NYHETER - platespillere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.767
    Antall liker
    21.657
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ekstremt lik. Dayton har spandert en bedre pickup, og blåtann.
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.944
    Antall liker
    2.193

    Samme spiller?
    Mye som tyder på slektskap ihvertfall. En bekjent kjøpte den Argonspilleren, svært så fornøyd er han. Plugg og spill. Han er ikke belemret med lidelsen Audiophilia nevrosa, men i stedet er han glødende opptatt av musikk.
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.642
    Antall liker
    15.510
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    KLAUDIO Magnezar ble presentert i 2023, men har kanskje ikke fått plass i tråden før nå.

    kd-mgz-tt1_p1-700x700.jpg
    The Magnezar turntable pushes technology to its limits with unprecedented design and features. The platter floats entirely on permanent magnets, so there are no mechanical thrust bearings. It contains an exceptionally quiet direct drive motor. Liquid is used to enhance stabilization. An automatic clamping system flattens both center and periphery of the LP. The Magnezar supports dual tonearms, with support for Klaudio’s tangential tonearm and laser pod.

    Features

    • Magnetically levitated platter
    • Ultra quiet direct drive motor
    • Enhanced liquid stabilization and lighting
    • Automatic spindle and peripheral clamping
    • Dual tonearm support, including Klaudio tangential tonearm and laser pod
    • Adjustable platter speed: 33, 45, & 78rpm
    • Aluminum construction

    Specifications

    • Wow and Flutter: 0.06% max.
    • Speed Accuracy: ~0.001%
    • Motor Torque: 2 Nm/sec
    • Total Weight: 108lbs (49kg)
    • Size: 22.6x16.2x10in (574x413x263mm)
    • Platter Weight: 44lbs (20kg)
    • Platter Size: 14.4x4.1in (365x105mm)
    • Input Power: 100-240VAC 50/60Hz, 1A Max

    kd-mgz-tt1_p3-700x700.jpg


     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.834
    Antall liker
    5.483
    Sted
    Holmestrand
    KLAUDIO Magnezar ble presentert i 2023, men har kanskje ikke fått plass i tråden før nå.

    Vis vedlegget 1011050
    The Magnezar turntable pushes technology to its limits with unprecedented design and features. The platter floats entirely on permanent magnets, so there are no mechanical thrust bearings. It contains an exceptionally quiet direct drive motor. Liquid is used to enhance stabilization. An automatic clamping system flattens both center and periphery of the LP. The Magnezar supports dual tonearms, with support for Klaudio’s tangential tonearm and laser pod.

    Features

    • Magnetically levitated platter
    • Ultra quiet direct drive motor
    • Enhanced liquid stabilization and lighting
    • Automatic spindle and peripheral clamping
    • Dual tonearm support, including Klaudio tangential tonearm and laser pod
    • Adjustable platter speed: 33, 45, & 78rpm
    • Aluminum construction

    Specifications

    • Wow and Flutter: 0.06% max.
    • Speed Accuracy: ~0.001%
    • Motor Torque: 2 Nm/sec
    • Total Weight: 108lbs (49kg)
    • Size: 22.6x16.2x10in (574x413x263mm)
    • Platter Weight: 44lbs (20kg)
    • Platter Size: 14.4x4.1in (365x105mm)
    • Input Power: 100-240VAC 50/60Hz, 1A Max

    Vet du hvordan de holder tallerken sentrert med magnetisk flytende tallerken?
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.111
    Antall liker
    1.351
    Litt avhengig av hva de mener med direkte drift, så er det vel slik at det finnes en spindel som er forbundet med en motorenhet, som (kanskje) er forankret et eller annet sted. Fint å se at wow er nesten like bra som min snart 60 år gamle strikksnurre.
    Steen
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.834
    Antall liker
    5.483
    Sted
    Holmestrand
    Litt avhengig av hva de mener med direkte drift, så er det vel slik at det finnes en spindel som er forbundet med en motorenhet, som (kanskje) er forankret et eller annet sted. Fint å se at wow er nesten like bra som min snart 60 år gamle strikksnurre.
    Steen
    Ja, men med en spindel så følger det antagelig lager!
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.111
    Antall liker
    1.351
    For en mannsalder siden lekte jeg meg med levitation, og min unge diy-konklusjon var nettopp at sidelagring dessverre er en nødvendighet. Hvis man graver litt i materien hos KL-Audio, så kanskje man kan finne ut om de har klart å lage et flyvende teppe med direkte drift :giggle:.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.891
    Antall liker
    13.924
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    KLAUDIO Magnezar ble presentert i 2023, men har kanskje ikke fått plass i tråden før nå.
    The Magnezar turntable pushes technology to its limits with unprecedented design
    Den så ut som den var hentet rett ut av kulissene til Pigs In Space fra Muppetshow 😅
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.041
    Antall liker
    20.227
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Ja, men med en spindel så følger det antagelig lager!
    Ja, men det avgjørende hér er, at tallerken ikke "hviler" på noe = "floating".
    Samme prinsipp som på min "strikk"spiller.
    Og som jeg skrev i tråden min...... "groove noise" får en helt ny mening, når en tung tallerken ikke
    hviler på en kugle/ball/whatever ;)
    Stadig i tvil...... Spør alle eiere av La Platine Verdier ;)
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.834
    Antall liker
    5.483
    Sted
    Holmestrand
    Ja, men det avgjørende hér er, at tallerken ikke "hviler" på noe = "floating".
    Samme prinsipp som på min "strikk"spiller.
    Og som jeg skrev i tråden min...... "groove noise" får en helt ny mening, når en tung tallerken ikke
    hviler på en kugle/ball/whatever ;)
    Stadig i tvil...... Spør alle eiere av La Platine Verdier ;)
    Skjønner, men jeg lurer fortsatt på hvordan de rent praktisk løser sentrering av tallerken.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.041
    Antall liker
    20.227
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Skjønner, men jeg lurer fortsatt på hvordan de rent praktisk løser sentrering av tallerken.
    Sikkert helt normalt med aksel og lodrett leiebøsning. Polering av begge som bestemmer gnidningsmodstand,
    men med DD i stedet for en strikk som bare trekker til en side, er dette vel å se bort ifra.
    Modsatt rettede ringmagneter i bunn så tyngde på DD-motoren er = 0 gram.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.834
    Antall liker
    5.483
    Sted
    Holmestrand
    Ja, men det avgjørende hér er, at tallerken ikke "hviler" på noe = "floating".
    Samme prinsipp som på min "strikk"spiller.
    Og som jeg skrev i tråden min...... "groove noise" får en helt ny mening, når en tung tallerken ikke
    hviler på en kugle/ball/whatever ;)
    Stadig i tvil...... Spør alle eiere av La Platine Verdier ;)
    Skjønner, men jeg lurer fortsatt på hvordan de rent praktisk løser sentrering av tallerken.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.041
    Antall liker
    20.227
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Skjønner, men jeg lurer fortsatt på hvordan de rent praktisk løser sentrering av tallerken.
    Ser det........ Kunsten å forstå hva andre skriver...... Her sitter jeg med bilde inne i hodet, og så
    forstår du ikke hva jeg skriver?? 🤣 🤣
    Flere muligheter, men det blir bare gjetteri. Tallerken med aksel/leie er en integrert del av DD motoren (rotor).
    Svever uten å hvile på noe, men sentrert av akslen. Stator montert unner på chassis??
    Som sakt..... bare gjetting herfra.
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.642
    Antall liker
    15.510
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Vet du hvordan de holder tallerken sentrert med magnetisk flytende tallerken?
    Ikke helt eksakt på denne modellen, men jeg kan tenke meg at der er en sirkel med neodym-magneter i "motfase" på hver av delene som gir en luftglippe på noen millimeter. Det betyr ikke at øvre del av platetallerken flyter ukontrollert på luft, for vanligvis har den flytende delen av tallerkenen kobling mot lager/spindel

    Poenget må være å skille tallerken fra det direktedrevne drivverket for å eliminere kogging og mulige andre ulemper med DD. Samme tankeprinsipp finnes på luftdrevne tallerkner - type TechDas og Bergmann m/flere.

    Tror nedenstående stammer fra en proto-typ av Klaudio.

    PS! Utseende og hvem som er potensielle kjøpere av platespillere i tråden synes jeg personlig er mindre interessant. Viktigere er å se løsninger som velges og finne ut hvordan og hvorfor. Personlig vil jeg heller ha en platespiller som løser kjente utfordringer på en bedre måte, fremfor en platespiller som ser blond og pen ut med fleskenebb 😂🤭

    kd-mgz-tt1_p5-700x700.jpg
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.834
    Antall liker
    5.483
    Sted
    Holmestrand
    Det tror jeg er helt feil. Jeg kjenner flere konstruktører. De tenker svært annerledes og ingen av de bygger for oligarker!
    Du har muligens rett.
    Selv kjenner jeg verken konstruktører eller noen som har råd til en platespiller til 60.000$ så jeg innser at jeg uttaler meg på tynt grunnlag. 🤗
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.834
    Antall liker
    5.483
    Sted
    Holmestrand
    Ikke helt eksakt på denne modellen, men jeg kan tenke meg at der er en sirkel med neodym-magneter i "motfase" på hver av delene som gir en luftglippe på noen millimeter. Det betyr ikke at øvre del av platetallerken flyter ukontrollert på luft, for vanligvis har den flytende delen av tallerkenen kobling mot lager/spindel

    Poenget må være å skille tallerken fra det direktedrevne drivverket for å eliminere kogging og mulige andre ulemper med DD. Samme tankeprinsipp finnes på luftdrevne tallerkner - type TechDas og Bergmann m/flere.

    Tror nedenstående stammer fra en proto-typ av Klaudio.

    PS! Utseende og hvem som er potensielle kjøpere av platespillere i tråden synes jeg personlig er mindre interessant. Viktigere er å se løsninger som velges og finne ut hvordan og hvorfor. Personlig vil jeg heller ha en platespiller som løser kjente utfordringer på en bedre måte, fremfor en platespiller som ser blond og pen ut med fleskenebb 😂🤭

    Vis vedlegget 1011109
    At noen lager annerledes løsninger basert på litt utradisjonell tenkning er selvsagt morsomt og spennende.
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.642
    Antall liker
    15.510
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Ville heller hatt en bergmann. Tipper at Bergmann fremstår som direkte billig sammenlignet med dette voldsverket, og så er den pen da....
    Jo, selvfølgelig, det er jo et personlig valg Voff og du tipper nok helt rett. Allikevel må vi erkjenne at det finnes de som ikke finner løsningene i Bergmannspillerne gode nok. Vi kan heller ikke forvente at alle rundt omkring verdsetter det nordiske designuttrykket slik vi gjør her hjemme. Bergmann har trolig en helt annen produksjonskost enn denne - noe som gjenspeiler prisnivået.

    En vakker dag, vil kanskje fordelaktige løsninger fra det du kaller voldsverk, bli å finne i lavere prisklasser og innenfor et design som du og andre liker - rent teoretisk ihvertfall 😊.

    Magnetprinsippet har etter hva jeg kjenner til, en utgått patent og kan tas i bruk av flere som et rimeligere alternativ til luftdrevne løsninger hvor støy og vibrasjoner kan være ulemper.

