Nye Kate Bush utgivelser!

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
50
Sted
Oslo
Det er vel tiende gangen man hører på director cut nå, og mener forsatt at den har god lyd, men den er mikset noe rart, så det virker nesten som Kate Bush gjerne vil beholde den analoge lyden?

Når det gjelder de andre utgivelsene, så er de overhodet ikke rammet av loudness war, men de er nok ikke digitalt remastret!

Det virker som Kate Bush gjerne vil beholde den analoge lyden på alle Cd-ene, og det går også rykter om at hun nå eier rettighetene på sine (disse) egne utgivelsene ;)

De låter i hvert fall meget bra i bilen alle sammen?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
f skrev:
… og det går også rykter om at hun nå eier rettighetene på sine (disse) egne utgivelsene ;)
Det er vel ikke bare rykter, det er vel rimelig klar åpenhet omkring at disse er utgitt (og rettigheter tilhører) hennes egeneide plateselskap Fish People. Selv om det neppe har med lyden å gjøre.

Forresten imponerende at dere klarer å holde liv i en tråd som kun handler om lyden på det siste albumet, og knapt et ord om det musikalske innholdet. Selv synes jeg iallefall at nyinnspillingene av gamle låter fungerer overraskende bra.

M

Mr-T

Gjest
Jeg har hørt plata kun 3 ganger. Litt for tidlig å konkludere om musikken synes jeg. Men umiddelbart så synes jeg det er bra saker.

P

Parelius

Gjest
f skrev:
Det er vel tiende gangen man hører på director cut nå, og mener forsatt at den har god lyd, men den er mikset noe rart, så det virker nesten som Kate Bush gjerne vil beholde den analoge lyden?
Hvis dette er hva som kjennetegner analog lyd så skal jeg snarest kvitte meg med hele riggen.

(mine inntrykk er fra digitalisen)

Lexluthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
51
Torget vurderinger
2
Parelius skrev:
f skrev:
Hvis dette er hva som kjennetegner analog lyd så skal jeg snarest kvitte meg med hele riggen.

(mine inntrykk er fra digitalisen)
Hyllesten til at dette er god lyd overrasker meg. Det nærmeste som minner om analog lyd på CD'en må være LP-knitringen som er lagt inn i begynnelsen av "Moments Of Pleasure". Ja, hør nettopp "Moments Of Pleasure", det høres ut som om de har tredd 10 ullsokker over mikrofonen. Dette er ikke hifi og plata er såpass bra (Med Steve Gadd på trommer og det hele) at den hadde fortjent en mye bedre produksjon. Men for å være litt positiv, coveret er veldig fint :D

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
50
Sted
Oslo
f skrev:
Er det noen som veit hvilken kvalitet det blir på de "nye" Kate Bush CD-ene som kommer den 16-05-2011?

Har bestilt et par stykker på Amazon, men det står ingen ting om det er remastringer, Coll. edition, eller noe annet?

Får håpe at det ikke bare blir en reutgivelse :'(
Det var jo lyden/utgivelsene (tråden) startet med, men når så mange er missfornøyd med den, så skal man jammen lytte (kritisk) et par ganger til ;)

Det var jo dette man var redd for, når gml. artister kommer på banen igjen, da kan jo alt skje!

V

vredensgnag

Gjest
Kult med el-piano på den Mother's låta, det er det lenge siden jeg har hørt. Godt tweaka den stemmen til a' Kate, gitt. Litt rattitis fra miksepulten gjør vel bare godt?

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
4.328
Kommer dette på vinyl? Noen som evnt. har hørt?

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
50
Sted
Oslo
Trekker tilbake veldig god lyd på Director Cut, og kan til nød strekke seg til tilfredstillende ???

Det er noe rart med hele Cd-en, og den er veldig ujevn, både når det gjelder melodiene, og lydkvaliteten!

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Er det ikke litt feil når en plate er produsert slik at det må både godt rom og godt anlegg til for at den skal låte bra? I starten skrudde jeg ofte slik, noe som er lett å gjøre når man bor i studio. Derfor lærte jeg kjapt å ta med meg brente cd-er eller kassetter rundt omkring til venner og kjente for å høre dem på forskjellige anlegg.

Det skal ikke være nødvendig å måtte innrede etter lyden, og bruke masse penger på svært høyoppløste anlegg, for at man skal nyte en plate skikkelig. Men på den annen side er det ikke noe i veien for at det også gis ut plater som tilfredsstiller de som har alt på stell skikkelig også, men jeg vil nok aldri skru en plate på den måten. Hvis jeg noensinne skrur en plate igjen, noe som er lite trolig. Jeg er blitt for glad i å lytte til musikk igjen. ;)

soa

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
984
Torget vurderinger
18
slowmotion skrev:
Kommer dette på vinyl? Noen som evnt. har hørt?
Director's Cut kommer idag. Jeg har reservert :)

Lexluthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
51
Torget vurderinger
2
baluba skrev:
Er det ikke litt feil når en plate er produsert slik at det må både godt rom og godt anlegg til for at den skal låte bra?
Litt ubeskjedent kan jeg si at jeg har hørt på Director's Cut på noe av det bedre utstyret som finnes. Platen er ikke hifi og det er knapt spor av fidelity i produksjonen. Lyden minner om en kassett som er spilt inn uten Dolby NR og avspilt med Dolby C (kanskje noen forstår hva jeg mener). Hadde dette vært en rødvin så hadde jeg vurdert den som korket og sendt den tilbake.....

Jeg har skrevet til plateselskapet og spurt om det kan være en produksjonsfeil. Dersom de svarer så skal jeg videreformidle svaret.

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
50
Sted
Oslo
Har hørt den ennå flere ganger, og begynner å bli litt lei hele Cd-en, men den er heller ikke noe bedre på Blue Ray, DVD eller i bilen (bra anlegg) ???

Satte på Simply Red stars (Collector edition, meget bra lydkvalitet, og anbefales på det sterkeste), og ørene (hjernen) begynte å forstå, at her er det skrudd mildt sagt noe rart!

Det blir spennende å høre hvordan vinyl utgaven er, og om plateselskapet gir noen tilbakemelding!

Har hatt kjempeproblemer med TOTO sin boks utgivelse i flere år også, med utgiveren svarer overhodet ikke på e post ???

<Den er som sagt meget ugjevn, og noen steder er faktisk lyden tilfredstillende>

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Mr-T skrev:
Begynn med å oppgradere den komponenten i kjeden som står for mesteparten av det vi hører - rommet. Noe sånt som dette er et godt utgangspunkt:

Jeg selv er ikke helt DER enda, men på god vei.....
Jasså. På vei over til ambechoic eller?

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
4.328
f skrev:
Har hørt den ennå flere ganger, og begynner å bli litt lei hele Cd-en, men den er heller ikke noe bedre på Blue Ray, DVD eller i bilen (bra anlegg) ???
Du har den på BD, CD og DVD?

Jeg har bestilt vinylen, men har ikke store forventninger.
Det skal visstnok være problemer med støy på enkelte platesider.

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
50
Sted
Oslo
f skrev:
Har hørt den ennå flere ganger, og begynner å bli litt lei hele Cd-en, men den er heller ikke noe bedre på Blue Ray, DVD eller i CD spilleren i bilen (bra anlegg) ???

Satte på Simply Red stars (Collector edition, meget bra lydkvalitet, og anbefales på det sterkeste), og ørene (hjernen) begynte å forstå, at her er det skrudd mildt sagt noe rart!

Det blir spennende å høre hvordan vinyl utgaven er, og om plateselskapet gir noen tilbakemelding!

Har hatt kjempeproblemer med TOTO sin boks utgivelse i flere år også, med utgiveren svarer overhodet ikke på e post ???

<Den er som sagt meget ugjevn, og noen steder er faktisk lyden tilfredstillende>

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
50
Sted
Oslo
Æhhh nei, digger ikke K. Bush så mye, redigerer tråden ovenfor!!!

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Merkelig når folk er så uenige om hvordan en plate lyder. Som ofte ellers er den gyldne middelvei den beste løsningen i produksjonen av musikk. Men på den andre siden så ser jeg ikke noe galt i at det skrus lyd som kun en liten gruppe setter pris på, men det får jo konsekvenser for alle andre også hvis det er en viktig plate. Kanskje denne ikke er så viktig?

M

Mr-T

Gjest
@Baluba: Enig, jeg ville heller aldri mikset en plate slik, produksjonen er altfor "spesiell" - den har 8-10 dB boost rundt 100-150 Hz virker det som. Jeg har prøv å dra av litt nivå rundt her med EQ, og vips låter det mye mer "hifi". ;D

Men nå har vel ingen hevdet at plata har referansekvaliteter heller....? Den låter helt fint hos meg (men som sagt noe mørkt), men jeg kan godt tenke meg at dette låter graut på de fleste oppsett ja.... sånn sett er kanskje ikke produktet tilpasset publikum.

V

vredensgnag

Gjest
Stemmen hennes er ikke hva den var, og dermed må det rattitis til. Grnurrkelyd på dette, syns jeg. Hun har alltid vært glad i å se på hva som er av muligheter i miksebordet, og har brukt ulike karakterer på røsten sin når hun la flere "Kates" inn i samme sang - men dette er en Kate Bush utgivelse jeg ikke får lyst til å bruke mye tid på.

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
50
Sted
Oslo
Det virker sånn, men Red Shoes i 2011 remastring er faktisk ikke så halv gæern ;)

LydGeir

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.10.2006
Antall liker
25
Sted
Tromsø
Fikk epost fra CDON i dag med beskjed om at vinylutgaven av directors cut er på vei. Det er første vinyl jeg har kjøpt på nett, og jeg håper det går greit med transporten.

soa

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
984
Torget vurderinger
18
Har hørt igjennom vinylutgaven av Director's Cut fire-fem ganger. Kan ikke si jeg kjenner igjen majoriteten av beskrivelsene i innleggene her. Vel er produksjonen noe mørk i klangen, men oppfattes på ingen måte innestengt eller ullent. Den mørke klangen syntes jeg også tildels var gjennomgående på mesterverket Arial, så kanskje dette er blitt signaturen hennes.

Synes mange av versjonene på denne innspillingen står seg meget bra. Vil forløpig trekke frem "Flower of the Mountain", "Deeper Understanding" og "And So is Love". Denne er utgivelsen var viktig for Bush har hun uttalt. Den blir heller ikke uviktig for meg, tvert imot kommer den til å bli spillt mye.

Vinylutgaven er forøvrig et prakteksmplar. Gatefold med 2 stk meget gode pressinger på tung vinyl. Inlet book i fullformat der tekster og foto kan leses og sees uten forstørrelsesglass.

mvh

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
4.328
Var akkurat på posthuset og hentet vinylen.

Har bare kommet til andre sporet, men jeg synes lyden er helt grei.

Lexluthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
51
Torget vurderinger
2
Interessant at vinylutgaven lyder bra. Jeg antar at platen er spilt inn og mikset digitalt 24/96 og deretter konvertert til analogt og 16/44. Jeg mistenker at ett eller annet har gått feil ved resamplingen til 16/44. Når det gjelder den kunstneriske kvaliteten så synes jeg uten unntak at alle låtene er bedre i førsteutgavene. Jeg håper ikke Bush finner på å gjøre det samme med "Lion heart". Peter Gabriel er en av de få artistene i dette kaliberet som klarer å gjenoppdage og tilføre gamle låter noe nytt (og så har han virkelig bra lyd i tillegg). Jeg er enig i at Arial er en perle og viser at Bush kan. Jeg håper hennes neste plate følger opp det sporet.

SOA skrev:
Har hørt igjennom vinylutgaven av Director's Cut fire-fem ganger. Kan ikke si jeg kjenner igjen majoriteten av beskrivelsene i innleggene her. Vel er produksjonen noe mørk i klangen, men oppfattes på ingen måte innestengt eller ullent. Den mørke klangen syntes jeg også tildels var gjennomgående på mesterverket Arial, så kanskje dette er blitt signaturen hennes.

Synes mange av versjonene på denne innspillingen står seg meget bra. Vil forløpig trekke frem "Flower of the Mountain", "Deeper Understanding" og "And So is Love". Denne er utgivelsen var viktig for Bush har hun uttalt. Den blir heller ikke uviktig for meg, tvert imot kommer den til å bli spillt mye.

Vinylutgaven er forøvrig et prakteksmplar. Gatefold med 2 stk meget gode pressinger på tung vinyl. Inlet book i fullformat der tekster og foto kan leses og sees uten forstørrelsesglass.

mvh

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
4.328
Nå har jeg hørt på plata et par ganger, og det er ikke en plate jeg kommer til å høre mye på.
Det var ikke Aerial heller. Men det er en nødvendighet å ha dem, og de kommer til å bli tatt fram av og til.

Og lyden er fremdeles helt grei. Lyder det feil bør man se på anlegget .....

;)

Lexluthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
51
Torget vurderinger
2
Mulig at lyden fra LP'en er "helt grei", jeg har aldri påstått noe annet. Men hvis jeg skulle tunet anlegget for å få denne CD'en til å lyde hifi så ville 99,99999% av den andre musikken jeg har lyde søppel :p

slowmotion skrev:
Og lyden er fremdeles helt grei. Lyder det feil bør man se på anlegget .....

;)

Lexluthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
51
Torget vurderinger
2
Du legger tydeligvis noe helt annet i begrepet hifi enn det jeg gjør. For meg er high fidelity et mål i lydgjengivelse som omfatter alt som har med troverdig og virkeligaktig lydgjengivelse. :)

slowmotion skrev:
Mulig det. Jeg har ikke et "hifi-anlegg" .... ;)

Audiophile

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.03.2010
Antall liker
7
Torget vurderinger
1
Gjestemedlem skrev:
Men lyden er begredelig... Dynamikken er jo der, men lyden er som den er pakket inn i et ullteppe. Grøtete, skurrete og grumsete. Milevis unna Aerial.
Helt enig i at miksen/lydkvaliteten på Director's Cut ikke er noe spesielt bra. Og da snakker jeg om CD-versjonen (har ikke hørt LP'en). Den mangler luft (spesielt i toppen) og er til tider ullen i kantene, for å si det slik. En får inntrykk av at det ligger et slags slør over hele lydbildet. Aerial var heller ikke noen referanseplate akkurat (lydmessig; musikalsk sett var den veldig bra synes jeg), men den låt bedre enn DC synes jeg.

Jeg lyttet først på albumet via Lyngdorf TDAI-2200 med B&W 805 Diamond høyttalere. Deretter prøvde jeg med Bel Canto Dac 1.5 sammen med Sennheiser HD 800 (her er ikke romakustikken en faktor). Resultatet var det samme begge gangene.

Deretter prøvde jeg å spille musikken av via desktop-høyttalerne mine, B&W MM-1 (de var koblet til via USB og brukte den innebygde DAC'en i høyttalerne). Dette er relativt bra desktop-høyttalere, men de stiller naturligvis ikke i samme klasse som B&W 805D eller HD 800. Ironisk nok kom ikke de samme manglene frem i samme grad her, nettopp fordi høyttalerne manglet oppløsningen og toppen som B&W 805D og HD 800 tilbyr. Manglene ble med andre ord skjermet i større grad på disse desktop-høyttalerne.

Jeg kjøper ikke argumentet som enkelte kommer med om at det heller er noe galt med avspillingsutstyret: Andre bra innspillinger (som f.eks. Famous Blue Raincoat med Jennifer Warnes og Acoustic Live med Nils Lofgren) låter nemlig glimrende på det samme utstyret. Jeg lyttet også på The Kick Inside, og det er litt bakvendt at denne platen fra 1978 låter bedre enn Director's Cut fra 2011!

CD'en låter bedre ved høyere volum: Da åpner naturligvis lydbildet seg, men den tilslørte toppen og den ullete lyden kommer man ikke utenom. Når det er sagt så synes jeg ikke DC låter så mye dårligere enn mange andre CD-utgivelser om dagen. De virkelig gode miksene er sjelden vare.

Audiophile

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.03.2010
Antall liker
7
Torget vurderinger
1
SOA skrev:
Har hørt igjennom vinylutgaven av Director's Cut fire-fem ganger. Kan ikke si jeg kjenner igjen majoriteten av beskrivelsene i innleggene her.
Kanskje fordi du lytter på vinylutgaven, mens de fleste her (har jeg inntrykk av) har lyttet på CD'en? Den kan godt hende at LP-miksen er bedre.

Den mørke klangen syntes jeg også tildels var gjennomgående på mesterverket Arial, så kanskje dette er blitt signaturen hennes.
Men Aerial låt heller ikke så tilslørt som DC (det er ikke den mørke klangen som plager meg).

Må innrømme at jeg ble litt skuffet. Kanskje jeg vil sette mer pris på selve musikken senere. Jeg husker at jeg var litt skuffet over Aerial også da den kom, men etterhvert synes jeg faktisk at musikken var veldig bra.

Audiophile

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.03.2010
Antall liker
7
Torget vurderinger
1
Jeg fant dette sitatet på Wikipedia:

Director's Cut was recorded using analogue equipment. Bush stated in an interview for BBC radio that she never liked the "hard-edged sound" of the digitally recorded The Red Shoes and feels both the new recordings of the songs from this album and the re-mastered The Red Shoes have a "warmer, fuller sound."
Kilde: http://en.wikipedia.org/wiki/Director's_Cut_(Kate_Bush_album)

Jeg er heller ikke begeistret for harde, skarpe, "digitale", "loudness war" lydmikser, men jeg synes ikke den analoge miksen på DC var noen stor forbedring akkurat. Jeg har flere moderne SACD/CD'er som låter bra, til tross for at de er mikset digitalt, så jeg tror heller problemet ligger i måten lyden er mikset på.

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
4.328
Så vidt jeg kan forstå er det slik Kate Bush vil ha lyden,
det er en del av hennes 'kunstneriske uttrykk',
en del av det hun vil si med denne plata.

Så jeg har vanskelig for å forstå sutringa til de som ikke synes lyden passer til sitt lyd-ideal.
Dette er ikke en 'hifi-demo-plate'.

Så hva er egentlig problemet?

Audiophile

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.03.2010
Antall liker
7
Torget vurderinger
1
slowmotion skrev:
Så vidt jeg kan forstå er det slik Kate Bush vil ha lyden, det er en del av hennes 'kunstneriske uttrykk', en del av det hun vil si med denne plata. ... Så jeg har vanskelig for å forstå sutringa til de som ikke synes lyden passer til sitt lyd-ideal. Dette er ikke en 'hifi-demo-plate'. Så hva er egentlig problemet?
På samme måte som at Bush har full rett til å mikse albumene sine analogt dersom hun ønsker det, så har folk som kjøper albumene hennes rett til å klage over lydkvaliteten eller uttrykke skuffelse dersom de ikke er fornøyd. Jeg har forøvrig aldri betraktet utgivelsene til Kate Bush som referanseplater rent lydmessig, så det hadde jeg heller ikke forventet.

Jeg regner med at du heller ikke mener at tilhengerne hennes skal slutte å uttrykke hva de mener om musikken hennes dersom de ikke er helt fornøyd? :)

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
4.328
Folk kan slakte musikken hennes nedenom og hjem hvis de ikke liker den,
jeg har ingen problemer med det.
Jeg har også selv uttrykt at det ikke er en plate jeg kommer til spille mye.

Det er de rent audiofile betraktninger jeg ikke har helt forståelse for ....

Audiophile

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.03.2010
Antall liker
7
Torget vurderinger
1
slowmotion skrev:
Folk kan slakte musikken hennes nedenom og hjem hvis de ikke liker den, jeg har ingen problemer med det. Jeg har også selv uttrykt at det ikke er en plate jeg kommer til spille mye. Det er de rent audiofile betraktninger jeg ikke har hel forståelse for ....
Og hvorfor mener du at det bare er musikken som skal være gjenstand for kritikk og ros? :)

For det andre: Ettersom dette er et Hi-Fi forum så forbauser det meg ikke i det hele tatt at mange her er opptatt av lydkvaliteten til en CD/plateutgivelse, og ikke bare musikken. Derfor synes jeg det er helt naturlig at lydkvaliteten blir diskutert også.

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
21.157
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Audiophile skrev:
slowmotion skrev:
Folk kan slakte musikken hennes nedenom og hjem hvis de ikke liker den, jeg har ingen problemer med det. Jeg har også selv uttrykt at det ikke er en plate jeg kommer til spille mye. Det er de rent audiofile betraktninger jeg ikke har hel forståelse for ....
Og hvorfor mener du at det bare er musikken som skal være gjenstand for kritikk og ros? :)

For det andre: Ettersom dette er et Hi-Fi forum så forbauser det meg ikke i det hele tatt at mange her er opptatt av lydkvaliteten til en CD/plateutgivelse, og ikke bare musikken. Derfor synes jeg det er helt naturlig at lydkvaliteten blir diskutert også.
Skulle bare mangle. Som audiofil er man jo på jakt etter best mulig lyd.

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
4.328
Da er vi bare enige om at vi ikke er enige .... :)

edit:

Bør kanskje nevne at jeg bare har hørt vinylutgaven.

Topp Bunn