Høyttalere Nye høyttalere, men for store krav?

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Innlegg
1.242
Antall liker
488
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
http://www.hifisentralen.no/forumet...sic-mk3-kampanje-hos-high-fidelity-audio.html

Bare nevner det. Hadde du solgt dine heftige Musical blokker og AP så hadde du hatt mer penger igjen. Din Idun pre og de aktive Column MK3 vil virkelig gi deg en overraskelse. Her kan du tune lyden litt etter smak med EQ bak også. Og det står hvert fall ikke på oppløsning og detaljer på disse. Og de går dypt, flytter mye luft og kan spille høyt. Ikke verdens beste på stramhet og definisjon i bassen, men her kan man jobbe seg frem til et mye bedre resultat. Men antimode ble det veldig bra. Du verden så gode de er til prisen. Sinnsykt gode på plassering av ting i lydbildet.

Jeg hadde noen dager/uker med testing på disse mot Monitor Audio PL100 og PL200, B&W 804 Diamond og AP Scorpio 2 Puls. MA og McIntosh MC402 ble solgt rett etterpå. Og det kostet veiledende det dobbelte av hva Adam gjorde alene.
 

Medlem-

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.09.2012
Innlegg
922
Antall liker
804
Sted
Bergen
Det finns ingen høyttalere som låter slik som trådstarter håper på så lenge kildematrialet er så varierende som det er.Så glem det.Noe annet er å tro på julenissen.
 
C

Cyber

Gjest
Det skal være en gulvstående høyttaler som går ned mot eller under 30hz, og ha ypperlige allround egenskaper. Helt fri for skarpheter i mellomtone og diskanten.

Diskant skal være av meget høy kvalitet og ikke rulle av for tidlig

Totalt gjennomsiktig og nøytral mellomtone, med luftighet og ambience egenskaper. Samt hurtighet og dynamikk nesten som elektrostater

Virkelig god på holografi.

Bassen må være både litt fysisk tøff, detaljer, hurtig og stram.

Mest sannsynlig brukt eller demo, med pris tak på ca 25-30000kr.

Høyttalere som dukker opp i mitt hode er Quadral? (ikke hørt), Focal Alto og Diva Utopia, Audiovector, Usher og noen fler, men de fleste tilhører litt høyere prisklasse.

Er det noe der ute som klarer å levere det jeg ønsker?
Lxmini eller storebror avhengig av romstørrelse? Gallo Ref 3.5?

Tror ikke noen av de du nevner oppfyller kravene dine, tror nesten ingen gjør det. :)
 

OleLyttøye

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.06.2015
Innlegg
555
Antall liker
228
Sted
Bergen
Goldenear Triton får himmelstormende jubel for den ene modellen etter den andre, to forhandlere i Sverige har dem. Pluss han på Hamar....
Triton 2, den nest største av dem, er oppnåelig innafor ditt budsjett. Men er det noen her som har hørt dem?
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.269
Antall liker
9.503
Torget vurderinger
2
Ut i fra dine ønsker høres det vell ut som att Adyton imagic og Raidho kan være tingen, men prisen er dessverre litt over budsjettet ditt.
Som overskriften antyder???
Om det er noen som har høyttalere i 6 siffrede klassen og vil "gi" dem til meg innenfor mitt budsjett, så er det bare å ta kontakt;D
Noen brukte Audio Physic Virgo II kanskje? Bør kunne fås for 20k , kostet 48 000 rundt årtusenkiftet . Mener mine Virgo er bedre enn Tempo jeg hørte hos OHC nylig- PS dagens Virgo 25 koster over 80k
 
Sist redigert:

pak.k

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2009
Innlegg
489
Antall liker
157
Sted
Charlottenberg
Torget vurderinger
1
Med de kraven så tänker jag direkt på nåt av von schweikert...
Hade vr5 förr och de var verkligen galet bra på allt det du beskriver!
Beg ligger de lågt i pris. Burmester b25 är också bra på det mesta men lite högre i bruktpris...
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.875
Antall liker
4.315
Ja, Virgo er absolutt verdt å sjekke ut her.
 

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
2.981
Antall liker
1.226
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Hvorfor ble det ikke kjøp for deg? Slekter de lydmessig på noe, og er de f,eks på B&W Nautilus nivå? Hva slags elektronikk funger på dem? Varm, nøytral?


Hvis Genius 510 er av en pris som du føler er komfortabel med å gi ville jeg slått til. Har hatt de hjemme og det er knakende gode høyttalere.

Vis vedlegget 344206
 

X-Cell

Lorden av Nord!
Moderator
Ble medlem
23.10.2006
Innlegg
10.265
Antall liker
9.055
Sted
Narvik
Torget vurderinger
11
Ligger jo mye fint på brukten nå... system audio sa7k.. den er nok konge. Kudos c20 super. Virgo 25 som flere sier her.. et par martin logan osv..
 

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Innlegg
3.656
Antall liker
859
Sted
osøyro
Med tanke på at de fleste høyttalere med noen få år på baken selges for 1/3 av veil pris, så er brukt eller demo/inbytte fra forhandler det eneste som er aktuelt. Når jeg fra før har 12-13 komponenter som hele tiden blir eldre og taper seg i verdi, så har jeg ikke råd til å "tape" på å kjøpe nytt.

PSB imagine t3 har nesten alt du skriver her , men di koster 60000 kr nye , hva med martin logan theos , eller martin logan motion 60 , electro motion har jo fått mye skryt av sin lille størrelse og dem får du ny for under 30000 kr , electro motion er noe jeg og ville tenkt meg og prøve hjemme , men di trenger hjelp fra en Sub vist du er ute etter mere bass.

Imagine
Trenger jo ikke og kjøpe nytt ta psb image t6 jeg hadde , disse hadde jeg i 4 år og vel så det og fikk solgt dem til en bra pris. Psb er høyttalere som virkelig selger for dem som liker lyden , og di er lett og selge videre også men du har jo satt høye krav om du vil ha på lyden her. Jeg vil si noen brukte elektrostater er det du kommer nermest av det du ønsker her , hva med martin logan vantage det er høyttalere som har blitt rost verden over her litt hva lyd og bilde skriver.

Under er utdrag av test i Lyd & Bilde skrevet av redaktøren.

Vi bøyer oss i støvet. Martin Logan har gjort det igjen. Med Vantage har de holdt seg til vinneroppskriften fra den dobbelt så dyre Summit. Disse elektrostathøyttalerne er lettere å drive, 
enklere å plassere, koster mindre og ser like strålende ut. Det beste er at de spiller like strålende, i hvert fall 90 prosent så bra som Summit, og det til halve prisen. Martin Logan Vantage kombinerer det beste fra to verdener, og smelter det sammen til rent gull. En høyttaler som ligger så nært opp til sin dobbelt så dyre slektning Summit i ett og alt, unntatt prisen, er sjelden vare. Det samme er lydkvaliteten som virkelig er befriende blottet for farginger og betoninger. Skal man høre musikkens sjel, er det få høyttalere som blottstiller den på samme måte som Vantage.
En av de aller beste høyttalerne i sin klasse, og en åpenbaring å lytte til. Fantastisk gjennomsiktig høyttaler med utrolige 
egenskaper. Forener dynamikk med raffinement. Skaper et lydbilde og en atmosfære som flytter lytteren kloss inntil musikkens nerve.

Lasse Svendsen Lyd & bilde.

Prisen er 24000,-

Imagine
 

BKaz

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.05.2007
Innlegg
427
Antall liker
305
Sted
Farsund
Torget vurderinger
1
Noen brukte Audio Physic Virgo II kanskje? Bør kunne fås for 20k , kostet 48 000 rundt årtusenkiftet .
AP Virgo ll har ligget ute på finn.no for godt under 10 høvdinger flere ganger i år.

Virgo lll er mer 12-15k om de er greie. Selv har jeg sistnevnte sammen med Primare, og dette låter bra nok for meg.

Men setter jeg på noen dårlig miksede cd'er fra åttitallet, så er det like før jeg former min avskjedssøknad i hodet..
 

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.013
Antall liker
4.128
Sted
I en kjeller
Torget vurderinger
17
Hvorfor ble det ikke kjøp for deg? Slekter de lydmessig på noe, og er de f,eks på B&W Nautilus nivå? Hva slags elektronikk funger på dem? Varm, nøytral?


Hvis Genius 510 er av en pris som du føler er komfortabel med å gi ville jeg slått til. Har hatt de hjemme og det er knakende gode høyttalere.

Vis vedlegget 344206
De ble et lite hakk for store for mitt rom på 17m2.
jeg ville gått for noe nøytralt. De trenger ikke allverdens med krutt.
Vrient å sammenligne med noe annet, men jeg synes personlig at Marten sin "budsjett" høyttaler er bedre.
 

Lyden av Opplevelser

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.02.2013
Innlegg
395
Antall liker
42
Sted
Stavanger - Kirkegaten nr.43.
Torget vurderinger
0
Det finns ingen høyttalere som låter slik som trådstarter håper på så lenge kildematrialet er så varierende som det er.Så glem det.Noe annet er å tro på julenissen.
- Hmmm... da tror jeg at over nærmere 200 "julenissepar" har fått "faste poster" i norske og utenlandske hjem, og et par kina-kopi er byttet ut. Og... dette er lovhjemlet i.h.t. Norsk Lov med sertifisert dokumentasjon og ikke i ...- total mangel på integritet - !
Mvh. Lyden av Opplevelser med hjelpende hender...
 

Yelll

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
187
Antall liker
54
Det finns ingen høyttalere som låter slik som trådstarter håper på så lenge kildematrialet er så varierende som det er.Så glem det.Noe annet er å tro på julenissen.
- Hmmm... da tror jeg at over nærmere 200 "julenissepar" har fått "faste poster" i norske og utenlandske hjem, og et par kina-kopi er byttet ut. Og... dette er lovhjemlet i.h.t. Norsk Lov med sertifisert dokumentasjon og ikke i ...- total mangel på integritet - !
Mvh. Lyden av Opplevelser med hjelpende hender...

Litt mer konkret, hva er de julenissepar, du nevner her? Er det de som det har vært lange tråder og diskusjoner om før? Tror trådstarter er ute etter konkrete navngitte forslag, innenfor gitte kriterier, og prisramme. I beste menig, Yelll
 

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
2.981
Antall liker
1.226
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
LaO. Har du en eller flere høyttalere i tankene innen budsjettet som du vil anbefale? Living Voice?

Det finns ingen høyttalere som låter slik som trådstarter håper på så lenge kildematrialet er så varierende som det er.Så glem det.Noe annet er å tro på julenissen.
- Hmmm... da tror jeg at over nærmere 200 "julenissepar" har fått "faste poster" i norske og utenlandske hjem, og et par kina-kopi er byttet ut. Og... dette er lovhjemlet i.h.t. Norsk Lov med sertifisert dokumentasjon og ikke i ...- total mangel på integritet - !
Mvh. Lyden av Opplevelser med hjelpende hender...
 

januscp

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.01.2012
Innlegg
800
Antall liker
339
Torget vurderinger
10
Du får allt det du vil ha fra Magnepan 3.7, men jeg solgte akkurat mine til den prisen du hadde i budsjettet ditt. Let etter et slikt par, så er du i mål.
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.850
Antall liker
38.608
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Du får allt det du vil ha fra Magnepan 3.7, men jeg solgte akkurat mine til den prisen du hadde i budsjettet ditt. Let etter et slikt par, så er du i mål.
Finnes ikke noe bedre imo,men krever sitt av forsterkere :)

mvh
 
  • Liker
Reaksjoner: HCS

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Innlegg
3.656
Antall liker
859
Sted
osøyro
Du får allt det du vil ha fra Magnepan 3.7, men jeg solgte akkurat mine til den prisen du hadde i budsjettet ditt. Let etter et slikt par, så er du i mål.
Denne tenkte jeg ikke på enig med januscp her , har jo magnepan 1.7 også litt mindre strøm krevende enn 3.7.

Imagine
 

januscp

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.01.2012
Innlegg
800
Antall liker
339
Torget vurderinger
10
Til opplysning bare, så trakk jeg utmerket godt mine 3.7 med en Leben CS-600 (2x30w) selv om de for det meste hang på en Emitter II Excl. Lyden var tilnærmet lik til man skrudde nivået over det som gjør det levelig. Men de trenger et par subber i bånn for å fylle ut de nederste oktavene - imho, det falt ihvertfall best ut i min smak. Kan tildels ha vært romavhengig det med subs..
 

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Innlegg
3.656
Antall liker
859
Sted
osøyro
exposure 3010s2 dac som jeg har 2x110 watt i 8 ohm , ble testet med magnepan 1.7 uten problemer , her er linken vist det skulle være interessert og lese den Exposure 3010S2 Mono Power Amplifier | The Absolute Sound Dette var ikke myntet om min forsterker , men at magnepan kan bli drevet i ganske høye nivåer , så lenge man har en god integrert forsterker med bra strømforsyning.

Imagine
 

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
2.981
Antall liker
1.226
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Du får allt det du vil ha fra Magnepan 3.7, men jeg solgte akkurat mine til den prisen du hadde i budsjettet ditt. Let etter et slikt par, så er du i mål.
At 3.7 er alt jeg kan drømme om fra 500hz og opp tror jeg 100% på, men er den såpass frisk i bassen også til å rocke vilt også?
 

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
2.981
Antall liker
1.226
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Takker for alle innspill og tips. Har nå luket bort mange, og samtidig notert noen nykommere på blokka.

Noen som har hatt eller hørt disse høyttalerene, og kan si litt om opplevelsene.
Er jo ute etter en virkelig god allrounder. må ikke ha rocke bass, men troverdig nok til at det virkelig kan svinge med tyngde.
Kjenner du til andre som er virkelig bra, so let me know:)

Paradigm Tribute
Elac FS409
Dynaudio C 3.4S
Usher Mini-2
Kef Ref 205/2
Energy Veritas 2.4i
B&W 803s /D
Focal Alto Utopia Be
Vienna Acuistic
 
Sist redigert:

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.044
Antall liker
1.837
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Du kan legge til Respons på listen din. Passer både ønskene til lyd og budsjettet brukt.
 

Thuek

Hi-Fi interessert
Ble medlem
22.05.2012
Innlegg
59
Antall liker
11
Takker for alle innspill og tips. Har nå luket bort mange, og samtidig notert noen nykommere på blokka.

Noen som har hatt eller hørt disse høyttalerene, og kan si litt om opplevelsene.
Er jo ute etter en virkelig god allrounder. må ikke ha rocke bass, men troverdig nok til at det virkelig kan svinge med tyngde.
Kjenner du til andre som er virkelig bra, so let me know:)

Paradigm Tribute
Elac FS409
Dynaudio C 3.4S
Usher Mini-2
Kef Ref 205/2
Energy Veritas 2.4i
B&W 803s /D
Focal Alto Utopia Be
Vienna Acuistic
Vienna Acoustics er fantastisk musikalske højttalere som lyder kropslige og ægte, men transparente er de ikke.
Til gengæld bliver man ikke træt af at lytte på dem.

B&W 803 D synes jeg er for frempå i øvre mellemtone som gør jeg aldrig rigtig slappede af til den. 803 Dia (år 2010-2015) er en meget bedre højttlaler som lyder mere afslappet og naturlig.
 

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
2.981
Antall liker
1.226
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Monitor Audio PL300 er så langt ikke nevnt i denne tråden. Noe grunn til det? Ser dem ofte på bruktbørsen, så har de en farging eller hardhet som er grunnen. Har hørt dem hos en venn for lenge siden og dt låt bra.

Ser at Soundgarden har tatt over agunturet i norge. Spennende.
 
Sist redigert:

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.044
Antall liker
1.837
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Du kan legge til Respons på listen din. Passer både ønskene til lyd og budsjettet brukt.
Det er jo flere mod. Hva ser jeg etter og hvilken alder prater vi om? Har du link, eller tester?
Se etter Respons Grand (10" bass) eller Respons Grand Artist (7" bass).
Alder spiller liten rolle. Mine er fra 2004, AtleT sine er enda eldre. Stikk gjerne innom å hør på de den dag!

Side 50

http://www.audiofidelity.no/uploads/2/4/0/6/24060675/08_hele.pdf

Side 26

http://www.audiofidelity.no/uploads/2/4/0/6/24060675/26_hele.pdf

Side 48

http://www.audiofidelity.no/uploads/2/4/0/6/24060675/33_hele.pdf

Side 32

http://www.audiofidelity.no/uploads/2/4/0/6/24060675/47_hele.pdf
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
For å lande på 20000-30000, ville jeg solgt de fleste elektroniske boksene, og kjøpt dynaudio xd600. Evt andre supergode aktive gulvstående høyttalere. Aktiv deling er fremtiden.
 

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Innlegg
1.242
Antall liker
488
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
Monitor Audio PL300 er så langt ikke nevnt i denne tråden. Noe grunn til det? Ser dem ofte på bruktbørsen, så har de en farging eller hardhet som er grunnen. Har hørt dem hos en venn for lenge siden og dt låt bra.

Ser at Soundgarden har tatt over agunturet i norge. Spennende.
Har bare hørt PL300 en gang. Satt igjen med et inntrykk av at de hadde en helt vanvittig kul bass som gikk både dypt og punchet skikkelig. Dette var hos Hifi Huset og det sies at det rommet hadde gode forhold for bassrespons.

Hadde PL200 noen år. En utrolig morsom høyttaler som også er åpen og detaljert med en en ekstra "touch" av varme i mellomtonen (nedre?). Bassen var ikke så definert som jeg innbilte meg når jeg testet de mot B&W 804 Diamond. Men PL200 flytter utrolig mye luft til størrelsen og stod ikke tilbake for AP Scorpio 2 Puls på den biten. Og da snakker vi 4x7" basser mot 2x6.5" basser. PS! Med forbehold om at jeg ikke turde å skru opp like mye på AP siden de var lånt og jeg mistenker at den ene høyttaleren var defekt. Noe som ble avbekreftet av OHC. MERKELIG, men nok om det.

Ørene mine er litt sensivtive for skarpe toner og der kunne jeg til tider reagere på PL200. De må rett og slett matches med omhu. Ikke bare på utstyr, men dessverre litt på musikkvalg og innspilling også. Synes uansett at de gruset B&W 804 Diamond og folk som mener at B&W er så varme og MA er så frempå ville fått seg en overraskelse der. Bassmessig så er 804 Dia strammere og mer definert. Men der stopper det. Da må man ned på stativmodellen PL100 for å sammenligne evnen til å rocke og flytte luft. Diskanten er også veldig tilstedeværende på 804 Dia. Så mye at jeg kunne umulig ha klart å leve med de. Likevel noe bedre kontroll over sakene på f.eks Leonard Cohen med sin grove røst. PL200 grøtet seg litt til der og det låt renere med 804 Dia.

Det kan være verdt å nevne at PL300 er mye lettere å drive impedansmessig enn PL200. Og på målinger er PL300 mer rett i responsen mens PL200 har en peak i "presence" området som gjør de litt mer frempå. Så mye mulig at PL300 er mer tilgivende og bedre. På utenlandske sider får jeg likevel inntrykk av at PL200 er en klasse over PL300 siden de er nyere.
 

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Innlegg
1.242
Antall liker
488
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
Takker for alle innspill og tips. Har nå luket bort mange, og samtidig notert noen nykommere på blokka.

Noen som har hatt eller hørt disse høyttalerene, og kan si litt om opplevelsene.
Er jo ute etter en virkelig god allrounder. må ikke ha rocke bass, men troverdig nok til at det virkelig kan svinge med tyngde.
Kjenner du til andre som er virkelig bra, so let me know:)

Paradigm Tribute
Elac FS409
Dynaudio C 3.4S
Usher Mini-2
Kef Ref 205/2
Energy Veritas 2.4i
B&W 803s /D
Focal Alto Utopia Be
Vienna Acuistic
Har aldri hørt Dynaudio sin S 3.4, men skulle gjerne likt å prøve de selv en gang. Har et par Dynaudio 52SE, og de har S1.3 elementer i seg. Imponerende høyttalere, men får ikke helt inntrykk av at Dynaudio er for å "rocke". Dynaudio kan bass, ingen tvil om det. Og gode allroundegenskaper.

Hadde Focal Electra 946 noen år. Dobbelt så billig modell som Alto. Brukt med litt dårligere utstyr enn det jeg har eid/lånt i de siste åra, men synes de var slanke i bassen. Kunne uansett spille forferdelig høyt hvis ønskelig. Det ligger forresten et par slike på brukten. Disse har oppgradert delefilter. Focal oppjusterte dette selv uten å kalle det en MK2. Nettopp for å gjøre noe med den slanke bassen. Selger skriver 946 (MK2), men det ser virkelig ut som at han har fått tak i en spesialmodell der uten å vite det selv. Prisen er deretter og er satt for lavt. Har jeg rett i min teori vil jeg tro at du gjør deg et kjempekupp på de.
Det ble laget en 927 BE, med berylliums diskant, men 936 og 946 ble ikke oppjustert med dette. Dette ser uansett ut som at det er en 947 BE som jeg ikke visste var laget engang.

Har bare hørt Vienna The Music. De stod i et altfor lite rom og fikk ikke til noe potensiale. Så det blir vanskelig å bedømme de. PL200 og AP Scorpio 2 Puls spilte bedre i det rommet.
 

St3ffaN

Medlem
Ble medlem
16.10.2006
Innlegg
44
Antall liker
8
Torget vurderinger
2
Monitor Audio PL300 er så langt ikke nevnt i denne tråden. Noe grunn til det? Ser dem ofte på bruktbørsen, så har de en farging eller hardhet som er grunnen. Har hørt dem hos en venn for lenge siden og dt låt bra.

Ser at Soundgarden har tatt over agunturet i norge. Spennende.
... PL200 grøtet seg litt til der og det låt renere med 804 Dia.

Det kan være verdt å nevne at PL300 er mye lettere å drive impedansmessig enn PL200. Og på målinger er PL300 mer rett i responsen mens PL200 har en peak i "presence" området som gjør de litt mer frempå. Så mye mulig at PL300 er mer tilgivende og bedre. På utenlandske sider får jeg likevel inntrykk av at PL200 er en klasse over PL300 siden de er nyere.
Har hatt PL300 og PL100, og det er godt å se at det ikke bare er jeg som synes at PL-serien er en anelse grøtete. Tipper det er diskanten som er problemet, for hvis man la en klut e.l. over diskanten så ble problemet dempet betydelig. Så enten er PL-serien alt for transparent/avslørende, eller så er ikke bånddiskanten så bra som man skal ha det til.

PL300 tegner opp et stort lydbilde og har heftig bass, men hvis man bytter til en annen høyttaler direkte så blir man skuffet hvis man er opptatt av "ren" lyd. Har testet mot GX300, GS10, GS20, Dali Grand Diva og samtlige låt renere (GX300 var klart best av disse på dette området).
 

SRM

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.06.2009
Innlegg
2.626
Antall liker
2.497
Sted
Oppland
Torget vurderinger
23
Takker for alle innspill og tips. Har nå luket bort mange, og samtidig notert noen nykommere på blokka.

Noen som har hatt eller hørt disse høyttalerene, og kan si litt om opplevelsene.
Er jo ute etter en virkelig god allrounder. må ikke ha rocke bass, men troverdig nok til at det virkelig kan svinge med tyngde.
Kjenner du til andre som er virkelig bra, so let me know:)

Paradigm Tribute
Elac FS409
Dynaudio C 3.4S
Usher Mini-2
Kef Ref 205/2
Energy Veritas 2.4i
B&W 803s /D
Focal Alto Utopia Be
Vienna Acuistic
Har aldri hørt Dynaudio sin S 3.4, men skulle gjerne likt å prøve de selv en gang. Har et par Dynaudio 52SE, og de har S1.3 elementer i seg. Imponerende høyttalere, men får ikke helt inntrykk av at Dynaudio er for å "rocke". Dynaudio kan bass, ingen tvil om det. Og gode allroundegenskaper.

Hadde Focal Electra 946 noen år. Dobbelt så billig modell som Alto. Brukt med litt dårligere utstyr enn det jeg har eid/lånt i de siste åra, men synes de var slanke i bassen. Kunne uansett spille forferdelig høyt hvis ønskelig. Det ligger forresten et par slike på brukten. Disse har oppgradert delefilter. Focal oppjusterte dette selv uten å kalle det en MK2. Nettopp for å gjøre noe med den slanke bassen. Selger skriver 946 (MK2), men det ser virkelig ut som at han har fått tak i en spesialmodell der uten å vite det selv. Prisen er deretter og er satt for lavt. Har jeg rett i min teori vil jeg tro at du gjør deg et kjempekupp på de.
Det ble laget en 927 BE, med berylliums diskant, men 936 og 946 ble ikke oppjustert med dette. Dette ser uansett ut som at det er en 947 BE som jeg ikke visste var laget engang.

Har bare hørt Vienna The Music. De stod i et altfor lite rom og fikk ikke til noe potensiale. Så det blir vanskelig å bedømme de. PL200 og AP Scorpio 2 Puls spilte bedre i det rommet.

Har så vidt vært i kontakt med han som selger de omtalte 946. Det er ikke berylliumdiskant i de han selger og bildet i annonsen er ikke av hans høyttalere. Fikk tilsendt bilder, og det ser ut som en helt vanlig 946.
 

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
2.981
Antall liker
1.226
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Over mitt budsjett, men ville Response Artist kunne gitt meg god nattesøvn (helt til kemnern dukker opp)
Mange skribenter som har hatt denne og de holder seg godt på bruktbørsen. Noe bedre til 50k brukt?
 

SRM

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.06.2009
Innlegg
2.626
Antall liker
2.497
Sted
Oppland
Torget vurderinger
23
Du stiller spørsmål som det er umulig for andre å svare på. :rolleyes:
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
9.010
Antall liker
12.892
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Nytt tips fra sidelinja:

Selg ALT av hifi.

Bygg full aktivt system m/DSP sjøl.
Med alle hjelpemidler vi disponerer i år 2015 er det en enkel sak.
Hadde jeg ikke hatt små barn, ville jeg hatt et sånn system nå.

Å skreddersy lyden til rommet gir mange ganger bedre lyd enn kjøpehøyttalere til 50 K.
Har hørt flere eksempler....men det har kanskje du også?
B
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.044
Antall liker
1.837
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Over mitt budsjett, men ville Response Artist kunne gitt meg god nattesøvn (helt til kemnern dukker opp)
Mange skribenter som har hatt denne og de holder seg godt på bruktbørsen. Noe bedre til 50k brukt?
Først og fremst må du oppleve de selv. Hva du liker, kan kun du svare på. Respons Grand og Artist fungerer svært bra i små rom. Hvis lyden treffer deg og dine preferanser, kan det bli din siste høyttaler.
 

januscp

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.01.2012
Innlegg
800
Antall liker
339
Torget vurderinger
10
Du får allt det du vil ha fra Magnepan 3.7, men jeg solgte akkurat mine til den prisen du hadde i budsjettet ditt. Let etter et slikt par, så er du i mål.
At 3.7 er alt jeg kan drømme om fra 500hz og opp tror jeg 100% på, men er den såpass frisk i bassen også til å rocke vilt også?
Uten tvil, men det er ikke slam dunk pang risteristeriste.... i bånn på maggies. Ingen av dem. Den er bare ikke konstruert for dette. Jeg supplerte derfor med 2xJL Fathom 113, og da rocka det så det holdt i bassen også. Men 1 eller 2 mer moderate subber fikser sikkert det samme.
Eventuellt kan du få kjøpe mine Definitive Technologies BP3000TL (BP= bi-polar, TL=Transmission-line) til innenfor budsjetter ditt om du skulle være interresert. Da har du HT både til musikk, og til hjemmekino. De tar både høy og lavnivå inn til en 18" bass med egen 1000W forsterker (i samme kabinett). De rocker så det holder.
 

O.P.K.

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Innlegg
192
Antall liker
23
Hei! Kjøp eller få testet Proac. Mange å velge mellom. Har selv "de beste " : Proac Carbon Pro 8. Forrykende bra !! Bare kontakt Tor hos Lyric. Han demonstrerer alt Mvh
Takker for alle innspill og tips. Har nå luket bort mange, og samtidig notert noen nykommere på blokka.

Noen som har hatt eller hørt disse høyttalerene, og kan si litt om opplevelsene.
Er jo ute etter en virkelig god allrounder. må ikke ha rocke bass, men troverdig nok til at det virkelig kan svinge med tyngde.
Kjenner du til andre som er virkelig bra, so let me know:)

Paradigm Tribute
Elac FS409
Dynaudio C 3.4S
Usher Mini-2
Kef Ref 205/2
Energy Veritas 2.4i
B&W 803s /D
Focal Alto Utopia Be
Vienna Acuistic
 
Topp Bunn