    Jeg er opptatt av forbedringer og ikke av kritikk omkring folks ulike valg og preferanser. Eksempelvis har jeg quartsstyrte platespillere som gleder meg hver gang de brukes, men jeg er heller ikke misfornøyd når jeg spiller av plater på nyere og mer presis elektronikkstyring. Verden går sakte men sikkert fremover på noen områder - også på platespillere:). Vi kan også velge å være positive selvom vi hverken liker designet, eller størrelse og ytre utseende, eller tar jeg helt feil?
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.522
    Antall liker
    102.858
    Torget vurderinger
    23
    Du tar feil. Vi simpelthen kan ikke la være å syte, kverulere & bære oss... ligger i nerdenaturen vår dette!
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.041
    Antall liker
    20.227
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    men jeg kan tenke meg at der er en sirkel med neodym-magneter i "motfase" på hver av delene som gir en luftglippe på noen millimeter.
    Om du mener en sirkel med mange små, tror jeg man har gått vekk fra det..... 1. da dette skaper "cogging" og
    krever en ekstra kraftig motor for å overvinne dette..... og 2. med den styrke det fås i neodym i dag.
    EKS: Mener å huske, at denne jeg fikk til "replacement" på Acoustic Solid´en veier litt over 8 Kg.

    L1010098.JPG


    Disse to "småtassene"......

    L1010099.JPG


    og her (er det kanskje to oppå hverandre) er nokk til å bære tallerken med ekstra akrylplatter, 200g plate
    + platevekt, og den fjærer stadig.

    L1010102.JPG


    På toppen (rød) ville normalt ha ligget en kule, men magnetene sørger for, at den aldrig kommer nedpå,
    så kule ikke nødvendig ;)
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.642
    Antall liker
    15.510
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Og nå er det min tur til å kverulere litt 😂🫶

    Jeg er litt usikker på det med kogging Hasse. Mulig at det blir konsekvensen i noen tilfeller, men med riktig plassering og tilstrekkelig antall magneter gjør at nederste og øverste tallerken sitter som limt. Da referer jeg bl.a. til en konstruksjon som jeg tidligere eide. Sålenge du ikke har kogging i selve drivverket - no way 🤣.
     
    Sist redigert:

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.041
    Antall liker
    20.227
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Og nå er det min tur til å kverulere litt 😂🫶

    Jeg er litt usikker på det med kogging Hasse. Mulig at det blir konsekvensen i noen tilfeller, men med riktig plassering og tilstrekkelig antall magneter gjør at nederste og øverste tallerken sitter som limt. Da referer jeg bl.a. til en konstruksjon som jeg tidligere eide. Sålenge du ikke har kogging i selve drivverket - no way 🤣.
    Des flere (og mindre i diameter) magneter du kan legge i sirkel, des bedre.
    Min løsning ovenfor........... Feilfri 🤣
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.041
    Antall liker
    20.227
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tar med balltre, magneter og kommer nedover til sommer'n 🐣🫨😂
    🤣 🤣 🤣 jada....... det har du jo truet med før (ikke balltre.... ett sånnt har jeg, så pass deg) 🤣🤣🤣
    men det pleier vel å være jeg, som skal kjøre flere hundre kilometer, om man skal få æren av å møte
    "The Grump´s" 😁
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.522
    Antall liker
    102.858
    Torget vurderinger
    23
    Kogging med 20 kg. tallerken = ikketema
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.767
    Antall liker
    21.657
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Sota (av alle) har vist prototypen på en ny direktedrevet modell. Den skal hete Orion og den kan spille Eroll Garner. Jeg håper at den blir påkledd før den kommer på markedet. Milenniastuket er ikke min greie.
     

    Aerik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.352
    Antall liker
    5.459
    Sted
    Moss
    AXPONA (Audio Expo North America) er den største årlige samlingen av lydentusiaster, musikkelskere, lydforhandlere, produsenter og distributører i Nord-Amerika.mye av dette kommer også til Europa.

    Her er noen få bilder på rommet fra den analoge fløyten hos , AXPONA inkludert kult nytt utstyr fra Luxman, Thorens, Vertere, SAT og Manley. Sjekk ut linken (y)

     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.325
    Antall liker
    13.409
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    American Sound, «The Absolute Nothing»

     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn