Nye høyttalere, ny forsterker? Frustrert student trenger eksperttips :)

Gaahl

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.08.2007
Innlegg
149
Antall liker
0
Da var 1 stykk Rotel RB991 bestilt...

I mine øyne er det kanskje litt drøyt å betale "såppas mye" (alt er relaitvt) for et såppas gammelt produkt. Får håpe den fortsatt har mange år igjen på baken og at jeg blir fornøyd..

Jeje, its only money right? Hehe


Nå gjenstår det å finne passende høyttalere...

Noen tips til hva som spiller bra med nevnte forsterker?
 
J

Jurassic

Gjest
Gratulerer med et flott produkt.
Du trenger ikke å bekymre deg for alderen på en forsterker, de varer lenge og utviklingsmessig har det ikke skjedd så mye innen transistorteknologi.

Den forrige 600 serien til B&W har jeg hørt med elektronikk fra Rotel og jeg synes det låt overraskende bra.
 

Gaahl

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.08.2007
Innlegg
149
Antall liker
0
Tar sin tid dette her..

Har kommet over et par B&W 603 s3 og 604 S3 på divere bruktbørser, men er veldig i tvil om hva "riktig" pris på disse er. Noen som har noen formening om hva "vanlige" bruktpriser på disse er?

Har også et spørsmål om 603 vs 604. Er redd for at 603 blir litt for lite "trykk" i forhold til hva jeg ønsker. 603 er helt klart finest på pris, men jeg gidder ikke å kjøpe noe, for så å irritere meg over manglende guffe i ettertid. Hvordan er 603 i forhold til 604 på dete området? Jeg har desverre ikke anledning til å høre på disse høyttalerene, da jeg ikke kjenner noen som har de, og selger befinner seg på andre enden av landet.
 
O

OldBoy

Gjest
Det er en stund siden DM603 og DM604 var aktuelle for de unge hjemme hos meg og deres venner, men jeg husker jo litt.

Jeg vet om mange som har slitt fælt med å få den første versjonen av DM604 til å spille bra. Den kan nesten ikke få nok krefter, og trenger et stort rom og må plasseres langt fra alle vegger, en drøy meter og gjerne enda lenger. Hvis jeg skulle ha valgt DM604, ville jeg ha valgt s2- eller s3-versjonen, som er mye bedre enn den opprinnelige, men fortsatt nesten like krevende. Gode rockehøyttalere, slik jeg har hørt dem, men ikke akkurat høyttalerne jeg ville ha valgt til peiskosmusikk og intens finlytting.

Når det gjelder DM603, mener jeg å huske at den forste versjonen, altså den uten noen "s" etter nummeret, opererte med et såkalt passivt basselement, som jeg aldri fikk helt tak på funksjonen til. s2- og s3-versjonene av DM603 er helt vanlige treveis konstruksjoner, og spiller etter min mening mye bedre enn den første versjonen.

DM603 og DM604 har, etter min vurdering, en ganske like klang. Gjennomgående stramt, med en forholdsvis energisk mellomtone og diskant, som gjør at de bør matches med ikke altfor skrikende elektronikk. DM603 er noe mer plasseringsvennlige, og kan brukes i litt mindre rom, og krever ikke fullt så mye av elektronikken. Det er vel noen Hertz i forskjell når det gjelder hvor dypt de går, men begge modellene har trøkk nok. DM604 kan lett virke litt "boomy", men dette pleier å gå over hvis de plasseres riktig. Strengt tatt synes jeg at verken DM603 eller DM604 går dypt nok til at man helt kan utelukke behovet for en sub. Det er bra trøkk i den bassen som er, men skikkelig dypbass synes jeg ikke at de leverer, selv om det er antydninger.

Med din musikksmak, den kraftige elektronikken din, og ikke minst det forholdsvis store rommet ditt, tror jeg at du godt kan satse på et par DM604 s2 eller s3. Hvis valget står mellom bare disse to modellene, da. Det vil sannsynligvis svinge skikkelig. Men som sagt: ikke den høyttaleren jeg ville ha valgt til krevende finlytting.

Det er vanskelig å få tak i hva disse koster på bruktbørsen. Begge modellene dukket jo opp for en 10-12 år siden, og var å få kjøpt nye så sent som tidligere i år, så det er jo et ganske stort spenn, både i tid, og i oppgraderinger. Men det burde jo trekke litt ned at det, omsider, er kommet nye modeller i B&W's 600-serie.
 
O

omholt

Gjest
Har kun hørt B&W 604 S3. Det var ikke en høyttaler jeg likte, men mulig den er midt i blinken til din type musikk. Den fungerer nok veldig bra til rock og hjemmekino, men som Oldboy nevner er det ikke noe høyttaler for finlytting.
Opplever at f.eks Usher gir litt av begge verdener (både trøck og god oppløsning), men hva som passer best deg må du nesten teste ut selv.
 

eats

Fersking
Ble medlem
22.11.2007
Innlegg
2
Antall liker
0
Du kan jo teste ut disse om du holder til i regionen Energy RC50 .
De ligger vel på ca 10000 i butikk. Disse spiller strålende om du har mulighet for å trekke de litt ut fra veggen.


De er ganske følsomme, og bør kunne drives av denonen.
 

Gaahl

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.08.2007
Innlegg
149
Antall liker
0
Tusen takk for utfyllende svar Oldboy!, samt alle andre. Det har vært til stor hjelp.

Men jeg klarer da ikke å bestemme meg jeg da, hehe.

Jeg ser at det ligger et par Patos Lyric 402 MK2 til salgs for 6k på bruktbørsen nå.
Har lest litt rundt, og inntrykket mitt er at det er en god høyttaler, men at den er var for elektronikken man mater den med.

Noen som har noen formening om hvordan disse vil fungere med Denon 1801 som preamp og Rotel RB991 effekt? Patos selges ikke her i byen, så jeg har ikke anledning til å prøvelytte :\

Hvordan er Patos i forhold til B&W? Er det større "value for the money?"
 
O

OldBoy

Gjest
For meg står Patos og B&W i hver sin ende av skalaen. Patos: Litt laid-back i utgangspunktet, men den kan strammes opp betraktelig med riktig plassering og stram elektronikk. B&W: Litt aggressiv i utgangspunktet, men kan dempes betraktelig med en litt rund og ikke altfor hissig elektronikk. Satt litt på spissen dette. Og veldig generelt, det er jo begrenset hvor mange kombinasjoner av høyttalere og elektronikk jeg har fått med meg.

Jeg synes begge gir mye valuta for pengene. Ikke altfor umulige når det gjelder å spille akseptabelt bra, men litt kilne når det gjelder å klemme ut det lille ekstra. Musikksmaken og elektronikken din synes jeg kanskje trekker i retning av B&W 600-serien, som jeg oppfatter som litt mer "rocka" enn Patosene.

For å gjøre det ekstra vanskelig til slutt: Dette koker ned til smak og behag og er mer close-race enn det jeg kanskje har gitt inntrykk av.
 
O

omholt

Gjest
Jeg hørte faktisk Patos Lyric 402 MK2 samme dag som jeg lyttet til B&W 604. Hørte Patosene med Rotel forforsterker og effektforsterker. Patosene var mørkere. Det er en god stund siden, men husker jeg likte klart best Patosene. Men dette handler nok mye om smak og hvilke type musikk man lytter til. Det beste rådet jeg kan gi deg er: Ikke hør så mye på hva andre sier og mener, men kom deg ut på lytterunder for å finne ut hva du foretrekker.
http://www.audiophile.no/Publisering.asp?Id=339

Ligger forøvrig både flere modeller av Patos, B&W 600 serien og Usher på finn.no
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.875
Antall liker
4.315
Jeg hadde en runde på byen for noen år siden. Patos Lyric 301, SA 1550 og gulvstående B&W og Dali i samme prisklasse - dvs ca 7-8 tusen for paret.

B&W: Litt hard i overgangen mellomtone-diskant.
Patos Lyric: God mellomtone og oppover. Litt for bløt og svulmende i bassen.
SA 1550: Minst like åpen mellomtone som Patos Lyric, ingen problemer i overgangen til diskanten og den kjappeste bassen av de tre.

Ulike rom kan ha påvirket resultatet, men jeg endte opp med SA 1550. Hjemme i egen stue så hadde disse også en liten "basspondus" som jeg måtte temme med å fore opp refleksportene slik at tuningfrekvensen ble lavere. Men forøvrig så har denne innfridd.
 
O

omholt

Gjest
Jeg syntes SA er altfor tynn i bassområde og ruller for tidlig av, men enig at de er veldig kjappe og dynamiske. Patos er som Bx er inne på fyldige i bunn og ikke spesielt nøytral. Smak og behag :)
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.875
Antall liker
4.315
Jeg er enig i at SA er tynne i bassen. Tynne og litt veike. Lydmessig så har de imo mye til felles med to-veis stativhøyttalere. Men man får 5 dB høyere følsomhet og slipper stativ.
 

Gaahl

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.08.2007
Innlegg
149
Antall liker
0
Da falt valget tilslutt på B&W 603 s3. Skal etter planen hente de på lørdag. Hyggelig pris ble det jo også. Fikk de for 4k, med kvittering.

Så gjenstår det å se om det låter godt :)

Hvis alt går etter planen, så har det vært genialt å kjøpe brukt, tiltross for at forsterkeren har noen år på baken.

Nypris for hele sulamitten ville vært nærmere 21 000, jeg fikk det for 7.5k
Passer en student bra, så har jeg mulighet til å oppgradere på høyttalersiden ved en senere anledning. Hadde kanskje klart meg uten Rotelen, men ekstra krefter er jo aldri feil.


Takk for alle komentarer og tips :)
 
O

omholt

Gjest
Gratulerer. Du får komme med en tilbakemelding når du har hørt på de en stund. Rotelen kommer nok godt med.
 
O

OldBoy

Gjest
Gratulerer!

Og som omholt sier: dette vil vi gjerne høre mer om!

Lykke til!

:) :) :)
 

Gaahl

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.08.2007
Innlegg
149
Antall liker
0
Da var endelig alt ustyret i hus!

Har fått spillt litt musikk i et par timer og her er de første tankene, inntrykkene og bekymringene jeg gjør meg:

Fikk omsider rigget opp, lagt ut nye kabler (brukte en monsterkabel sak jeg hadde liggende mellom effekt og for.)

Snurret først litt cash på vinyl, første tanken som slo meg, "faen så lavt det spiller? måtte skru opp på maks +16db for at det i det hele tatt skulle bli tendenser til høyt. Dette kan da ikke stemme? Skiftet format og satt på Eagles - Hell freezes over på DVD.. Samma greia her.. Fikk ikke skikkelig guffe.. Faen ble sagt et par ganger til. Begynte å undersøke, innstillinger ble godt gjennom på Denonen, front = large. Skjønte lite. Sjekket så over Rotelen og la merke til at "Balanced input" var valgt istedenfor "Unbalanced". Prøvde på nytt. Joda, nå var det noe annet!

Og nå kommer vi egentlig til poenget og min frykt. Jeg frykter at jeg rett og slett har for mye krefter mellom hendene i forhold til høyttalere.. Men CV oppkoblet til Denonen kunne jeg skru opp til ørene sa stopp. Jeg satt på Hell freezes over en gang til, valgte PCM stereo lydpsporet.. Det er mulig dette sporet er litt rart spillt inn, men jeg måtte opp på +8db før jeg var fornøyd med lyttevolumet.. Satt på Hotell California, og når basstromma begynte å slå hørte jeg plutselig en rar lyd. Hule dunk kom fra venstre høyttaler, jeg begynte først å lure på om det var noe som klirret eller laget ulyder. Jeg skrudde umiddelbart ned volumet, gikk frem og satt øret ved siden av høyttaleren og skrudde forsiktig opp til jeg hørte lyden igjen. Virker rett og slett som mellomtone\bass bunner ut og vrenger seg. Ble selvsagt noget nervøs og skrudde straks ned volumet..

Lytteinntrykk Hell freezes over: En helt annen lydkvalitet enn hva jeg er vant til fra før. Mer oppløst, åpen og "klarere" lyd, med et større lydbilde. Føler dog jeg ikke fikk samme dybde som når jeg spillte Bowie på vinyl med DIY forsterkeren min og 601s2 på stativ. Der klarte jeg å høre instrumentene bak hverandre, samt at det var et "bredere og svartere" lydbilde, om den beskrivelsen gir noen mening. Dette har selvsagt mye med lydspor, media, og avspiller og gjør. Skal få testet Bowie på vinyl senere i dag. Tror også at Christiandsands Lydfabrikk forsterkeren har litt bedre lydkvalitet enn Denonen.

Med lydnivå, eller mangel på det sådann fra Hell freezes i tankene, satt jeg på Faithless- Live at Alexandra Palace, en fantastisk musikkdvd med god lydkvalitet. Satt på stereosporet her og. Og nå kommer man litt til problemet med hele opplegget. Her trenger jeg bare skru opp til rundt -5 før jeg når ønskelig lydstyrke. Det svinger noe sinnsykt, lyden er fortreffelig, Sister Bliss slenger ut rytmer som hun aldri har gjort før og Maxi Jazz låter bedre enn noen gang. Spiller ikke like høyt og med like stort trykk som CV, til tross for at jeg har tilkoblet en Paradigm ps1200 aktiv subb. Men det svinger og låter helt klart mye bedre. Tok meg selv i å slå takten med bena. MEN, jeg vet liksom ikke når høytalerene ikke vil mer. Syntes det er vanskelig når man har så mye krefter i bakhånd, hva skjer om jeg skrur opp til 0 Db på forsterkeren? Kommer vrengen igjen? Sprenger jeg elementene? Usikkerheten er der hele tiden. Hvertfall med tanke på forholdsvis lave innspillinger som feks den Eagles DVDn, hvor vokal er lavt innspillt, man skrur opp, så kommer bassen og man bunner elementet før man vet ordet av det.

Skal prøve å koble opp høyttalerene rett på Denonen etterpå, for å se hvordan ting fungerer da. Mulig det høres helt latterlig ut, men jeg frykter rett og slett for at masse krefter og forskjellige innspillingsvolum fra plate til plate fører til at jeg i et lite oppvakt øyeblikk vrenger opp for mye og blåser elementene ut av høyttalerne.

Ble litt rotete dette, har noen ærend jeg må gjøre og har egentlig veldig dårlig tid. Kommer tilbake med flere inntrykk senere i dag\kveld\natt.

Hadde vært fint med noen tilbakemeldinger\komentarer til tvangstankene mine over :p
 
O

OldBoy

Gjest
Punkt 1: Etter min erfaring kan man aldri ha for mye krefter i en forsterker, så lenge man bruker ørene til å bestemme maks lyttevolum. Det er klart at setter du på deg noen digre hørselvern og skrur på maks, kan det jo skje litt av hvert. Men altså ved normal bruk og normal "full guffe", er man veldig sjelden i nærheten av hva en kraftig forsterker er i stand til å levere.

Punkt 2: Jeg har hørt B&W DM-603 i flere oppsett, og det har aldri vært noe problem å spille øredøvende høyt i noen av disse oppsettene. Ørene sier stopp lenge før høyttalerne. Med mindre du gjør som jeg har antydet ovenfor: at du setter på deg øreklokker og skrur på maks volum.

Så her er det noe rart ett eller annet sted. Jeg kommer ikke på hva det kan være i farten, annet enn at det kan være en feil med basselementene. Jeg får tenke på saken og se om jeg kommer på noe annet.
 
O

omholt

Gjest
Hadde du koblet 603ene med 2*1000W, satt de på full guffe og forlatt huset i en god del timer. Ja, da kan det hende du hadde klart å ødelegge diskant elementene. Det setter ting i litt perspektiv. For lite krefter er derimot langt farligere. Mye watt er utelukkende postivt.

Husk og jobb mye mer plassering i rommet.
 
O

OldBoy

Gjest
Gaahl skrev:
Og nå kommer man litt til problemet med hele opplegget. Her trenger jeg bare skru opp til rundt -5 før jeg når ønskelig lydstyrke. Det svinger noe sinnsykt, lyden er fortreffelig, Sister Bliss slenger ut rytmer som hun aldri har gjort før og Maxi Jazz låter bedre enn noen gang. Spiller ikke like høyt og med like stort trykk som CV, til tross for at jeg har tilkoblet en Paradigm ps1200 aktiv subb. Men det svinger og låter helt klart mye bedre. Tok meg selv i å slå takten med bena. MEN, jeg vet liksom ikke når høytalerene ikke vil mer. Syntes det er vanskelig når man har så mye krefter i bakhånd, hva skjer om jeg skrur opp til 0 Db på forsterkeren? Kommer vrengen igjen? Sprenger jeg elementene? Usikkerheten er der hele tiden. Hvertfall med tanke på forholdsvis lave innspillinger som feks den Eagles DVDn, hvor vokal er lavt innspillt, man skrur opp, så kommer bassen og man bunner elementet før man vet ordet av det.
Jeg har lest litt nøyere, og prøver meg igjen.

For det første: hvor høyt du må skru volumknappen før du får høy nok lyd har INGEN betydning for hvor mye effekt høyttalerne dine får. Det er hvor mange dB som kommer ut av høyttalerne, som er avgjørende for akkurat det. Med andre ord: hvis du spiller like høyt målt i dB, altså at ørene dine oppfater nivået som like høyt, får høyttalerne akkurat den samme effekten fra forsterkeren, uavhengig av hvor volumknappen på forsterkeren står. At volumknappen må stå på forskjellige steder for å få samme lydstyrken ut av høyttalerne, henger sammen med at inngangssignalene har forskjellig nivå og må forsterkes litt forskjellig. Det er ikke uvanlig at forskjellige signalkilder har forskjellig nivå, spesielt har RIAA-trinn og CD-spillere det med å sprike ganske mye, men du kan også oppleve forskjeller mellom forskjellige innspillinger, både på CD og på vinyl. På en del forsterkere, også surroundforsterkere, kan man justere inngangsnivået på hver signalkilde, slik at det blir noenlunde likt når du svitsjer mellom de forskjellige kildene.

For det andre: Hvis det er som du sier "Det svinger noe sinnsykt, lyden er fortreffelig, Sister Bliss slenger ut rytmer som hun aldri har gjort før og Maxi Jazz låter bedre enn noen gang. Spiller ikke like høyt og med like stort trykk som CV, til tross for at jeg har tilkoblet en Paradigm ps1200 aktiv subb. Men det svinger og låter helt klart mye bedre.", tyder det i hvert fall på at høyttalerne dine er i orden. Men du kan jo prøve å dra på enda litt til, i hvert fall til ørene dine sier stopp. Hvis denne underlige ulyden din ikke dukker opp, ville jeg roet meg litt ned.

Lykke til!

:) :) :)
 

Gaahl

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.08.2007
Innlegg
149
Antall liker
0
Hmmm. Ja, jeg syntes det var noe rart jeg også.. Ble overasket av at jeg måtte skru såppas høyt opp før jeg fikk høyt lydtrykk. Dette forandret seg derimot når jeg satt på Faithless dvdn, da var det kanskje det noen vil kalle temmelig høyt på -5db.

Men altså, vi snakket temmelig heftig slaglengde når jeg hadde på rundt 0db fra Denonen. Burde ikke det være så stor slanglengde på denne voluminstillingen?

Ja nei, de e et styr me det, som vi sir her på Sunnmøre. Hehe


Nå er det Premier League på tv. Får undersøke mer senere.
 

Gaahl

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.08.2007
Innlegg
149
Antall liker
0
Ulyden oppstod først og fremst på Eagles DVD'en. Her skrudde jeg opp mye når det var stille intro med bare vokal, stod da på +8db. Så når basstromma satt igang så ble kanskje litt for meget for mellomtone\basselementet som hadde stort utslag, og jeg mistenker at det "bunnet"?

Ikke vet jeg hvordan jeg skal beskrive det.
 
O

OldBoy

Gjest
Jeg tror at du skal slutte å bekymre deg om hvilket tall som vises i displayet på forsterkeren din. Skru opp til du når det lydnivået du vil ha, og om det da står 0 dB eller -10 dB i displayet, betyr INGENTING. Det som er viktig er at det låter bra når du spiller så høyt du vil.

Min forsterker viser også noen tall, jeg har ikke skjønt helt hva de tallene egentlig viser, men noen ganger synes jeg at ørene får mer enn nok når jeg spiller på 13, andre ganger må jeg opp i over 20. Nå løper ikke jeg akkurat rundt med desibelmåler, men stoler på ørene mine, men det illustrerer at det er helt normalt at displayet viser forskjellige tall.

Hvis du derimot ikke kan spille problemfritt på det høyeste lydnivået du vil ha, da har du en utfordring, for slik skal det ikke være.

Og til slutt: Hvis Denonen din har vist andre tall før når du har spilt tilsvarende høyt, har heller ikke det noen betydning. Helt etter læreboka, det. du har fått et nytt effekttrinn, som har en annen forsterkning enn effekttrinnet i Denonen, og du har fått nye høyttalere med en, jeg antar, ganske mye lavere følsomhet enn dine CV, og derfor blir voluminnstillingen helt sikkert en annen.

PS. Det med Eagles-DVD'en må jeg tenke litt mer på.

Edit: Ny PS: Angående Eagles-DVD'en: Volumet kan ikke stilles etter nivået på en stille intro. Da risikerer du naturligvis at det kan bli i overkant høyt når det braker løs. Prøv igjen og still inn nivået etter de normale partiene av platen, og se hva som skjer.
 

Gaahl

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.08.2007
Innlegg
149
Antall liker
0
Hehe, du har nok helt rett Oldboy! (De gamle vet best, eller hva? :p ) Kom til å tenke på Deephnot sin "bekymrings" tråd. Hehe, kunne helt klart trengt å hatt noen som kunnet tatt for seg bekymringene mine ;D

Har snurret litt Bowie på vinyl nå, og endelig begynner ting å sitte! Har et lite praktisk spørsmål dog. Finnes det noe gylden regel på avstand mellom høytalerne i forhold til avstand mellom lytteposisjon? Av praktiske årsaker kan ikke jeg ha mindre avstand enn 2.3 meter mellom fronthøyttalerne, avstand til lytteposisjon fra midtpunktet mellom høyttalerne er 2meter.

Var ikke helt fornøyd med "dybden" i lydbildet, så jeg satt høyttalerne litt nærmere hverandre, (var nærmere 2.6m fra hverandre før jeg flyttet) og vinklet høyttalerne litt inn mot lytteposisjon. Da syntes jeg ting ble bedre. Men finnes det noen gylden regel rundt dette her?
 
O

OldBoy

Gjest
De gamle vet ALLTID best! Bare vent til du blir gammel. Da skjønner du poenget.

:) :) :)

Men ellers pleier 60o's-regelen å være et godt utgangspuntkt. Høyttalerne i to hjørner og du i det siste hjørnet av en likesidet trekant. Med ganske romslig slingringsmonn: jeg har 40o mot høyttalerne, og det er ingen problemer, men over 60o....da kan det begynne å bli merkbart at det mangler noe i midten.

:) :) :)
 

Gaahl

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.08.2007
Innlegg
149
Antall liker
0
Har jobbet en del med plasseringen av høyttalerne, samt justering av Paradigm subben de siste dagene. Føler jeg når har funnet optimal plassering. Kan jobbe litt mer med subben, men får se hvor mye jeg gidder å gjøre der for å være ærlig. Jeg kan uansett bare oppsumere med at jeg er uendelig glad for at jeg valgte å oppgradere som jeg gjor. Endelig er det morro å høre på musikk igjen!

Det er en nesten sjokkerende forskjell fra hva jeg er vant med. I frykt for å virke pompøs så er det nesten som musikken blir malt forran meg. Har aldri hatt en slik holografi i stuen før. (Nå skulle ikke det så mye til for å få en forbedring, but still...)

Det er nesten som å se på 3D filmer, med ørene... Morro å kunne plassere instrumentene i lydbildet, samt å få en mye større åpenhet og dybde enn jeg har hatt noen gang.

Svogeren var på besøk og inspiserte her en dag og han komenterte "for en fantastisk fin lyd!" er vel godkjenning nok :)

Enkelte her inne vil vel dikte nidviser til utstyret jeg snakker om her, men for meg er det en fantastisk forbedring. Morro at jeg fikk det for 1\3 av nypris også.. Hadde aldri hatt råd om jeg skulle kjøpt utstyret nytt, hadde hvertfall aldri anskaffet meg en effektforsterker til 12.5k. Men det går jo fint når man får den brukt for 3.5k!

Klarer stort sett og spille mer enn høyt nok også, eneste som kan by på litt problemer er sanger hvor vokalen og øvrige instrumenter er lave, mens bassen\mellom bassen er veldig høy. Som for eksempel på Eagles - Hotell california.. Her er det lett å bunne mellomtone\basse elementet når basstromma setter inn, om man skrur opp alt for meget.

Takk for alle tips gjennom tråden!
 
O

OldBoy

Gjest
Dette synes jeg var godt å høre! Alltid hyggelig når det ordner seg til det beste.

:) :) :)

Bare en liten kommentar: Utstyret ditt er ikke SÅ billig, det er faktisk ganske mye penger vi snakker om hvis du skulle ha gått og kjøpt det nytt i butikken. Ingen grunn til å være beskjeden. Her på HFS tror jeg ikke at du vil oppleve å lese noen nidviser om utstyret ditt. Du har fått valuta for pengene. Det står det respekt av. Det finnes sikkert mang en hi-fi-freak som heller går rundt og er litt misunnelig: "Ergerlig at han derre Gaahl skal være så fornøyd med anlegget sitt, når jeg har et anlegg som koster det mangedobbelte og egentlig går rundt og er litt misfornøyd."

Lykke til!

:) :) :)
 

Gaahl

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.08.2007
Innlegg
149
Antall liker
0
Hehe, jeg bryr meg egentlig ikke om hva andre her på sentralen måtte mene om slike ting, men det kan jo fremstå fra enkelte som at man ikke kan uttale seg om "godlyd" før man har utstyr på høyde med en moderat norsk årslønn. For ikke å snakke om Nordost kabelstumper til prisen av flere hundre, om ikke tusen, vinylplater ;D

Nei, en viktig egenskap i livet er å være fornøyd og taknemmelig med det man har opparbeidet seg, og det er jeg nå. Nå bruker jeg heller pengene mine på ny musikk 8) Så kan nordost gutta stresse rundt i sin søken etter Nirvana, jeg har hvertfall funnet mitt Nirvana.. Hvertfall for en liten stund :)
 
Topp Bunn