Nye hodetelefoner i 2000-kroners prisklassen

alhe

Medlem
Ble medlem
04.03.2014
Innlegg
26
Antall liker
0
Torget vurderinger
2
Nå har jeg smuglest en stund, og har altså meldt meg inn.

Har lyst til å investere i et bedre headset, og hører gjerne erfaringer om headset i 2000-kroners klassen. Gjerne brukt. Har nå prøvd Sennheiser Momentum On Ear, men må si meg litt skuffet til tross for all god kritikk de får (Noen er åpenbart uenig med meg her). Synes de er svært behagelig å lytte til, men trives ikke med måten de presenterer musikken. De virker å et litt smalt lydbilde, og synes de plasserer vokaler langt bak i miksen.

Er fra før vant til å lytte til Sennheiser PX-100, til den nette sum av 350,-. De låter kanskje ikke så detaljert; instrumenter og detaljer i bakgrunn kommer ikke fullt så godt frem, men synes de låter både luftigere og mer riktig mtp. på plassering av vokaler sammenlignet med Momentum. Forøvrig veldig godt fornøyd med disse, pris tatt i betraktning.

Er mulig jeg hører forskjellen på closed- og open-back her. Har derfor lyst å prøve et åpent headset. Har til nå sett på Grado og Beyerdynamic. Noe å anbefale?
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.632
Antall liker
11.017
Torget vurderinger
2
Tror det kan være en god idé å skrive litt mer om hva du skal benytte dem til og sammen med. Er dette for reiser, eller for hjemmelytting? Dedikert hodetelefonforsterker (hvilken?), utgang fra et apparat (hvilket?), eller i-Phone?

Og hvilken type(r) musikk skal de helst spille?

Mvh
Håkon Rognlien
 

alhe

Medlem
Ble medlem
04.03.2014
Innlegg
26
Antall liker
0
Torget vurderinger
2
Heisann,
Dette er først og fremst til hjemmelytting, men det er en fordel om det er noenlunde portabelt. Har usb dac med integrert hodetelefonforsterker. Om headsettet også kan benyttes med min HTC er det bare en fordel. Lytter til mye forskjellig fra Jazz og Soul, til Rock. Kanskje ikke det mest heavy.
 
R

rudo

Gjest
Så har du jo AKG-Q701 som selges fra 2288 i Norge. Litt over 2000-budsjettet. Men noen divisjoner opp mener jeg i forhold til alt annet i 2000-kr klassen...!

Mer for pengen finnes ikke, det spørs bare på bruken og smaken da. Men ut fra det du beskriver om Momentum og din musikksmak, da hadde jeg valgt Q701. Skulle være enkelt for deg å få testet de i enkelte butikker.

Personlig har jeg "K712 Pro". Jeg er sikker på at oppgradering på 712 er eksakt samme justering som ble gjort på Q701, da skal de teknisk sett være identiske. Endring fra K701/702 er jo bedre bassrespons (+3dB iht AKG) pga endring i holder for driver. Driver ikke endret, kun justering på holder som i vesentlig mindre grad "kveler" visse lavere frekvenser slik man opplever med K701...

Det er en detaljforskjell på 712 konstruksjon, men den kan ikke "høres" av de fleste. Det er endringen på hodebøylen...
 
Sist redigert:

alhe

Medlem
Ble medlem
04.03.2014
Innlegg
26
Antall liker
0
Torget vurderinger
2
Da skal jeg stikke innom butikk og prøve både AKG og HiFiMan om det lar seg gjøre. :)
Hvordan står f.eks. Grado i forhold til disse? Jeg mener å huske disse låter ganske bright, men har bare prøvd de billigere modellene. Her er det kanskje Prestige-serien som er mest nærliggende. 225 eller 325 kan være innen rekkevidde, kjøpt brukt.
 

ardilla

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2009
Innlegg
4.491
Antall liker
1.003
Sted
OSLO
Torget vurderinger
3
AKG 701 etc trenger en ordentlig forsterker for å låte som den skal, hvis de ikke får nok drahjelp av forsterkeren blir de fort ikke så bra som de kan være.

Mometum OnEar er angivelig noe helt annet enn Momentum OvER Ear, som jeg finner å være en god hodetelefon med en varm og fin mellomtone.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.632
Antall liker
11.017
Torget vurderinger
2
Enig med Ardilla, du skal ikke avskrive Momentum OVERear, basert i det du hørte fra ONear-varianten.

Hi-Fi Man hodetelefonen er ikke den mest portable, blant annet grunnet relativt lav følsomhet, som i sin tur vil korte batteritiden på HTC'n. Men ellers tror jeg dette kan være en treffer på hjemmefronten, med dine preferanser.
Skal det være "nogenlunne portabelt", er også lukkede å foretrekke, av rene støydempingshensyn.

Mvh
Håkon Rognlien
 

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Innlegg
2.975
Antall liker
2.889
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
31
Ikke lenge siden jeg var på samme jakt som deg og prøvde nesten alt i 1500 - 3000 kr prisklassen.
Valget falt til slutt på NAD VISO HP50.
Veldig allround lyd, og fungerer svært bra samme hva du kobler den til, enten det er tlf, pc, nettbrett eller forsterker.
Du burde sjekke de ut, hender de også finnes brukt til en grei pris. Jeg betalte 1600 for mine, kupp til prisen IMO.
 
R

rudo

Gjest
Det spørst til slutt vilke sound man liker.

Min erfaring for mobile HP, og da må man jo teste direkte på f eks iPhone/iPad etc.

Var nysgjerrig på Momentum, selvfølgelig kun OVER EAR.
Så testet disse når jeg var innom Elkjøp. Skjønner at de forsåvidt får grei omtale, men ble for varm i mellomtone og "muddy" i mellombass etter min smak. All erfaring jeg har med "den type sound" er at det låter dårligere og dårligere i mine ører jo lengre jeg lytter på de. Ikke åpne og klare nok for meg. (Snakker da ikke om åpne HP, de er jo lukket. Men en lukket HP kan godt ha "åpen" sound, som f eks Fostex TH-900)

Har hatt Grado SR80i tidligere til mobil bruk, den imponerte meg hver gang jeg brukte de. Åpen og detaljert. Ikke for lys, fyldig og engasjerende lyd/sound kort og godt.

Ellers har jeg hatt T5p, og ut fra det burde man vurdere T70p som selges for ca 2700, hvis man vil ha lukket mobil løsning.
(For meg ble T5p for godt isolert og det opplever jeg slitsomt etter veldig kort tid...vet ikke om T70p vil bli tilsvarende, antakelig!).

Vurdering lukket/åpent til mobil bruk:
Etter den erfaring jeg har gjort med diveres mobile løsninger, som ikke alltid har vært "mobile nok"...dvs for mye "dill" å dra på!
For min bruk er jeg endt på at jeg trives best med en åpen hodetelefon fordi det er mest behagelig/naturlig. Når jeg likevel da trenger noe som isolerer litt tar jeg frem HifiMan RE-400 IEM av hifi-bagen.
 
Sist redigert:

olaness

Medlem
Ble medlem
29.05.2012
Innlegg
41
Antall liker
10
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Syns Beyerdynamic dt 770 PRO 32 ohm eller 80 ohm (alt etter ønsket bruk) bør nevnes. Hadde tidligere Momentum'ene, men solgte dem og gikk for 770'ene. Har ikke angret. Jeg streamer fra Wimp HIFI på en Macbook. Det er litt store, men veldig komfortable å ha på over lengre tid (noe Momentum'ene ikke var). Lykke til :)
 
S

Syncrolux

Gjest
Jeg har også DT770. Er veldig fornøyd med de, spesielt at de er gode å ha på og har brukbar bass.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.310
Antall liker
16.930
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
For stasjonert bruk bør du også sterkt vurdere å lytte til Beyer Dynamic DT880 Edition (ikke Pro).
Disse egner seg ikke spes. godt til portabelt bruk, grunnet bl.a. høy imperdanse og 6,3mm jack.
 

niha

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.035
Antall liker
406
Torget vurderinger
7
Hvis du liker utseende kan jeg anbefale Sennheiser HD-598. Jeg bruker disse selv, både på bærbart og med egen hodetelefonforsterker via HiFi-anlegget mitt. De har etter min smak et detaljert og bredt lydbilde og er, ikke minst, behagelige å ha på selv over lengre tid. Nå har jegge prøvd så mange andre i den prisklassen du etterspør, men ihvertfall synes jeg disse er gode til prisen.
 

Rockefoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2003
Innlegg
721
Antall liker
31
Torget vurderinger
2
Har beyer pro dt 770 limitid hjemme og sennheiser hd 598 på jobb. Liker de begge, de er forskjellige, så du må rett og slett ta det på smak..
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
AKG K712 PRO: + 3 dB i bunnen

[...] Jeg er sikker på at oppgradering på 712 er eksakt samme justering som ble gjort på Q701, da skal de teknisk sett være identiske. Endring fra K701/702 er jo bedre bassrespons (+3dB iht AKG) pga endring i holder for driver. Driver ikke endret, kun justering på holder som i vesentlig mindre grad "kveler" visse lavere frekvenser slik man opplever med K701... [...]

+ 3 dB i bunnen ble (vel) først innført med AKG K712 PRO(?):
Improved low-end performance by 3dB for more powerful sound imaging
Jeg kan ikke huske å ha sett det samme om AKG Q 701.
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Bottleheadphone

Lenken gav følgende feilmelding:
404 - Page not found, but there is hope!


We have recently updated our site, and the page link used does not exist, but the page might exist. Please use the menus or the search box at the bottom to find what you are looking for, or double-check your URL. Thanks!
Den satte meg dog på sporet av "Bottleheadphone"/"Bottleheadphone Kit for the Crack headphone amp" (http://bottlehead.com/?page_id=1800).
 

sundkoien

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.01.2007
Innlegg
2.599
Antall liker
4.131
Sted
Kirkenær
Torget vurderinger
2
Da skal jeg stikke innom butikk og prøve både AKG og HiFiMan om det lar seg gjøre. :)
Hvordan står f.eks. Grado i forhold til disse? Jeg mener å huske disse låter ganske bright, men har bare prøvd de billigere modellene. Her er det kanskje Prestige-serien som er mest nærliggende. 225 eller 325 kan være innen rekkevidde, kjøpt brukt.
Hei!

Jeg kaster inn en brannfakkel her;
Jeg har personlig svært liten sans for AKG og deres spillestil.. Har hørt alt fra billige 400kr sett og opp til 701. Hadde sjøl 240HD for et par år siden. Syns alle låter grått og livløst. Jeg har endt opp med Grado 225i etter å ha hatt 60 og 80. Hos Grado låter det åpnere og litt friskere etterhvert som man beveger seg oppover stigen, perspektivet blir også bedre(slik er det vel meg andre merker også vil jeg tro). Grado har spilleglede, og den "gløden" i lyden som jeg liker.
Beyerdynamic blir (ja nettopp) dynamiske og friske, men kanskje litt mye i toppen?
Sennheiser syns jeg ofte virker litt udynamiske og "mørke" i lyden i forhold, men de dyre modellen er veldig velbalanserte og behagelige å lytte med :)

M
 
R

rudo

Gjest
Ja, du har nok rett det bare er for K712pro det er spesifisert +3dB på low-end respons..

Generelle oppfatninger/tester beskriver Q701 som "varmere" og med bedre bassrespons enn K701/702 (blant annet i Lyd&Bilde). Men det er ikke noe jeg kan bekrefte, men har "konkludert" med at det må mest sannsynlig skyldes samme modifisering som ble gjort på K712. Andre som har hevdet det samme. Min antakelse er at AKG neppe har gjort endringer på den gamle K701 2 ganger på kort tid. Jeg har dessverre ikke hørt Q701, men antatt påstandene om varmer sound og bedre bass er korrekt. Mine K712 låter nettopp slik, varmere og med bedre bass enn K701.

Noen som har direkte sammenlignet K701-Q701-K712..
 

alhe

Medlem
Ble medlem
04.03.2014
Innlegg
26
Antall liker
0
Torget vurderinger
2
Mange gode råd her. Jeg noterer meg AKG-ene, Beyerdynamic 770/880 (og Tesla), NAD VISO HP50, Grado SR225, Hifiman HE300, Sennheiser HD-598, 2nd chance til Momentum Over Ear.

Altså mye å velge mellom ! Det var spørsmål om hvilken spiller jeg benytter, det er en portabel Hotaudio sak med Texas Instruments TPA6120A2 driver. Det er ikke noe helt standard. Tror jeg må styre unna de mest tungdrevne om jeg skal kunne benytte dem med en smart phone, men ser jo at f.eks. Beyer 880 kommer i 32 Ohms utgave også. Noen tanker rundt dette?
 
R

rudo

Gjest
Sony MDR-1R
Da helst som mobil HP, god konkurrent til Momentum og P7
 

alhe

Medlem
Ble medlem
04.03.2014
Innlegg
26
Antall liker
0
Torget vurderinger
2
I dag har jeg brukt litt tid med både Momentum Over-Ear og Beyerdynamic DT-770, men synes ingen helt innfridde forventningene. Momentum Over-Ear låt jo ikke dårlig, men låter ikke så ulikt Over Ear-modellen som var utgangspunktet i denne tråden. DT770 virket litt hard i toppen, men låter kanskje bedre om de får innspillt seg.

Jeg har lyst på en luftig hodetelefon, og heller igjen mot en åpen modell.
 

mediakjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.11.2010
Innlegg
1.867
Antall liker
645
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hadde B.D.dt770 en ukes tid og ble ikke helt venn med dem,var litt svak i bassen.Byttet dem inn dt990 og de hadde bedre bass og luftigere i toppen.
 
M

Morpheus

Gjest
Etter en rufsete uke valgte jeg å unne meg noen ny hodetelefoner for å koble av. Valget falt på Yamaha pro 500. Har hatt dem på hodet i ca 2 timer og er utrolig fornøyd med hva de presterer!!
 

alhe

Medlem
Ble medlem
04.03.2014
Innlegg
26
Antall liker
0
Torget vurderinger
2
Det finnes jo så fryktelig mye der ute, men etter et par butikkbesøk stiler jeg litt klokere. Synes mange modeller låter til dels likt i denne prisklassen, hvertfall på smarttelefon. Så er det ikke alltid sammenheng med pris imo.. Endte opp et par B&W P7. Det ble litt på impuls, men synes de låter. Riktignok lukkede, men det plaget meg ikke nevneverdig. Fikk prøve et par Hifiman HE-400 (eller 500, var det?) og fy fankern det låt. Men så er de ikke akkurat portable, eller rimelige. Mulig det blir investering i noe slikt etterhvert.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.310
Antall liker
16.930
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
B&W P7 er slett ikke noe dårlig alternativ i sin prisklasse - og under forutsetning at de skal fungere til bærbart også. Har hørt de selv (lånt av kollega og lyttet én kveld), og jeg ble positivt overrasket. Det er ikke uten grunn at de har fått en rekke positive omtaler.

Én negativ side (for min del) var et ubehagelig (over tid) press fra hodebøylen midt oppå hodet. Dette kunne nok sikkert latt seg bedre ved å modifisere (bøye/tilpasse) bøylen bedre til hodefasongen - men på lånte htlf lot jeg det være;)
 

iMystic

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.03.2014
Innlegg
608
Antall liker
78
Torget vurderinger
1
Bærbar HP som er klart bedre enn P7, min subjektive mening:

Sony MDR-1R (lukket)
Sony MDR-SA5000 (åpen)
Beyer T5p (lukket)
NAD Viso HP50 (lukket)
Sennheiser Momentum OE (lukket)

Jeg har bare tatt med de jeg har testet ganske grundig selv. Mange andre jeg har testet som ikke bør nevnes!!!! ((F eks Bose, Beats og diverse....det kommer ikke inn under hifi lyd))
 

Arufu

Fersking
Ble medlem
13.11.2014
Innlegg
1
Antall liker
0
De som har gitt meg mest glede er Grado sr60 og V-moda m-80 (som jeg bruker nå). Har litt lyst å prøve de nye V-moda XS, men ikke lett her i norge.
 

Erlendb

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.08.2014
Innlegg
1.443
Antall liker
556
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
Synes yamaha gjør det bra fortiden jeg Morph. Enten det er mixebord, el pianoer, mikroanlegg eller øreplugger. Synes The Legend Continues: The Audio Technica ATH-M50x | InnerFidelity er verdt en ekstra titt. Ser mye bra er foreslått her. jeg synes Momentum over ear er kjempegode, men foretrekker BeyerdynamicT70. 32ohm versjonen heter T70P og det eneste jeg har å utsette der er uvanlig kort ledning, noe som gjør at du MÅ skaffe deg en skjøte for hjemmelytting. Det finnes så utrolig mye i den prisklassen..
 
M

Morpheus

Gjest
Synes yamaha gjør det bra fortiden jeg Morph. Enten det er mixebord, el pianoer, mikroanlegg eller øreplugger. Synes The Legend Continues: The Audio Technica ATH-M50x | InnerFidelity er verdt en ekstra titt. Ser mye bra er foreslått her. jeg synes Momentum over ear er kjempegode, men foretrekker BeyerdynamicT70. 32ohm versjonen heter T70P og det eneste jeg har å utsette der er uvanlig kort ledning, noe som gjør at du MÅ skaffe deg en skjøte for hjemmelytting. Det finnes så utrolig mye i den prisklassen..
Yamaha pro 500 er det beste hodetelefonkjøpet jeg har gjort! foretrekker lukkede konstruksjoner av både praktiske og lydmessige preferanser. Har nesten ikke brukt andre klokker siden jeg kjøpte dem. MadDog faller feks helt igjennom når jeg sammenligner dem... Tipper jeg nærmer meg 500 timer med yamahaene.
 

Erlendb

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.08.2014
Innlegg
1.443
Antall liker
556
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
Hva har du hatt å sammenligne med ? Tviler ikke på at det sikkert er mye..men det er jo ganske utrolig om de i så fall er så gode. Hvertfall om du har hatt mye headfi. Hvilken amp bruker du ? Ser jo at du har hunget her en god stund. Yamaha er jo kjent i PA-Verden som mellomsjikte-utstyr som er utrolig bra i forhold til pris/kvalitet. Men har heller ikke rykte for å være bedre enn det. Jeg har yamaha el piano og mikroanlegg RDXE-840. Og er kjempefornøyd..men jeg visste hva jeg fikk. At en erfaren hifientusiast sier det er det beste han har hørt er jo intet mindre enn overraskende. på en positiv måte
 
Sist redigert:
T

Tittentei

Gjest
Morpheus har prøvd mye. Ble nysgjerrig selv nå. Kan du si noen ord om hvorfor du liker dem så godt, Morpheus?

Her er budsjettfavoritten desidert ATH-M50x, de gir mer lytteglede enn langt dyrere alternativer også.
 
Topp Bunn