Nye vs gamle LP plater

truhaa

Medlem
Ble medlem
24.01.2018
Antall liker
4
Sted
Hokksund
Var en som nevnte for meg at de gamle LP platene hadde bedre lyd en de nye, kan dette stemme?

Ser noen snakke om HQ vinyl, hva er dette og hvorfor er det HQ?

Bare en noob som spør :)

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
562
Både ja og nei.
Jeg har nye plater som ikke er bra. Og gamle plater som heller ikke er bra. Og både nye og gamle plater som er bra.

Gamle plater er helanaloge. Det kan ofte bety bedre lyd. Nye plater er innspilt digitalt. Og det gir ikke alltid like bra resultat som gode helanaloge innspillinger.

Min erfaring er at de beste pressingene og mastringene finner en på 80-tallet. I årene før vinylen døde...

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.653
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
73
Var en som nevnte for meg at de gamle LP platene hadde bedre lyd en de nye, kan dette stemme?

Ser noen snakke om HQ vinyl, hva er dette og hvorfor er det HQ?

Bare en noob som spør :)
Det er ikke vits i spesialpressinger. De beste lpene jeg har er ordinære innspillinger fra rundt 90 tallet.

De værste jeg har er gamle super spesial pressinger fra crystal records som skal spilles på 45 r/m. Enkelte på hvit vinyl.

Sist redigert:
Z

Zomby_Woof

Gjest
Generelt, og med all verdens forbehold, så liker jeg originaler best.

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.329
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Som andre allerede har vært inne på så er det egentlig ingen "rød" tråd i dette.
Har utgaver der originalpressingen klart overgår re-issue´s og re-masters og ditto motsatte eksempler.
I svært mange tilfeller er sk audiofile pressinger lydmessig bedre enn originalutgavene, men det finnes også eksempler på det motsatte.

Topp Bunn