Nye Technics SP-10R

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• nils valla

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Antall liker
    295
    Jo-jo-jo gamle sp-10 er aldeles egnet til hifi.

Tilbage i 80érne havde vi, Europæer, den frækhed mene , japanerne nok ikke var i stand til lytte hifi
    af den grund, japanerne målte sig frem til resultaterne.
    Men er det ikke også kotumen i dag, for os europæer, vi måler os frem.
    Så alt i alt var japanerne nok bare et skridt foran os europæer.
    Vores opfattelse kunne måske skyldes, vores europæiske pladespille-producenters markedsføring. De ville jo gerne sælge egne pladespillere. Og da forbrugerne dengang,
    ikke havde samme "respons" og oplysning om nye produkter fra Japan, som i dag, må man mene denne strategi lykkedes for vores producenter. :mad::)

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Aner man Ortofon headshell og en Cacenza black eller PW der? Blir ikke mindre betatt av spilleren av den grunn, altså.

habicht

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Antall liker
    3.754
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Tror du har rett Zomby og er isåfall helt enig.

Har nå fått min egen mkII i gang, provisorisk opsatt og må si at den imponerer.
    Har stor tro på at den nye er gode saker.

TomVen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.01.2008
    Antall liker
    491
    Sted
    Jar
    Fantastisk flott spiller med antakelig uovertruffen bygge- og konstruksjonskvalitet. Men prisen blir utenfor mitt budsjett. Jeg kommer nok til å beholde min SME Model 20/2A fra 2009 i hovedanlegget, og trøste meg med SL-1200 GR i anlegg nr. 2. Men det blir spennende å se om Technics lanserer flere modeller, og i tilfelle hva det blir. Med riktig modell kan det kanskje spøke for SME'en i hovedanlegget. Har noen sett noen rykter om hva Technics kommer med fremover?

nils valla

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Antall liker
    295
    Har ikke hørt rygter.
    Men før i tiden, var Technics normale fremgangsmåde, Først lancere den ultimative spiller (som jo i sagens natur, må være det bedste tænkelige overhovedet muligt at producere), derefter en del billigere versioner over samme koncept.

TomVen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.01.2008
    Antall liker
    491
    Sted
    Jar
    Jeg ser for øvrig at det begynner å dukke opp en del videoer av SL-1000R på Youtube. Plinten blir slik at flere armboards kan monteres, og den blir hengslet for støvlokk.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.555
    Torget vurderinger
    12
    Flott spiller. Deilig å se rette vinkler og enkle geometriske former som sammen skaper harmoni og karakter. Likte aldri Barbaene med sin skvulpete fasong, jeg.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Må innrømme at drivverket appellerer mer enn den komplette spilleren.

nils valla

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Antall liker
    295
    Kan godt følge dig Zomby.
    Bliver måske svært retfærdiggøre drivværket med nogen som helst plint?

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Kan godt følge dig Zomby.
    Bliver måske svært retfærdiggøre drivværket med nogen som helst plint?
    Du kan så si. Det mest estetisk vellykkede jeg har sett over temaet Technics DD er kanskje dette:

inspire-monarch.jpg

Inspire Monarch. De er basert på SL1200 om jeg ikke husker feil. Men SP-10R inviterer jo ikke til helt den samme løsningen.

habicht

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Antall liker
    3.754
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Oswald mills gjør noen snasne saker i skifer og da er ofte kun motorenhet montert i plintet sammen med arm eller armer.

jan_eriks

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.02.2006
    Antall liker
    125
    Kunne ikke sette fingeren på det ,men det er noe jeg savnet på designet. Så slo det meg. Selvom det selvsagt er helt uvesentlig på en spiller som dette så savner jeg et stroboskop!

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.715
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Aner man Ortofon headshell og en Cacenza black eller PW der? Blir ikke mindre betatt av spilleren av den grunn, altså.
    Mer enn aner. Ortofon LH6000 og Windfeld, eller C black.
    Kjent syn, og jeg nyter det :)

Generelt mye Ortofon PU og headshell, armer også, på bilder og video av SP10R og SL1000R
    Den AS309S armen først i videoen er noe av det stiligste. Synd bruktprisene på disse er så voldsomme.

