Nye drapstrusler i Danmark

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Tegneren bak det berømte Muhammedtegningen turbanbomben er drapstruet.
Tre muslimer er arrestert i Danmark, og i solidaritet med tegneren, har Politiken og Berlingske Tidende, i tillegg til Jyllandsposten, bestemt seg for å trykke tegningen på nytt i morgendagens nummer. Ikke politisk korrekt naturligvis, men viser på en god måte forskjellen på norsk og dansk presse i når ytringsfriheten er truet.

http://jp.dk/indland/article1263415.ece

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Jeg har lastet ned tegningen i dag og skal printe den ut og henge den opp i morgen.
Nå er det på tide at alle som er glad i demokrati og ytringsfrihet står sammen og gjør noe, denne tegningen bør sprees og viser OVER ALT.

Vi har ligget med nesen i bakken lenge nok nå, nå får vi jaggu reise oss og vise at vi ikke er en gjeng med feige pingler.

Jeg holder for tiden på å lese Amerikabrevet at Hallgrim Berg. Det er en bok alle bør lese.

Vi er i ferd med å grave vår egen grav. Mange ser ut til å synes at det er en utmerket ide'..

R

Rojoh

Gjest
Jeg skal snart ha en annonse på bruktbørsen, og av frykt for hissige hackere må jeg nesten be om at tegningen fjernes fra denne tråden. ;D

Mvh. Johan

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.999
Komponenten skrev:
Jeg har lastet ned tegningen i dag og skal printe den ut og henge den opp i morgen.
Laste ned i dag og henge opp i morgen? Nå må du ikke gå helt berserk, Komponenten. Hva blir det neste, hytting med nevene i bukselommen?

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Så at NRK sladdet fremsiden i Jyllandsposten, når de rapporterte om drapstruslene. Ikke så mye ryggrad som sine danske kolleger.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
934
Dette er ille, og det er bra at politiet i Danmark tar tak i det.

Men hva gjør vi med de forvirrede høyreekstreme hvite ungdommene som skyter eller bomber i vei på skoler, kjøpesentra o.l

JE

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
52
Hvor gjør de det da? har ikke sett mye til det her i Norge. De dustene som evt. har gjort det, er vel blitt tatt! Men man kan jo bure dem inn de også. (nynazister ol)

O

omholt

Gjest
Jeg synes det er greit med saklig kritikk av religioner. Derimot har jeg ikke noen sans for latterliggjøring. Det er ikke veien å gå.

Unplugged

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2002
Antall liker
0
omholt skrev:
Jeg synes det er greit med saklig kritikk av religioner. Derimot har jeg ikke noen sans for latterliggjøring. Det er ikke veien å gå.
Disse tegningene får frem et viktig poeng: Selvmordsbomberne gjør sine udåder i Mohammeds navn. Tegningene gjør ikke noe annet enn å vise denne forbindelsen. Altså er det selvmordsbomberne som her "misbruker Guds navn", ikke tegneren. Synes disse tegningene er god samfunnskritikk.

Det er de som sprenger seg selv i lufta mens de roper "Allah Akhbar!" som latterliggjør religioner, ikke de danske tegnerne. Nå vet ikke jeg hva som er deres motivasjon for å lage disse, men jeg gjetter på at de prøver å få frem at terrorister og deres sympatisører tråkker på deres egen profet på denne måten. Det er de som står for blasfemien.

S

Slubbert

Gjest
Gjest skrev:
Men hva gjør vi med de forvirrede høyreekstreme hvite ungdommene som skyter eller bomber i vei på skoler, kjøpesentra o.l.?
Vokter oss for ikke å såre deres følelser? Kryper for deres føtter? Ber dem ærbødigst om unnskyldning for at elementer i samfunnet ikke tar hensyn til deres kulturelle sensitivitet? Næh, tror ikke det.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
934
Slubbert skrev:
Gjest skrev:
Men hva gjør vi med de forvirrede høyreekstreme hvite ungdommene som skyter eller bomber i vei på skoler, kjøpesentra o.l.?
Vokter oss for ikke å såre deres følelser? Kryper for deres føtter? Ber dem ærbødigst om unnskyldning for at elementer i samfunnet ikke tar hensyn til deres kulturelle sensitivitet? Næh, tror ikke det.
?
Kulturell sensitivitet er ikke min første tanke om disse individene. Har du det sånn?

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.549
Torget vurderinger
2
Jeg har tatt bort tegningen i første innlegget da heller ikke jeg har samme ryggrad som våre danske venner.

Jeg har ikke noe problem med at temaet diskuteres, men selve tegningene er veldig provoserende for mange muslimer, og jeg kan ikke se noen grunn til at HFS (som har enkelte muslimske medlemmer) skal motta reaksjoner for å vise disse tegningene. Det er liksom ikke det som er primært med vårt forum.

Jeg regner med at de fleste kan forstå dette.

Mvh
Høvdingen

G

Gjestemedlem

Gjest
oddgeir skrev:
Tegneren bak det berømte Muhammedtegningen turbanbomben er drapstruet.
Tre muslimer er arrestert i Danmark, og i solidaritet med tegneren, har Politiken og Berlingske Tidende, i tillegg til Jyllandsposten, bestemt seg for å trykke tegningen på nytt i morgendagens nummer. Ikke politisk korrekt naturligvis, men viser på en god måte forskjellen på norsk og dansk presse i når ytringsfriheten er truet.
Viktig av danskene å vise et trusler og vold ikke kan kneble den frie pressen. Men når man så på de reaksjonene som noen klarte å hause opp til forrige gange disse ble trykket, har jeg også forståelse for at noen velger å holde seg utenfor og ikke utsette sine ansatte for religøse galningers påfunn.

Det er også en viss forskjell på hvordan dette ble håndtert i Danmark og i Norge. I Danmark var jo dette en helt grei satirisk kritikk av religiøse galninger som ble tatt ille opp av religiøse fundamentalister. Jeg har all forståelse for at de nå viser solidaritet med den forfulgte avisen og journalisten og viser at trusler og vold ikke kan stilne den frie pressen.

Her hjemme forløp det hele seg noe anderledes. Her var det bare våre egne kristenfundamentalister som trykket tegningene i ettertid, og da ikke som noen slags støtte til jounalister eller ytringsfrihet, men kun som et virkemiddel for å skape ufred og slippe konkurranse på det religøse markedet hjemme, og røre opp litt grumsete stemning omkring sine konkurrerende religiøse galninger.

Så sammenhengen de blir brukt i og hva som man ønsker å oppnå med det er med andre ord høyst forskjellige.

Har forøvrig full forståelse for Høvdingens valg om å holde HSF utenfor denne striden.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Ikke uventet trykker de danske avisene tegningen som lovet, mens de norske, de skriver om at danskene trykker, uten å vise tegningen selv. Snakk om ynkelighet.
Og i VG kan man lese at en ekstremist forteller oss hva ekstremisme er. Det er altså å trykke tegninger, som sårer ekstremistiske muslimer, ikke andre. Akk ja, det er altså ekstremister som skal bestemme hva vi skal trykke her i landet, og VG lar seg velvillig styre.

Man kan ikke akseptere ulovligheter bare fordi det skjuler seg i en religion. Det er ikke blasfemi å påpeke sammenhenger mellom en religion og hvilke følger en slik ideologi gir, gang på gang på gang. I Nederland er det en som holder på å lage en film om islam og hvor voldelig denne religionen er, det protesteres det selvsagt kraftig imot, med drapstrusler, som bare underbygger poenget man prøver å få frem.

Man skriker over seg over hvor fredelig man er mens man truer og dreper, troverdigheten er til å ta og føle på, og vi nikker og sier at jo da, om dere sier det så er det nok sant, alt det som skjer av vold, drap, terror, trusler og undertrykkelse er bare tilfeldige enkeltepisoder, her må man ikke se sammenhenger, her må man for guds skyld ikke stigmatisere. Da er det bedre å ofre det viktigste vi har.

En ting er om man bedriver den slags true-til-taushet-idioti i Langvekkistan hvor ”alle” synes at dette er svært, men nå har de dradd det til vår del av verden, og de forventer respekt, toleranse og forståelse for respektløsheten og intoleransen sin. Det verste er at de får det også, de bruker den gamle ”det er så synd på oss, dere er så slemme mot oss, vi er så såret og krenket”.. som aldri slår feil uansett hvor feil den er.

Vel jeg og mange andre er også såret og krenket, men ingen bryr seg om det eller synes at det er noe å skrike høyt om selvsagt. Jeg ble så provosert og krenket den gangen denne saken første gang kom opp at jeg har aldri kommet over det. De tramper på det viktigste vi har, men sedate, late, bedagelige, feige, naive, navlebeskuende, overtolerante, uopplyste, dumme og nærsynte som vi er ser vi ikke at dette er bare første skritt, sier vi ikke imot nå så blir det enda verre ved neste korsvei, og den kommer enten vi liker det eller ei.

Snart står vi der med luen i hånden atter en gang, og må unnskylde oss, beklage, krype og trygle, så de intolerante ikke skal gå løs på oss igjen. Og de få som våger å si imot, de skyver vi foran oss som syndebukker, her har Støre lagt listen og vist hvor ufattelig feige vi er.
Jeg skulle ønske jeg var dansk.

Det er helt absurd et du skriver Gjestemedlem, det er dessuten feil. Er det ikke lov for kristne å bruke ytringsfriheten på samme måte som alle andre?
Saken var kun at de skrev om det som skjedde og viste det som hadde stått i en dansk avis, mener du at dette er over grensen? Det er greit å si hva man vil bare man ikke er kristen?

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.158
Torget vurderinger
1
Høvdingen skrev:
Jeg har tatt bort tegningen i første innlegget da heller ikke jeg har samme ryggrad som våre danske venner.

Jeg har ikke noe problem med at temaet diskuteres, men selve tegningene er veldig provoserende for mange muslimer, og jeg kan ikke se noen grunn til at HFS (som har enkelte muslimske medlemmer) skal motta reaksjoner for å vise disse tegningene. Det er liksom ikke det som er primært med vårt forum.

Jeg regner med at de fleste kan forstå dette.

Mvh
Høvdingen
Det er ikke nødvendig å gjøre forumet til skyteskive i en debatt som for tiden er ganske opphetet. Dere kan ytre dere innenfor de regler som gjelder på HFS, men jeg kommer til å holde litt ekstra øye med denne tråden, og følge Høvdingens mening i denne saken.

bjornh, moderator

S

Slubbert

Gjest
Gjest skrev:
Slubbert skrev:
Gjest skrev:
?
Kulturell sensitivitet er ikke min første tanke om disse individene. Har du det sånn?
Poenget var at noen ekstremister slikkes oppover ryggen, andre ikke. Beklager om det ble for subtilt. ::)

G

Gjestemedlem

Gjest
Komponenten skrev:
Ikke uventet trykker de danske avisene tegningen som lovet, mens de norske, de skriver om at danskene trykker, uten å vise tegningen selv. Snakk om ynkelighet.
Når du så de reksjonene som de religøse galningene forårsaket sist gang så er det helt forståelig at redaktører ønsker å spare sine ansatte for lignende ting nå.

Gå nå heller ut selv da med plakater eller sett inn dine innlegg i de store avisen under ditt eget navn og de hvor trivelig det er å bli utsatt for trulser og hets fra religiøse ganinger. Men det er vel mer bedagelig å skubbe andre foran seg her og stå i bakgrunnen og heie...

Man kan ikke akseptere ulovligheter bare fordi det skjuler seg i en religion. Det er ikke blasfemi å påpeke sammenhenger mellom en religion og hvilke følger en slik ideologi gir, gang på gang på gang. I Nederland er det en som holder på å lage en film om islam og hvor voldelig denne religionen er, det protesteres det selvsagt kraftig imot, med drapstrusler, som bare underbygger poenget man prøver å få frem.
Ja jeg har hørt om denne filmen du refererer til, og selv prinsessen din frøken Hirsi Ali avfeier den som ikke noe annet enn ren unødvendig provokasjon uten noen annen verdi enn å skape fientligheter og strid og virker kun mot sin hensikt når det gjelder å forbedre kvinners forhold blant religøse galninger. at du derimot trykker den til ditt bryst, er noe jeg egentlig har ventet på en stund nå ;)

Snart står vi der med luen i hånden atter en gang, og må unnskylde oss, beklage, krype og trygle, så de intolerante ikke skal gå løs på oss igjen. Og de få som våger å si imot, de skyver vi foran oss som syndebukker, her har Støre lagt listen og vist hvor ufattelig feige vi er.
Jo, jeg får nå håpe du ikke har planer om en karriære i diplomatiet i allefall. Det kunne gått riktig ille. Som sagt, gå nå ut selv da og vift med tegninger og plakater og se hvor morro det er å tirre på seg religøse galninger. Se hvor gøy det er for familie og venner å ha slike på nakken.

Det er helt absurd et du skriver Gjestemedlem, det er dessuten feil. Er det ikke lov for kristne å bruke ytringsfriheten på samme måte som alle andre?
Du misforstår hele poenget. De har nok like mye lov å bruke sin ytringsfrihet som andre. Men de har også helt andre hensikter med det de ytrer enn de danske journalistene. De er ikke på samme side, selv om de har en felles fiende.

