Nye høyttalere

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Antall liker
1.857
Hei,
Høsten 2005 var det for første gang på lenge en lyd messe i Stavanger (HiFi senteret) med blant annet Martin Logan Summit og ML Ascent i som fikk meg til å innse at mine da 10 år gamle SL3 kanskje var modne for avløsning (økende misnøye med ubehagelig ”hard” lyd ved høye volum (90 db+) og ikke helt topp bass). Siden jeg ville ha en signifikant oppgradering, og med de uunngåelige budsjett restriksjoner – jeg er gift med familie – endte jeg med en målgruppe på 50-100k. Men så var det å få hørt noe i denne prisklassen. Lettere sagt enn gjort viste det seg når jeg bor i Stavanger. For å gjøre en lang historie kort; etter ca. 1.5 år forsøk lokalt og 2 turer til Oslo (spesifikt for å høre høyttalere - 06.06 og 01.07) har jeg klart å få hørt følgende;
• Hos Klubben i Stavanger; BW803D (”HiFi”, kjedelig?) vs. Dali MS4 (kanskje ikke så korrekt? – men mye mer musikalsk – bør få hørt MS5)
• Revel Ultima – bra, men for dyrt, og ikke helt klaff uansett
• Gallo 3.1 vs. Dynaudio (ville høre Confidence serien, men NAT hadde ikke inne). Første gang (06.06) var Dynaudio best, men neste gang (01.07) var Gallo’ene mye bedre – interessant hvor mye bedre de låt et halvt år senere. Takk til NAT for å tipse meg om MarTech.
• Eben X-3 hos Norsk Lyd og Bilde. Første gang (bare) ok – mest fordi Audiopax var klart bedre, men de var for dyre. Neste gang meget bra – men igjen, X-4 klart bedre – og igjen for dyrt. Hm, - må slutte å høre på utstyr jeg ikke har råd til.
• Avantgarde, Aeriel og Proac (tror jeg) hos Lyric. Gode alle, med interessante forskjeller, men fant ikke noe som helt klaffet. Takk likevel til Lyric som lot meg holde på. Meget bra kundebehandling.
• Hos Klubben i Oslo; BW802 vs. Dali MS4. 802 bedre enn 803, men MS4 likevel mer musikalsk på sitt vis. Synd at jeg ikke fikk hørt MS5. I forhold til de store ordene i HiFi pressen, var 802 en nedtur. Hvor troverdige er egentlig anmelderne? Det er i hvert fall meget nødvendig å høre høyttalere selv.
• Tannoy Glenair (tror jeg) – ok, men ikke helt min greie.
• Piega 70TC70X. Først hos Resonans, deretter hos Duet. Mellomtone og diskant helt klart i toppklasse, men bassen hang ikke helt med – resonanser i de to rommene jeg hørte dem i.
• ML Vantage hos Oslo Hifi Senter i ca. 10 min. (06.06). Bra, bedre enn mine, men likevel noen av begrensningene? Tilbake 01.07 med håp om å høre ML Summit. Var ikke klar over at en må bestille tid, så det har dessverre ikke vært mulig å få hørt Summit – en i utgangspunkt soleklar kandidat. Og det sier kanskje litt om problemene i HiFi Norge – sett fra et forbruker synspunkt.
• Siste besøk og kanskje det mest interessante – NAT tipset meg om at MarTech i Tananger (rett utenfor Stavanger) kanskje hadde Dynaudio C4 inne. Da jeg kom inn stod det noen andre høyttalere og spilte. Meget bra lyd. Men fram med C4. God lyd, men ikke så oppløst og luftig diskant som SL3 eller Eben X-3 for eksempel. Ikke helt for meg. Tilbake til de som stod der først. Oi, disse var mye bedre. Klart bedre, og det i forhold til en 100k høyttaler. Selv om evalueringen min er basert mest på en CD av Johnny Cash (stemmen hans primært) i kort tid, var der så stor forskjell at jeg ikke er i tvil i min konklusjon. Og den er ikke positiv i forhold til troverdigheten av HiFi pressen – de er alt for ukritiske. Begge disse høyttalerne kan ikke begge være korrekte; enten er begge feil, eller så er en feil og den andre mer korrekt. Men det finner du ikke ut ved å lese pressen. Den andre høyttaleren? Peak Consult Empress.