Sist redigert:

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.291
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Ja, som sagt... Jeg synes mer og mer etter hvert som jeg ser på bildene at den komplette spilleren er mindre pen. Synd. ...Det blir en retorisk diskusjon, da, siden jeg dessverre aldri vil være i markedet for en så dyr spiller.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Prisen var den andre lille detaljen som stoppa meg også...

L

larkus!

Gjest
    Ja, som sagt... Jeg synes mer og mer etter hvert som jeg ser på bildene at den komplette spilleren er mindre pen. Synd. ...Det blir en retorisk diskusjon, da, siden jeg dessverre aldri vil være i markedet for en så dyr spiller.
    Den ser ikke bra ut med de utstikkende ekstra armboardene (armfjølene).

motoren

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Antall liker
    45.080
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Den ser ikke bra ut med de utstikkende ekstra armboardene (armfjølene).
    Nei helt enig

mvh

L

larkus!

Gjest
    Hvis en vil ha flere armer, så fortjener drivverket et plint som dette:)
    luxman_pd_444-1.jpg

nils valla

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Antall liker
    295
    Hvorfor alle de ekstra arme?
    De bliver jo bare passive medspillere.
    Og man ender alligevel op med altid benytte samme arm/pu til det hele.:cool:

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.291
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Passive medspillere? Hvis man har flere armer kan man vel bruke alle like mye? Mange synes jo det er stas å sjonglere mellom og å teste flere pickuper, f.eks.

nils valla

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Antall liker
    295
    Passive medspillere? Hvis man har flere armer kan man vel bruke alle like mye? Mange synes jo det er stas å sjonglere mellom og å teste flere pickuper, f.eks.
    Hvor mange, er der lige, som tester ?
    Og hvis der tale om, sammenligne forskellige pu, giver det jo kun mening med samme arm.
    Jeg selv, har i tidligere tider, benyttet forskellige arme/pu, til forskellig musik-genre,
    men opdagede, det altid endte med, jeg afspillede det hele med favorit kombinationen.
    (gad hvide om det ikke forholder sig sådan, for de fleste folk?):)

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.513
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    47
    Fosse & Co liker å lete frem komboer som er best i sin kategori og det kan jeg forstå
    men personlig er jeg mere på din approach......ender alltid opp med å spille på den komboen som jeg liker best overall
    derimot har jeg stor sans for en dedikert mono og stereo kombo

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.584
    Torget vurderinger
    24
    In the name of Research; greit å prøve ut ting men personlig synes jeg det er optimalt å legge alle eggene i en kurv dvs. gå for EN optimal løsning. For vinyl så er det litt spesielt dersom en er opptatt av noe så sært som mono, da kan det være ok med et alternativt oppsett for arm/pick up. Men ellers er jo gjerne TIDEN den begrensende faktoren for mange av oss, og jeg vil heller bruke tiden til å spille musikk enn å knote for mye med utstyr. Dette er selvsagt subjektivt. Som det meste i dette gamet.

Apropos; Kjøpte en gang Micro Seiki RX-5500 for å kunne sette på et røys med armer.... endte opp med ett stk. Audio ETC tangentialarm og glemte hele intensjonen! Men dette var før mono....

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Jeg synes også dette med flere armer blir litt rart, noe de som vil kan holde på med. Jeg har en tanke om hva jeg vil med reproduksjonen fra anlegget, og sikter mot det samme resultatet over alt. Mange ser ut til å sikte mot flere alternativer med distinkte forskjeller, enten det er mellom flere arm/pu-kombinasjoner, digitalt og analogt mot hvert sitt mål, stabler med forskjellige mastringer av samme plata, eller sikkert også flere rørsett for variasjonens skyld.

Leve forskertrangen og nysgjerrigheten, men for meg ville det endt med å dra fokus mer over på hifi enn på musikk, gitt hvor mye tid jeg har til overs.

