Nye høyttalere ?

2m

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2002
Innlegg
2.216
Antall liker
1.321
Sted
Skien...
Torget vurderinger
1
Hei, tror en Gradient Revolution ville passe i ditt oppsett.
 

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
2.981
Antall liker
1.226
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Dette er en syk herlig sak. T+A har et fraspark og dynamikk som er helt vannvittig moro :D

Se side 16 eller 17 på bruktbørsen uner høyttalere. Der ligger disse perlene til 150000kr ute til 45000kr. :p


Teknisk info: http://www.taelektroakustik.de/fileadmin/pdf/archiv/ls-criterion/CRITERION_TCI_1RE_EN.pdf

Har selv T+A og dette er soleklart det beste jeg har hatt når det kommer til all-round egenskaper.

De trenger litt pulver for å våkne, men er vannvittig lettplaserte, så ingen akustiske tiltak i rommet er nødvendig ;)

De har også mulighet for å justere diskan, mellomtone eller bass for å tilpasse rom og innspillinger maximalt!!

"The TCI 1 RE includes level adjustors for the treble,
mid-range and bass, completely separate FSR crossover units
for bass and mid-range with separate terminals, and also a
mains input for the power supply to the valve output stage."

Dette er helt genialt av T+A, og trist at ikke flere merker kan få sine høyttalere til å fremstå mer brukervennlig.
De fleste høyttalere må stå min 1 meter i fra side/bakvegg for å fungere best dessverre, men dette gjelder ikke T+A sine høyttalere. :D


EDIT: Direkte linking til bruktannonser er ikke tillatt.
 

KentOve

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.09.2008
Innlegg
360
Antall liker
8
Sted
Karmøy
Takk for at du deler dine tanker, Lyngen.

Respons Baby Grand er en meget god høyttaler, absolutt. Jeg kunne nok levd lykkelig med den. Men, jeg har ikke så veldig lyst på stativhøyttaler, føler ikke jeg får full uttelling da. Totem har jeg aldri hørt, bare knapt nok hørt om. ProAc kunne jo ha vært noe, etter hva jeg har lest av brukererfaringer, virker det meget spennende. Det er ikke så farlig om de ikke er noen killer på metal, jeg spiller stort sett bare metall på Head-fi anlegget, da jeg syns at metall og hardere musikk "aldri" blir bra i full skala anlegg. Den slags type musikk, låter av en ubeskrivelig grunn "alltid" bra i bilen. Chario mener jeg å ha hørt en gang hos Maxwell i Stavanger, å viss jeg ikke husker feil, var den demoen helt OK. Ikke rare demolokalene Maxwell har i Stavanger. Kanskje verdt å sjekke nærmere ut ?

Har du selv hørt Tannoy DC10T? Det kan jo virke som det er dette jeg leter etter ? Viss vi ser tilbake på svarene jeg har fått, så virker folk samstemte på at DC10T er veien å gå. Jeg har sjekket litt opp, og fått bekreftet at Resonans i Stavanger har disse inne for demo. Jeg skal ta meg en tur innom Resonans, når jeg reiser hjem fra denne offshore rotasjonen.

Lyngen skrev:
Jeg tviler på om du ville vært fornøyd med Harbeth siden du ikke ble overbevist med Glenair. Klipsch og JBL er vel heller ikke hva du er ute etter tipper jeg. Focal Utpoia spiller ikke slik du beskriver. Magnepan har ikke bassen og stativhøyttalere makter nok ikke dine krav, men Respons Baby låter litt som en gulvstående og noe i din gate. Totem tror jeg kanskje også kan være noe for deg. ProAc er også noe i din gate tror jeg, men ikke noen typisk metal- høyttaler. Tipset om Chario virket ikke dumt etter det lille jeg har hørt, mens Tannoy DC10T tror jeg kan være en innertier. Med forbehold - er ikke ekspert på noen av dem, bare litt kvalifisert gjetning som det heter.
 

KentOve

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.09.2008
Innlegg
360
Antall liker
8
Sted
Karmøy
janix skrev:
Var i samme situasjon med samme budsjett i forrige uke.
Kom til slutt fram til at jeg selger dem igjen etter en stund uansett hva jeg kjøper, så endte opp med å kjøpe et sett med JBL TL260 som selges rimelig om dagen.
Skulle få dem i morgen.
Jeg kjenner meg godt igjen i det du skriver her. Sikkert ingen dum høyttaler å gå for det. Men, jeg tror ikke jeg klarer å slå meg til ro før jeg finner en høyttaler som passer både rommet mitt, og mine preferanser.
 

KentOve

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.09.2008
Innlegg
360
Antall liker
8
Sted
Karmøy
vins666 skrev:
Dynaudio focus 360 burde vel ligge innenfor noen av kriteriene dine.
Har ikke hørt denne, men hvis den er mye bedre enn forgjengeren
focus 220 burde de være innteressange.
Noen som har hørt disse?
Kan jo hende jeg er helt på bærtur :-\
Jeg har hørt dem begge! Bare så det er sagt: Jeg liker Dynaudio. Men, begge de nevnte modellene er milevis borte fra det jeg er på jakt etter. Uansett; takk for forslaget :)
 

KentOve

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.09.2008
Innlegg
360
Antall liker
8
Sted
Karmøy
2m skrev:
Hei, tror en Gradient Revolution ville passe i ditt oppsett.
Hei

Gradient Revolution ble sterkt vurdert før jeg kjøpte Avanti 5. Etter flere samtaler med tidligere eier av denne høyttaleren bestemte jeg meg for at det ikke var dette jeg var på jakt etter :)
 

KentOve

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.09.2008
Innlegg
360
Antall liker
8
Sted
Karmøy
cybervision_ skrev:
Kanskje for god diskant men jeg vil si at Gallo Ref 3.5 må være et godt valg utifra dine krav. Nydelige saker!
Gallo Ref 3.5 ligger desverre 10k over mitt absolutte max budsjett.
 
C

Cyber

Gjest
Ringer du Morten og vifter med 50 laken foran taletuten tror jeg nok han sier ok. ;-) (Gallo Ref 3.5)

Du har jo elektronikk i svært høy prisklasse og mtp at høyttalerne er det desidert mest bestemmende ledd for sluttresultat er det nok ikke en dum prioritering.
 

KentOve

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.09.2008
Innlegg
360
Antall liker
8
Sted
Karmøy
cybervision_ skrev:
Ringer du Morten og vifter med 50 laken foran taletuten tror jeg nok han sier ok. ;-) (Gallo Ref 3.5)

Du har jo elektronikk i svært høy prisklasse og mtp at høyttalerne er det desidert mest bestemmende ledd for sluttresultat er det nok ikke en dum prioritering.
Jeg har handlet med Morten før, og han er en svært ryddig og hyggelige mann. En telefon til han for å prate å diskutere litt, trenger ikke å skade ;)
 
U

utgatt60135

Gjest
KentOve skrev:
Har du selv hørt Tannoy DC10T?
Hørte stativmodellen og stolte på Fidelity´s inntrykk av bassen til de gulvstående. Tannoy ser ut som å gi litt f.. i nøytralitet, men lager høyttalere som engasjerer, er åpne og varme med god oppløsning. Bra tilgivende, men ikke kjedelige. Du får gi et godt referat fra demoturen! Gallo blir kanskje for nøytrale for deg? Men de imponerte på Horten messa med Bladelius Embla. Tror du gjør riktig i å overse Dynaudio Focus da jeg tror du ønsker bedre oppløsning og transparens.
 

KentOve

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.09.2008
Innlegg
360
Antall liker
8
Sted
Karmøy
Lyngen skrev:
KentOve skrev:
Har du selv hørt Tannoy DC10T?
Hørte stativmodellen og stolte på Fidelity´s inntrykk av bassen til de gulvstående. Tannoy ser ut som å gi litt f.. i nøytralitet, men lager høyttalere som engasjerer, er åpne og varme med god oppløsning. Bra tilgivende, men ikke kjedelige. Du får gi et godt referat fra demoturen! Gallo blir kanskje for nøytrale for deg? Men de imponerte på Horten messa med Bladelius Embla. Tror du gjør riktig i å overse Dynaudio Focus da jeg tror du ønsker bedre oppløsning og transparens.

På Horten messa i 2009, tror jeg det var ? Spilte Morten og NAT på Gallo Reference 5LS og Bladelius elektronikk. Det syns jeg spilte svært bra. Men, totalt sett tror jeg nok ikke at Gallo er rette veien for meg å gå. Videre nå er planen og få hørt en del på DC10T hos Resonans, så kommer jeg tilbake her i tråden med ett referat på hvordan den seansen gikk.
 
U

utgatt60135

Gjest
KentOve skrev:
På Horten messa i 2009, tror jeg det var ?
Nei, tenkte på sist høst. Tidligere har jeg ikke blitt like overbevist av Gallo, men Morten fikk virkelig full klaff med rommet og Embla. Tidligere år var det vel Thor som spilte? De nyeste modellene var visst mye forbedret og jeg kan tenke meg at Embla hadde noe med saken å gjøre også. Et oppsett jeg veldig gjerne skulle ha hatt selv (design ikke medregnet) om jeg hadde hatt råd. De aller beste jeg har likt er forresten Revel Ultima, men er for dyre.
 
C

Cyber

Gjest
Galloene er skamgode, men hvis man ønsker en markant farging så er det nok ikke veien. Litt gøy med såpass små fronter også som tryller frem store mengder lyd.
 

Ivaols

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.12.2004
Innlegg
1.190
Antall liker
507
Sted
Flekkerøy
Hva med Swans F1.1F? De treffer alle kriteriene dine midt i blinken, men blir kanskje for store... Du har ihvertfall forsterker nok!
 

KentOve

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.09.2008
Innlegg
360
Antall liker
8
Sted
Karmøy
Ivaols skrev:
Hva med Swans F1.1F? De treffer alle kriteriene dine midt i blinken, men blir kanskje for store... Du har ihvertfall forsterker nok!
Godt forslag! Men, jeg er nok redd for det du sier, at de er for store for rommet mitt. Viss ikke, hadde jeg bestilt de på timen. Lillebroren Swans F2.2F er ett alternativ.
 

aloz

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2007
Innlegg
442
Antall liker
124
Torget vurderinger
2
Hva med Dali Helicon 400/800?
Eller Euphonia ms4/ms5?

Disse har etter mitt skjønn litt av den morsomme "festkulen" du nevner.
 

KentOve

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.09.2008
Innlegg
360
Antall liker
8
Sted
Karmøy
aloz skrev:
Hva med Dali Helicon 400/800?
Eller Euphonia ms4/ms5?

Disse har etter mitt skjønn litt av den morsomme "festkulen" du nevner.
Av de høyttalerene du nevner er det bare Dali Helicon 400 som er innenfor mitt budsjett. Dali er i denne omgang ikke ett alternativ. Vurderte en stund MS4, før jeg gikk for AP Avanti 5. Fikk den gang bekreftet at Dali hadde nye modeller på trappene, så jeg avventet.
 

aloz

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2007
Innlegg
442
Antall liker
124
Torget vurderinger
2
Av de høyttalerene du nevner er det bare Dali Helicon 400 som er innenfor mitt budsjett. [/quote]

Ikke hvis du kjøper brukt.
 

KentOve

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.09.2008
Innlegg
360
Antall liker
8
Sted
Karmøy
aloz skrev:
Av de høyttalerene du nevner er det bare Dali Helicon 400 som er innenfor mitt budsjett.
Ikke hvis du kjøper brukt.
[/quote]

Det er sant. Inntil videre blir Dali ikke aktuelle i denne omgang. Vil heller vente å se hva de kommer med, av nye modeller.
 

Music4all

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.04.2009
Innlegg
1.329
Antall liker
7
KentOve skrev:
Trenger hjelp i min jakt på nye høyttalere. Sitter høyttaler-løs om dagen, så høyttaler jakten er i gang..

Her er noen "kriterier" jeg helst ser at min nye høyttaler kan klare/oppnå:

- Lydsignatur: Varm, feit/fyldig ?
- Høyttaleren bør orke litt. Jeg liker å dra på.
- Mellombassen er det viktigste her. Dypbass er bare ett pluss. Jeg er svak for den litt "barnslige" punchen/partypukkelen i mellombassen.
- Diskanten kan være at den tilbakelente sorten, som kanskje ikke er så informasjons-dyktig. Super oppløste diskanter klarer jeg meg uten.
- Mellomtonen skal få frem stemmer tydelig og markert. Samspillet mellom diskant/mellomtone bør være så sømløst som mulig.
- Pris: 35-40k, kan om nødvendig strekke meg til max 50k.

- Utstyr høyttaleren skal spille sammen med: MacBook Pro sammen med dCS Debussy som dac og forforsterker. Pass Labs X350.5 effektforsterker og Kimber kabler all the way.

HVILKEN HØYTTALER ER DET JEG ER PÅ JAKT ETTER ?!
Kan S serien til Audiovector være et alternativ ? :)

Mvh :)
 
Topp Bunn