Bil, båt og motorsykkel Nyere bil ...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.873
    Antall liker
    5.529
    Sted
    Holmestrand
    Fikk ultimatum av min kone: Blir ikke med på ferie hvis du ikke gjør noe med bilsiutasjonen.
    Nå ser det ut til at det blir en 2015 Volvo V60 imorgen.

    Noen som har erfaringer å dele, før jeg signerer?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.801
    Antall liker
    13.293
    Garantien gjelder vel fortsatt så nedsiden ganske begrenset?
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    1.176
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    og ikke noe med små skrift som sier at garantien gjelder for 1 gangs kjøper ?

    Garanti kan selger styre men uansett har man 5 års reklamasjon som følger produktet.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.304
    Antall liker
    9.552
    Torget vurderinger
    2
    Tja la henne sitte hjemme...
    Vurderer v60 selv...
    Sjekk angående historikk på elektronikk problemer. En bekjent erfarte det , men er visstnok vanlig på moderne biler . Komfort ig plass og pris gjør allikevel v60 til en toppkandidat for meg
     
    Sist redigert:

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.162
    Antall liker
    9.487
    V60 er en flott bil. Akkurat passe stor og meget komfortabel. 1.6 motoren er helt grei, mens femmeren er sprek.
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Hvis min kone hadde bedt meg handle bil, så hadde jeg grepet sjansen usedvanlig raskt
     
    C

    Cyber

    Gjest
    V60 er en flott bil. Akkurat passe stor og meget komfortabel. 1.6 motoren er helt grei, mens femmeren er sprek.
    Enig. Spesielt pen i faceliften med de større frontlyktene. Jeg ville sett meg om etter en med ryggekamera og delte puter i baksetene som kan vippes opp for barna.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.346
    Antall liker
    1.844
    Pass deg for 1,6l diesel. Møkkamotor. Dvs motoren er kanskje grei, men det er ikke turboladersystemet på disse.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.162
    Antall liker
    9.487
    Pass deg for 1,6l diesel. Møkkamotor. Dvs motoren er kanskje grei, men det er ikke turboladersystemet på disse.
    Tullball. Jeg har to av sorten. Den ene har passert 150k og den andre 250k. Ikke hatt noen problemer med disse. Den motoren er den mest brukt motoren i Europa. Volvo, Ford, Renault, Mazda, Bmw..bruker/har brukt den.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Det er vel ofte serviceintervaller som er problemet og rotårsaken til havari.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.346
    Antall liker
    1.844
    Ikke i følge regnskapsdamen hos oss. Brukte opp to turboladere på notime. Ble fest i huset der da den bilen dro.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.162
    Antall liker
    9.487
    Når to turboladere har havarert på kort tid burde det ringe en bjelle. Dårlig vedlikehold, feil oljetype, førerfeil....?
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.516
    Antall liker
    9.286
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    I linken refereres til PSA 1,6D. Den er produsert i x antall millioner eksemplarer, deriblant den som vi har :), Kjenner flere med Berlingoer som rusler og går....... Motoren finnes i mange utgaver bl. a. 90/100/110/115 og 120 hk. Som med alle turbomoterer er det viktig å ikke kjøre beinhardt for deretter å slå av motor med en gang. Temperaturen gjør at olja kokser seg og oljekanalene tetter seg. Løsningen ligger i dagen, kjøres det hardt så er det greit å kjøre pent noen minutter før man skal parkere. Forøvrig synes jeg Volvo V60 er en fin bil, hadde ikke hatt betenkeligheter med å kjøpe 1,6D. En god motor med mye moment fra lavt turtall.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.071
    Antall liker
    3.753
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Takk for link. Jeg har selv en 2010 V70 med den omtalte 1.6 litern, så greit å være klar over det. Selv om jeg merker at det ikke gjør meg bekymra.
    Kjøpte den i påsken, så jeg har ikke hatt den lenge nok til å mene så mye, men den gjør absolutt jobben til mitt bruk selv om jeg skulle ønske jeg hadde hatt seks fremfor fem gir. (giringa er ganske tett for å kompensere for at motoren er liten og bilen er stor og tung)

    Bruker bilen hovedsaklig som turbil, og veldig lite til småkjøring.
    Forbruket mitt siden jeg tok over bilen er på 0,43 liter pr mil etter å ha kjørt ca 3000 km ifølge bilens gjennomsnittsmåler. Og nesten halvparten av de kilometrene var med et dårlig hjullager som dro opp snittet litt, men som jeg ikke hadde anledning til å fikse der og da.
    Jeg bytta fra en 1996 850 med 2.0 180hk bensinmotor, så det var ganske rart å plutselig ha så liten motor. Og gå fra bensin til diesel. Men jeg må si at jeg er overrasket over hvor godt den går selv med den lille motoren. Og det at den bruker ganske nøyaktig halvparten så mye drivstoff pr kjørte enhet er absolutt med på å gjøre det enda enklere å akseptere. (min 850 lå på ca 0.86 i snitt pr mil med tilsvarende kjøremønster)

    Så vi får passe på å ta oljeskiftene på alvor, så bør nok ikke dette være et problem i praksis. Som Terje-A påpeker finnes det millioner av denne motoren i alle mulige slags biler, og det har nok slett ikke vært slik at det har vært bytta et tilsvarende antall millioner turboer, selv på biler som har gått langt.


    Prissegmentet jeg hører hjemme i er for lavt for at jeg kunne få kjøpt meg en V60, siden det er en noe nyere modell. Men skulle jeg brukt mer penger hadde den helt klart vært på vurderingslista. Det er digg å ha stor plass, men det er som oftest bra nok med plass i V60, spesielt om jeg tillater meg å hive syklene bakpå bilen fremfor inni.
    Naboen har fast parkeringsplass til sin V60 ved siden av min plass, så jeg har hatt god tid til å betrakte den.

    Absolutt en verdig kandidat.

    Faktisk må jeg si at det som overrasket meg mest da jeg vurderte hvilken bil jeg skulle ha, var hvor romslig den lille V40'en var inni. Den føltes faktisk som en voksen bil, selv om den tilsynelatende er bitteliten. Så en V40 med hengerfeste kunne faktisk funka for meg.
     
    Sist redigert:

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.162
    Antall liker
    9.487
    Mitt ankepunkt mot V60 er små siderutene bak, men det gjelder alle nye biler. V70 og V50 har et eldre og mer kantete design og dermed større sideruter. V40 føltes nesten klaustrofobisk da jeg prøvde den, men det er sikkert en vanesak.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.071
    Antall liker
    3.753
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Utsikten fremover og til sidene i V40 er en av de beste jeg har opplevd i moderne småbiler.
    Det er vanligvis det jeg misliker mest med små biler. Følelsen av å ikke se hva som skjer rundt meg. Helt fint når jeg kjører rett frem på motorveien, men noe dritt når jeg ikke føler jeg kan se hvor mange katter og unger og sånt som er rundt meg når jeg er i tettbygd strøk. V40 var betydelig bedre enn forventet på det punktet.
    Sikt bakover tenkte jeg ikke noe særlig på. Det kan jeg leve med er dårlig.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.516
    Antall liker
    9.286
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Takk for link. Jeg har selv en 2010 V70 med den omtalte 1.6 litern, så greit å være klar over det. Selv om jeg merker at det ikke gjør meg bekymra.
    Kjøpte den i påsken, så jeg har ikke hatt den lenge nok til å mene så mye, men den gjør absolutt jobben til mitt bruk selv om jeg skulle ønske jeg hadde hatt seks fremfor fem gir. (giringa er ganske tett for å kompensere for at motoren er liten og bilen er stor og tung)

    Bruker bilen hovedsaklig som turbil, og veldig lite til småkjøring.
    Forbruket mitt siden jeg tok over bilen er på 0,43 liter pr mil etter å ha kjørt ca 3000 km ifølge bilens gjennomsnittsmåler. Og nesten halvparten av de kilometrene var med et dårlig hjullager som dro opp snittet litt, men som jeg ikke hadde anledning til å fikse der og da.
    Jeg bytta fra en 1996 850 med 2.0 180hk bensinmotor, så det var ganske rart å plutselig ha så liten motor. Og gå fra bensin til diesel. Men jeg må si at jeg er overrasket over hvor godt den går selv med den lille motoren. Og det at den bruker ganske nøyaktig halvparten så mye drivstoff pr kjørte enhet er absolutt med på å gjøre det enda enklere å akseptere. (min 850 lå på ca 0.86 i snitt pr mil med tilsvarende kjøremønster)

    Så vi får passe på å ta oljeskiftene på alvor, så bør nok ikke dette være et problem i praksis. Som Terje-A påpeker finnes det millioner av denne motoren i alle mulige slags biler, og det har nok slett ikke vært slik at det har vært bytta et tilsvarende antall millioner turboer, selv på biler som har gått langt.


    Prissegmentet jeg hører hjemme i er for lavt for at jeg kunne få kjøpt meg en V60, siden det er en noe nyere modell. Men skulle jeg brukt mer penger hadde den helt klart vært på vurderingslista. Det er digg å ha stor plass, men det er som oftest bra nok med plass i V60, spesielt om jeg tillater meg å hive syklene bakpå bilen fremfor inni.
    Naboen har fast parkeringsplass til sin V60 ved siden av min plass, så jeg har hatt god tid til å betrakte den.

    Absolutt en verdig kandidat.

    Faktisk må jeg si at det som overrasket meg mest da jeg vurderte hvilken bil jeg skulle ha, var hvor romslig den lille V40'en var inni. Den føltes faktisk som en voksen bil, selv om den tilsynelatende er bitteliten. Så en V40 med hengerfeste kunne faktisk funka for meg.
    I Norge har det alltid vært en hang til større biler enn i resten av Europa. Og selvfølgelig stasjonsvogn. Årsaken er nok hytter og campingvogner. Men mindre biler har jo blitt mye mer komfortable og føles mye større ut på veien enn det som var tilfelle for 20-30 år siden. Mange drar derfor rundt på 500 kilo mer bil enn nødvendig. En stasjonsvogn med hengerfeste i størrelsen V40, Golf, C3 Aircross, 2008 o.l hadde greid seg for de fleste og de er gode å kjøre også.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.873
    Antall liker
    5.529
    Sted
    Holmestrand
    Bilen er strøken, kona liker fargen, og da selgeren fortalte at de har innbyttekampanje og betaler 40.000 for min passat 2000-modell som har gått 300.000 var det bare å spørre hvor signerer jeg...

    Volvo_V60Web.jpg
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.873
    Antall liker
    5.529
    Sted
    Holmestrand
    Takker for fine innspill.
    Nyttig med andres erfaringer og kommentarer i en slik prosess.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.801
    Antall liker
    13.293
    Anekdotiske innspill fra heldige eller uheldige eiere av en bestemt modell bør uansett ikke vektlegges nevneverdig. Noen er heldige, andre wr heldige og de fleste er er sted rundt smittet. Man eier uansett ikke et statistisk gjennomsnitt men et bestemt eksemplar. Snitt forteller uansett kun om sannsynligheten for å få problemer i fremtiden. Om man faktisk får det eller ikke avhenger av det konkrete eksemplaret man selv eier.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.162
    Antall liker
    9.487
    ……...

    I Norge har det alltid vært en hang til større biler enn i resten av Europa. Og selvfølgelig stasjonsvogn. Årsaken er nok hytter og campingvogner. Men mindre biler har jo blitt mye mer komfortable og føles mye større ut på veien enn det som var tilfelle for 20-30 år siden. Mange drar derfor rundt på 500 kilo mer bil enn nødvendig. En stasjonsvogn med hengerfeste i størrelsen V40, Golf, C3 Aircross, 2008 o.l hadde greid seg for de fleste og de er gode å kjøre også.
    Vi downsizet bil for en del år siden, fra Mitsubishi SpaceWagon til Volvo C30. Det var nok værst for konas venninner, det var så kjekt for dem at hun brukte vår bil på shoppingturene til Ikea, det var jo så god plass i den bilen.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.546
    Antall liker
    7.869
    Torget vurderinger
    0
    Bare en liten "heads up" til Xerxes.

