Nye rørprosjekter

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Innlegg
2.496
Antall liker
506
Torget vurderinger
0
To slike og du kan begynne å nyte musikk. Problemfritt.

darTZeel NHB-458 monoblock amplifier | Stereophile.com
De er planlagt for Magico Q7.

Mvh
Roysen
Kjøp, koble opp. Trykk play eller senk pick up på plass.

Nyt. Blir et av landets beste anlegg.
Kanskje også bi-ampet med Dynaudio Arbiter i bassen og med to stk. Magico QSub-18 i tillegg.

Dynaudio Arbiter ble forøvrig sendt tilbake til Seoul i går for modifikasjon og nye batterier. De skal få et nytt input stage. Man vil da kunne velge om man vil koble til custom eller standard input stage på samme måte som man kan velge output stage ved å velge tilkoblede høytalerterminaler for dempningsfaktor på 40 eller 1000.

Mvh
Roysen
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.973
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Som Audiomix er inne på,så blir så mange rør slitt litt ulikt,plutselig står ein midt i problemer med ustabile amper/bias osv,og da er ikkje så kjekt lenger.
Tenk alle dei flotte høgtalerene som finst med høg følsomhet,og da med mulighet for amper type eintakts set,som folk rundtom i verden har bygd i søkk og kav,som ein veit funker.Da er det bare å velge komponenter på øverste hylle,med masse penger spart som kan gå til høgtalere/akustikk,(eget bassystem.)

Å velge høgtalere først,type tungdrevne,for så å velge rørsleder som kan drive dei,er bakvendt.Kan heller ikkje tenke meg at Magico har tunet høgtalerene til slike amper som du vurderer.

Velg ting som passer sammen,suksess og rask vei til målet.

Mvh.
Det er i mine øyne den eneste riktige fremgangsmåten å velge høytalere først. At man så burde valgt transistoramper av praktiske årsaker får så være. Hele poenget med dette Tidal Audio systemet var jo at det skulle være et referanse røranlegg i kontrast til referanse transistoramlegget. Dersom du hadde lest litt nøyere ville du sett at dette ikke skal drive Magico Q7 men Tidal Audio La Assoluta.

Så la oss gå tilbake til åpningsinnlegget. Alle rørprosjektene som er skissert er altså tiltenkt brukt for å drive et par La Assoluta høytalerpar som skal deles aktivt og tri-ampes.

Prosjekt 1 er tenkt å fungere som preamp og aktivt delefilter.

Prosjekt 3 skal benyttes til å drive diskant, mellomtone og mellombass i hovedhøytaleren.

Prosjekt 2 skal benyttes til å drive bass i hovedhøytaleren.

Prosjekt 4 skal benyttes til å drive dypbass i basstårnene (4x 18" Ceramiske elementer i hver kanal).

Spesifikasjoner som impedanse og følsomhet er ikke oppgitt for disse uferdige høytalere og i hovedhøytaleren er heller ikke bestykningen oppgitt bortsett fra at vi snakker om to basselementer (Ceramiske), to mellombasselementer (Ceramiske), to mellomtoneelementer (Diamant) og en diskant (Diamant).

Mvh
Roysen
De høyttalerene du skal ha forsterkere til eksisterer ikke?
Ikke har du data for de heller?
Har jeg oversett noe eller ikke forstått?
Du er trolig noe tidlig ute med å spesifisere forsterkere til noe du ikke vet hva er.
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.080
Antall liker
1.085
Sted
'
Ren sølv 24 interleaved windings utgangstrafo med mulighet for å drive laster under 1 Ohm og tapninger for 8, 4, 2 og 1 Ohm. Klasse A. Triode. Push-Pull.
Alle konfigurasjonene du beskriver vil gi en utgangsimpedans på omtrent 2 ohm eller mer. Det er ikke spesielt gunstig for å dra laster under 1 ohm. Det du kan gjøre for å motvirke dette er selvfølgelig å gå ned i effekt ved f eks å øke omsetningsforholdet i utgangstrafoen som du beskriver med tappinger. På den annen side er tapping et klart kompromiss mhp kvalitet. Tapping av sekundær vil alltid gi høyere lekaskeinduktans og dårligere båndbredde.
 

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Innlegg
2.496
Antall liker
506
Torget vurderinger
0
Som Audiomix er inne på,så blir så mange rør slitt litt ulikt,plutselig står ein midt i problemer med ustabile amper/bias osv,og da er ikkje så kjekt lenger.
Tenk alle dei flotte høgtalerene som finst med høg følsomhet,og da med mulighet for amper type eintakts set,som folk rundtom i verden har bygd i søkk og kav,som ein veit funker.Da er det bare å velge komponenter på øverste hylle,med masse penger spart som kan gå til høgtalere/akustikk,(eget bassystem.)

Å velge høgtalere først,type tungdrevne,for så å velge rørsleder som kan drive dei,er bakvendt.Kan heller ikkje tenke meg at Magico har tunet høgtalerene til slike amper som du vurderer.

Velg ting som passer sammen,suksess og rask vei til målet.

Mvh.
Det er i mine øyne den eneste riktige fremgangsmåten å velge høytalere først. At man så burde valgt transistoramper av praktiske årsaker får så være. Hele poenget med dette Tidal Audio systemet var jo at det skulle være et referanse røranlegg i kontrast til referanse transistoramlegget. Dersom du hadde lest litt nøyere ville du sett at dette ikke skal drive Magico Q7 men Tidal Audio La Assoluta.

Så la oss gå tilbake til åpningsinnlegget. Alle rørprosjektene som er skissert er altså tiltenkt brukt for å drive et par La Assoluta høytalerpar som skal deles aktivt og tri-ampes.

Prosjekt 1 er tenkt å fungere som preamp og aktivt delefilter.

Prosjekt 3 skal benyttes til å drive diskant, mellomtone og mellombass i hovedhøytaleren.

Prosjekt 2 skal benyttes til å drive bass i hovedhøytaleren.

Prosjekt 4 skal benyttes til å drive dypbass i basstårnene (4x 18" Ceramiske elementer i hver kanal).

Spesifikasjoner som impedanse og følsomhet er ikke oppgitt for disse uferdige høytalere og i hovedhøytaleren er heller ikke bestykningen oppgitt bortsett fra at vi snakker om to basselementer (Ceramiske), to mellombasselementer (Ceramiske), to mellomtoneelementer (Diamant) og en diskant (Diamant).

Mvh
Roysen
De høyttalerene du skal ha forsterkere til eksisterer ikke?
Ikke har du data for de heller?
Har jeg oversett noe eller ikke forstått?
Du er trolig noe tidlig ute med å spesifisere forsterkere til noe du ikke vet hva er.
Ikke helt korrekt, men nesten. Høytalerne bygger på designet av en lillebror som har eksistert i flere år og som spesifikasjonene er godt kjent for. De nye er nok spesifisert nokså likt.

Mvh
Roysen
 

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Innlegg
2.496
Antall liker
506
Torget vurderinger
0
Ren sølv 24 interleaved windings utgangstrafo med mulighet for å drive laster under 1 Ohm og tapninger for 8, 4, 2 og 1 Ohm. Klasse A. Triode. Push-Pull.
Alle konfigurasjonene du beskriver vil gi en utgangsimpedans på omtrent 2 ohm eller mer. Det er ikke spesielt gunstig for å dra laster under 1 ohm. Det du kan gjøre for å motvirke dette er selvfølgelig å gå ned i effekt ved f eks å øke omsetningsforholdet i utgangstrafoen som du beskriver med tappinger. På den annen side er tapping et klart kompromiss mhp kvalitet. Tapping av sekundær vil alltid gi høyere lekaskeinduktans og dårligere båndbredde.
Ok,

Hvordan ville du løst dette. Se bort fra tappingene.

Mvh
Roysen
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.080
Antall liker
1.085
Sted
'
Når det gjelder utgangsimpedans:

Med det oppsettet av rør du spesifiserer, uten feedback og med den effekten du tenker deg: Jeg seg ingen god løsning..
 

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Innlegg
2.496
Antall liker
506
Torget vurderinger
0
Ok, hmmm. Fyren jeg er i ferd med å hyre inn hevder han kan løse problemet og Tube Research Labs har jo allerede løst det. Uten at jeg vet hvordan. Hvor ser du problemene. Jeg vil gjerne da ta de opp med min mann og finne ut hvordan han tenker å løse det. Når DU sier at dette ser vanskelig ut, så tror jeg også vi kan være inne på et blindspor.

Mvh
Roysen
 
Sist redigert:

VegardW

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
4.057
Antall liker
2.848
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
4
Ht du har i tankene er vel rett og slett designet for bruk med ss amp med lav zout/ dempingsfaktor høy
en se rør amp uten feedback har zout min 1-2 ohm ofte høyere
om du ønsker se rør bør du vurdere en helt annen type ht
høy følsomhet "snill" impedanSe kurve ( ikke slike Snøhetta Siluetter )
med høy følsomhet får du frihet til å velge en enklere amp : færre rør mindre fuss : KISS har noe for seg
 

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Innlegg
2.496
Antall liker
506
Torget vurderinger
0
La oss vennligst holde diskusjonen til forsterkere. Høytalerne er allerede plukket ut. Jeg ønsker rørforsterkere til å drive de. Det finnes komersielle alternativer som er mer enn gode nok i VTL Siegfried Series 2, Audio Research Reference 750, Conrad Johnson ART, Jadis JA-800, Atma-Sphere MA-3 Mk.3.2, Convergent Audio Technologies JL3 Statement etc. Så røralternativer finnes. Det er ikke der skoen trykker. Jeg ønsket dog rørforsterkere med andre tekniske spesifikasjoner. Det er her jeg kan møte veggen.

Forøvrig er det bare 300B forsterkeren av de tre jeg spesifiserte som er single-ended. De to andre med stor utgangseffekt er push-pull.

Mvh
Roysen
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.080
Antall liker
1.085
Sted
'
Jeg vet ikke hvilke krav du har til utgangsimpedans, men siden du snakket om laster som dipper ned under 1 ohm er det jo naturlig å tenke litt på utgangsimpedansen..

Uten feedback har du stort sett ett valg for å få til lav utgangsimpedans: øke omsetningsforholdet i utgangstrafoen. Øker du omsetningsforholdet synker utgangsimpedansen. Kostnaden for å få til dette er tap av utgangseffekt. Utgangseffekten synker i samme takt som utgangsimpedansen. Halveres utgangsimpedansen, halveres utgangseffekten, gitt at lasten er den samme.

Eksempelvis vil en forsterker på 100 W med utgangsimpedans 2 ohm [1], kun yte 25 W hvis utgangsimpedansen senkes til 0.5 ohm vha impedanstransformering. Sånn sett er det ikke uproblematisk å oppnå både lav utgangsimpedans og høy effekt uten bruk av feedback.

[1] 2 ohm er typisk et område en havner i med non feedback triode PP klasse A forsterkere basert på KTxx eller lignende rør, uansett antall rørpar.
 

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Innlegg
2.496
Antall liker
506
Torget vurderinger
0
Takker, Jane. Jeg trodde også at nettopp å koble mange rørpar i paralell også ville redusere utgangsimpedansen?

Mvh
Roysen
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.080
Antall liker
1.085
Sted
'
Det finnes jo noen andre triks for å senke utgangsimpedansen, f eks å endre topologien til unity eller katodefølger. Det første vil vel bli regnet som feedback og katodefølger-løsningen stiller veldig tøffe krav til drivertrinnet, pluss utfordringer i glødingen (max spenning mellom katode/filament).
 

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Innlegg
4.569
Antall liker
1.241
Torget vurderinger
11
Det finnes jo noen andre triks for å senke utgangsimpedansen, f eks å endre topologien til unity eller katodefølger. Det første vil vel bli regnet som feedback og katodefølger-løsningen stiller veldig tøffe krav til drivertrinnet, pluss utfordringer i glødingen (max spenning mellom katode/filament).
Interesant det du skriver Jane,som vanlig.
Når Roysen her snakker om KR1610, kr Audio Products : KR T-1610 ,med oppgitt Rp på 420 ohm,så trodde jeg kanskje det var muligheter til å oppnå veldig lav utgangsimpedans når man man paralellkobler 10stk ?

Men uansett,jeg er litt enig med de som sier at med så mange rør så er det nesten å be om problemer.Fekk heller ikke med meg i starten at den kun skal drive dypbass. Tror absolutt jeg heller hadde tenkt transistor Roysen spessielt når vi snakker om dypbass.Det er ikke i det området rør først og fremst har sin force.
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.080
Antall liker
1.085
Sted
'
T1610 er omtrent identisk med 2 stk 300B XLS i samme kolbe.
Når det gjelder lav Rp så blir denne fordelen spist opp ved å senke reflektert last (Rl) i utgangstrafoen. Årsaken til at det gjøres (å senke Rl) er at i de fleste tilfeller ønsker en å ta ut rørets potensial til å levere effekt.

Reflektert last og klasse A:
Klasse A bestemmes av hvilestrømmen og reflektert last. Høyere hvilestrøm og/eller høyere reflektert last gir mer klasse A. Pa=(Iq/sqr(2))^2*Rl, hvor Iq er hvilestrøm og Rl er reflektert last. Har du eksempelvis en hvilestrøm på 100mA i 10 par rør og en reflektert last på 1000 ohm, gir dette klasse A drift opp til (1A/sqr(2) )^2 x 1000 ohm = 500 Watt.
Hvilestrømmen begrenses av maks anodetap i rørene. Rl har ingen øvre grense men utgangseffekten halveres hver gang du dobler Rl. Det er viktig å være klar over at utgangseffekt (Po) og maks effekt i klasse A (Pa) er to parametere som går i motsatt retning når du endrer Rl. Her må du finne et skjæringspunkt basert på rørenes arbeidspunkt som gir den utgangseffekten du ønsker samtidig som trinnet arbeider i klasse A.
 
Topp Bunn