Rørutstyr Nye rør til PrimaLuna ProLogue Three rørpreamp

MB-S124

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.05.2012
Innlegg
774
Antall liker
911
Hei på dere,

Kjøpte denne preampen for drøyt 1,5 år siden nå, og har vel i snitt spilt noen timer hver dag siden da. Nå har det begynt å gnistre litt blått i det ene røret(5AR4) rett etter at man skrur på preampen. Det stabiliserer seg i det minste etter at den har blitt god og varm.

Ampen består av 2x5AR4 rør, 2x12AX7 og 2x12AU7
Så var det dette med å velge nye rør da? Jeg har nemlig ingen peiling

Det er det ene 5AR4 røret som halter litt, mens de to andre rørtypene er sånne smårør som kanskje ikke behøves å bytte så ofte?

Så leser jeg i brukermanualen for denne forsterkeren og kom fram til denne:

Skjermbilde 2014-11-13 kl. 18.35.29.png


Så hva velger jeg her? Hvordan går man frem når man handler rør? Rørparet skal vel matche på et vis? Er det farlig at det ene røret gnistrer litt?(er under tilsyn hele tiden).
 

borglein

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2013
Innlegg
731
Antall liker
361
Torget vurderinger
22
Det var lite svar her. Jeg har en primaluna prologue premium forforsterker og er også i tvil om hva jeg skal kjøpe av erstatningsrør. For min del gjelder det 12au7 og 5AR4.

Jeg bruker per i dag de originale rørene, og har testet med electro-harmonix 12au7, men jeg synes det blir litt for lyst/skarpt. Er ute etter noen rør som er myk i toppen, men har slam i bassen. Synes kanskje også at de medfølgende primalunarørene er litt mørke, dvs. si at de kunne vært litt mer detaljerte.


Noen forslag?

borglein
 

Pilsern

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
1.749
Antall liker
868
Torget vurderinger
35
"Bendix 6106" istedenfor 5AR4 - skal visstnok være "rugged", "long-life" og gi go lyd.
Puttet et slik i DAC'en min, funka som snus.


Kjøpte for mange år siden 12AU7 rør av Motron - RCA12AU7 blackplates og D-getter - rimelig rør med fyldig og varm lyd.

12au7_guide2.gif



12AU7 Tubes in Stock

mvh
 

borglein

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2013
Innlegg
731
Antall liker
361
Torget vurderinger
22
Takk for tilbakemelding! Når det gjelder Bendix 6106, er jeg litt kritisk til å putte inn rør som ikke er godkjent av produsent.

mvh
borglein
 

Pilsern

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
1.749
Antall liker
868
Torget vurderinger
35
Takk for tilbakemelding! Når det gjelder Bendix 6106, er jeg litt kritisk til å putte inn rør som ikke er godkjent av produsent.

mvh
borglein
Mener og å ha lest at Genelex Gold Lion 5AR4 skal være bra, har ikke prøvd.

mvh
 
Topp Bunn