Nye høytalere til Atoll anlegg.

NC

Medlem
Ble medlem
17.03.2006
Antall liker
0
Hei
Har elektronikk fra franske Atoll, CD100 Pre300 og AM200. Spiller i dag på Klipch høytalere. Disse skal snart brukes i et hjemmekino oppsett på eget rom. Skal derfor investere i nye høytalere til stua. Er usikker på gulvstående kontra stativ. Spiller det meste av musikk og liker en åpen og luftig lyd.
Noen som kan komme med innspill til hva som bør lyttes på? Erfaring med noen av disse?:

B&W 703
B&W 805 S
Dali Helicon 300
Audiovector M1 serien
Focal Profile 918

Overnevnte modeller er plukket ut på grunnlag av testresultater, riktig prisleie, utseende og tilgjengelighet. Skal bruke litt tid i sommer på å lytte selv, men tar gjerne imot innspill og råd på veien.

Stripper

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.05.2007
Antall liker
1
Sv: Nye høytalere til Atoll anlegg.

Åpen og luftig? Da er du nødt til å ta med Triangle i vurderingene. F.eks. Altea til vel 11 store.
En ganske stor gulvstående sak som spiller ringer rundt det meste i prisklassen. Flott design
som til og mor synes om. Lettdreven, hurig og med trøkk. Hva mer kan man forlange.

Stripper

U

utgatt60135

Gjest

Altea´n er god den men ikke like god som de beste nevnt av NC, imo.
Jeg har hørt alle (i butikk) men Mi3, ikke Mi1.
De har forskjellige styrker og svakheter. Men litt vanskelig å bedømme valgene da jeg ikke har hørt Atoll settet. Hvordan vil du beskrive signaturen? Hva slags musikk hører du på? Hva synes du om dine Klipsch forresten (for å ha litt forståelse av dine preferanser)? Hvor stort lytterom har du?

Av de som er nevnt holder ikke 703 og Mi3 helt tritt..?

H 300 har en veldig fin diskant men jeg tror man bør være påpasselig med match. 805s er mere en nøytral gjengiver med god mellomtone. Focal har en luftig og fin diskant, bra mellomtone og stram bass. Runder av litt tidlig i bunn. Er den litt slank i mellomtone/øvre bass? Jeg husker ikke helt inntrykkene.

Stripper

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.05.2007
Antall liker
1

Hadde vel kanskje vært merkelig om Altea skulle vært bedre enn samtlige av de nevnte høyttalemodellene. Alle er jo dyrere enn Altea, noen nesten dobbelt så dyre.

Jeg har lyttet til begge B&W og Audiovector MIS. Ikke i butikk, men i hjemlige omgivelser. Ingen tvil om at Altea med letthet hamlet opp med dem. Audiovector MI3 (som ikke sto på lista til NC) har jeg hørt ganske mye hos en bekjent. Disse er nå solgt og erstattet av Altea. Det ble mere "live" og trøkk i stua.

For øvrig vil jeg minne om matcingen og det viktige samspillet mellom høyttaler og rom. Tror det meste av lyden blir avgjort her.

NC

Medlem
Ble medlem
17.03.2006
Antall liker
0

Takker for svar så langt!
Atoll oppsettet spiller rimelig nøytralt. Har ikke veldig stort sammenligningsgrunnlag. Har tidligere hatt Atoll sin integrerte 100 watter på hjemlån, og mener at denne heller litt mer til det varme. (omtrent det Fidelity har skrevet om Atoll produkter tidligere).
Synes Klipsch spiller relativt bra men "degraderer" snart disse til hjemmekinoen. Modellen er ca. 8 år gammel gulvstående i Synergi serien m. aktive basser. Har vurdert nyere Klipch i referanse - serien, men synes de blir for store reint fysisk og ser etter en høytaler som er litt mer "hi - fi", samtidig som den må funke på det meste av musikk. Smaken er veldig variert, men hører lite på klassisk, dødsmetall og jazz.
Rommet er 47 m2 avlangt. Lyttepossisjon ca 3 m fra høytalerne som er plassert ca. 2,5 m fra hverandre. Laminat på gulvet og et løst teppe under stuebordet.

U

utgatt60135

Gjest

Ok, til et såpass stort rom ville jeg ha satset på gulvstående. Høyttalere i denne prisgruppen er midt i smørøyet for min nylige jakt. Så jeg kan prøve å dele mine erfaringer.

Den siste jeg hørte var Magnepan 1.6. Det var med dyr forsterker så jeg opplevde nok dens potensial. Til en prislapp på like over 20 tusen var det virkelig mye godlyd. Svært bra holografi, åpent, luftig og veldig presis (litt av en oppgradering fra Klipsch..) De spilte rock på en god måte med dens kvaliteter kommer best frem på de gode innspillingene. Ulempen er begrenset basstrykk og dypbass. Tror de har godt av litt varm og forsiktig topp i forsterker.

B&W 703 er veldig nøytral, god, korrekt og litt tørr enegelsk lyd. Noen mener de er litt kjedelige. Triangle Celius er gode på dynamikk og er engasjerende men ikke akkurat nøytrale og i likhet med gode Usher tror jeg de har godt av litt varme og ikke match mot lystklingene utstyr.

Dynaudio Focus 220 er en bassvillig sak som låter naturlig men kan være litt snill. Med litt hurtig medrivende forsterker mener jeg de er blant de beste i klassen tross av lite imponator fakter slik som f.eks luftighet.

Omtrent jevnbyrdig med Focus har du ProAc Studio 140 som også er bassrik. Den er meget nøytral og en tanke tørr. D15 som jeg valgte er kanskje ikke utenfor bilde med litt pruting. Den har en strålende mellomtone og går dypt til å være en liten gulvstående. Diskanten er god uten å markere seg slik som ved focals høyttalere. Den vil virke mere luftig tror jeg (Profile) men mellomtonen mener jeg er bedre hos proAc. Bassen er veldig stram og går ikke særlig dypt hos Profile. Igjen litt egenkarakter ("Focal lyd").

Vienna Acoustics er pene høyttalere som låter oppløst, varmt bløtt og mykt. Ikke akkurat nøytralt og neppe en bassfreaks yndling(?). Den er vel litt "like eller ikke like" slik som Triangle.

En annen sak som kanskje bør vurderes er Dali Mentor. Men den har jeg ikke hørt selv enda. Kanskje Spendor s6e burde vært med.

Så de jeg synes er blant de beste i klassen på ulik måter:

Magnepan 1.6
ProAc Studio 140 (D15 om prisen reduseres)
Triangle Celius
Dynaudio Focus 220
Usher 6311 (sett de til salgs for 20k)
Focal Profile

O

omholt

Gjest

Kan si litt om B&W 703. Mellomtonen er styrken på disse høyttalerne. Den er svært bra, jeg har faktisk ikke hørt bedre (har heller ikke hørt så veldig mange dyre høyttalere). Bassen er stram og hurtig, men går ikke kjellerdybt. Diskanten er meget oppløst, men kan bli skarp med feil elektronikk eller i vanskelig rom. Ellers er de rimelige nøytrale, men ikke så nøytrale som B&Ws tidligere modeller. Har hørt en Dynaudio modell en gang og i forhold til de var ikke 703ene nøytrale. Synes absolutt 703ene kan underholde og spille opp til dans, men det finnes helt klart mer fargete og rocka høyttalere. Vil si at de er en god allrounder, men i mitt oppsett er de best på litt rolig musikk. Musikk som Katie Melua, Norah jones, Cassandra Wilson (jazz), Mark Knopfler, Kari Bremnes, Lambchop og Alison Krauss er nydelig.

Vær oppmerksom på at uten demping så kan de fremstå som noe lys. Diskanten er rundstrålende. De bør etter de flestes mening parres med enten varm eller mørk elektronikk. I noen rom vil det også være nødvendig med behandling av refleksjonspunktene. Så de er ikke de mest lett plasserte. Vurderer du disse høyttalerne, ville jeg ha lånt de med hjem før et eventuelt kjøp. Selv om de på papiret ikke ser tungdrevne ut, så er min erfaring at de trenger litt krefter. Spesielt hvis du vil hente hele potensiale. Har hørt at impedansen kan falle til 3 ohm.
Kjenner ikke til de andre høyttalerne du nevner.

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Antall liker
118

Stripper skrev:
Hadde vel kanskje vært merkelig om Altea skulle vært bedre enn samtlige av de nevnte høyttalemodellene. Alle er jo dyrere enn Altea, noen nesten dobbelt så dyre.

Jeg har lyttet til begge B&W og Audiovector MIS. Ikke i butikk, men i hjemlige omgivelser. Ingen tvil om at Altea med letthet hamlet opp med dem. Audiovector MI3 (som ikke sto på lista til NC) har jeg hørt ganske mye hos en bekjent. Disse er nå solgt og erstattet av Altea. Det ble mere "live" og trøkk i stua.

For øvrig vil jeg minne om matcingen og det viktige samspillet mellom høyttaler og rom. Tror det meste av lyden blir avgjort her.
Helt enig, Stripper.
Matching, personlig smak og rom er viktig ingredienser i oppskriften til god lyd.
Har masse erfaring med Triangle, men har ikke hørt dem sammen med Atoll. Husker jeg rett er Atoll fransk i likhet med Triangle. Mener også å ha lest at Atoll + Triangle skal være en svært god match.
Uansett koster det ingenting å teste om komboen Atoll og Triangle + rom passer din smak ;)

Lf

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.924
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45

Har hatt en ørliten lutt til Atoll/Triangle og de funker ekstremt bra...

NC

Medlem
Ble medlem
17.03.2006
Antall liker
0
Skal forsøke å få hørt Triangle, men utseende går ikke helt hjem hos kona. Hva med Focal Profile, har de omtrent samme lydsignatur som Triangle?

U

utgatt60135

Gjest
Nei ikke helt.. Jeg hørte dem mot hverandre med samme elektronikk men det er en stund siden nå. Tror Profile spiller litt "finere og renere" særlig i diskant mens celius er mere livlig. Profile litt mere nøytralt tror jeg men jeg husker ikke inntrykkene spesielt godt annet enn lite dyp bass i Focal til å vaære så pass stor høyttaler. men det gjelder egentlig også Triangle. Du må høre selv for å vite hva du liker.
Personlig synes jeg B&W 805s sammen med litt livlig og luftig forsterker spiller meget godt og korrekt.

Topp Bunn