Inntrykk etter 1,5 år med leting etter ny høyttaler; først og fremst veldig mange hyggelige mennesker i de forskjellige butikkene. En ren fornøyelse. Takk.

Men jeg sitter med tilbake med litt forundring. Jeg har riktignok fått høre en del – skulle gjerne hørt MS5 og Summit og sikkert andre kandidater - men har også måttet legge ned en god del innsats, kanskje ikke i forhold til dere andre her på forumet, men i forhold til alle andre jeg kjenner. Til sammenligning; jeg kjører en Volvo, og siden jeg kjøpte den har jeg fått regelmessig invitasjon i posten til å komme og prøve ”high-end” modeller når de kommer innom forhandleren. Der er en god grunn til at jeg har som praksis å ikke prøve biler jeg ikke har råd til, og dette har Volvo skjønt. Men i forhold til bilbransjen (og båt, og møbel, og ”alle” andre) hvor er HiFi bransjen (HiEnd)? Nesten usynlig. Største skuffelse var (HiFi senter) messen i Stavanger 2006. En glimrende mulighet til å markedsføre High-End til ”massene”, ikke bare menigheten, som ble forskuslet. Mindre utvalg og utstyr, ingenting interessant av høyttalere. Sørgelig.

Hvordan har en tenkt å få nye mennesker interessert når det bare er blah produkter som demonstreres? Jeg fikk selv interessen etter en demo av de originale Klipschorn for 30 år siden (sammen med de originale Advent). En åpenbaring den gang. Siden har jeg brukt en god del av mine frie midler på HiFi (kjøpte den gang Advent).

Mvh, CH

PS. Noen lurer kanskje på om det ble noe nytt? For et par måneder siden kom Per fra Norsk Lyd og Bilde og leverte og satte opp et par Eben X-3 hos meg. Meget bra service, sånn skal det være. Er jeg fornøyd? Vel, for å ikke gå i halleluja fellen selv; de gir ikke et like presist stereobilde som SL3’ene ( i rommet mitt), men bortsatt fra det, er de minst like gode eller helst mye bedre, spesielt dynamikk og bass. Det er en gammel klisje; gamle plater blir som nye, men det er like fullt sant (plutselig ble Phaedra stor, og den transienten på Stratosfear hadde jeg da ikke hørt før). Hvor gode er de? Tja, fikk en ASR Basis Exclusive RIAA i hus i går, og høyttalerne ble plutselig en god del bedre, så jeg kan egentlig ikke si.

embrik

Fersking
Ble medlem
05.05.2007
Antall liker
0
Sv: Nye høyttalere

Ser du har vært grundig i valget, men har du hørt Montana noen gang.
Klassiske og meget bra synes jeg.

TomTom

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.08.2003
Antall liker
49
Torget vurderinger
1

Montana passer vel designmessig kanskje ikke inn i alle rom?

Jeg synes jeg du lagde en fin oppsummering ch. Det er vel som flere her har sagt før meg, smaken er ulik og referansene til de som lager tester er ei heller alltid uten en forutintatt holdning om hvordan verden bør høres ut. Jeg fant feks. tidlig ut at jeg ikke ville ha den typiske engelske signaturen, noe jeg selv mener finnes i de demoene jeg har hørt av B&W. Spesielt da sammen med Classé elektronikk. Spiller oppløst og flott, men musikk? Nei, ikke i mine ører

Jeg må også få lov til å tilføye at jeg også har hatt demo av X-3 eller var det 4'ern og må si meg enig i at oppsettet til Per med Audiopax og Gamut spilte uforskammet bra. Tillykke med flott høyttaler.

embrik

Fersking
Ble medlem
05.05.2007
Antall liker
0

Montana er dyrt, tungt og konservativt, men spiller meget bra synes jeg.
Har selv kjørt med Infinity Omega i mange år, de er direkte dårlige på design, men gode på lyd. De skal ikke selges, men flyttes over i hobbyrommet.
Så Montana som jeg kjøper innen året er omme (julepresang??), blir enten KAS eller WAS. Nybygd stue med 2.70 takhøyde og 50m2, trenger store saker.
Har aldri hørt noen annen høytaler som til de grader gir deg det som innspillingen er. Betydelig bedre enn 800 serien spør du meg.

Topp Bunn