Alt til hus og bolig Nye hvitevarer

Rudi

Æresmedlem
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
17.765
Sted
Nær folkeskikken, men fremdeles ute i skauen.
Torget vurderinger
39
Vi kjøpte Miele vaskemaskin + tørketrommel i 2009 som kostet 25k til sammen, har fungert utmerket frem til 2dre juledag, da begynte vaskemaskinen og komme opp med feilmelding på en nivåindikator....... og delen har ikke Miele lenger og så langt har jeg ikke funnet en annen leverandør for den, så jeg kjøpte en Bosch serie 6 med 9,5 kg kapasitet som var på tilbud for halv pris på Elkjøp i går....... uansett så virker Miele tørketrommelen, men når de nå har bikket 16 år så man må vel nesten forvente at det blir noe kluss, skjønt de kan jo finne på og leve en godt stund til........ men nå har jeg nå en ny Bosch stående for sikkerhets skyld.
Det ble en Bosch serie 6 oppvaskmaskin her før jul og den funker hur bra som helst.
Miele fryseskapet våres fungerer helt topp.
LG side by side har virket fint i 16 år forutenom at isbitmaskinen tok kvelden for et par år siden.
Bosch kjøleskap har funket topp i 10 år
Har et rimelig fryseskap fra Upo som har funket topp i over 20 år.
Når det gjelder komfyrer og platetopper har jeg aldri opplevd at noen har røket uansett merke.
Drev og studerte og sammenligne litt på vaskemaskiner og synes det er lite forskjeller....... de som koster litt mere har som regel app styring, noe jeg ikke bryr meg om....... sammenlignet nøye 3 Bosch maskiner hvorpå han i butikken fortalte meg at selve maskinen var den samme på alle 3 forutenom slike for meg unødvendige småting og prisen varierte med opptil 6400 kroner, så for meg var det et lett valg....... maskinen jeg valgte slår seg av etter vaskesyklusen, så ikke noe problem og la den surre og gå og jeg har et par smartstrømsbrytere som kan starte den når det er billigst strøm, så no worrys for min del.
Men, det er mye og velge i og moderne forbruker elektronikk skal man kanskje ikke vente så mye mer enn 5 års bruk av foruteom hvis man kjøper f.eks Miele vaskemaskin til 30k og Liebehs kjøl/frys eller Bosch serie 8...... da vil jeg nok forvente litt lenger levetid.

• Liker
Reaksjoner: JK

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Antall liker
5.489
Huffda. Her var det mye ulemper med tørketrommel som EU nå påtvinger forbrukerne. Og da ikke bare mer slitasje på klærne....

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
15.092
Sted
Ytterst i havgapet...
Interessant!! På den annen side, - når jeg får tenkt meg om, er jeg vel knapt forbauset... omtrent like intelligent bestemmelse som bøyen på bananer...

Tweedjakke

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2008
Antall liker
8.537
Sted
Au recherche du temps perdu
11 år gamal Electrolux vaskemaskin er i palliativ fase.

Kva er bra greier no?

Eg har alltid trudd Miele var best, men vart litt skuffa då vi kjøpte oppvaskmaskin derifrå for nokre år sidan: mykje plastikk og lite robust. Vi bytta raskt til Asko, som både var pen og funkar greitt. Men kanskje det er eit amerikansk merke?

Altså, er Miele framleis det ein skal gå for på vask (vi har ein T1 tørketrommel eg er nøgd med), eller finst det betre alternativ?

Svigermor har ein AEG frå 90-talet som er usliteleg, men eg kjenner meg ikkje trygg på at det er det tingen i dag.

Har sett post frå @Irrgjenger, her (utan å sjå YT-videoen)

Eg er skeptisk til sånne integrerte vask-tørk maskiner frå Asia. Eller, rephrased, det skal eg ikkje ha. Dette er også ein produktkategori der eg er skeptisk til å kjøpa britisk, om noko slikt finst.

Treng god kapasitet og levetid. Vi er 5-6 i heimen.

IMG_2969.jpeg

Eg skulle ønskt dette var bilete eit 15" bass-elementet i nye, sjølvbygde kasser, men, akk, det er altså den døyande vaskemaskina.

Sist redigert:

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
8.074
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Asko er originalt svensk, men eies nå av et internasjonalt konglomerat. Produseres ikke i Sverige lengre.

Jeg kjøpte en dyr AEG tørketrommel i 2005, og den varte bare i 6 år. Etter det har jeg bestemt meg for at det kjøpes ikke dyre vask/tørk-apparater. Den Elto vaskemaskina som var den billigste jeg fant i 1997 varte i 20 år…

Nå til dags ser det ut til at kampen blir å stå om å finne apparater som ikke må være koblet til internett, og som ikke har KI innebygget…

Johan-Kr

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
13.085
Sted
Holmestrand
Asko er originalt svensk, men eies nå av et internasjonalt konglomerat. Produseres ikke i Sverige lengre.

Jeg kjøpte en dyr AEG tørketrommel i 2005, og den varte bare i 6 år. Etter det har jeg bestemt meg for at det kjøpes ikke dyre vask/tørk-apparater. Den Elto vaskemaskina som var den billigste jeg fant i 1997 varte i 20 år…

Nå til dags ser det ut til at kampen blir å stå om å finne apparater som ikke må være koblet til internett, og som ikke har KI innebygget…

Johan-Kr
Asko la vel ned produksjonen i Sverige rundt 2010 eller noe slikt?

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
12.231
Kjøpte en Point vaskemaskin for guttungen i Mai 2025. Hovedårsaken var 7 år full garanti. Maskinen døde i Februar 2026, reparatør kom hjem til han og kikket litt, sa at den delen var det så lang leveringstid på at poden skulle få ny maskin. To dager senere var den nye maskinen på plass og den gamle fjernet, kostnadsfritt. Og med nye 7 år full garanti.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
1.321
Tror Asko er ganske bra ennå, jfr han reparatøren på YT. Har hatt ulike Miele i flere år nå, men kommer til å vurdere Asko neste gang.

Hos Miele har tiden stått stille på softwaren, og maskinene er trege og lite fleksible syns jeg. Et vaskekprogram for 15 år siden er helt likt idag. Trenger 2 timer på 60 graders vask med 1600omdr. Mine foreldres 15 år gamle Asko på hytta trenger 44 min med 1800omdr.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Antall liker
5.489
11 år gamal Electrolux vaskemaskin er i palliativ fase.

Kva er bra greier no?
I dag har vistnok samtlige av produsentene limt trommel. I praksis betyr det at lager og spindeloppheng ikke lenger kan byttes. Denne karen i UK kjører opplysningskampanje på denne praksisen og rådet hans er stort sett velge den rimeligste maskinen som ellers tilbyr andre deler til realistiske priser. Som nok eksluderer Miele slik jeg selv erfarer. https://m.youtube.com/shorts/HYCHqHXP0EI

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
8.074
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
De gamle vaskemaskina hadde skranta ei stund, og slapp til slutt ut den magiske røyken (motoren brente opp, virket det som) i sommer som var.
Vi var bare innom hjemme for en runde med klesvask og litt annet, så da var gode råd dyre, siden dette var på en lørdag. Hvem har vaskemaskin tilgjengelig som vi kan kjøpe nå, og som ikke er en formelig dyr sak som allikevel dør etter fem og et halvt år?

Det ble en TCL med vaskekapasitet på 9 kg, og inverterstyrt motor for en forholdsvis hyggelig penge. Rask å vaske er den og, i forhold til den gamle. En liten bummer var det at de maskinene kommer med 10 år garanti, men det er ikke i Norge av en eller annen grunn.

Johan-Kr

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.478
I dag har vistnok samtlige av produsentene limt trommel. I praksis betyr det at lager og spindeloppheng ikke lenger kan byttes. Denne karen i UK kjører opplysningskampanje på denne praksisen og rådet hans er stort sett velge den rimeligste maskinen som ellers tilbyr andre deler til realistiske priser. Som nok eksluderer Miele slik jeg selv erfarer. https://m.youtube.com/shorts/HYCHqHXP0EI
Miele som merkenavn har forlengst «prostituert» seg. Det vil si at de billigere modellene lages i Tyrkia/Polen, mens de dyrere lages i Tyskland.
De fant sikkert ut av de trengte volum for å overleve i markedet.

Renoverte badet mitt for noen måneder siden og kjøpte ny AEG vask og tørk. Ironisk nok stod det store klistrelapper på fronten på vakemaskin og tørketeommel at det er 10 års garant på inverter motor. Ironien her ligger i at sannsynligvis vil noe annet ryke før det er gått 10 år og da vil garantien på motor være fåfengt fordi det uansett ikke vil lønne seg å reparere produktet.

Irrgjenger

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.01.2026
Antall liker
373
Sted
Oslo
Et vaskekprogram for 15 år siden er helt likt idag. Trenger 2 timer på 60 graders vask med 1600omdr. Mine foreldres 15 år gamle Asko på hytta trenger 44 min med 1800omdr.
Akkurat dette tror jeg er den enden av miljøvernet politikerne kan/tør ta tak i. Lang tid gir mindre bruk av vann og strøm for samme vaskeresultat. Den enden av miljøvernet de ikke tør å røre er hovedfokuset til youtubekanalen. Det er snart ingen ting som kan repareres lenger. Om det er en bil eller en vaskemaskin eller en tråsykkel. De store markedsaktørene pakker erstatningsdeler i større og større 'grupper', det jobbes bevisst for å hindre kompatibilitet, og så bortetter. Det finnes et behov for å opprettholde salg av nye produkter til konsumenter som har nok, og har hatt nok, lenge. Teknologien på det meste vi har hjemme er moden, har vært moden lenge. I stedet for å regne på hvor den nye modellen må forsterkes for å forlenge levetiden, så regner de på hvor den kan svekkes for å kollapse sammen med reklamasjonstiden.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2008
Antall liker
8.537
Sted
Au recherche du temps perdu
Takk for engasjementet, folkens!

No viste det seg at det nylege anfallet til maskina var rett og slett at nokon (shhst) eklatant hadde oversett min instruksjon om å sjekka filteret førre gong maskina byrja å kuka seg.

filter.jpeg

Dimed er det i prinsippet berre å køyra på så lenge pumpe, trommel og motor held.

Kona, som står for mellom 2/3 og 7/9 av vaskinga, meiner at maskina er hard mot plagga. Det har i liten grad vore tema her i tråden, og er kanskje eit punkt der nyare og dyrare maskiner kan ha noko føre seg. Samtidig er det vanskeleg å få noko truverdig argument for dette.

Erfaring har lite å hjelpa med, sidan tekstilar også har vorte mindre slitesterke dei siste 20-30 åra. Miele (og Asko) annonserer unike patentar på eine og andre måten, men eg tviler vel eigentleg på at dette gjer det heilt store utslaget.

@Ole_Martin; eg ser at pro (400V)-variantane til Asko bruker 60 min på standard bomullsprogram. Det er vesentleg ned frå 2-3 timar på ei ordinær maskin (vår Elektrolux tilpassar lengda etter vaskebehovet, forresten). Medan dette sikkert er praktisk, veit eg ikkje om det betyr lågare slitasje, td.

Forbrukarmodellene til Asko er forresten heilt opp mot Miele i pris, og hjå sistnemnde er det sannsynlegvis ein god del brand-markup. Ut frå at oppvaskemaskina derifrå er noko av det mest robuste eg har hatt av den sorten, er det definitivt litt attraktivt.

Nedside er kanskje at Asko ∈ Gorenje ∈ Hisense (kinesisk), men det spørst kor prinsipiell ein skal vera på den typen eigarskap. Produksjonen er i Slovenia, og eg trur ikkje det betyr særleg dårleg kvalitet.

Ein "teardown" av ein Asko-varient her

Sist redigert:

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
9.111
Torget vurderinger
0
Vi hadde en trofast tørketrommel, Indesit eller noe slik, den stoppet og Husvaranen så gledestrålende for seg at vi skulle få ny! Men undertegnede som ikke synes vi bare kan kaste gode venner/hjelpere ved første feilslag åpnet selvsagt dingsen og fant en microbryter som var defekt. Ringte forhandler som ikke kunne hjelpe, ringte importør som heller ikke kunne hjelpe og ringte til slutt til "produsenten" i England. Hvitevarebransjen driver utstarkt "badge engineering" så den var jo ikke laget der, men i Italia. Uansett kunne de ikke hjelpe for maskina var gått ut av produksjon og deler var ikke å oppdrive. Men det sto noen bokstaver og tall på bryteren, og Google er som alle vet vår venn i nøden ( dagens Hakkespettbok! ) Googlet tallene og bokstavene og svaret var et italiensk firma som drev med produksjon av slike ting. Ringte og fikk snakke med en italiener som snakket godt engelsk, og han kunne fortelle at javist den bryteren er fortsatt i produksjon, få navn og adresse så skal det komme bryter i posten. Og det gjorde det!:D Byttet bryter og var stolt som en hane når den begyte å fungere igjen. Husvaranen var ikke like begeistret! Hun hadde hatt lyst på ny leeenge! De skal sies at jeg to ganger hadde byttet drivreima på apparatet.Så etter det stuntet fikk jeg klar beskjed om at neste gang den ikke fungerte så skulle den ut av huset, alterativet var skillsmisse! Alle argumenter om at man burde ta vare på sine gamle venner og ikke bytte ut med siste modell faktisk var noe hun burde sette pris på ( som kvinne! ) falt på stengrunn som det heter. Og for de som lurer, vi har fått en ny tørketrommel og Husvaranen er den samme!

Irrgjenger

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.01.2026
Antall liker
373
Sted
Oslo
Det naturlige oppfølgingssørsmålet er selvsagt: Liker hun den nye bedre enn den gamle?

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
9.111
Torget vurderinger
0
Det var nok mere et spørsmål om at hun ville ha en ny enn hvorvidt hun likte den nye bedre eller ei!

Topp Bunn