Nye ski!

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
12.066
Sted
Holmestrand
Nå får ledninger og annet seile sin egen sjø!
Jeg må ha nye ski! Mine gamle ski på 203 skal byttes ut mot nymotens saker med innsving og greier. Har prøvd blant annet Vølkl Supersport 5 (175 cm) og Atomic SX11 (185 cm), og likt det.
Har noen gode forslag?
Hva med lengde? Jeg er 170, men har alltid kjørt på lange ski (+-200). Ser for meg noe i området 170-175 cm.
Har ikke all verdens erfaring med carvingski som dere skjønner, så innspill mottas med takk

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
8.239
Torget vurderinger
4
Er det rart jeg føler meg retro med mine Fischer på 203 ? Storslalåmski fra racingprogrammet med noe softere flex....noe heeeelt annet enn standard hyllevare. Men sånne stutte donaldski som man bruker nå ? Kanskje jeg må ta mot til meg og carve jeg også...

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
12.066
Sted
Holmestrand
Vi stiller nok litt i samme klasse her...
Jeg må innrømme at carvingski er grisemoro! Anbefaler å prøve. Importørene pleier å ha demodager på de større skistedene. Der er det bare å stikke innom å prøve det du har lyst på. Kjempemoro, men utløser sterk kløe i lommeboka.

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Først og fremst må du legge vekk den gamle myten om at lengre ski nødvendigvis er mer stabile. Moderne Carving ski's (av bruktbar kvalitet) konstruksjon gjør dem stabile "okke som".

Du er ca 170 cm lang/kort, og i butikke vil de vel anbefale deg noe rundt 160cm lange ski?

Om du går litt opp, fordi du føler deg ukomfortabel med så korte ski, gjør vel ingen ting.

Tenk på hva du skal bruke skiene til.
Det er veldig kuult å si "Powder" når de spør i butikken, men i realiteten er det aldri skikkelig pudder-snø her i Norge. Så m m du står mest på ski i Vail, Jackson hole og Aspen, så unngå de ekstremt brede myke skia.

Unngå også racing ski. De kan bli vel extreme.

Tror du er på sporet av noe med merkene/typene du nevnte. Forøvrig har Rossignol Bandit vært en favoritt blant de "tøffeste gutta i bakken".

Det du får mest glede av, er ski som passer til det du gjør mest; Frikjøring i preparerte løyper!

Selv kjøpte jeg nye ski i vår. Hadde Head Cyber x90 titan fra før. De var 190 cm da jeg fant det veldig uvant å ha så veldig korte ski.
Kjøpte Völkl Supersport Titanium ltd lengde 168 cm (er selv 177), og fikk satt på "piston" systemet under bindingen.

Som med mye annet, er det mye å hente på å følge med på nettbutikkene rundt verden. Ski er greit å handle i Europa.
Den lokale forhandleren var veldig kjip på rabattene på vår-salget, så jeg importerte mine ski fra Tyskland, og betalte omtrent 35% av prisforlangende i Norge (altså 65% rabatt etter at frakt og mva var lagt til).

Gingolf

Hi-Fi interessert
Ble medlem
17.01.2006
Antall liker
1
Deilig med noe annet å snakke om enn "bare" hifi!
Jeg har "ski-dilla" og er i hvertfall 30-40 dager på ski i løpet av sesongen 8)
De siste 3 par ski jeg har kjøpt har alle vært av merke Salomon, og jeg er strålende fornøyd med det. Men jeg mener det er mindre forskjell på ski enn på støvler, så jeg vil foreslå at du starter med disse. Prøv mange forskjellige og drit i prisen! For meg går det 3 skipar på hvert støvelpar jeg kjøper, så da gjør det ikke noe om disse koster litt (har Salomon støvler også).
Prøv denne linken - og vær ærlig rundt eget ferdighets nivå og bruks område - så får du anbefalt utstyr tilpasset ditt bruk;
http://www.salomonski.com/no/salomon-ski-products.html
GOD VINTER!

Jan-Helge

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.06.2007
Antall liker
642
Som det sies så er bruksområde det du må tenke over, selv har jeg alltid hatt flere par alt etter som (var i yngre dager aktiv alpinist som tok alpint seriøst og gikk to år ved idrettslinje før jeg skadet kneet og ble ski-invalid, skikjøring i den form jeg bedrev før blir for hardt for kneet og jeg kan nå annsees som en som står på ski på Dansketuristnivå).

Det er ingenting i veien for at du kan ha flere par ski, f.eks. kan du dersom du holder deg mest i løyper ha ett par for slalom og ett annet for mer fart... Om du bare skal ha en type så ville jeg kjøpt ett par som passet best for storslalom da dem er mer stabil i fart enn dem beregnet på slalom og ikke med de ekstreme svingutslagene, faren for skade øker også i takt med hvor ekstrem skien er og fartsøkning om ikke...

Er mange faktorer som avgjør hvilken ski du bør velge, deg og bruksområde er det du bør kartlegge før du bestemmer deg, søk også råd om noen som kjenner aktuelle skityper og du vil komme til ett godt valg. Husk at det som er en bra ski for en ikke nødvendigvis er det for en annen og omvendt, rett valg er alfa og omega i så måte.

Selv var jeg svakest for offpiste, hadde derfor ett par med gode egenskaper for dette i tillegg til ski tilpasset disiplin i alpinten... Var livsstilen min det før husker jeg, å være Skibum... Poster noen bilder fra skikjøring på Voss hvor jeg bodde, savnerskikjøringen og adrenalinet det gav...

Ikke alltid det gikk så bra heller, her er en skade jeg hadde (øyet var klistret igjen). Men har hatt mange skader, kneet det verste men også skulder ut av ledd m.m. Savner skikjøringen like fult...

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
8.239
Torget vurderinger
4
Jauda, m4u...kjenner meg igjen her...har et tidligere liv hvor all fokus var på alt som hadde med ski å gjøre. Elsket å teste ut nye ski...dro alltid med flere par...sånn i tilfellet. Alltid stas å teste nye ski før de kom på markedet...som hvite prototyper fra Salomon før de lanserte sine første ski.

Ikke like gøy på ski når man vet at det venter et par uker med vonde knær for hver skidag....men det ga utrolig mange gode minner jeg ikke ville vært foruten.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
12.066
Sted
Holmestrand
Jeg nærmer meg 50, så jeg har nokså nøkternt forhold til dette. Mine skimuligheter tilsier preparerte bakker. Jeg skal ikke ha racingski, selv om jeg har prøvd et par Atomic konkuranseski på 150 cm, o drøyt 10 m radius. Moro, men slitsomt. Jeg er inneforstått med at ski ikke trenger å være 2 m lengre.

Også enig i det med støvler. Byttet i fjor ut mine 20 år gamle Salomon SX91 Equipe. Har byttet innerstøvel 2 ganger, fabelaktige støvler! De kjøpte jeg uka før min eldste datter ble født, og de ble byttet ut uka etter hun flyttet ut. Kjøpte meg Salomon X-Wave 9. Godt fornøyd, men savner de gamle..
For øvrig har jeg satt hjelm på budsjettet, jamfør bilde over.
Jeg har et par Vølkl Superport Titanium ltd på hånda. Det er kanskje et godt valg?

Ramses

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2007
Antall liker
22
Ski på 203cm. xerxes; det er jo det de kaller styrtløpsski i Sverige det.
Selv kjører jeg på et par Atomic GS (Grand Slalom) racingski i preppa
løyper, skiene er 180cm. har innsving tilsvarende en radius på 21m, er
stive og er fantastisk stabile i hastighet. Dette er de beste skiene jeg
har prøvd. Før hadde jeg et par Atomic racecarv-ski på 178cm. men
disse ble for ustabile i hastighet etter min mening.
I løssnø benyttes et par Fischer Big Stix, de er 180cm. og 8,6cm på
midten og har ingenting i prepparerte løyper å gjøre, men i løssnøen
er det morofaktor så det holder.
Ellers ville jeg for allroundkjøring gått for ski som var litt lengre enn
kroppshøyde. I ditt tilfelle 175-180cm.

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
xerxes skrev:
Jeg har et par Vølkl Superport Titanium ltd på hånda. Det er kanskje et godt valg?
Om vi snakker om de samme sorte skia, med carbon mønster, så går dette for å være noe av det grommeste av frikjøringsski.

Dette "ltd" er bare en gimmick. Det er samme skia som nå heter Supersport Allstar Titanium, bare med en annen layout på toppen(som de krever kr 2000,- ekstra for). Så hvilken av dem du velger, betyr ingenting annet enn størrelsen av inngrepet på bankkontoen.

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
9.035
Kjøpte meg full telemarkspakke til en meget hyggelig pris på tampen av fjorårssesongen. Generelt fornøyd, men har et problem med støvlene (Crispi XP) og det at de har for small lest for mine pailabber. Den første timen og to går greit, men deretter blir det fort så ille at jeg må ta en lengre pause etter hver time. I følge butikken, per epostkorrespondanse, så kan jeg visst glemme å finne bredere støvler produsert i Italia.

Noen som vet om produsenter av telemarksstøvler av samme kvalitet men med bredere lest enn Crispi?

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
12.066
Sted
Holmestrand
noruego skrev:
Kjøpte meg full telemarkspakke til en meget hyggelig pris på tampen av fjorårssesongen. Generelt fornøyd, men har et problem med støvlene (Crispi XP) og det at de har for small lest for mine pailabber. Den første timen og to går greit, men deretter blir det fort så ille at jeg må ta en lengre pause etter hver time. I følge butikken, per epostkorrespondanse, så kan jeg visst glemme å finne bredere støvler produsert i Italia.

Noen som vet om produsenter av telemarksstøvler av samme kvalitet men med bredere lest enn Crispi?
Gå til en skikkelig forretning og hør om de kan hjelpe deg med tilpasning.Regner med at det fungerer som for alpinstøvler. Jeg har god erfaring med Jesting Sport i Oslo. Gode priser,hyggelig og kunnskapsrik betjening. Spesialiteter: Fiskeutstyr og alpint (bare for voksne).Dessuten er det parkerngsplass der.De holder til på Alnabru.

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
8.239
Torget vurderinger
4
Burde gå fint å blokke skallet...har doktorert mange alpin-og telemakstøvler på ymse vis og det er utrolig hva man kan fikse med litt vilje, kunnskap og oppfinnsomhet.

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
9.035
Trane skrev:
Burde gå fint å blokke skallet...har doktorert mange alpin-og telemakstøvler på ymse vis og det er utrolig hva man kan fikse med litt vilje, kunnskap og oppfinnsomhet.
Om viljen er til stede, så mangler jeg nok både kunnskap og oppfinnsomhet til å se for meg hvordan jeg skal klare å blokke disse støvlene...

Får ta dem med meg rundt til noen forretninger i Bergen i julen og se om jeg finner noen som kan hjelpe.

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
159
Ei veninne kjøpte nye ski i fjor. Husker ikke merket men modellen het "ski devil" eller noe slikt. Slogan var "Klings to the snow like the devil to lost souls". Hun er da også ganske rå til å kjøre!

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Andreas skrev:
Ei veninne kjøpte nye ski i fjor. Husker ikke merket men modellen het "ski devil" eller noe slikt. Slogan var "Klings to the snow like the devil to lost souls". Hun er da også ganske rå til å kjøre!
Jeg hadde nesten bestemt meg for Blizzard Diamond Pearl til kona til jul, men desse hørtes så koole ut at jeg lurer på om de må sjekkes ut - har du mer info?

Edit;

Fant dem.....

Det er K2's Telemark ski.

Satser heller på noen rå carvere til fruen. Hennes Atomic BetaCarv begynner å bli noen år, og det er alltid motiverende å få noe fraiche greier ;)

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
12.066
Sted
Holmestrand
Var innom Anton Sport der anbefalte de sterkt Støckli Laser og et par Lacroix Titanal(?). HAr noen erfaringer her?

N

nb

Gjest
Jeg er en stor tilhenger av Stöckli, muligens er jeg noe miljøskadet etter et lengre opphold i Sveits, men veldig gode ski er det åkke som. Kjører selv på Stormrider og et par Laser SL slalomski - det er primært ski for folk som kan å stå på ski, om ferdighetene er til stede er det ikke noe å være redd for, men de legger opp til litt aggressiv kjørestil - ganske stive og aggressive ski. Mine Stormrider er fartsstabile til døden, SL-ene er det knapt mulig å kjøre rett frem på grunnet hissig kurve.

Edit: Ser nå av åpningen på tråden at ferdighetene ikke bør være noe å bekymre seg over.... et lite tips: Om du kjøper på ebay.de kan du ofte få nye ski levert på døra hjemme betydelig billigere enn hva du må ut med på butikk i Norge. Selv kjøper jeg stort sett alt av sportsutstyr i utlandet på ferier, det meste er absurd overpriset i Norge.

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Har hørt bra ting om Støckli men har ingen egne erfaringer.....

Men nå begynner du å virre.....skal du ha ski nå, eller vente på vårsalget ;D

Hvor rå er du på ski? Sannsynligvis vil alle "upper range" skiene som ekspeditøren anbefaler deg, passe utmerket.

Jeg brukte ca to timer rundt i butikker i fjor, og ca en time på nett. Konklusjonen ut fra tilbakemeldingene jeg fikk, var som jeg skrev tidligere i tråden;

Topp modellene til de aller fleste merkene er meget bra "okke som"! Men et flertall av de jeg var i kontakt med, mente at det grommeste man kunne ha under beina for carving under krevende forhold, var Völkl Supersport Allstar Titanium med "Piston" systemet mellom ski og binding.

Denne modellen eksisterer ikke mer, men jeg tror det er disse "TigerShark" som har erstattet dem........

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
12.066
Sted
Holmestrand
....and TigerShark it is!
En dårlig kunde betalte 100 store i dag, og jeg var i butikken og hentet 1 par TigerShark 10 ft (168 cm lange) 20 min senere!

Snø, la det snø!

Silversurfer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.03.2004
Antall liker
7
Torget vurderinger
1
Kjører Rossignol Bandit B2, 182 cm nå på 3 sesongen, og kan bare anbefale de 100%.
Meget bra i preppa bakke og veldig morro ute i løssnøen, en god kombinasjon.

Ønsker man mer fokus på løssnø kan man vurdere B3 som er en bredere ski.

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
159
SilverSurfer skrev:
Kjører Rossignol Bandit B2, 182 cm nå på 3 sesongen, og kan bare anbefale de 100%.
Meget bra i preppa bakke og veldig morro ute i løssnøen, en god kombinasjon.

Ønsker man mer fokus på løssnø kan man vurdere B3 som er en bredere ski.
Hva annet har du prøvd. Prøvde en modell av Bandit mot en svensk ski som het Extreme for noen år siden. Synes Bandit var litt stive. Extreme skia satt bedre i bakken med min kjørestil.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
12.066
Sted
Holmestrand
Sesongens første tur i bakken i går kveld med nye ski!
Hardt og isete med ski som ville mye mer enn stakkaren oppå!
Dette skal bli moro når man får plukket av seg gammel teknikk og justert inn til moderne ski!

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
12.066
Sted
Holmestrand
Fischer hat fine fjellski. Tror det er modell som heter 109 som skal være bra.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
12.066
Sted
Holmestrand
Da har mine nye Vølkl TigerShark 10 fått en skikkelig test. Langhelg på Geilo med føre fra godt fast til svært hardt. Brukte noen turer før det satt, men derfra og ut var det bare moro! Kjempeski. Går godt på langsving, men også helt greie i kjappe småsvinger ( det står tross allt 49 1/2 år oppå). Avrundet det hele med mitt eget råd til de yngre i bakken ved å kjøpe inn og bruke hjelm!

Jeg kjører med Salomon X-Wave 9. Disse fungerer fint, men opplevere at de er svært harde i forkant av leggen. Altså hvor støvelen slutter. Noen erfaringer her?

N

nb

Gjest
xerxes skrev:
Da har mine nye Vølkl TigerShark 10 fått en skikkelig test. Langhelg på Geilo med føre fra godt fast til svært hardt. Brukte noen turer før det satt, men derfra og ut var det bare moro! Kjempeski. Går godt på langsving, men også helt greie i kjappe småsvinger ( det står tross allt 49 1/2 år oppå). Avrundet det hele med mitt eget råd til de yngre i bakken ved å kjøpe inn og bruke hjelm!
Det er på slikt føre man virkelig får se hva som duger, er det mykt og fint funker jo stort sett alt helt ok. Var på Norefjell her om dagen på skarpt føre med mine Zag Freeride gold med stivhet omtrent som ihelkokt spaghetti og sløve stålkanter. Det var ikke noe særlig;)

Ellers lurt med hjelm. Etter at jeg gikk til innkjøp av det for noen år siden har jeg ikke hatt et eneste stygt fall, kanskje har man blitt mer forsiktig på sine eldre dager også;)

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
12.066
Sted
Holmestrand
Trodde kanskje det skulle bli litt rart med hjelm. Så i det hele tatt for meg en lang rekke større og mindre argumenter for at hjelm ikke skulle brukes. Virkeligheten var at det var svært behagelig, og tenkte ikke på at den var der et øyeblikk. Anbefales.

Hva farten angår er nok den omtrent som før, men jeg legger inn mye bedre marginer for å ungå sammenstøt.
Fikk også en par mils tur på bortoverski. Strålende sol og mye vind.
Ski er kjempemoro i alle fasonger!

N

nb

Gjest
xerxes skrev:
Trodde kanskje det skulle bli litt rart med hjelm. Så i det hele tatt for meg en lang rekke større og mindre argumenter for at hjelm ikke skulle brukes. Virkeligheten var at det var svært behagelig, og tenkte ikke på at den var der et øyeblikk. Anbefales.

Hva farten angår er nok den omtrent som før, men jeg legger inn mye bedre marginer for å ungå sammenstøt.
Fikk også en par mils tur på bortoverski. Strålende sol og mye vind.
Ski er kjempemoro i alle fasonger!
For folk som er i markedet for hjelm, kan jeg anbefale norske Sweet. De koster en del mer enn alternativene, men de smaker også. Stilig design, svært lette og veldig behagelige å ha på. Sett i forhold til levetiden (og ikke minst nytten om uhellet er ute) er prisen på en slik ganske irrelevant synes jeg.

Farten har jeg ikke gått ned på, men har sluttet med saltoene og de fånyttes forsøkene på 720 graders rotasjoner;)

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
12.066
Sted
Holmestrand
Selv gikk jeg for en "Giro Niner" tror jeg den het. Passet egget mitt perfekt. Slapp unna med 700 kr (fjorårsmodell?). Ser helt OK ut, og er god på. Helt fornøyd. Sweet fikk jeg omtrent ikke på. Dyre og kule, men passet altså ikke i det hele tatt.... Nå er jeg velsignet med et stort hode da.

J

Jurassic

Gjest
Når man har slått kneet, hofta og hodet samt bristet et eller flere ribbein og knapt nok får sove på natta er plutselig ikke ski så morro lengre..... Ikke på noen uker iallfall ;D

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
12.066
Sted
Holmestrand
Det er der hjelm og alderens visdom skal hjelpe oss til å beskytte oss mot oss selv....

Leit å høre at du har forulykket. God bedring.
Da er det jo også fint å ha en hobby å falle tilbake på som bedrives best i en stol !

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
xerxes skrev:
Selv gikk jeg for en "Giro Niner" tror jeg den het. Passet egget mitt perfekt. Slapp unna med 700 kr (fjorårsmodell?). Ser helt OK ut, og er god på. Helt fornøyd. Sweet fikk jeg omtrent ikke på. Dyre og kule, men passet altså ikke i det hele tatt.... Nå er jeg velsignet med et stort hode da.
For noen år siden prøvde jeg hjelmer i sportsbutikken i forbeindelse med at døtrene skulle utstyres. Den som passet meg best var Vega til rundt tusenlappen.

Mente å ha sett denne i OBS reklamen, og sjekket. Joda, 499.- for nøyaktig samme. Har den forstatt, og er kjempefornøyd. Den er matt sort med løse deler ved ørene. De selges fortsatt, nå for 599,- og er etter min mening et "best buy" Hvor kul eller ukul kan egentlig en hjelm bli? (vel med unntak av den Dior hjelm brille komboen til 5K som står utstilt hos den lokale optikeren)

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.889
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Bestilte nettopp ski til meg og jentene. Det vart tusen kr meir enn budsjettet, sjølv om eg gjekk for utgått feilvare frå norsk produsent innan eige fylke. Måtte ha bindingar, og då vart det nesten 1700 kr for tre sett...
Men gleda ved å støtte norsk industri er.......jaja. Grei nok?

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
12.066
Sted
Holmestrand
Audiophile-Arve skrev:
Bestilte nettopp ski til meg og jentene. Det vart tusen kr meir enn budsjettet, sjølv om eg gjekk for utgått feilvare frå norsk produsent innan eige fylke. Måtte ha bindingar, og då vart det nesten 1700 kr for tre sett...
Hvis du betaler 1700 kr for 3 sett ski med bindinger kan du vel ikke akkurat påstå å støtte noen som helst ,
;-D

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
I helgen var de lokale forholdene som skapt for mine nye ski.

Hardpakket is/snø og stedvis skikkelig isete.

Da kommer Völkl Allstar Supersport Allstar Titan til sin rett.

For noen ski :eek:

Kan nesten ikke huske sist jeg hadde det så gøy på ski!

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.889
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
xerxes skrev:
Audiophile-Arve skrev:
Hvis du betaler 1700 kr for 3 sett ski med bindinger kan du vel ikke akkurat påstå å støtte noen som helst ,
;-D
Jau då, Åsnes får betre plass på lageret sitt! (Elles: 1700 var berre bindingane, medan skia kom på 2400 til saman...)

Topp Bunn