Høyttalere Nye høyttalere.....men hva ?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Facebook

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.01.2021
    Innlegg
    167
    Antall liker
    277
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    0
    Jeg har i dag Patos 400. I og for seg hyggelige høyttalere. Men jeg erfarer at jeg blir sliten i ørene av diskanten. Er mulig dette er diskanter som kan ha tatt kvelden når lydttrykket økes. De er ganske gavmilde i bassen men jeg savner allikevel noe i øvre mellomtone/diskantområdet. Alder på disse er ukjent men antar at de kanskje er noe over 20 år gamle.
    Krav til de nye høyttalerene er at de rekker helt ned til gulvet, altså ikke stativhøyttalere. De skal ha en relativt høy WAF . De skal rusle relativt langt ned i bassen siden egen sub ikke er et ønske.
    Budsjett: Så billig som mulig og helt bør det låte som one million dollar. altså opp til ca 40K Fint om de ikke er vanskelige å plassere ifht variable lyttepsoisjoner (det ommbøbleres både titt & ofte).
    Er takknemlig for innspill her.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.964
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    JBL_HDI_3600_Pair_Walnut_Web.png


    JBL HDI-3600 burde være innafor budsjettet.
    Men om de låter som one million dollar...tvilsomt.

    Er sikkert flere alternativer som er minst like bra.
    Leter du på brukten så kan du være heldig å finne noe som er nesten som nytt innafor budsjett, som har kostet 60-80 K nytt.

    Hvis du skal kjøpe nytt, må du få prøve ut på hjemlån før handel.
     
    Sist redigert:

    Facebook

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.01.2021
    Innlegg
    167
    Antall liker
    277
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    0
    JBL HDI-3600 burde være innafor budsjettet.
    Men om de låter som one million dollar...tvilsomt.
    Takk for innspill. Ser at den går ned til 38 hZ. Tenker at tallet kanskje bør ligge under 30.
     

    gwh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.04.2006
    Innlegg
    841
    Antall liker
    626
    Sted
    Oslo
    Har du noen begrensninger på størrelse?
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.964
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Vel, det kan godt mulig være at den går ned til 30 Hz i rommet ditt, men det vet du ikke før du har testa.
    Ikke se deg blind på specs. Det samsvarer ikke alltid med det man tror...særlig høyttalere.
     
    Sist redigert:

    gwh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.04.2006
    Innlegg
    841
    Antall liker
    626
    Sted
    Oslo
    Det jeg har hatt, og som har gått dypt nok til å tilfredstille tenåringsguttene i huset er Monitor Audio PL300 og Arendal Sound 1723.
    Vil si at PL300 ser penere ut enn AS1723 :)
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.653
    Antall liker
    5.815
    System Audio Legend 40.2 Silverback. Går på papiret ned til 20HZ i bassen.
    1611572558159.png
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Facebook: Du forteller hvor du vil, men ikke hva du ellers har. Da blir det vanskelig å finne entydige oppgraderinger. Dog, Basic 400 er nettopp det: Basic. Og derfor ikke veldig vanskelige å erstatte med noe bedre. Fortell hva du har av partnere til dem, og hvor mye derav du vil beholde, så prøver vi derfra..
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Facebook: Helt ærlig: Går du etter spesifikasjoner eller lydkvalitet?
     

    Facebook

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.01.2021
    Innlegg
    167
    Antall liker
    277
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    0
    Facebook: Du forteller hvor du vil, men ikke hva du ellers har. Da blir det vanskelig å finne entydige oppgraderinger. Dog, Basic 400 er nettopp det: Basic. Og derfor ikke veldig vanskelige å erstatte med noe bedre. Fortell hva du har av partnere til dem, og hvor mye derav du vil beholde, så prøver vi derfra..
    God spørsmålAuditor. har pr i dag Densen B-310 forsterker og Densen B-250 pre. Kabler mellom er Black Magic. Høyttalerkabler er Chord Epic og strømkabler er fra Wireworld. Platespiller Clearaudio consept og Densen cd-spiller. Disse skal beholdes. Bortsett fra det ønsker jeg bedre lyd rett og slett. Kunne det gi mening ?
     

    Facebook

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.01.2021
    Innlegg
    167
    Antall liker
    277
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    0
    Grunnen til at jeg sier at dette med bassen er at jeg har hatt S.A.T/Audiovector M3 Signatur/Nordost RedDawn uten å bli imponert over bassgjengivelsen. Byttet ut til Cary SLI80 (?) uten at det ble noe bedre. Nå føler jeg at bassen er helt innafor men at totaliteten i lydbildet absolutt burde vært bedre.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Ville ikke låst meg til at jeg skulle brukt mest mulig penger før jeg eventuelt hadde fått kartlagt hvilken lyd jeg egentlig var ute etter. Er ikke sikkert man alltid liker ting bedre bare fordi de koster mer penger. Tok meg en stund å finne ut akkurat dette for min egen del. :D
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Facebook: Det hjelper, ja! Og med den pakka kan jeg GODT skjønne ønsket om å oppgradere høyttalere- Du har imo undersolgt de danskene særdeles mye med Patos Basic... Og HVIS du heller vil se på aktivt- som Dynaudio, for eksempel- er den forforsterkeren fortsatt god nok i massevis til det ;) SAT har MASSE ressurser, det har Mikes Bladelius-forsterkere også. Men grunnen til at du ikke fikk bassen slik du tydeligvis ønsket med for eksempel en MI3 Sig og Amplifix er- som jeg ser det- tredelt:

    -Høyttaleren er for stor
    -Forsterkeren er for liten
    -Nordost er FOR nøytral...

    Vil du ha en høyttaler som kan stå omttrent over alt? Spiller alt? Viser elektronikken og musikkken din? Engelske PMCer har nordisk ryddighet kombinert med den klassisk britiske musikaliteten. Men de er bygget av et merke som egentlig bygger for proffene- teknikere, studiofolk og produsenter. Og de er transsmisjonslinjer.
    Altså er de ekstremt kontrollerte, ærlige og umaskerte i tillegg. De gjør det de skal, rett og slett. Densen låter litt som en liten Bladelius, så da sitter de bra på PMC- som en Bladelius. Prøv! Jeg tipper du vil elske det de gjør;)

    www.norskaudioteknikk.no
     

    Facebook

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.01.2021
    Innlegg
    167
    Antall liker
    277
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    0
    Ville ikke låst meg til at jeg skulle brukt mest mulig penger før jeg eventuelt hadde fått kartlagt hvilken lyd jeg egentlig var ute etter. Er ikke sikkert man alltid liker ting bedre bare fordi de koster mer penger. Tok meg en stund å finne ut akkurat dette for min egen del. :D
    Jeg vet, tror jeg, hvilken lyd jeg liker når jeg hører den. men jeg klarer ikke helt å forklare det godt nok. At det er dyrt er ikke noe mål for meg, men jeg liker at kvaliteten er god. At kassene er gode å se på er heller ikke noe drawback, men lyden kommer i første rekke. Tror det kan være lurt å låne med seg noe hjem i den grad det er mulig.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    ThomasD: Med såpass små forsterkere på så store høyttalere kan faktisk bassen og opplevelsen av den "kveles" litt med såpass nøytrale kabler Fordi forsterkeren ikke har ressursene til å få nevnte bass til å låte så uanstrengt som den burde. . Men du veit også hva en større forsterker kan avstedkomme med sånne, sant? Selvfølgelig, TS kunne hivd på 2 stk 310-blokker til på det settet, men det blir tross alt NOE dyrt....
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Facebook: Prøv PMC, du...Du kommer nok til å bli positivt overraska, ja...Se annonsen Intellibo har ute Den størrelsen burde holde...Vil du ha mer bass, integrer en sub fra REL.. Går du opp en str. fra PMC Twenty5-23i, hiv på en Densenblokk til- det kalles biamping. ;)

    www.rel.net
     
    Sist redigert:

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Jeg vet, tror jeg, hvilken lyd jeg liker når jeg hører den. men jeg klarer ikke helt å forklare det godt nok. At det er dyrt er ikke noe mål for meg, men jeg liker at kvaliteten er god. At kassene er gode å se på er heller ikke noe drawback, men lyden kommer i første rekke. Tror det kan være lurt å låne med seg noe hjem i den grad det er mulig.
    Nei, det er faktisk ikke alltid så lett å pinpointe og forklare akkurat hva slags lyd man er ute etter. Og i de aller fleste tilfeller tror jeg man må være forberedet på å inngå noen kompromisser. Men det jeg tenker på er at det kan være greit å få sjekket ut ved å høre på noen forskjellige prinsipper hva man foretrekker. F.eks. elektrostater, horn, to-veis, tre-veis, trykkammer, transmisjonslinje, punktkilder, o.s.v.

    Personlig har jeg levd i en del år med forskjellige hornkonstruksjoner før jeg hadde et avbrekk med punktkilde coaxiale elementer, og er nå tilbake på hornhybrider igjen. For meg er den dynamiske kontrasten og hurtigheten til horn noe jeg syns det er vanskelig å leve uten, men andre har sikkert sine egne greier som er viktige. Mener bare at man egentlig ikke kommer videre før man får kartlagt dette litt.

    Og kanskje ta skråsikre påstander som fokuserer veldig på ett eller to bestemte merker med en klype salt. Gjerne hør på det som blir foreslått, men ikke tro at det nødvendigvis er den eneste veien og sannheten.

    Og forresten, har dessverre opplevd at selv ganske så kostbare høyttalere har skjønnhets- og produksjonsfeil. Så det med opplevd kvalitet kan være litt vilkårlig.
     

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.007
    Antall liker
    1.253
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Er du låst på plassering av høyttalerne? Har du lekt med ulik posisjonering? Både bass og diskant/førsterefleksjoner kan endres dramatisk.
    Forslaget til Auditor om PMC er ikke dumt, da får du i hvert fall maksimalt med bass fra en liten konstruksjon.
    Om det er høyttalerplassering eller rommet ditt som er problemet kan du oppleve pågående diskant også med en ny høyttaler plassert likt som den forrige, da er kanskje noe mere retningsbestemt diskant greia (waveguide eller horn).
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    ThomasD: Lettere jobb enn å plassere en PMC? Vanskelig... Dessuten er disse såpass kontrollerte at de tar seg fint av problemer som heller kan bli forsterket av f.eks et horn...De er basert på en studioarv- og det høres mer enn lett. Men de gjør ikke det avsløringskunststykket på bekostning av musikalitet..Derfor ingen lyttetretthet heller.
     

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.007
    Antall liker
    1.253
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    ThomasD: Lettere jobb enn å plassere en PMC? Vanskelig... Dessuten er disse såpass kontrollerte at de tar seg fint av problemer som heller kan bli forsterket av f.eks et horn...De er basert på en studioarv- og det høres mer enn lett. Men de gjør ikke det avsløringskunststykket på bekostning av musikalitet..Derfor ingen lyttetretthet heller.
    Jeg har ikke vært hjemme hos Facebook og vet ingenting om hvordan lytterom eller høyttalerplasseringen er hos han. Kan godt hende han har adressert problemet til å ligge på elektronikk eller høyttalere. Tror uansett det er lurt, og noen ganger kostnadsfritt, å prøve finne ut om det er aspekter med rom eller plassering som utgjør et problem. Han skriver at han blir sliten av diskanten, men virker usikker på om det er noe galt med de.

    Facebook har tydelig lyst på nye høyttalere, så han bør jo gå for det uansett.

    Jeg har aldri eid et par pmc, men har vanskelig for å tro at fysikkens lover ikke også påvirker disse om elementene har en normal spredningskarakteristikk ala andre dynamiske høyttalere uten waveguide. Jeg har tatt for gitt at han ikke bruker sine Patos som nærfeltsmonitorer. Jeg forstår rett og slett ikke sammenhengen mellom studioarv og førsterefleksjon og hvordan pmc kontrollerer dette. Vi snakker ikke om bassen nå, det er jo en egen historie på pmc.

    Flere gode forslag her da(y)
     

    Facebook

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.01.2021
    Innlegg
    167
    Antall liker
    277
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    0
    Jeg har ikke vært hjemme hos Facebook og vet ingenting om hvordan lytterom eller høyttalerplasseringen er hos han. Kan godt hende han har adressert problemet til å ligge på elektronikk eller høyttalere. Tror uansett det er lurt, og noen ganger kostnadsfritt, å prøve finne ut om det er aspekter med rom eller plassering som utgjør et problem. Han skriver at han blir sliten av diskanten, men virker usikker på om det er noe galt med de.

    Facebook har tydelig lyst på nye høyttalere, så han bør jo gå for det uansett.

    Jeg har aldri eid et par pmc, men har vanskelig for å tro at fysikkens lover ikke også påvirker disse om elementene har en normal spredningskarakteristikk ala andre dynamiske høyttalere uten waveguide. Jeg har tatt for gitt at han ikke bruker sine Patos som nærfeltsmonitorer. Jeg forstår rett og slett ikke sammenhengen mellom studioarv og førsterefleksjon og hvordan pmc kontrollerer dette. Vi snakker ikke om bassen nå, det er jo en egen historie på pmc.

    Flere gode forslag her da(y)
    Jeg har byttet om på høyttalerene. Diskantutfordringen flyttet seg også. Da tenker jeg at det antagelig er diskanten. Og ja, jeg har lyst på nye høyttalere. Det er kommet mange gode forslag her og det setter jeg stor pris på .
     

    Facebook

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.01.2021
    Innlegg
    167
    Antall liker
    277
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    0
    Nei, det er faktisk ikke alltid så lett å pinpointe og forklare akkurat hva slags lyd man er ute etter. Og i de aller fleste tilfeller tror jeg man må være forberedet på å inngå noen kompromisser. Men det jeg tenker på er at det kan være greit å få sjekket ut ved å høre på noen forskjellige prinsipper hva man foretrekker. F.eks. elektrostater, horn, to-veis, tre-veis, trykkammer, transmisjonslinje, punktkilder, o.s.v.

    Personlig har jeg levd i en del år med forskjellige hornkonstruksjoner før jeg hadde et avbrekk med punktkilde coaxiale elementer, og er nå tilbake på hornhybrider igjen. For meg er den dynamiske kontrasten og hurtigheten til horn noe jeg syns det er vanskelig å leve uten, men andre har sikkert sine egne greier som er viktige. Mener bare at man egentlig ikke kommer videre før man får kartlagt dette litt.

    Og kanskje ta skråsikre påstander som fokuserer veldig på ett eller to bestemte merker med en klype salt. Gjerne hør på det som blir foreslått, men ikke tro at det nødvendigvis er den eneste veien og sannheten.

    Og forresten, har dessverre opplevd at selv ganske så kostbare høyttalere har skjønnhets- og produksjonsfeil. Så det med opplevd kvalitet kan være litt vilkårlig.
    Når du sier hornkonstruksjoner, har du noen gode forslag i så måte? Tenker ikke på Avantgarde........med mindre jeg selger motorsykkelen .
    Når det gjelder kvalitet så tenker jeg på god byggekvalitet, lyd som passer meg og et utseende som ikke vekker sosionomen i meg. Det betyr ikke nødvendigvis at det er fryktelig dyrt.
     

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.007
    Antall liker
    1.253
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har byttet om på høyttalerene. Diskantutfordringen flyttet seg også. Da tenker jeg at det antagelig er diskanten. Og ja, jeg har lyst på nye høyttalere. Det er kommet mange gode forslag her og det setter jeg stor pris på .
    Så bra at du har funnet ut av det, ikke rart diskanten ble slitsom da kanskje..
     

    Facebook

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.01.2021
    Innlegg
    167
    Antall liker
    277
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    0
    Facebook: Prøv PMC, du...Du kommer nok til å bli positivt overraska, ja...Se annonsen Intellibo har ute Den størrelsen burde holde...Vil du ha mer bass, integrer en sub fra REL.. Går du opp en str. fra PMC Twenty5-23i, hiv på en Densenblokk til- det kalles biamping. ;)

    www.rel.net
    Takk fro svaret Auditor. Pmc Twenty 5-23i er vel allerede over budsjett med mindre det er rom for pruting. Biamping er også et alternativ men jeg har så ille gode minner med S.A.T. at det kanskje blir noe Bladelius igjen her senere. Men nå; høyttalere :)
     

    Facebook

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.01.2021
    Innlegg
    167
    Antall liker
    277
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    0
    Så bra at du har funnet ut av det, ikke rart diskanten ble slitsom da kanskje..
    Var redd for at det kanskje det var noe feil inne i hodet. Var ikke det :LOL: Holder å spille ei plate så må jeg ta pause.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Når du sier hornkonstruksjoner, har du noen gode forslag i så måte? Tenker ikke på Avantgarde........med mindre jeg selger motorsykkelen .
    Når det gjelder kvalitet så tenker jeg på god byggekvalitet, lyd som passer meg og et utseende som ikke vekker sosionomen i meg. Det betyr ikke nødvendigvis at det er fryktelig dyrt.
    Jeg liker Klipsch, men det er jo sikkert andre ting som spiller bra også. Klipsch er jo ikke perfekte, men jeg liker godt den lettbente spillestilen og følelsen av opplevd hurtighet og solid bass.

    For å illustrere litt hva jeg mener med at man ikke alltid liker dyrest best, så gikk jeg fra disse nå sist:


    Til disse som jeg fant billig brukt på finn, og har ikke sett meg tilbake:


    Hvis jeg skal ha meg nye høyttalere nå med det første blir det nok noe av det samme, som f.eks. Klipsch RP-5000F Premiere, eller en av de større modellene i serien som RP-8000F.



    Men dette er min smak da, er ikke sikkert du faller for det samme, men i budsjettklassen jeg befinner meg vet jeg ikke om noen særlig andre enn Klipsch som tilbyr hornløsninger og den høye effektiviteten jeg er så glad i. :)
     

    forsell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.450
    Antall liker
    592
    Kanskje Bryston modell A1 eller Middle T kunne vært noe å teste ut.
    De leverer også mye dynamikk og trøkk.
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.707
    Antall liker
    710
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Audiovector QR 5. har ikke slitsom topp, men er luftig og superoppløst. Har bånddiskant og er tunet på en veldig behagelig måte. Tegner opp stort nok lydbilde og er en ordentlig allrounder. Skal du ha mer trøkk i bassen, så er sikkert JBL HDI 3800 bankers.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Facebook: Nettopp..jeg skjønte vel du likte det Mike gjør. Derfor bør du faktisk teste de PMCene...Og gjør du det, beholder du dem. De er imo verd hver eneste krone!
     

    Facebook

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.01.2021
    Innlegg
    167
    Antall liker
    277
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    0
    Jeg liker Klipsch, men det er jo sikkert andre ting som spiller bra også. Klipsch er jo ikke perfekte, men jeg liker godt den lettbente spillestilen og følelsen av opplevd hurtighet og solid bass.

    Men dette er min smak da, er ikke sikkert du faller for det samme, men i budsjettklassen jeg befinner meg vet jeg ikke om noen særlig andre enn Klipsch som tilbyr hornløsninger og den høye effektiviteten jeg er så glad i. :)
    Takk for innspill. Klipsh hadde jeg ikke tenkt på. Kanskje verd å sjekke ut 👍 👍
     

    forsell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.450
    Antall liker
    592
    Facebook: Nettopp..jeg skjønte vel du likte det Mike gjør. Derfor bør du faktisk teste de PMCene...Og gjør du det, beholder du dem. De er imo verd hver eneste krone!
    Det er dessverre ikke sånn att alle liker PMC.
    Bla jeg selv liker ikke så godt lyden i de, ikke det att de er dårlig.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb
    P

    parafinoksen

    Gjest
    At PMC er VERDENS beste høyttalere, DET vet alle. Lurer på om ikke det var konstruktørene som faktisk fant opp fysikkens lover. DET skulle i alle fall ikke forundre meg. Så steng du bare øra, rull ned for øya, og løp og kjøp. Ferdig snakka.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn