Nye høyttalere til 10m2.. Igjen!

juster

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.11.2003
Innlegg
500
Antall liker
16
Torget vurderinger
1
Har brukt et par dager nå for å teste ut alternativ høyttaler på mine 10 m2, jeg koplet op mine SA 5010 signature, en knøt liten høyttale (100mm bass/mellomtone), som kostet rundt 3500 nkr i 1997 tror jeg!, og denne passet mye bedre en mine Audiovector M3sig på dette rommet, og overraskende mye bass i disse småtasser. Jeg vet at dette har vert oppe mange ganger før, men nå skal der handles og Audiovector’ne skal selges.

Av alternativer jeg har funnet frem til er

AE 1 Mk.III Denne har jeg veldig lyst på men blir lidt for dyr

B&W 805s Kunne ha tenkt meg å låne med hjem, men har på fornemmelsen at disse kan bli lidt vrien å få til og spille optimalt på 10m2

Dali Mentor Tror denne kan gi meg problemer i bassen, igjen 10m2

Proac studio 110 Vet ingen ting om disse

Audiovector Mi1sig eller avantgarde Liker veldig godt lyden til Audiovector

Montana mini monitor Den rette størrelse og rette pris

Hode føden er blues og 70 tals rock, men jeg høre på det meste

Noen som har noen synspunkter om disse alternativene? Mit alternativ nr 2 er montana, hvordan er lydsignaturen til montana? Mener å huske et en av medlemmene her har montana monitor, men jeg fandt ikke tråden hvor denne ble omtalt.

Mvh. Tom-Erik
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.451
Antall liker
3
Hva med dynaBel (super) exact?
Ellers ville jeg sett på mentor eller proac.

PK
 

kake

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2006
Innlegg
160
Antall liker
0
vet ikke hvordan nøyaktig desse oppfører seg, men har hatt gode erfaringer med andre dynaudio på mindre rom.
 

DSP

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2005
Innlegg
369
Antall liker
0
Kjøp SA Exact, kleis dem på veggen og kos deg. Desuten ser de forbasket bra ut!
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
Ser du lurer litt på B&W 805, hvis det er høyttalere som står på ønskelista, så ville jeg prøvd å fått tak i B&W DM-303..
Med elektronikken du har, så har jeg stor tro på de små tassene der, de spilte nesten bra nok i en stue på 7x8 meter, litt tamt helt der nede, men det var ingen bombe for å si det sånn..

Personlig så synd jeg DM-303 er noe av det mest musikalske som jeg har hørt siden Matrix serien gikk ut..
Pris på brukte DM-303 bør ikke ligge over 1,500,-

Enda mer musikalske er jo Sonus Faber Concertino eller Concerto, men de ligger litt høyere i pris og behøver ikke være bedre enn DM-303..
Her så var DM303 bedre på de aller fleste punkter enn Concertino, men det ikke var på samme elektronikk..


 
U

utgatt60135

Gjest
Støtter forslaget om Dynaudio Focus 110 eller 140 i et lite rom. Særlig om rommet ikke er veldig godt dempet.
 
C

cpc

Gjest
Rotekroken!

Har du drukket bensin?? ;)

Mener du at B&W DM303 er et reelt alternativ til 805s, SF Concerto/Concertino, Proac etc?
Da må jeg få si meg sterkt uenig.

Med så flott elektronikk som FMJ-serien kan man få megalyd, men imho må man litt lenger opp enn DM303..
Source first er greit det, men alt med måte :D

Jeg ville testet SF Concertino Domus, denne pleier å funke bra i små rom. Da jeg hadde dem brukte jeg Arcam A32 selv, og det fungerte bra det!
De har forresten ikke biamp-terminaler, så du får jo ikke brukt P35-en din da..
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.512
Antall liker
6.908
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
En annen høyttaler som fungerer kjempebra i små rom er Krix Equinox. Gi den 100-150 kvalitetswatt, få dem nær bakvegg og på gode stativer, og det rocker som fy...

Johan-kr
 

Sundance_Pete

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2005
Innlegg
659
Antall liker
1
Tror nok det klarer seg fint med Dynaudio Focus 110 fremfor 140 på 10 kvadratmeter gitt. Har brukt dem med hell under lignende forhold selv. Har også tro på Krix Equinox.
 

Stivert

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.12.2003
Innlegg
644
Antall liker
3
Tror nok det klarer seg fint med Dynaudio Focus 110 fremfor 140 på 10 kvadratmeter gitt. Har brukt dem med hell under lignende forhold selv. Har også tro på Krix Equinox.
Dette var det første som slo meg også. Equinox eller Focus 110.

Går selv og venter på SuperExact til et rom på 12m2.

mvh
 

madsun

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.02.2003
Innlegg
80
Antall liker
4
AE 1 Mk.III - Krever en dobbeltdopet hest av en forsterker for å fungere optimalt. Fantastisk høyttaler hvis du har penger til overnevnte hest

De andre har jeg ikke satt mine ben i :)

PS! Har selv kjøpt AVI Netron IV med AmpPack til bruk på lite rom, fungerer over all forventining. Nydelige på nærfelt

Madsun
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Hadde det vært meg, hadde jeg definitivt sjekket ut både Krix Equinox og Dynaudios mindre ting, og ikke minst Totem Arro, nå som dette merket er å få i Norge igjen. Sjekk ut hvilken fantastisk omtale den høyttaleren har fått på 6moons.com. Om det ikke gjør deg interessert i å vurdere den, så vet ikke jeg....
Lykke til! Og fortvil ikke, nærfeltslytting kan være helt fantastisk....!
 
K

kbwh

Gjest
Nærfeltslytting er helt fantastisk.

Og siden smellvakre og vellydende Sf Concertino Domus er nevnt (husk forresten at der er det kun originalstativer som gjelder), bør vel også Vienna Acoustics Haydn Grand på blokka.

Men: Du nevner at du liker lyden i den lille Audiovectoren. Bør du ikke satse på en test av den i rommet ditt først da?
 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Finn et sett hele og gode Rogers LS3/5a, fungerer helt glimrende, null lyttetretthet og kan stå nokså nær bakvegg (trykkammer), stopper på 99db riktignok men burde ike være no problem i lite rom.
 
K

kbwh

Gjest
Jeg driver nærfeltslytting i et rom som er dobbelt så stort, og kan bekrefte at maxlydtrykket fra de berømte BBC-monitorene holder. Det blir 102dB fra to høyttalere på én meters avstand. Det er høyt nok.

Det finnes alternativer: Sonus faber Minima og Minima Amator kan gjøre en super jobb på 10m2.
 
K

Konrad_Johnsen

Gjest
Noen tanker om 110 kontra 140 i små rom.

På papiret kan det hende du får mindre problemer med 110, men ikke nødvendigvis i "real life".
For å illudere storhet fra små dimensjoner har de lagt inn en liten festkul i 110 som du ikke finner i 140 (i like stor grad i alle fall).
Kulen er meget vellykket, men kan skape litt krøll nettopp i små rom.
Dette fordi at kulen befinner seg i det området hvor du finner romresonanser når dimensjonene er 2-3-4 meter.

Er du uheldig så får du så mye nivå der at det forstyrrer og visker ut detaljer og definisjon oppover.
Dersom du har mulighet til å dra de litt ut fra bakvegg ( 1/3 er bortimot must i små rom) så vurdér også 140. Det er ikke bare i bassen de låter bedre enn lillebror 110.

Men for all del, de MÅ være innspilte. 0 timer er bedre enn 70 timer for å si det sånn. Men 250 eller mer er hvor du virkelig lytter til konstruksjonen.

Lykke til i jakten!

Mvh
Rolf
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Flott og uvanlig forslag, Egilio! BKS lager utrolig gode høyttalere, men de jeg har vært borti (og aldri glemt) har vært ufattelig sultne..
 

juster

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.11.2003
Innlegg
500
Antall liker
16
Torget vurderinger
1
Mange flotte og interesante og ukjente forslag :)

Lidt om rommet: ca 3,1mx3,3m, avstand lyttepos. 2 -2,5m, avstand mellom høttalere 2m +-30cm, har reoler, 40 cm dype, på begge sider av rommet fylt med musikk(og lidt whisky, et tweak som fungere spesielt på dårligt utstyr). Ingen demping bak høyttaler eller lyttepos.
Øvrigt.. Må kunne brukes lidt til film også! har senterkanal fra Audiovector, bakhøytt. fra Mirage. Utrolig gøy med konsert på rammelerret :D
På gulv.. et tykt teppe + en myk toseter.

Handlelappen så langt:

Dynaudio focus 140... Ønsker en lidt snappy/kontant bass/mellemtone, hvordan er bassen på disse?

Rogers LS3/5a... Kunne ha vert interresant å prøvt.. kan de bi-ampes? er et kriteria, tror jeg?

Audiovector M1sig/avantgarde.. Liker lyden, men når jeg nå først skal handle, kan jeg like godt prøve noe nytt, det er vel en del av hobbyen vi driver med.

Montana mini monitor.. Virker veldig spændene og rett priset... fidelty har vist nok hentet en sån for måliger og test, kan hende jeg har misforstått ;)

Reference 3A- Dulset... Noen som har hørt om disse?

Totem Arro.... Har hørt mye bra om Totem før, så Arro er vel et alternativ... Se denne testen http://www.6moons.com/audioreviews/totem/arro.html

Short listen ble ikke akurat Short!

Mvh. Tom- Erik
 

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Innlegg
3.256
Antall liker
424
Sted
Friedrichstadt

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.451
Antall liker
3
Budsjettet ditt ligger litt over, men jeg synes Jamo Concert 8 er bra. Har dem tilfeldigvis sjøl, og vet ikke bære, men synes dom er verdt en lytt! Er i hvertfall et kupp! Bruktprisen synker jo ned til 1/4 av nypris pga navnet (les: jamo). Hva er forresten øverste tilatte pris?
Mange interessante forslag her...
Biamping trenger du ikke tenke på, det er slettes ikke noen nødvendighet, men kan jo være moro.

PK
 

tmork

Medlem
Ble medlem
19.11.2006
Innlegg
37
Antall liker
0
Mange flotte og interesante og ukjente forslag :)

Dynaudio focus 140... Ønsker en lidt snappy/kontant bass/mellemtone, hvordan er bassen på disse?
DF140 er en utrolig god høyttaler, og den går "kjellerdypt" på primare i21. Jeg har disse høyttalerene i dag og ville kjøpt de igjen, igjen og igjen.
 

whitenr9

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.09.2005
Innlegg
55
Antall liker
0
Torget vurderinger
2
Hvis SA 510 spiller bra er vel kanskje 710 eller 720 et alternativ på oppgradering?
 

juster

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.11.2003
Innlegg
500
Antall liker
16
Torget vurderinger
1
Budsjettet ditt ligger litt over, men jeg synes Jamo Concert 8 er bra. Har dem tilfeldigvis sjøl, og vet ikke bære, men synes dom er verdt en lytt! Er i hvertfall et kupp! Bruktprisen synker jo ned til 1/4 av nypris pga navnet (les: jamo). Hva er forresten øverste tilatte pris?
Mange interessante forslag her...
Biamping trenger du ikke tenke på, det er slettes ikke noen nødvendighet, men kan jo være moro.

PK
Små høyttalere bør vel som regel fodres med lidt! strøm, og bi-amping syntes jeg gir høyttalerne et helt nytt liv! Nå snakker jeg utelukkende om min erfaring med komboene Arcam fmj 32a+p35/ audiovector og sa 5010sig. Må jo bruke 35p til noe ;)

Mvh Tom-Erik
 

juster

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.11.2003
Innlegg
500
Antall liker
16
Torget vurderinger
1
Hva med Amphion Argon 2?

http://www.amphion.fi/products/argon2/argon2frame5.htm

Har lest noen bra tester om disse.
Sat nettop å læste en test av disse, fidelity og likte det jeg læste, og så er der for tiden 15% rab, men disse har ikke mulighet for bi-amping. Hmm kansje jeg skal vudere disse alikevel? om 100 gode watt er nok?
Da kan jeg jo sælge p35 og invester i en tallknuser.

Mvh Tom-Erik
 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
LS3/5A kan vel bi-ampes men da må du finne en noe nyere modell med terminaler for dette. De opprinnelige 15-ohm'erne kan ikke dette, usikker på om bi-wiring kom samtidig som 11-ohm'en men det er ihvertfall av litt nyere dato du må se etter.
 

J.Haugen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.07.2006
Innlegg
182
Antall liker
0
B&W 805S overrasker meg stadig, med sin fyldige bassgjengivelse og åpne lyd. I tillegg er de lette å plassere i de fleste rom. Du bør kanskje låne med deg et par fra "klubben"?
 

rorlyd

Medlem
Ble medlem
11.12.2004
Innlegg
7
Antall liker
8
Bruker selv Amphion Helium (lillebroren til Argon) på 12kvm, sammen med en REL sub. Fungerer meget bra, spesielt hvis en står helt fritt i å plassere suben. De små Amphion er en ganske enkel last, men krever en del effekt. Litt lyse i klangen, men meget åpne og med bra trøkk.
 

juster

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.11.2003
Innlegg
500
Antall liker
16
Torget vurderinger
1
Da er nye høyttalere bestilt ;D... Om disse falder i smak har jeg en Arcam 35P tilovers!

Mvh Tom-Erik
 

Al

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.10.2006
Innlegg
61
Antall liker
0
Gratulerer så mye :)

Ble det Amphion?
 
U

utgatt60135

Gjest
Grattis.. - gøy at noen prøver litt ukjente merker.

Ser frem til din egen anmeldelse :)
 

Olympia

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2003
Innlegg
281
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Jeg har selv Montana Monitor og er MEEGET fornøyd. Minimonitor skal visst bli testet i Fidelity snart som du sier.

Siden du har kjøpt (gratulerer) skal jeg ikke gå inn på detaljer rundt hvordan mine låter.... ;)

 

Al

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.10.2006
Innlegg
61
Antall liker
0
Jeg har selv Montana Monitor og er MEEGET fornøyd. Minimonitor skal visst bli testet i Fidelity snart som du sier.

Siden du har kjøpt (gratulerer) skal jeg ikke gå inn på detaljer rundt hvordan mine låter.... ;)

Gå gjerne i detalj, om ikke i denne tråden så i en annen :)
Jeg (og sikkert fler) er sulten på info om denne modellen!
 

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
2.981
Antall liker
1.226
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Gå gjerne i detalj, om ikke i denne tråden så i en annen :)
Jeg (og sikkert fler) er sulten på info om denne modellen!
Ja,du kan gjærne for min del starte en ny tråd som heter <Montanas venner>,og starte med et sammendrag av hva disse søtsakene gir av smak :D
 
Topp Bunn