Nye Sonus Faber Homage høyttalere

H

hobby

Gjest
Noen som har fått "kloa i" eller har fått hørt på nye Sonus Faber Amati Anniversario eller Guarneri Memento ennå ? Lytteinntrykk??

Dette synes jeg er veldig spennende høyttalere og er veldig nyskjerrig på hva disse skal prestere...
 

interman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.04.2002
Innlegg
481
Antall liker
1



Mmmmmmmmmmmm, vil ha. Produksjonen begynte vel i januar, så det tar vel litt tid før de dukker opp i Norge.
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Nydelig!
Sonus Faber vet nå å ha utseende med seg!
Her er litt mer info.

Sonus faber oppdaterer nå den legendariske Homage-serien med to nye modeller.

Guarneri Memento erstatter Guarneri Homage. Pris for Guarneri Memento kr 80.000,- pr par i "red violin"-finish, kr 85.000,- i mørkbeiset grafittfinish. Prisen inkluderer stativer.

Amati Anniversario erstatter Amati Homage. Pris pr par kr 170.000,- i "red violin"-finish, kr 180.000,- i mørkbeiset grafittfinish.

Felles for begge modellene er en omfattende oppgradering med nye elementer og delefilter. Begge modellene bruker nå blant annet diskantelement med ringradiator. Ta kontakt for spesialbrosjyre.

Og denne:
http://www.hifi-musik.dk/files/memento_tech.pdf
 
A

AudioSolution

Gjest
Vi har bestillt ett par Memento til en kunde og kommer til å bestille ett par selv til demo. Vi er like spent som dere på hva Sonus har fått til denne gang.

Mvh Audio Solution
 

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Innlegg
3.448
Antall liker
2.636
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Lakk finish'n er jo helt sinnsyk...
 
H

hobby

Gjest
Tror de faktisk er konkurransedyktige på pris hvis de leverer det jeg hører rykter om... Utseendet er selvfølgelig en pen bonus. Like vakre som et flygel eller enda vakrere spør du meg.
 

Odder

Bransjeaktør
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
623
Antall liker
4
Amati Anniversario er min store drøm!! Lurer på hvor mye bedre den vil være enn f.eks Cremona som jeg har nå. Er jo forsåvidt meget godt fornøyd med den, men det er jo greit å vite hva man får ekstra for 110K......
 
A

AudioSolution

Gjest
Her er svaret jeg fikk fra en kunde 1 døgn etter ankomst.

"Må innrømme at jeg er trøtt fordi det ble lang lytteseanse i går ettermiddag og natt. Først spilte jeg musikk i tre timer uten å være til stedet bare for å spille høyttalerne inn. Der etter begynte jeg med seriøs lytting. Har koblet Mementoene på 4 Ohms terminaler på MD-805m fordi Sonus oppgir impedansen på Mementoene som 4 Ohm. Det første jeg la merke til var at Memento har strammere og mer definert bass, samt bedre oppløsning over det hele frekvensspekteret enn de "gamle". Men Memento låter ikke lyst, de er bare mer oppløst. I tillegg er de mer lettdreven enn de "gamle", samt spiller høyere og mer dynamisk. Det er lenge siden jeg har opplevd gåsehud med noen høyttalere, men det gjorde jeg i går. På visse stemmer var lyden så naturlig, nyansert og nærværende at jeg fikk sjokk. Memento er ekte hi-end av beste klasse, skulle bare mangle tatt prisen i betraktning. Er meget glad at jeg ikke bestilte Amatien, fordi Memento fyller stua mi med stor lyd uten problemer. Og lyden er dynamisk med både mikro og makro og veloppløst til de grader. Med Memento savner jeg ikke mine gamle Quad 988 i det hele tatt når det gjelder oppløsning. Tror ikke det finnes bedre to-veis i verden til normal stue. Og om jeg må spørre meg selv om jeg angrer på å ikke ha bestilt Amati er svaret NEI, ikke i det hele tatt, i alle fall foreløpig :) Jeg tror Amati vil være for voldsom i stua både fysisk og lydmessig. Mementoen låter så fremragende, samt fyller stue med lyd på en lekende lett måte at jeg følte meg i nirvana i hele i går kveld og natten. Har ikke hørt verken Amati eller Stradivari, men vedder på at Mementoen kan hamre med dem uten problem i stuer av "normal" størrelser, dvs.. 50 kvm og mindre. Lyden fra Mementoene var så oppløst, dynamisk, naturlig med dybde og kropp, så nærvarende at jeg kårer dem som den beste stativhøyttaler i verden, ja kanskje den beste to-veis i verden uansett størrelse. De er litt bedre på nesten alle punkt enn de legendariske "gamle" Guarneri og når alle disse små forskjellene summeres er resultatet en bedre høyttaler. Det var det for denne gangen."

Mvh AudioSolution
 
A

AudioSolution

Gjest
Det stemmer at "Gamle" refererer til Guarneri Homage
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Hva er de sier "en ny dag med fargestifter til"

Sonus faber ... lydfarger.

Ekte håndtverk er bare noe jeg stiller meg bak!
Nyyyydelig design!

Får man dem i ennermoser fiolinlakk og?
Burde vært en opsjon synes jeg... ;D
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Lekre disse ja!
Likevel er jeg ikke sikker på om jeg liker den høyglanslakken alt for godt.
Jeg tror jeg liker f.eks. Dali Eufonia(mattlakk) bedre enn Helikon (i kirsebær), men denne Sonusen leveres vel bare i høyglanslakk.
Hva med stativer? Pris uten?
Det står pris 80k med stativer ::)
Tror disse med et par subber (Rel5?) kan være et godt og rimeligere alternativ til storebror (lettere og integrere (kanskje i stua/rommet).
Dessuten, hvilken type ringradiator er det?
Samme som på Cremona?
Bass/mellomtone (fra Dynaudio?)
Mvh.KW
 
T

timc

Gjest
Du får den bare i høyglanslakk ja. Når det gjelder stativ skal jeg ikke være for bastant, men mener de ikke leveres uten.

Mvh
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Du kan jo pusse de ned med veldig fint pussepapir selv. ;)
Hei!
Så lite pent synes jeg ikke det er da ;D ;D ;D
Bare at min smak (kirsebær) går for vareianten Euphonia fremfor Helikon fra Dali.

Mvh.KW
 
K

kbwh

Gjest
Heldigvis går det ikke AN å kjøpe Guarneri Memento uten stativene/søylene.
De er nok fullstendig out of my league prismessig dessverre. En kort lytt på "lillebror" Cremona Auditor med referanse til de jeg har hjemme har gitt meg en ide om hva Mementoene kan prestere. Jeg burde ikke hørt på Auditorene :p

Elementene på Mementoen ser ut til å være avledet fra Strad H og Amati A, men delefrekvensen mellom mellomtone og diskant er lagt lavere enn på disse. Hvorfor kan man sikkert spekulere i. Bryter mellomtonebassen opp tidligere enn på storebrødrenes mellomtoneelementer?
 

Vinyldust

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.02.2002
Innlegg
148
Antall liker
1
Hørte gulvmodelen på Hifi Stâllet i Gøteborg i helga. Har hørt mye på Sonus Fabers modeller opp igjenom åra, spesiet Amati Homage (forrige modell), som det er interessant å sammenligne med. Dette er selvsagt min personlige subjektive oppfatting, etter kortere lytting over nytt Krell. Diskanten er mere velloppløst helt i toppen. Mikrodetaljer i denne ytterenden av frekvensområdet er lettere å høre. Mellomtonen virker meget homogen, og nedre mt. -mellombass virker betydelig klarere med mere kant på oppstart av transisenter. Bassen virker dypere, men tror ikke den går noe særlig dypere rent målemessig. Men den er nå dritikjapp og dynamisk. Skikkelig rask, dyp, ren. Den forrige modellen hadde tendenser til Infinity Kappa bass. (Den som har hørt kappa modellene skjønner hva jeg mener). Litt av Sonus klangen er borte. Med det mener jeg den litt overdrevne varme mellomtonen og mellombassen som kjennetegner mange av Sonus modellene. Den har heller ikke godt opp i pris, snarere tvert om etter dagens kroneverdi, det er sjelden vare i dagens vanvittige overprisede high end verden! Og den er litt mindre og nettere fysisk uten at det har gått på bekostning av bassen. Bra. Anbefales en lytt for alle hifi interesserte! http://www.hififorum.nu/forum/portal.asp vh
Noen som har fått "kloa i" eller har fått hørt på nye Sonus Faber Amati Anniversario eller Guarneri Memento ennå ? Lytteinntrykk??

Dette synes jeg er veldig spennende høyttalere og er veldig nyskjerrig på hva disse skal prestere...
 

norpimp

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2005
Innlegg
310
Antall liker
4
armati utgaven er en bra høyttaler den, naboen har de;)
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.158
Antall liker
2.671
Angående disse Sonus Faber Guarneri Momento Høyttalere. Tviler ikke på at de låter himmelsk bra. Sonus Faber har nemlig her bortimot kopiert Gamut L3 (som jeg selv eier) !

De fysiske målene er bortimot de samme. Selve utforminga på kabinettet, med avrundet og innsvingt bakover for minimum kabinettresonanser, er det samme.
Begge høyttalere benytter state-of-the-art elementer. For meg ser det ut som om også Momento benytter den eksklusive ringradiatoren fra Scan Speak.
Momento har en oppgitt frekvensgang på 39hz - 40 khz, L3 har en oppgitt frekvensgang på 41 hz - 60 khz. Begge høyttalere har en oppgitt følsomhet på 88 db. og en nominell impedanse på 4 Ohm.

Til og med finishen er mye likt. Også L3 har en fantastisk finish med 11 lag høyglanslakk.

Men det er en vesentlig forskjell. For Momento må du ut med 80 k (med stativer), for L3 slipper du unna med halvparten... ;D
...men det er jo alltid sånn, for merkevarer som Krell, mark levinson og Sonus, må du betale prisen... ;D ;D

Og så er det jo veldig hyggelig (hørt med mine ører) at Sonus Faber beveger seg litt bort fra den litt overdrevne varme, og litt eufoniske lyden, mer mot ekstrem oppløsning og nøytralitet!

Eieren av Momento mente at han måtte ha "verdens beste 2-veis". Jeg, skal lage meg "verdens beste 2-veis". ;) I Gamut L3 står det et slags "utvidet" 24db. filter, hvor filtret er konstruert slik at typiske resonanseproblemer i filtret langt på vei elimineres. Nytt filter lages i disse dager med topp komponenter, sølv/gull internkabling og Bybee filtre på elementene. Kommer tilbake med lytteinntrykk...
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.172
Antall liker
6.868
Torget vurderinger
4
Angående disse Sonus Faber Guarneri Momento Høyttalere. Tviler ikke på at de låter himmelsk bra. Sonus Faber har nemlig her bortimot kopiert Gamut L3 (som jeg selv eier) !
Du mener vel at Sonus Faber har videreutviklet sin egen orginal...som Gamut i tilfellet har kopiert...?!

Uansett klarer jeg ikke se de store likheter mht. utseendet....samme utvendige mål og masse lakk...OK...men ellers er det som å sammenligne 21 år gammel Bowmore med Upper Ten.
 

norpimp

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2005
Innlegg
310
Antall liker
4
greit dette skal være en ny serie, men noen forklare meg forskjellen på den nye og gamle? ser ingenting jeg ???
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.158
Antall liker
2.671
Du mener vel at Sonus Faber har videreutviklet sin egen orginal...som Gamut i tilfellet har kopiert...?!

Uansett klarer jeg ikke se de store likheter mht. utseendet....samme utvendige mål og masse lakk...OK...men ellers er det som å sammenligne 21 år gammel Bowmore med Upper Ten.
..he..he.. viste at dette kom til å provosere, og akkurat denne setninga ble av meg nettopp skrevet...derfor.. ;)
Når det gjelder kabinettutforminga, så har vel den anelser så sent tilbake som på 80-tallet. Og Gamut L3 og den nye Memento ble nok utviklet omtrent samtidig. Det er ikke mer enn et knapt år siden L3 ble tilgjengelig.

Finish kan alltid diskuteres. Men at Sonusen er en usedvanlig flott høyttaler er vel de fleste enige om.

Men når det gjelder lydkvaliteten, som for mange er det viktigste, er det ingenting på papiret som tilsier at Memento låter bedre enn L3.
 

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
1.525
Antall liker
94
..he..he.. viste at dette kom til å provosere, og akkurat denne setninga ble av meg nettopp skrevet...derfor.. ;)
Når det gjelder kabinettutforminga, så har vel den anelser så sent tilbake som på 80-tallet. Og Gamut L3 og den nye Memento ble nok utviklet omtrent samtidig. Det er ikke mer enn et knapt år siden L3 ble tilgjengelig.

Finish kan alltid diskuteres. Men at Sonusen er en usedvanlig flott høyttaler er vel de fleste enige om.

Men når det gjelder lydkvaliteten, som for mange er det viktigste, er det ingenting på papiret som tilsier at Memento låter bedre enn L3.

Lyd er ofte ikke så bra på papiret....!

Sonus bruker vel en 5 tommer Audio Techonology mens L3 bruker en 7 basser fra Scanspeak.

Jeg synes heller ikke kabinettene er så veldig likt.....
 

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Innlegg
563
Antall liker
0
Angående disse Sonus Faber Guarneri Momento Høyttalere. Tviler ikke på at de låter himmelsk bra. Sonus Faber har nemlig her bortimot kopiert Gamut L3 (som jeg selv eier) !
Sonus Faber Guarneri Memento er en videreutvikling av Guarneri Homage som ble lansert i 1993. Høyttaleren har fått nye elementer og nytt delefilter. Noen "kopi" av Mamut eller andre obskure høyttalermerker er det ikke snakk om.

Når det gjelder lydkvaliteten på høyttalere i denne pris/kvalitetsklassen sier de tekniske dataene "på papiret" minimalt om høyttalerens egenskaper.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.429
Antall liker
25.921
Torget vurderinger
24
Men når det gjelder lydkvaliteten, som for mange er det viktigste, er det ingenting på papiret som tilsier at Memento låter bedre enn L3.
Ikke for å krangle her, men er det noen som mener at papiregenskapene sier noe relevant om en høyttalers lydkvalitet?
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Lyd er ofte ikke så bra på papiret....!

Sonus bruker vel en 5 tommer Audio Techonology mens L3 bruker en 7 basser fra Scanspeak.

Jeg synes heller ikke kabinettene er så veldig likt.....

Hei!
Er du sikker på atdet er en 5" og at den er fa Audio Technology (ser veldig ut som en Dynaudio for meg)

Jeg "limer" inn en uttalelse/utdrag fra den stolte og fornøyde eier som Audiosolution refererer til tidligere i tråden.

<Har ikke hørt verken Amati eller Stradivari, men vedder på at Mementoen kan hamre med dem uten problem i stuer av "normal" størrelser, dvs.. 50 kvm og mindre. Lyden fra Mementoene var så oppløst, dynamisk, naturlig med dybde og kropp,>

Høres for meg nesten litt utrolig ut, med en 5" og stue fra 50m2 (og nedover.
Kan noen med sikkerhet fortelle hva mellomtone/ basselementet er?
Naturlig kropp og 50kvm2 stue med en 5 " må jo være skikkelige greier.
Når han får summet seg kanskje det kommer et par Memento til salgs
::)

Mvh.KW
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.165
Antall liker
10.691
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Er nok Audio Tech. elementer. Sannsynligvis samme som står i de dyreste stradivari som mellomtone. Det er dog store (og helt naturlig) likheter mellom Dynaudio Elementene og elementene til Scanning.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.158
Antall liker
2.671
Sonus Faber Guarneri Memento er en videreutvikling av Guarneri Homage som ble lansert i 1993. Høyttaleren har fått nye elementer og nytt delefilter. Noen "kopi" av Mamut eller andre obskure høyttalermerker er det ikke snakk om.

Når det gjelder lydkvaliteten på høyttalere i denne pris/kvalitetsklassen sier de tekniske dataene "på papiret" minimalt om høyttalerens egenskaper.
Jeg regner med at "Mamut", skulle være Gamut, og Gamut er regnet som et av de obskure høyttalermerker.

Jeg snur heller flisa på hodet og sier: Er det noen grunn til at Momento til 80.000 ikke skulle spille opp mot L3 til 40.000 ?
Med den begrunnelse at det er Lars Goller som står som hovedutvikler av L serien til Gamut. Lars Goller har vært ansatt i de seneste 13 år i (nå) DST, de siste år som utviklingssjef. Ringradiatoren til Scan Speak er et av hjertebarna til Goller. Begge elementene som sitter i L3 er spesialversjoner etter Gollers ønske, og så vidt meg bekjent er Scan Speaks ringradiator som sitter i L3 den eneste som går opp til 60 Khz.
Bass/mellomtoneenheten er også en spesialversjon etter Gollers ønsker. Hvem er i en bedre posisjon til å få høyttalerelementer nøyaktig designet av Scan Speak til et gitt design i en høyttaler, enn Lars Goller?
Gamut designer ikke bare delefiltre til eget bruk, men også for andre høyttalerprodusenter.

Må en utsalgspris på 80k for høyttalere nødvendigvis gi bedre lyd enn 40k ?
 

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
1.525
Antall liker
94
Hei!
Er du sikker på atdet er en 5" og at den er fa Audio Technology (ser veldig ut som en Dynaudio for meg)

Jeg "limer" inn en uttalelse/utdrag fra den stolte og fornøyde eier som Audiosolution refererer til tidligere i tråden.

<Har ikke hørt verken Amati eller Stradivari, men vedder på at Mementoen kan hamre med dem uten problem i stuer av "normal" størrelser, dvs.. 50 kvm og mindre. Lyden fra Mementoene var så oppløst, dynamisk, naturlig med dybde og kropp,>

Høres for meg nesten litt utrolig ut, med en 5" og stue fra 50m2 (og nedover.
Kan noen med sikkerhet fortelle hva mellomtone/ basselementet er?
Naturlig kropp og 50kvm2 stue med en 5 " må jo være skikkelige greier.
Når han får summet seg kanskje det kommer et par Memento til salgs
::)

Mvh.KW

Er ikke sikker, har ikke sett så veldig nøye på den, men jeg antar....

A.T. har ofte stor ytre diameter på sine elementer i forhold til membran, slik at f.eks en 5 kan ha like stor dim som 6.5 fra annet merke
 

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
1.525
Antall liker
94
Jeg regner med at "Mamut", skulle være Gamut, og Gamut er regnet som et av de obskure høyttalermerker.

Jeg snur heller flisa på hodet og sier: Er det noen grunn til at Momento til 80.000 ikke skulle spille opp mot L3 til 40.000 ?
Med den begrunnelse at det er Lars Goller som står som hovedutvikler av L serien til Gamut. Lars Goller har vært ansatt i de seneste 13 år i (nå) DST, de siste år som utviklingssjef. Ringradiatoren til Scan Speak er et av hjertebarna til Goller. Begge elementene som sitter i L3 er spesialversjoner etter Gollers ønske, og så vidt meg bekjent er Scan Speaks ringradiator som sitter i L3 den eneste som går opp til 60 Khz.
Bass/mellomtoneenheten er også en spesialversjon etter Gollers ønsker. Hvem er i en bedre posisjon til å få høyttalerelementer nøyaktig designet av Scan Speak til et gitt design i en høyttaler, enn Lars Goller?
Gamut designer ikke bare delefiltre til eget bruk, men også for andre høyttalerprodusenter.

Må en utsalgspris på 80k for høyttalere nødvendigvis gi bedre lyd enn 40k ?

Thiel sin diamant når opp til 100Khz om det skulle ha noen interesse.....
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.158
Antall liker
2.671
Thiel sin diamant når opp til 100Khz om det skulle ha noen interesse.....
Ikke for meg, har superdiskanter på toppen av høyttaleren som tar seg av dette... ;D

Men om ringradiatoren går opp til 40 eller 60 sier selvfølgelig ikke noe om den endelige lyden. Men det gir en indikasjon på hvor "forfinet" teknologien er.
 

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
1.578
Antall liker
471
Sted
Nøtterøy
[quote Eieren av Momento mente at han måtte ha "verdens beste 2-veis". Jeg, skal lage meg "verdens beste 2-veis".  ;) I Gamut L3 står det et slags "utvidet" 24db. filter, hvor filtret er konstruert slik at typiske resonanseproblemer i filtret langt på vei elimineres. Nytt filter lages i disse dager med topp komponenter, sølv/gull internkabling og Bybee filtre på elementene. Kommer tilbake med lytteinntrykk... [/quote]

Hvilke elementer skal du bruke? Og, legger du ut delefilterskjemaet?

Roger
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.165
Antall liker
10.691
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Hadde vært interessant å testet Gamuten mot Respons Mini Grande signatur eller hva den nå heter.
Samme elementbestykning og begge har høstet gode kritikker allerede.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.158
Antall liker
2.671
Hvilke elementer skal du bruke? Og, legger du ut delefilterskjemaet?

Roger
Hei Roger.

Tror du har misforstått litt, og at jeg muligens ikke har uttrykt meg presist nok. Jeg eier i dag et par Gamut L3. jeg skal bare modifisere litt.
Jeg legger ut delefiltret på nytt, samme filter, bare bedre komponenter, det beste som Eltek leverer. Filtret blir selvsagt hardwieret.

Ønsket mitt var bare å gjøre en god høyttaler ennå bedre: Å ta'n helt ut! :)

Espen
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.158
Antall liker
2.671
Hadde vært interessant å testet Gamuten mot Respons Mini Grande signatur eller hva den nå heter.
Samme elementbestykning og begge har høstet gode kritikker allerede.
Ja, akkurat dette har jeg også sett som noe interessant, bambadoo
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.158
Antall liker
2.671
Det var ikke meninga mi å "kuppe" denne tråden som skulle omhandle Sonus Faber. :-/
 
Topp Bunn