Nye iTunes

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Antall liker
11
Det er nesten garantert et script du kan bruke for å rense opp i dette. Se her:

http://dougscripts.com/itunes/

Jeg orker ikke leite gjennom det sjøl, men jeg har stor tro på at et godt script rydder opp i slike problemer. :)

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.740
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Den linken er en gullgruve! For den som har Mac. Jeg har pc... Det finnes visst noe for Windows også, men der kunne jeg ikke i farten finne noe som passet. Takk til Mbare for tipset!
Slik situasjonen er nå, er jeg visst garantert nødt til å slette 20434 dead-tracks. De ligger enten over eller under live-track'et, og jeg må klikke i øst og vest for å for finne sporet med utropstegnet. Det kan jeg jo selvfølgelig gjøre, men jeg må innrømme at jeg ikke akkurat ser fram til oppgaven.
Eller hva med å gå litt mer drastisk tilverks, nemlig å slette hele iTunes fra pc-en og installere det på nytt, og så legge til mappen med alle musikkfilene i biblioteket? Det vil nok medføre litt arbe' med sortering og slikt på enkelte album, men det blir kanskje mindre omfattende enn å knote med de hersens 20434 sporene?
What u think?

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.740
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Det funket! Jeg tok ca 10.000 filer av gangen, og da gikk det fint. Tok litt tid, men... Det var litt mer enn 20.434 spor, nærmere bestemt ca 40.000. Stor takk til Mbare som fikk inn på tanken at slike hjelpemidler kunne finnes på nettet. :D

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Høyreklikk på feks "Artist"->velg "Dato lagt til"->Sorter etter denne nye kolonnen->du bør nå ha samlet alle med ! øverst/nederst->klikk på den første->hold shift inne->klikk på den siste->Slett (OBS: Hold tungen rett i munnen... ;) )

Ulempen med dette er at metainfo om ditt tidligere bibliotek forsvinner og du vil der miste spillelister ol. For å flytte biblioteket til en ny plassering bør du derfor benytte konsolider biblioteket i iTunes. Da beholdes all metainfo.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
302
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Nå har jeg fulgt råd og lagt inn mine plater som "Apple Lossless" i iTunes. På Mac'ene er det evig nok diskplass, men min iPod er begrenset til 16GB. Derfor får jeg ikke plass til all verdens mange album på iPod i dette formatet.

Kan jeg da uten videre få lagt inn/synkronisere disse platene som f.eks AAC på iPod, mens de beholdes i fullformat på Mac'en? I så fall, hvordan gjør jeg det?

Wright

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Antall liker
2
«Uten videre» er et høyt krav å stille, om jeg har oppfattet ting rett. Dessverre.

Best practice ifølge det jeg har lest er å konvertere lossless til AAC i iTunes, og så skille biblioteket i to gjennom Smart Playlists. Jeg synes det høres ut som et forbannet styr, mulig noen har kommet opp med noen enklere løsninger etter at jeg leste om dette?

Wright

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Antall liker
2
Jeg hadde forventet at noen andre skulle sable ned mitt forrige innlegg og komme med en bedre fasit, men så skjedde visst ikke. Da kan jeg forsøke å forklare litt mer utførlig hva jeg mente.

1: Legg inn filer i Apple Lossless.
2: Sett import-instillingene til ønsket komprimert format. Velg så «convert selection to AAC». Da får en dobbelt sett filer.
3: Lag to smart playlists. 1: Komprimert. Her ønsker vi kun filer av de komprimerte, typisk vil du her sette «Kind – is – AAC» eller lignende i filtreringsinnstillingene. 2: Lossless. Helt tilsvarende «Kind - is – M4A».
4: (Puh!) Lag to nye smart playlists, én til iPod, én til Mac-bruk.
iPod-listen: Playlist – is not – Lossless
Mac-listen: Playlist - is not - Komprimert

Poenget er at det som hverken er AAC eller Lossless nå vil dukke opp både i Mac-listen og iPod-listen. Dette gir et system som ikke er alt for stivbent, og her slipper en å operere med to iTunes-biblioteker.

Med det sagt – ikke snakk om at jeg gidder å holde på med dette.

Boden9

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.04.2005
Antall liker
79
Torget vurderinger
2
Det skal være mulig å sette opp en on-the-fly konvertering ved hjelp av Mediamonkey - kun Windows! Dette er en av funksjonene til Gold version. Gold versjonen koster ca 250 NOK.

I iTunes fungerer on-the-fly konvertering AFAIK kun mot (noen) versjoner av iPod Shuffle. Jeg har den opprinnelige 1GBeren og har da denne muligheten i iTunes. (lenge / mange versjoner siden jeg synket Shuffelen!!). Kjører derfor selv på 160 GB iPod Classic og ALAC.

Mvh
Boden9

Topp Bunn