Hver sin lyst.

nils valla

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Antall liker
    295
    I en anden sideløbende tråd (om dæmpning af Jelco-750), var der heller ikke, den store uenighed om,
    det en fordel dæmpe alle løstsidende dele på en pladespiller,
    da det spiller ind på lydresultatet.
    En ekstra arm er (alt efter type af pladespiller), også noget, der må betraktes som "løstsiddende del".

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    30.123
    Torget vurderinger
    28
    Hadde en lang periode tre spillere og brukte de omtrent like mye.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.513
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    47
    det går over med din nye erhvervelse.....:rolleyes:

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.661
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Eg spelar på ein spelar. Har alltid gjort det. Men det har vore vanskeleg å bestemme seg for ein einaste pickup. Det er alltid nokre parametrar som er betre på ein pickup enn på ein annan - og det er berre dei styggdyre som er gode til alt.
    Når du har ein pickup som er svært god på t.d. klang og perspektiv, kan det hende at det ikkje er så bra på sporing og dynamikk. Då bør du ha ein arm som både får fram dei gode eigenskapane, og som kan hjelpe av med det som ikkje er optimalt.

Kva pickuparm eignar seg både til ein Denon 103 og ein Van den Hul? (ja, eg veit om SME V men det er kanskje fleire?)

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.291
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Hvor mange, er der lige, som tester ?
    Og hvis der tale om, sammenligne forskellige pu, giver det jo kun mening med samme arm.
    Jeg selv, har i tidligere tider, benyttet forskellige arme/pu, til forskellig musik-genre,
    men opdagede, det altid endte med, jeg afspillede det hele med favorit kombinationen.
    (gad hvide om det ikke forholder sig sådan, for de fleste folk?):)
    Jeg kjenner flere som har flere armer i drift og et utvalg av pickuper det veksles mellom. Ikke for å sammenlikne eller for noen veldig vitenskaplige utredninger, men for moro skyld. Videre kan man ikke nødvendigvis sammenlikne to pickuper man er interessert i med samme arm, med mindre de har en ettergivenhet og masse i samme område. Men, uansett. De som har flere armer har det nok bare fordi de kan, og synes det er morsomt. Er ikke det nok?

• Liker
    Reaksjoner: Sst

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.291
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Hvorfor alle de ekstra arme?
    De bliver jo bare passive medspillere.
    Og man ender alligevel op med altid benytte samme arm/pu til det hele.:cool:
    nils valla har er godt poeng her.
    For de fleste er dette sikkert sant, og de (meg selv inkludert) kan jo bare la være å kjøpe mer enn ett armbord til SP-10R-en sin. ;)

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Eventuelt bare kjøpe en spiller til hver arm. Det hadde jeg gjort, hadde det ikke vært for heller dårlig samsvar mellom prisen på spilleren og inntekten min.

nils valla

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Antall liker
    295
    Eg spelar på ein spelar. Har alltid gjort det. Men det har vore vanskeleg å bestemme seg for ein einaste pickup. Det er alltid nokre parametrar som er betre på ein pickup enn på ein annan - og det er berre dei styggdyre som er gode til alt.
    Når du har ein pickup som er svært god på t.d. klang og perspektiv, kan det hende at det ikkje er så bra på sporing og dynamikk. Då bør du ha ein arm som både får fram dei gode eigenskapane, og som kan hjelpe av med det som ikkje er optimalt.

Kva pickuparm eignar seg både til ein Denon 103 og ein Van den Hul? (ja, eg veit om SME V men det er kanskje fleire?)
    Arme som Mørch, med udskiftelige armrør, er jo temmelig fleksible i fh til forskellige pu.

Har man en vdH-Kanariefugl, bliver der ikke behov for Denon-103, for da har man både den brede fyldige lyd fra 103 og tillige en vdH. :)

nils valla

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Antall liker
    295
    Eventuelt bare kjøpe en spiller til hver arm. Det hadde jeg gjort, hadde det ikke vært for heller dårlig samsvar mellom prisen på spilleren og inntekten min.
    Har da også selv den holdning, er der penge og plads, kan man ikke have FOR meget legetøj.8)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn