DAC II. Det er til syvende og sist dine ører som bestemmer om dette ble bedre eller ei. Jeg ville nå gjort det på den måten.

Edit: og hiv ut den subben. Den klarer uansett ikke å holde følge med Heresey III ;)

T

tce-teams

Gjest
hegel sin hd2 dac er ganske brukbar som pre dac , låter rett og slett best med ein anen dac koblet til hegel hd 2.
Da bruker du den bare som usb/spdif-converter, og ikke som dac i det hele tatt, strengt tatt.
Ja blir vel noe sånt , er dacen i reciveren jeg bruker , men nå tar hegel hd 2 noe og før den gir videre informasjon til reciveren trur jeg.

Du kan lese litt hegel hd2 dac her Hegel HD2 presenterer et lydbilde med god fylde, og oppløsningen er superb over hele linja. Den komplekse tonestrukturen i krispe gitarer og fioliner kommer meget godt frem. Mannlige sangstemmer har god fylde, samtidig som det er et knivskarpt fokus på overtonene. Basstromma er kontant men likevel fyldig. Med 24-bit Flac-versjon av Trondheimsolistenes ”In Folk Style” er lydsporet glattere og mer oppløst, med et bredere og ryddigere lydbilde enn med noen av de andre DAC-ene – bortsett fra de to dyreste til 10.000 kroner. Og selv de dyreste DAC-ene i testen låter enda bedre med Hegel HD2 koblet fra PC-en og videre inn på deres koaksialinngang! Hegel har laget et klasseknusende produkt!

Sist redigert:

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
nå tar hegel hd 2 noe og før den gir videre informasjon til reciveren trur jeg.
Det tror jeg ikke. DAC-en i receiveren forventer det samme SPDIF-signalet inn enten det kommer rett fra et drivverk eller har blitt konvertert fra et usb audio-signal. Det ville vere ganske oppsiktsvekkende dersom Hegel-dac-en skulle forandre noe på digitalstrømmen på veien.

T

tce-teams

Gjest
nå tar hegel hd 2 noe og før den gir videre informasjon til reciveren trur jeg.
Det tror jeg ikke. DAC-en i receiveren forventer det samme SPDIF-signalet inn enten det kommer rett fra et drivverk eller har blitt konvertert fra et usb audio-signal. Det ville vere ganske oppsiktsvekkende dersom Hegel-dac-en skulle forandre noe på digitalstrømmen på veien.
Det kan hende dazed , men det måtte bli sånn , da jeg ikke har digital utgang fra mini pcen min som står oppå racken :) Jeg prøvde analog utgangene på hegel hd2 og inn på reciveren og det låt forferdelig. Så det ble usb fra pc til dac og spidf ut fra dac og inn på reciver , og da ble lyden 100 ganger bedre for og si det sånn.

Topp Bunn