Høyttalere Nye fronthøytalere 70% tv/film 30% musikk - System Audio Auro 50 vs SA Mantra 30

bardake

Medlem
Ble medlem
02.06.2013
Innlegg
10
Antall liker
1
Sted
Tønsberg
Er en tidligere Hi-fi entusiast som etter 5 år fravær merker en gryende vekkelse av interessen.
Har tidligere hatt høytalere som Audiovector F3 og System Audio og benyttet elektronikk som Doxa, Hegel og EC.
Av mangel på lytterom, mye jobb og familieliv ble anlegget til slutt bare stående og lite brukt. Pga WAF og oppussing av stua ble det solgt og erstattet av en Yamaha RX 765 surround reciever og Bose Accustimass 15 høytalere. Dette har dog vært i bruk hver dag og fungert greit til TV titting. Til musikk har jeg ikke vært fornøyd og dette skal jeg gjøre noe med. Bosene er derfor solgt, mens Yamahaen skal bli.

Det nye anlegget skal fortsatt brukes daglig til tv og film så det må være et 5.1 anlegg med Yamahaen i bånn.
Det skal fortsatt stå i stua, og da alt virker stort i forhold til Bose må jeg være edruelig på størrelse. Det er her SA høytalerne kommer inn i bildet da størrelse og design er tiltalende. I tillegg var jeg godt fornøyd med SA1750 som jeg hadde for 5-6 år siden. Subben kan gjemmes så det er ikke noe stress. Musikksmak er Jamiroquai og annen rytmisk funk og jazz.

Har hatt Audio pro Blue diamond hjemme, og synes de er knallbra til prisen, men med 38 cm dybde passet de dårlig i vår stue.

Har et budsjett på 10.000 Max 15.000 for front, senter og helst Sub.
Vurderer følgende: 3 alternativer
1. SA Aura 50 front, SA Aura 10 center og SA Saxo 10 Sub (ca 15k)
2. Brukt SA Mantra 30, ellers alt annet likt (ca 14k)
3. SA saxo 30 front, SA Saxo 10 senter SA Saxo 10 Sub (ca10k)

Er også veldig nysgjerrig på noen brukte/nye Dynaudio eller andre stativhøytalere i kombinasjon med sub.

Føler meg lite orientert i øyeblikket og setter pris på gode innspill.
 

xnn3882

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.07.2009
Innlegg
185
Antall liker
21
Torget vurderinger
18
Har akkurat fått mine nye Morel Solan. De spiller veldig åpent, luftig og pent med veldig god bass i mitt vanskelige rom. De er svært kompakte og enkle å plassere.

Solan ? Morel
 
T

tce-teams

Gjest
Hei og velkommen til forumet :)
Di selger jo Klpsch rf 63 på akustisk bueaurå til 9995,- , dette er høyttalere du har garantert fått gleden av , di selger også klipsch rc og rs for slikk og ingenting. For rf 63 , rc 62 og rs 42/52 II så har du vel kansje kommet oppi 15000 kr kansje litt over , men jaggu før et anlegg du har satte igjen med bare ein tanke.
 

bardake

Medlem
Ble medlem
02.06.2013
Innlegg
10
Antall liker
1
Sted
Tønsberg
Hei

Takk for tips

Ser jo mye positivt om Klipsch, og betviler ikke RF 63 sine kvaliteter. Men det er jo en relativt stor høytaler med mindre WAF en SA slik jeg ser det. For stor for meg.

Morel har jeg aldri hørt om. Hvem selger disse og hva ligger prisen på? Finner heller ingen tester av Solan..
 

hifi4everdude

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.12.2004
Innlegg
391
Antall liker
86
Torget vurderinger
8
Klipsch Rf-52II er slanke og ikke så store. I mine ører er dette den beste høyttaleren i RF serien utenom RF-7II som er langt større.
Lettdrevne og en virklig engasjerende lyd som får rockefoten gående fort. Ulovlig mye godlyd for bare 6k spør du meg.
 

bardake

Medlem
Ble medlem
02.06.2013
Innlegg
10
Antall liker
1
Sted
Tønsberg
Hei
Ser at det er mange som er positive til Klipsch, men leser jeg riktig er de dype. RF52ii er 36 cm dyp, og det nærmer seg faretruende Audio Pro sin dybde.... Noen som vet om Klipsch typisk kan stå nærme bakveggen?
 

hifi4everdude

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.12.2004
Innlegg
391
Antall liker
86
Torget vurderinger
8
Jeg bruker de 20cm fra bakvegg og ingen problem. Faktisk mindre problem en mine Sonus Faber Minima i samme rom.
Finn en forhandler å få hørt på de :)
 
T

tce-teams

Gjest
Klipsch rf 52 II er utrolig gode høyttalere , ein pakke med klipsch rf 52 II , rc 52 II og rs 42 II kommer på 14000,- eller så selger mono ein pakke med surround forsterker til 9995,- http://www.google.no/url?sa=t&rct=j...zaRdvGt_QueMeYA&bvm=bv.47380653,d.bGE&cad=rja Og med ein brukt svs sub , xtz , rel , velodyne osv osv så kommer du på ein 15000 kr med den pakken , kansje du til og med får 2 brukte subwoofere innen for den pris rammen du har satt. 2 subwoofere i film seing er utrolig bra , bruker 2 xtz 99 w 12.16 selv :) Ellers kan du jo finne mye fint her inne på torget eller på finn.no
 
Sist redigert:

bardake

Medlem
Ble medlem
02.06.2013
Innlegg
10
Antall liker
1
Sted
Tønsberg
Skal absolutt sjekke litt mer rundt Klipsch. Når det er sagt virker de foreslåtte modellene svært dype. Som jeg skrev innledningsvis har jeg hatt Audio Pro Blue Diamond hjemme, og de ble returnert da 37 cm dybde passet dårlig i stuens eneste plasseringsmulighet. Den sto 10-15 cm fra veggen. Lyden var knallbra til prisen den.

Klipsch RF52 med sine 36cm dybde og 20 cm fra bakvegg gjør bare problemet større.

Er ute etter mer en litt nettere fronthøytalere, som kan få basshjelp fra en god sub, både til film og musikk. Også et poeng at senter ikke er blant de største. Mye av dette dreier seg altså om WAF.... Ser også at Dali har en utgave som heter Ikon 5 mkII, som er liten og nett. Alternativt er gode stativhøytalere i front. Vet det er samme fotavtrykk, men visuelt kan det oppleves mindre.....

Vet jeg er litt vanskelig her :)

Er takknemlig for flere forslag eller kommentarer på SA kombinasjonene jeg skisserte innledende i tråden.
 

bardake

Medlem
Ble medlem
02.06.2013
Innlegg
10
Antall liker
1
Sted
Tønsberg
Det er riktig. Er bare ute etter front, center og sub.
Når det gjelder Dali ikon 6 er den nesten like dyp som Audio Pro'ene, så de løser ikke min utfordring. Det ser det derimot ut som om Ikon 5 mk2 kan gjøre. Erfaringer med disse i kombinasjon med en sub?
Er også interessert i tilbakemelding på System Audio forslagene som nevn innledningsvis og Dynaudio X13.......
 

hifi4everdude

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.12.2004
Innlegg
391
Antall liker
86
Torget vurderinger
8
Min erfaring med Dali Ikon er at det låt så kjedlig at jeg sovnet nesten under demo. Mangler fart og dynamikk. En stor GJESP etter min smak.
 
T

tce-teams

Gjest
Til trådstarter kansje du skal gå for sa mantra 30 , da har jeg også ville gått for mantra sin center og ein rel t5/t7 subwoofer.
 
Topp Bunn