    Junior hadde en V70. Flott bil på alle måter, MEN Volvo verkstedene er dyre og deler er dyrt til Volvo. Det samme kan vel også sies om VAG.
    Junior byttet til Mazda og den er betydelig rimeligere på service enn det Volvoen var.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.162
    Antall liker
    9.487
    Man er ikke nødt til å bruke merkeverksted for å ta service. De små, uavhengige er billigere og gjør samme jobben. De slipper å betale for store, fancy lokaler og en hel stab med uproduktive kontorfolk.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    1.176
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Man er ikke nødt til å bruke merkeverksted for å ta service. De små, uavhengige er billigere og gjør samme jobben. De slipper å betale for store, fancy lokaler og en hel stab med uproduktive kontorfolk.
    Vel, vet ikke det. Sjekket med Mekonomen en gang, når jeg hadde Subaru. De hadde "funnet på" en hel del service punkter som ikke sto i boka og ble dermed dyrere enn merke verksted. Valgt derfor Birger N Haug igjen som alltid har gjort en god jobb på mine biler.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.071
    Antall liker
    3.753
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Igjen ser jeg mitt snitt til å legge inn et varmt ord for Gustavsson og sønner, for de som har Volvo i Osloområdet. Jeg hadde bilen min innom der for å bytte hjullageret som var dårlig, og endte opp med at det ble 1800 kroner billigere enn avtalt pris, fordi de hadde fått tak i orginaldeler til lavere pris enn de pleide å få. I tillegg hadde jeg bedt de ta en generell titt for å se om det var noe jeg burde være oppmerksom på , siden jeg akkurat hadde overtatt en godt brukt bil, og konklusjonen var at de hadde fiksa steinsprutskade i frontruta (kostnadsfritt) og ellers var det ingenting de mente var nødvendig å fikse. Bilen er flott som den er, sa de.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.162
    Antall liker
    9.487
    Man er ikke nødt til å bruke merkeverksted for å ta service. De små, uavhengige er billigere og gjør samme jobben. De slipper å betale for store, fancy lokaler og en hel stab med uproduktive kontorfolk.
    Vel, vet ikke det. Sjekket med Mekonomen en gang, når jeg hadde Subaru. De hadde "funnet på" en hel del service punkter som ikke sto i boka og ble dermed dyrere enn merke verksted. Valgt derfor Birger N Haug igjen som alltid har gjort en god jobb på mine biler.
    Mekonomen har priset seg ut. Før fikk man deler til en grei pris, men etter at de også begynte med verksteder så har prisen økt kraftig.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.873
    Antall liker
    5.529
    Sted
    Holmestrand
    Man er ikke nødt til å bruke merkeverksted for å ta service. De små, uavhengige er billigere og gjør samme jobben. De slipper å betale for store, fancy lokaler og en hel stab med uproduktive kontorfolk.
    Vel, vet ikke det. Sjekket med Mekonomen en gang, når jeg hadde Subaru. De hadde "funnet på" en hel del service punkter som ikke sto i boka og ble dermed dyrere enn merke verksted. Valgt derfor Birger N Haug igjen som alltid har gjort en god jobb på mine biler.
    Mekonomen har priset seg ut. Før fikk man deler til en grei pris, men etter at de også begynte med verksteder så har prisen økt kraftig.
    Enig.
    Mekonomen er dyre!

    Men mitt lokale Mekonomen-verksted i Holmestrand er veldig bra.
    Flinke, ryddige, og leverer alltid til avtalt pris.
    Når de ikke kan sier de det, og bruker ikke en dullion timer først.
     
    Sist redigert:

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.873
    Antall liker
    5.529
    Sted
    Holmestrand
    Da har jeg rullet på 2-3000 km.
    Veldig fornøyd, men liiiitt mer motor hadde ikke skadet.
    Noen som har erfaring med chipping av disse motorene ....?

    Fikk en god tone med selgeren, og hentet en V40 til kona samtidig med V60-en
    Så hun er mer enn fornøyd.
     

    hel-elt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.01.2009
    Innlegg
    462
    Antall liker
    102
    Da har jeg rullet på 2-3000 km.
    Veldig fornøyd, men liiiitt mer motor hadde ikke skadet.
    Noen som har erfaring med chipping av disse motorene ....?

    Fikk en god tone med selgeren, og hentet en V40 til kona samtidig med V60-en
    Så hun er mer enn fornøyd.
    Volvo leverer effektøkning og oppgradering av girkassen til en rekke modeller, med garantien intakt, hør med volvofohandleren om det finnes til din bil.
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Grattis! Deilige biler. Jeg byttet nettopp inn min V40CC til XC60rdesign.
    Happy!
    Min erfaring med Volvo er strålende, de små problemer som har vært her merkeverksted ordnet med største selvfølgelighet og service. Har forøveig utført servicer hos mekonomen, 500-1000kr billigere enn merkeverksted.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.537
    Antall liker
    7.641
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    38
    En tidligere nabo har en slik doning i stv utgave med 1.6 motoren, mener og huske at det er en 2012 modell som har gått rett under 100.000 km, den er i ferd med og bli et pengesluk. Det var liksom ingenting galt med den annet enn vanlige servicer, men på siste service nå etter at garantien har gått ut så er kondenser på aircon gåen, partikkelfilter gåent, 2 ytre kuleledd, bremseskiver bak og begge hjul lagre foran + indre sprekker i begge baklykter og stor service og EU godkjenning, stakkars gamle mann har blitt forespeilet en regning på 60,000.- .... han sier at han ikke vet om han skal le eller gråte...... og det værste er at Volvo verkstedet sier at dette er helt vanlig på disse bilene. Så er man uheldig så kan det fort bli en meget dyr bil, men det er bare og krysse fingrene :)
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.177
    Antall liker
    813
    Vært borti en V70 gått 70000km med tett partikkelfilter og defekt adaptivtank. Frydenbø skulle ha rundt 24000.

    En annen XC60 måtte haldexpumpe skiftes på garanti etter 40000km, ny kløtsj etter 50000 og nå er det ulyder i svinghjul og hele drivlinjen generelt.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Risikoen ved bruktbil det omtrent uavhengig av merke.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn