Høyttalere Nye høyttalere.....men hva ?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.691
    Antall liker
    7.929
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Ser på bestillinga:
    * Patos 400. - jeg blir sliten i ørene av diskanten.
    * gavmilde i bassen men jeg savner allikevel noe i øvre mellomtone/diskantområdet.
    * ikke stativhøyttalere.
    * relativt høy WAF .
    * relativt langt ned i bassen
    * opp til ca 40K F
    *ikke er vanskelige å plassere ifht variable lyttepsoisjoner

    Her er ein del som kan utelukkast, og ein del som skulle passe bra.
    Hyggjelege i diskant, og bass, skikkeleg øvre mellomtone, pene golvhøgtalarar som går langt ned i bassen (vi seie rundt 30 Hz i eit greitt rom) og gjerne brukte for å få god økonomi.
    Mine kandidatar: Tannoy, Von Schweikert, Quad (største utgåver), Snell A eller B, Tannoy (og Fyne ,dette nye merket med gener frå gamle Tannoy bør sjekkast ut) KEF og sikkert nokon eg gløymer i farten.
    Ein annan faktor enn akkurat høgtalarmerke og -modell er kva elektronikk som må brukast, og korleis rommet er. WAF er vanskeleg å gje generelle råd om, ettersom W er ein høgst variabel faktor.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.267
    Antall liker
    11.007
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Når det gjelder pris: ting som selges på finn og her på Torget blir oftest solgt billigere enn annonsert pris.
    Hvis max grense er 40k vill jeg ha siktet på annonsert max 50k på finn, og forsøkt meg med bud.
    Blant utvalget der idag, etter egne fordommer, kan nevnes:
    • Response Grand
    • Vienna Acoustics Mahler
    • MBL 126
    • Dynaudio Contour 60
    • Tannoy Legacy Arden
     

    BKaz

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.05.2007
    Innlegg
    427
    Antall liker
    305
    Sted
    Farsund
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har i dag Patos 400. I og for seg hyggelige høyttalere. Men jeg erfarer at jeg blir sliten i ørene av diskanten. Er mulig dette er diskanter som kan ha tatt kvelden når lydttrykket økes. De er ganske gavmilde i bassen men jeg savner allikevel noe i øvre mellomtone/diskantområdet. Alder på disse er ukjent men antar at de kanskje er noe over 20 år gamle.
    Krav til de nye høyttalerene er at de rekker helt ned til gulvet, altså ikke stativhøyttalere. De skal ha en relativt høy WAF . De skal rusle relativt langt ned i bassen siden egen sub ikke er et ønske.
    Budsjett: Så billig som mulig og helt bør det låte som one million dollar. altså opp til ca 40K Fint om de ikke er vanskelige å plassere ifht variable lyttepsoisjoner (det ommbøbleres både titt & ofte).
    Er takknemlig for innspill her.

    Jada, jeg er seint inne i tråden, og jeg har bare hørt 1% av de høyttalerne som mange andre her har vært borti - og for alt jeg vet kan det jo i tillegg hende at dette er blitt nevnt før for jeg har ikke lest gjennom alle ni sidene, men likevel er det ikke utenkelig at Doxa 8-1 kan være det du ser etter. De ser etter forholdene greie nok ut og går dypt i bassen og du kan bestemme diskanten etter utgave. Hvor enkle de er å plassere og hvilken forsterker de trives best med, må andre ta seg av (det ville vel ikke være noen bombe om, eh......Doxa kunne være et alternativ), men om du ikke har skrekken for eldre kasser så kan du jo tenke tanken i det minste.

    Og om du vil gå fem hakk til opp i WAF så er selvsagt Pylon et alternativ - det var der jeg endte opp. Selv har jeg Emerald, og de går dypt nok i bassen for meg i det minste, og oppleves en del dypere og fyldigere enn det mine tidligere Audio Physic Virgo 3 gjorde (selvfølgelig - det var jo tross alt hensikten, selv om det er noen ht mellom dem. Men Virgo forblir nok likevel min hemmelige kjærlighet for alltid, tror jeg), selv om de har beholdt en rekke andre gode egenskaper. Ikke er de for store heller, og ikke for dyre. Slik at om du skal ha to vakre smykker i stua som også låter bra, da burde du ta en tur til Mala Audio og lytte litt der.

    Meg? Tja, Emerald og EC AW-180 er begge mer enn gode nok hver for seg, men de er ikke noe ideelt ektepar over tid, tror jeg. Så letingen fortsetter.. :cool:
     
    Sist redigert:

    BKaz

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.05.2007
    Innlegg
    427
    Antall liker
    305
    Sted
    Farsund
    Torget vurderinger
    1
    WAF er vanskeleg å gje generelle råd om, ettersom W er ein høgst variabel faktor.
    Damer tenker at:

    1. Ikke for stort. Jada, størrelsen teller.

    2. Et møbel er et møbel, og må se pent nok ut - det må i hvert fall ikke være for stygt. Rørforsterkere presenteres derfor første gang påslått og i dempet belysning.

    3. Ikke en farge/treslag som kræsjer totalt med alt annet i rommet. Og få damer liker egentlig sorte kasser i stua med mindre det er pianolakk. Til de ser alt støvet.

    4. Alle gjester som kommer må si "næææææææ, så pene.............de var sikkert dyre", og damene må umiddelbart gi sin mann et skjult, men misunnelig blikk.

    Og oppnår du nummer 4, er de tre første irrelevante.
     
    Sist redigert:
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Damer tenker at:

    1. Ikke for stort. Jada, størrelsen teller.

    2. Et møbel er et møbel, og må se pent nok ut - det må i hvert fall ikke være for stygt. Rørforsterkere presenteres derfor første gang påslått og i dempet belysning.

    3. Ikke en farge/treslag som kræsjer totalt med alt annet i rommet. Og få damer liker egentlig sorte kasser i stua med mindre det er pianolakk. Til de ser alt støvet.

    4. Alle gjester som kommer må si "næææææææ, så pene.............de var sikkert dyre", og damene må umiddelbart gi sin mann et skjult, men misunnelig blikk.

    Og oppnår du nummer 4, er de tre første irrelevante.
    Sliter litt med punkt 1, men ellers er det vel klaff på resten?

    1614082921389.png
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.782
    Antall liker
    5.431
    Sted
    Holmestrand
    Utrolig for et engasjement dere viser her. Helt topp. Tusen takk !! Nå har jeg lest en del, både hist og her. Utifra teoretiske data, anbefalinger, frarådinger, utseende og ikke minst hvorfårjegmestforpengene. Det igjen gjør at jeg tenkte å se nærmere på følgende (i uprioritert rekkefølge):

    1. Acoustic Energy 509
    2. Fyne Audio F502
    3. Pylon Emerald 25
    4. Pylon Diamond 30
    5. Canton Vento 876
    6. ProAc Responce DT8
    7. Vienna Acoustics Mozart Grand SE
    8. Golden Ears Triniton Two+
    9. Bryston Model A2
    10. Revel F36
    11. General Dynamics F-16
    12. Usher Dancer Mini 1DMD
    13. System Audio Legend 40
    Gjenstår å se hvilke som blir med videre etterhvert 👍
    Etter min mening har du her en lang short-list med både gode og spennende alternativer.

    AE har de få gangene jeg har hørt de alltid overrasket positivt, Pylon like så.
    Usher, Fyne og Canton er spennende og solide kandidater.
    ProAc er nok min personlige favoritt på denne lista.
    Men alle disse er uten tvil verdt å jobbe videre med.
    Da er det bare å gå i gang før man blir enda mere forvirret ....
    Lykke til!
    ;)
    PS! Med unntak av nr 11 som er ufattelig kostbar (spesielt hvis du skal ha 2), og ikke minst passer særdeles dårlig til formålet.
    Det var en for salg i 2019, pris ca $8.500.000.
     
    Sist redigert:

    Facebook

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.01.2021
    Innlegg
    179
    Antall liker
    310
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    0
    Ser på bestillinga:
    * Patos 400. - jeg blir sliten i ørene av diskanten.
    * gavmilde i bassen men jeg savner allikevel noe i øvre mellomtone/diskantområdet.
    * ikke stativhøyttalere.
    * relativt høy WAF .
    * relativt langt ned i bassen
    * opp til ca 40K F
    *ikke er vanskelige å plassere ifht variable lyttepsoisjoner

    Her er ein del som kan utelukkast, og ein del som skulle passe bra.
    Hyggjelege i diskant, og bass, skikkeleg øvre mellomtone, pene golvhøgtalarar som går langt ned i bassen (vi seie rundt 30 Hz i eit greitt rom) og gjerne brukte for å få god økonomi.
    Mine kandidatar: Tannoy, Von Schweikert, Quad (største utgåver), Snell A eller B, Tannoy (og Fyne ,dette nye merket med gener frå gamle Tannoy bør sjekkast ut) KEF og sikkert nokon eg gløymer i farten.
    Ein annan faktor enn akkurat høgtalarmerke og -modell er kva elektronikk som må brukast, og korleis rommet er. WAF er vanskeleg å gje generelle råd om, ettersom W er ein høgst variabel faktor.
    Takk for fyldig tilbakemelding. Gode råd er alltid velkomment. Når det gjelder W i WAF så tror jeg etter å ha vært gift og skilt og gift og skilt og gift og skilt og gift og skilt og gift og skilt og gift og skilt, så tror jeg å ha truffet innertier denne gangen. 👍
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Takk for fyldig tilbakemelding. Gode råd er alltid velkomment. Når det gjelder W i WAF så tror jeg etter å ha vært gift og skilt og gift og skilt og gift og skilt og gift og skilt og gift og skilt og gift og skilt, så tror jeg å ha truffet innertier denne gangen. 👍
    Vanskelig å vite om jeg skal gratulere eller kondolere.
     

    Facebook

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.01.2021
    Innlegg
    179
    Antall liker
    310
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    0
    Alt annet enn skikkelige hornhøyttalere er irrelevant... 😁

    Pullerter med 1 stk 6,5" og en dome, er et stort tilbakesteg i såkalt hifi sammenheng.... 😖
    Horn som i Avantgarde eller hva?
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.003
    Antall liker
    12.884
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Horn gir den tøffeste lyden.
    Enkelte hornhøyttalere fra butikken låter ok.
    Men det lureste er å bevege seg ut på glattisen, hoppe i det, handle inn de "riktige" komponenter, og mekke dem sjøl.
    Bra lyd for ikke så fryktelig mye penger.

    20210225_201014.jpg


    ...eksempel på DIY.

    Enkelte vil kanskje ikke kalle dette ekte hornhøyttaler da det kun er hornlading fra 1 kHz og opp,
    men jeg syntes dette likevel låt ganske så bra.
     
    Sist redigert:

    Facebook

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.01.2021
    Innlegg
    179
    Antall liker
    310
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    0
    Horn gir den tøffeste lyden.
    Enkelte hornhøyttalere fra butikken låter ok.
    Men det lureste er å bevege seg ut på glattisen, hoppe i det, handle inn de "riktige" komponenter, og mekke dem sjøl.
    Bra lyd for ikke så fryktelig mye penger.

    Vis vedlegget 700225

    ...eksempel på DIY.

    Enkelte vil kanskje ikke kalle dette ekte hornhøyttaler da det kun er hornlading fra 1 kHz og opp,
    men jeg syntes dette likevel låt ganske så bra.
    Pinadø !!!!!! Har du laget dette sjøl ? Isåfall vanvittig imponerende.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.003
    Antall liker
    12.884
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Har du laget dette sjøl ?
    Ikke bassen til høyre, men satelittene ja.
    Egentlig ikke vanskelig, men det tar jo litt tid.
    Jeg er på lavt nivå i forhold til gutta som drar det mye lengre.
    Er lysten og viljen stor nok, kan man likevel få ganske bra lyd i forhold til butikkhøyttalere.

    Disse finnes forresten ikke mer, nye DIY sprell er på gang. :devilish: 😜
     

    teerex

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    51
    Antall liker
    40
    Sted
    Harstad
    Kjøpte et sett med rp-280f på Komplett på søndagssalg for 7990.
    Kjempe kjøp. Eneste som er forandret på 8000f er vel diskanten har lufting bak.
    Har også en annen fot. Å litt forandring på utseende.
    Delefilter og basser er det samme. ;)
    Kjøpte de samme i går, pent brukt for 5k. Hvordan er din erfaring hittil?
    Var litt skeptisk til disse men skal iallefall teste dem på rørforsterkeren min når den kommer fra reparasjon :)
     

    Wolfen

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    28.05.2012
    Innlegg
    77
    Antall liker
    39
    Kjøpte de samme i går, pent brukt for 5k. Hvordan er din erfaring hittil?
    Var litt skeptisk til disse men skal iallefall teste dem på rørforsterkeren min når den kommer fra reparasjon :)
    Min erfaring så langt er god. Spiller åpent å detaljert.
    Får de til å forsvinne i lydbildet. Kunne hvert noe bedre avstivet kabinett men det er vel typisk Klipsch.😀 Går ganske dypt i bassen.
    Har forstått det sånn at de er mere HiFi en tidligere mod.
     

    Facebook

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.01.2021
    Innlegg
    179
    Antall liker
    310
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    0
    Skulle ha oppdatert både debattanter og debattonkler for leeeeeeenge siden; Valget falt på Proac DT8. Jeg skal ikke utdype for mye så la oss holde dette enkelt. DT8 låter vanvitig bra.Dessuten er det veldig god service hos Gjallarhorn.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.659
    Antall liker
    21.465
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer på etterskudd! Fine de der. Tror ikke jeg har sett en 2 1/2-veishøyttaler med ulike bassdrivere før. Quite interesting, som de sier. Er de bassrefleks, ventil eller transmisjonslinje? Finner ikke noe om løsningen:
     

    Facebook

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.01.2021
    Innlegg
    179
    Antall liker
    310
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    0
    Gratulerer på etterskudd! Fine de der. Tror ikke jeg har sett en 2 1/2-veishøyttaler med ulike bassdrivere før. Quite interesting, som de sier. Er de bassrefleks, ventil eller transmisjonslinje? Finner ikke noe om løsningen:
    Takk for det. Det er en bassport i bunnen på de. Det gjør de rimelig plasseringsvennlige. Og ikke minst, de låter himmelsk i mine ører.
    Skjermbilde 2022-10-25 094452.jpg
     
    Sist redigert:

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.939
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    ^ Uttrykket "å fyre opp anlegget" kan få en mer konkret betydning her, ser jeg ;) Det må jo være fantastisk å se på flammene mens man hører musikk (om/når peisen er i bruk da) :)
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.659
    Antall liker
    21.465
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer!
    Liker kontrastene dere har i interiøret. Veggene mot lamper, stoler og nå også høyttalere. Hvite høyttalere låter også best.
     

    papaHet

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.09.2012
    Innlegg
    292
    Antall liker
    119
    Skulle ha oppdatert både debattanter og debattonkler for leeeeeeenge siden; Valget falt på Proac DT8. Jeg skal ikke utdype for mye så la oss holde dette enkelt. DT8 låter vanvitig bra.Dessuten er det veldig god service hos Gjallarhorn.
    Gratulerer med nye høyttalere. Men som disse som med mange andre. Hvorfor kalles disse dt8, når det er 6.5 elementer? Skjønner ikke hvorfor ikke produsenter kan bruke de tallene som element str er. Tenkte det var 8 her, men neida, så feil tok man.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn