Høyttalere Nye høyttalere til Nad C390DD

C

Cyber

Gjest
Det som kanskje er saken er vel at CM9 ruller av ganske tidlig i bassen og således ikke spiller i dybden skikkelig? B&W er jo generelt ikke de som spruter mest dynamikk og liv. Selve konstruksjonen er jo 89 dB og 8 ohm nominell så 2 x 150 Watt bør jo holde i bøtter og spann hvis du ikke spiller langt over 100 dB, og det tror jeg få mennesker gjør normalt sett. Men har du LYST på noe annet så er det jo bare å kjøre på, men lyden kan du sminke med NADen og EQ hvis ønskelig.

AJ_82

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.04.2011
Antall liker
126
Torget vurderinger
6
Selv om 390dd er en fin, fin forsterker, så er vel B&W kjent for å like mye strøm. Hvis du liker lyden så vil nok en Bladelius Thor sparke liv i dem.

A.J.

Syncron75

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.06.2011
Antall liker
84
Sted
Kirkenes
Torget vurderinger
5
Det som kanskje er saken er vel at CM9 ruller av ganske tidlig i bassen og således ikke spiller i dybden skikkelig? B&W er jo generelt ikke de som spruter mest dynamikk og liv. Selve konstruksjonen er jo 89 dB og 8 ohm nominell så 2 x 150 Watt bør jo holde i bøtter og spann hvis du ikke spiller langt over 100 dB, og det tror jeg få mennesker gjør normalt sett. Men har du LYST på noe annet så er det jo bare å kjøre på, men lyden kan du sminke med NADen og EQ hvis ønskelig.
Du har nok rett i at dette bør holde i bøtter og spann ja. Skal prøve meg litt med EQ'en, å justere litt fram og tilbake.

Syncron75

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.06.2011
Antall liker
84
Sted
Kirkenes
Torget vurderinger
5
Selv om 390dd er en fin, fin forsterker, så er vel B&W kjent for å like mye strøm. Hvis du liker lyden så vil nok en Bladelius Thor sparke liv i dem.

A.J.
Bladelius er fine saker ja. Vi får se hva det blir til.

C

Cyber

Gjest
Du har nok rett i at dette bør holde i bøtter og spann ja. Skal prøve meg litt med EQ'en, å justere litt fram og tilbake.
Jeg skal ikke mase mer, jeg har bare hatt C390DD og vet hva den er god for - jeg har hatt den på Gallo Ref 3.5 som den dro uten å kny og da bør den dra CM9 også. Den kan fort være du foretrekker Bladelius lydmessig. C390DD er nok litt glattere og naturlig i toppen. Bladelius er veldig gode produkter og har veldig stor strømkapasitet, men koster jo også 4 x det du har lakset ut for C390DD ;-) Og så må du har DAC, og kabler og ny nevroser kommer.

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
18.092
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Jeg er med cybervision, den NADn der bør gi CM9 det CM9 tåler og vel så det.
Det som kan hende er at du har truffet på det som er en av egenskapene til CM9 (som jeg også har eid), nemlig snillheten.
Uansett hvor mye du pøser på av effekt på CM9 så kan det virke som om det aldri blir høyt nok, men det skyldes dip-en som den har mellom ca 2kHz og ca 8kHz.
Den dip-en gjør at de ikke vil låte hardt og skarpt, og sammen med at bassen - dog tørr og stram - ikke går veldig dypt bidrar til feelingen av at de ikke låter høyt selv når det er høyt.
Men et lite varsko her kan også være at det tar litt tid før elementene er ferdigsvingt og løsnet og dette kan bedre seg en del med innspilling.
CM9 er fine saker og jeg tar meg i å savne dem av og til fortsatt.

mvh

C

Cyber

Gjest
Helt enig med Roda her, den kan som sagt kjøre ut 150 Watt i begge kanaler non-stop. Det er det ikke mange andre til 15 lapper som kan.

Jeg sier ikke at CM9 er dårlige, på ingen måte, men jeg bare tror selve konstruksjonens egenskaper kan være årsaken til at du ikke føler det spruter nok av det. Ofte kan det dog faktisk være et gode. Klarer du å slutte å tenke på om det låter godt nok, lar foten gå og bare nyter så kanskje nevrosene forsvinner. Du kan jo også toe dem inn litt mer - det vil gi mer nivå oppover i sweetspot.

Syncron75

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.06.2011
Antall liker
84
Sted
Kirkenes
Torget vurderinger
5
Takker for fine svar gutter. Skal vurdere litt utover kvelden og prøve å koble opp Dynaudioene også for å sammenligne litt. :)

mariusaa

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.01.2012
Antall liker
583
Torget vurderinger
9
Mulig det er bare placebo (som så mye annet i denne hobbyen), men nå som min ene nad c275 effektforsterker er på ufrivillig ferie og jeg har igjen kun 1stk som driver CM10 her så føler jeg at noe mangler i lyden. Så jeg vil (uten noe skikkelig grunnlag for det, men er ikke det normen innen stereo? Kanskje jeg skal begynne å selge kabler..) henge meg på at CM (i vert fall 10) trives med mer effekt enn hva specs tilsier at de behøver.

Syncron75

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.06.2011
Antall liker
84
Sted
Kirkenes
Torget vurderinger
5
IMAG0095.jpg
Kona kom hjem fra reise i dag og fikk sjokk når hun så CM9. Hun syns de var alt for ruvende og mislikte sterkt den grålilla fargen (eller hva den fargen er?) på frontene. Å ha frontene av var heller ikke et alternativ. Hva fan er den gule stygge greia i midten der, spurte hun.
Nå er Dynaudioene på plass igjen og vi er enige begge to i at Dynaudio er mye finere med høyglans lakk og sort front som går helt ned.
I morgen går CM9'ene i retur til HFK. Høyttalerkjøp er foreløpig utsatt til neste gang vi er i Oslo, slik at vi får både sett og hørt høyttalere før kjøp.
Må innrømme at nå når Dynaudioene er på plass igjen, så er lyden slett ikke verst heller. Betalte 10000 kr for disse (demobrukt) og da er hoppet opp til 20000 kr for CM9 ikke verdt pengene. Vil nok savne CM9 litt, men var egentlig greit å spare nesten 10000 kr. :)

sirop

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.12.2007
Antall liker
221
Torget vurderinger
5
Hvordan opplevde du X32 mot CM9?

Syncron75

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.06.2011
Antall liker
84
Sted
Kirkenes
Torget vurderinger
5
Dynaudio spiller bedre på lavt/moderat volum. Både bass og mellomtone kommer bedre fram.
På høyt volum synes jeg CM9 er best, fordi den spiller så behagelig at man blir aldri sliten i ørene.
CM9 spiller selvfølgelig også høyere og med mer bass. Dynaudio spiller musikken mer korrekt slik musikken er ment å være, mens CM9 farger lyden litt mer noe som gjør den mer behagelig å lytte på. Skal se om ikke jeg får lyttet på et par Focus 260 og Excite X38 neste gang jeg er i Oslo.

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
45.512
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Vis vedlegget 262628 Kona kom hjem fra reise i dag og fikk sjokk når hun så CM9. Hun syns de var alt for ruvende og mislikte sterkt den grålilla fargen (eller hva den fargen er?) på frontene. Å ha frontene av var heller ikke et alternativ. Hva fan er den gule stygge greia i midten der, spurte hun.
Nå er Dynaudioene på plass igjen og vi er enige begge to i at Dynaudio er mye finere med høyglans lakk og sort front som går helt ned.
I morgen går CM9'ene i retur til HFK. Høyttalerkjøp er foreløpig utsatt til neste gang vi er i Oslo, slik at vi får både sett og hørt høyttalere før kjøp.
Må innrømme at nå når Dynaudioene er på plass igjen, så er lyden slett ikke verst heller. Betalte 10000 kr for disse (demobrukt) og da er hoppet opp til 20000 kr for CM9 ikke verdt pengene. Vil nok savne CM9 litt, men var egentlig greit å spare nesten 10000 kr. :)

Alle kurvene og hyller med krimskrams,har hun spurt deg om lov til det eller har du tøfler store som robåter?
Utrolig hva folk(menn)finner seg i

mvh

sirop

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.12.2007
Antall liker
221
Torget vurderinger
5
Dynaudio spiller bedre på lavt/moderat volum. Både bass og mellomtone kommer bedre fram.
På høyt volum synes jeg CM9 er best, fordi den spiller så behagelig at man blir aldri sliten i ørene.
CM9 spiller selvfølgelig også høyere og med mer bass. Dynaudio spiller musikken mer korrekt slik musikken er ment å være, mens CM9 farger lyden litt mer noe som gjør den mer behagelig å lytte på. Skal se om ikke jeg får lyttet på et par Focus 260 og Excite X38 neste gang jeg er i Oslo.

Det som slo meg også med mine X32 er hvor bra de spiller på moderat volum.
Nå spiller JBLene både høyere og tøffere, men på lavt og moderat volum mot Dynaudio`ne.. njaa.

Har mine X32 stående enda, vet ikke helt om jeg tør å prøve de igjen i frykt for at jeg får et par dobbelt så store JBL stående i boden istedet.

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
18.092
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Vis vedlegget 262628 Kona kom hjem fra reise i dag og fikk sjokk når hun så CM9. Hun syns de var alt for ruvende og mislikte sterkt den grålilla fargen (eller hva den fargen er?) på frontene. Å ha frontene av var heller ikke et alternativ. Hva fan er den gule stygge greia i midten der, spurte hun.

Alle kurvene og hyller med krimskrams,har hun spurt deg om lov til det eller har du tøfler store som robåter?

mvh
Han skal da vel ikke fjerne akustikktiltakene?!? :D

Syncron75

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.06.2011
Antall liker
84
Sted
Kirkenes
Torget vurderinger
5

mvh
Hahaha...god den. Plutselig før hun vet ordet av det, så står det et par Excite X38 i stua. ;)

Syncron75

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.06.2011
Antall liker
84
Sted
Kirkenes
Torget vurderinger
5

Det som slo meg også med mine X32 er hvor bra de spiller på moderat volum.
Nå spiller JBLene både høyere og tøffere, men på lavt og moderat volum mot Dynaudio`ne.. njaa.

Har mine X32 stående enda, vet ikke helt om jeg tør å prøve de igjen i frykt for at jeg får et par dobbelt så store JBL stående i boden istedet.
Anbefaler deg å prøve X32'ene igjen. Sitter å hører på mine nå. Utrolig hvor bra disse små høyttalerne spiller.
Som sagt vil jeg gjerne ha litt mer trøkk, så X38 vurderes sterkt.

sirop

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.12.2007
Antall liker
221
Torget vurderinger
5
Kunne ikke dy meg.

Syncron75

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.06.2011
Antall liker
84
Sted
Kirkenes
Torget vurderinger
5
Noen forresten som har tips til å få høyttalerne til å stå stødigere? X32 er så ustødige at jeg blir sittende med hjertet i halsen når ungene eller hunden løper i nærheten av høyttalerne. Har sett litt på Proson Outriggers. Er de greie tro?
WEB_Image Proson outriggers i sort 2 stk -1625341154.Jpeg

Quisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.07.2012
Antall liker
419
Sted
Stavanger
Om trådstarter slår til på et par X38 så er jo dette en nyere versjon av excite serien, og kanskje de låter enda et hakk bedre.

Mulig du tjener litt grommere og fyldigere bass med en større høyttaler, men trøkket kan med fare utebli. Selv oppfater jeg Dynaudio til å være litt på den varme, myke, Hi-fi siden når det gjelder bassen. De mangler det siste sneppet, tempoet og drivet som får det til å trøkke.

Men hvem vet, gjerne X38 er rett medisin for deg og dine preferanser.

sirop

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.12.2007
Antall liker
221
Torget vurderinger
5
Har vært litt fram og tilbake med X32 og 580 nå, og tror faktisk jeg liker JBLene best.

Sober

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.07.2008
Antall liker
444
Sted
Oslo
Torget vurderinger
27
Du har ikke vurdert hvite system audio mantra 50? De har WAF faktor har jeg blitt fortalt... De skal også spille helt ok med NADn som du har

Sober

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.07.2008
Antall liker
444
Sted
Oslo
Torget vurderinger
27
Vil du ha mer finnes jo Mantra 70 også

Syncron75

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.06.2011
Antall liker
84
Sted
Kirkenes
Torget vurderinger
5
Om trådstarter slår til på et par X38 så er jo dette en nyere versjon av excite serien, og kanskje de låter enda et hakk bedre.

Mulig du tjener litt grommere og fyldigere bass med en større høyttaler, men trøkket kan med fare utebli. Selv oppfater jeg Dynaudio til å være litt på den varme, myke, Hi-fi siden når det gjelder bassen. De mangler det siste sneppet, tempoet og drivet som får det til å trøkke.

Men hvem vet, gjerne X38 er rett medisin for deg og dine preferanser.
Mulig du har rett i det du sier om Dynaudio og trykk. Leste en test av Dynaudio X36 og Monitor Audio GS20. Der vinner hvertfall GS20 lett over X36 når det kommer til trykk og dypbass. Har aldri hørt en Monitor Audio høyttaler, men de virker spennende.

Syncron75

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.06.2011
Antall liker
84
Sted
Kirkenes
Torget vurderinger
5
Bumper tråden min litt. Har fått et godt tilbud på et par Monitor Audio GS60.
Noen som har formening om Naden min vil være en match til dem?

Topp Bunn