Høyttalere Nye high-end stativhøyttalere fra Yamaha

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.895
Vist frem på Munchen-messa. Yamaha NS-800a og NS-600a.

For meg er 800a spot-on akkurat den høyttaleren jeg har ventet på og som skal erstatte mine ganske så glimrende Gamut L3😀

NS-2000a/800a/600a er litt nedskalerte versjoner av Yamaha sine referanse høyttalere NS-5000 og NS-3000. Dette er høyttalere med innovativ Yamaha-teknologi.
Når jeg lyttett til NS-3000 hos Stereofil i Oslo, sa jeg der og da at jeg ønsket meg basalt samme høyttaler, bare med litt større kasse sånn at lyden hadde noe større rom å vokse i ved store dynamiske utladninger i musikken, samt en «trickle down» versjon til noe lavere pris. Det ser ut som mine bønner er blitt hørt.
40-65000 Hz, bra følsomhet og garantert en rimelig jevn impedansekurve kjenner jeg Yamaha rett.
Tror prisen på NS-800a vil ligge på ca 45k norske for paret. Og det er innafor. Vi får se😀

For de som ønsker seg en state-of-the-art stativhøyttaler, kan vanskelig se for meg at Yamaha ikke skulle være et alternativ. Spesielt hvis du har hørt referanse-serien til Yamaha.

Sist redigert:
Ble medlem
06.04.2019
Antall liker
13.022
Torget vurderinger
2
Vist frem på Munchen-messa. Yamaha NS-800a og NS-600a.

For meg er 800a spot-on akkurat den høyttaleren jeg har ventet på og som skal erstatte mine ganske så glimrende Gamut L3😀
Jøss, du har samme høyttaler som min samboer har i stua her, hun er kjempefornøyd med dem. Jeg har sikkert hørt mer igjennom disse enn mine egne.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.895
Kvinner har jo rykte på seg for gode (unbiased) ører, he he. Kjøpte mine L3 etter å ha hørt dem på horten-messa sånn rundt år 2006/07. Dem låt bare riktig i mine ører. I ettertid har det blitt sagt at delefiltret i høyttaleren er ganske så sofistikert, kanskje der «riktigheten» smalt inn. Gode elemter er det også i høyttaleren.
Mine har sølv internkabling og sølv-i-olje kondiser hele veien

Jeg ønsker ikke annen type lyd fra mine nye høyttalere (som mest sannsynlig blir Yamaha). Jeg ønsker bare enda mindre «filter» inn mot musikken, enda større åpenhet, transparens og tilgang til disse micro-micro detaljene som skaper liv i musikken.

Jeg spurte en meget kjent skikkelse i HiFi-miljøet i Norge om hva utvikling det har vært på høyttalere de siste 20 årene. Egentlig ingenting, sa han.
Det er snakk om å optimalisere de kjente parametrene. Ingen revolusjoner er på gang.

Ble medlem
06.04.2019
Antall liker
13.022
Torget vurderinger
2
Kvinner har jo rykte på seg for gode (unbiased) ører, he he. Kjøpte mine L3 etter å ha hørt dem på horten-messa sånn rundt år 2006/07. Dem låt bare riktig i mine ører. I ettertid har det blitt sagt at delefiltret i høyttaleren er ganske så sofistikert, kanskje der «riktigheten» smalt inn. Gode elemter er det også i høyttaleren.
Mine har sølv internkabling og sølv-i-olje kondiser hele veien

Jeg ønsker ikke annen type lyd fra mine nye høyttalere (som mest sannsynlig blir Yamaha). Jeg ønsker bare enda mindre «filter» inn mot musikken, enda større åpenhet, transparens og tilgang til disse micro-micro detaljene som skaper liv i musikken.

Jeg spurte en meget kjent skikkelse i HiFi-miljøet i Norge om hva utvikling det har vært på høyttalere de siste 20 årene. Egentlig ingenting, sa han.
Det er snakk om å optimalisere de kjente parametrene. Ingen revolusjoner er på gang.
Kjøpte de til henne sammen med en Gamut intr. forsterker, dvs jeg stod for handelen men hun betalte alt selv. Jeg har nok hørt mest radio fra dem mens hun spiller musikk når hun er alene i heimen.

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Antall liker
6.006
Lekre høytalere.

Likte frekvens specen:

40 Hz-65 kHz (-10 dB), -100 kHz (-30 dB)

Burde skremme en flaggermus eller 2 :D

Sist redigert:

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.895
Snakker vi fort 100 000 + paret med stativer ?
Pris ca €4000 pr par. Ikke avskrekkende. Stativer kommer i tillegg, ikke oppgitt pris pr nå.
Men jeg klarer meg fint med de svært tunge Target stativene jeg har :)

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.895
Yamaha har lang erfaring med å bygge høyttalere, NS-1000 er en klassiker og denne har en høy stjerne blant garvede audiofile selv i dag.
Verdt å merke seg at Yamaha ikke bruker tradisjonelle dempematerialer i høyttalere i high-end segmentet. Alle som har eksperimentert med dempematerialer vet at bare litt for mye av det, så blir musikken mere dau. Derfor har jeg ingen problemer med å forstå logikken i at man helt bør unngå akustilux, ull, glava etc som suger litt energi ut av musikken, hvis man har bedre måter å dempe på.

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Antall liker
6.006
Kan tenke meg det kommer å låte bra med den flotte Yamaha forsterkeren du har. Utseendemessig kan det vel heller ikke bli bedre.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.895
Kan tenke meg det kommer å låte bra med den flotte Yamaha forsterkeren du har. Utseendemessig kan det vel heller ikke bli bedre.
Takk for hyggelige ord, MrSpock. Og tror nok min 8 mnd gamle Technics CD/SACD/streamer sklir veldig godt inn i laget. Denne spilleren forbauser meg stadig mer etter hvert som den blir innspilt. Renhet i lyden er stikkordet. Spiller nå en CD collection av Edith Piaf. Sånne gamle innspillinger uten nevneverdig lydkosmetikk låter bare så signifikant bedre via Technics, enn tidligere digital hos meg.

Har en bekjent som lytter mye til musikk innspilt mellom 1920 og 1960, enten på CD, Lp eller sin HMV sveivegramafon med fullt kabinett som han har stående i hjørnet av stuen. Han sier at etter du har lyttet til sånne akustisk enkle innspillinger over en tid, og så gå over til å lytte til vanlige moderne elektriske innspillinger, nesten kan være en plage. Dem høres så prosseserte ut i ørene, sier han. Joda, jeg begynner å forstå ham riktig godt. Ikke sånn at det ene er definitivt bedre enn det andre, bare andre typer kvaliteter.🙂

Jeg går ikke umiddelbart til innkjøp av nye høyttalere. Jeg har et tidsperspektiv på ca 1 år.

Sist redigert:
Topp Bunn