Nye pressinger fra platekompaniet o.lign

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
Hei.
Jeg irriterer meg over kvaliteten på mange av pressingene som selges på typisk platekompaniet.
Mye støy og forvrengning på alt for mange av platene.
Er lp platene blitt et møkkakvalitets produkt som selskapene spyr ut uten tanke på kvalitet.
Eller har jeg bare uflaks?
De jeg har kjøpt av pmaudio har ikke spor av disse unotene som jeg hører fra veldig mange at platene jeg har dratt med meg fra PK.

Jeg mistenker at selskapene skor seg på trenden og driter en lang marsj i produksjonskvaliteten.
Men skal nevnes at platesamlingen min er for liten til at jeg tør konkludere, men er nå litt påfallende allikevel.

Kjør debatt :)
 

Stein Ivar

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2008
Innlegg
538
Antall liker
414
Torget vurderinger
6
Jeg opplever det samme på mye av det jeg kjøper fra platekompaniet. Mye støv også stygge riper på noen.
 

skorob

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.785
Antall liker
1.983
Sted
Brumunddal
Torget vurderinger
9
Mye av grunnen til at lp plater ikke har tatt meg med storm ja. Digitalt (spesielt remaster) er ofte av laber kvalitet også.. what to do... heldigvis er det unntak, men da på begrensa artister.
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
11.957
Antall liker
11.765
Sted
Hus
Må vaske nye plater også for å få bort etterlatenskaper etter pressing. Vasker alltid nye plater selv :)
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
Løser det problemet Bartesam?
Men er dette akseptabelt? Er utrolig irriterende. Jeg koser meg veldig med platespilleren, når platene "virker", men når ting tyder på at man må google/discogere hver gang man skal bruke sine kronasjer på en plate, og i tillegg må hjem å vaske de før bruk, så begynner dette å bli så tungvint at sjarmen overskygges.
(Men nå er jeg surere enn vanlig i dag også da :) )
 

Blackstar

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.04.2016
Innlegg
82
Antall liker
117
Er jo alle slags mulig labels å få kjøpt på PK, så opplever ikke at dette konsekvent er tilfelle. Men enig at det er mye drit å få, spesielt fra "større" labels.
Skal sies at jeg aldri nøler med å klage og bytte hvis det er noe trøbbel, og jeg har aldri opplevd at de bak kasse har vært vanskelige på dette. Får en tilgodelapp enkelt og greit.
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
11.957
Antall liker
11.765
Sted
Hus
Var dessverre ikke slik før på 60-70-80- tallet. Var bare å lempe på skiva og spille begge sidene. Kjøper ikke så mye nytt selv lenger, men kjøper mye brukt fra utlandet. Vasker alt uansett. Virker som noe har gått tapt av kunnskap om dette mens vinylen var i dvale fra begynnelsen av 90 tallet og fram til den kom tilkake igjen med full kraft. Har mye plater hjemme, så derfor har jeg vasker også :)
 
Sist redigert:

Classic46

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2017
Innlegg
1.815
Antall liker
285
Dette er en gammel teknologi, og det er ikke gjort mange nyvinninger i produksjonen på 30-35 år. Bortsett fra mengden av 180 grams LP. Men de som kunne dette med masseproduksjon av lp plater er nok borte, og det som er igjen er gamle platepresserier og hvem vet hvor bra vinylblandingen som brukes er...og når vi vet en del om hvor mye rart som kommer ut fra de snåleste plateselskap....når det er sagt så finnes det nok firmaer i USA og Japan som fremdeles vet hvordan en LP plate skal lages...ellers solgte jeg alt av LP plater for 30-35 år siden og koser meg med god, remastered lyd på CD.

Ps: En ting som slår meg er mengden av LP plater som ble laget og solgt på 60 70 og 80 tallet...og hvor lite problemer det var
med dårlige pressinger i forhold til antallet.
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
Jeg tviler på at kunnskapen er borte, men heller at de fleste selskapene gir balla, og kjøper der hvor de får det billigst. Kvalitetskrav = bør ligne på en lp plate.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
Hvilke plater er det snakk om? Nye utgivelser eller reutgivelser? Mitt inntrykk er at reutgivelsene fra en rekke etterhvert velrenomerte selskap er riktig så bra.
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.514
Antall liker
57.382
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Dette har ingenting med hvor man kjøper platene å gjøre.
Derimot er det forskjell på ulike selskap mht represser, og nye plater varierer i kvalitet.
Slik var det før i tida også (Pre CD. -80 tallet og bakover)
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.692
Antall liker
37.925
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
All vinyl som jeg har kjøpt de siste årene har jeg til gode å få en skitten eller andre skader :)

Alt kjøpt hos CDON

mvh
 

TomVen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.01.2008
Innlegg
482
Antall liker
457
Sted
Jar
Min erfaring er at plater i samlingen innkjøpt på 70-tallet er veldig bra. 80-tallet var "bare sorgen" med tynn, lett og bulkete vinyl (LPer ble vel sett på som B-vare for de som ikke tok seg råd til CD). Nyinnkjøp i dag fungerer etter min mening stort sett bra, med enkelte unntak. Det er i alle fall en mye bedre situasjon enn på 80-tallet.
 

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Innlegg
1.166
Antall liker
508
Nå har jeg selv kjøpt flere Pink Floyd plater fra Platekompaniet etter at jeg fikk meg platespiller igjen, de har samtlige hatt tilfredsstillende kvalitet og har levd opp til mine forventninger.
 

Steinkare

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2004
Innlegg
1.001
Antall liker
360
Torget vurderinger
10
Har kjøpt noen lp-er på platekompaniet. Blant annen en med John Coltrane var det feil på. Ett eller anna hadde havna i rillene. Kanskje deler av en lunsj? Dette har hendt ett par ganger, men kunn på pressinger fra DOL(russiske?). Kjøpte meg en pressing en gang jeg var i Polen. Skulle være en 180 gram pressing med Miles Davis-Kind og Blue, tror faktisk at det også var en DOL pressing, og den låt helt grusomt! Pressinger fra sytti-tallet med de første Dire Strits, Supertamp, Steely Dan låter veldig bra, men nye digitale synes jeg har mistet sjarmen. Kjøpte for noen år siden Crimson/Red- Prefab Sprout, og der var i hvertfall magien borte.
 
Sist redigert:

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
DOL og diverse andre jalla-reissue-greier er det bare å styre unna. Det SER bra ut med ordentlige covere og «Deluxe audiophile reissue»-stickere på, men det er pokker ikke annet enn reinspikka svindel. Jeg har snakket med utvalgsansvarlig hos Platekompaniet om saken, han lovte å se på det. Problemet er at opphavsrettighetene på mye av den klassiske og beste jazzen og bluesen er gått ut, og det åpner for svindelselskaper som DOL og andre. Jeg skal forøvrig komme tilbake til hvem disse andre er, men det kommer stadig til nye. Jeg snakket forøvrig med hedersmann Andreas fra Big Dipper på messa, som bare synes dette var en jævlig trist utvikling som ødela for veldig mye av reissue-praksisen og skapte mistro til alt sammen.
 

helarn

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.06.2006
Innlegg
845
Antall liker
573
Sted
Bodø
Torget vurderinger
1
PLatekompaniet hverken presser eller pakker platene de selger selv. Kjøpte Egypt Station med Sir Paul der og den var helt strøken. Crall/Bennett likeså.
Jeg tror nok industrien er under press; det er for få fabrikker igjen. Ingen av fem testpressinger av Jan Gunnar Hoff og Mike Stern sin kommende plate holdt mål.
 
Topp Bunn