Saken var kun at de skrev om det som skjedde og viste det som hadde stått i en dansk avis, mener du at dette er over grensen? Det er greit å si hva man vil bare man ikke er kristen?
Neida, jeg støtter fult ut de kristne norske avisene hvis de ønsker å trykke hva det nå skulle være. Det har de den fulle rett til. Men om de fremdeles våger det etter å ha brent fingrene forrige gang er en helt annen sak. Jeg har forståelse for dem som ikke ønsker å pådra deg de religøse galningenes vrede. Når noen truer med å hugge hodet av deg fordi du skriver noe de ikke liker er det selvsagt helt uakseptablet og alt må gjøres for å stanse slike folk. Men jeg forstår som sagt også dem som lar seg skremme av slik og ikke vil utsette seg selv eller sine nermeste for noe slikt og at det finnes andre måter å jobbe for ytringsfrihet og å begrense religonenes innflytelse i samfunnet på.

Jeg har derfor liten forståelse for din forargelse over journalistenes feighet her hjemme. Ønsker du martyrer så får du heller melde deg selv som frivillig.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Gjestemedlem skrev:
Jeg har derfor liten forståelse for din forargelse over journalistenes feighet her hjemme. Ønsker du martyrer så får du heller melde deg selv som frivillig.
Om alle tenker sem deg, har islamistene oppnådd det de ønsket, nemlig at de vestlige vantro underkaster seg.
Gratulerer.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
934
Slubbert skrev:
Gjest skrev:
Slubbert skrev:
Gjest skrev:
?
Poenget var at noen ekstremister slikkes oppover ryggen, andre ikke. Beklager om det ble for subtilt. ::)
Ikke enig. Ingen ekstremister får "fin" behandling. Det er bare noen få av muslimene som kan kalles ekstremister. Noen av de er utvist fra Danmark nå.

Unplugged

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2002
Antall liker
0
oddgeir skrev:
Gjestemedlem skrev:
Om alle tenker sem deg, har islamistene oppnådd det de ønsket, nemlig at de vestlige vantro underkaster seg.
Gratulerer.
Så hvis jeg ikke stiller meg på første rekke i kampen for ytringsfriheten, med fare for ikke bare mitt eget liv, men også min families, har jeg underkastet meg islamistene? Ærlig talt, nå overdriver du veldig.

G

Gjestemedlem

Gjest
oddgeir skrev:
Gjestemedlem skrev:
Om alle tenker som deg, har islamistene oppnådd det de ønsket, nemlig at de vestlige vantro underkaster seg.
Gratulerer.
På ingen måte, jeg bare påpeker det hykleriske i å beskylde journalistene for feighet hvis man selv ikke våger å stå frem på de offentlige arena å gjøre det samme. Journalister er også mennesker som ønsker fred og fordragelighet i sitt privatliv og ikke alle ønsker å stå på barrikadene å bli bli kastet stein på.

Og om alle tenkte som meg var vi alle enige, vantro, lykkelige og bosatt en varmere plass. Så ingen krig, religion eller voldelige kulturelle utbrudd. Høres ikke det ut som et drømmesamfunn da? 8)

O

omholt

Gjest
Unplugged skrev:
omholt skrev:
Disse tegningene får frem et viktig poeng: Selvmordsbomberne gjør sine udåder i Mohammeds navn. Tegningene gjør ikke noe annet enn å vise denne forbindelsen. Altså er det selvmordsbomberne som her "misbruker Guds navn", ikke tegneren. Synes disse tegningene er god samfunnskritikk.

Det er de som sprenger seg selv i lufta mens de roper "Allah Akhbar!" som latterliggjør religioner, ikke de danske tegnerne. Nå vet ikke jeg hva som er deres motivasjon for å lage disse, men jeg gjetter på at de prøver å få frem at terrorister og deres sympatisører tråkker på deres egen profet på denne måten. Det er de som står for blasfemien.
Problemet er at denne form for samfunnskritikk skaper bare provokasjon og en hard front. Dersom målet er nå inn til den muslimske verden, så er dette skivebom. Det er mulig å komme med kritikk på en annen måte som ikke provoserer i samme grad.

Ellers er jeg enig i mye av det komponentet skriver. Vi skal ikke være tause, men rette virkningsmidler er helt essensielt for å nå frem.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Unplugged skrev:
Så hvis jeg ikke stiller meg på første rekke i kampen for ytringsfriheten, med fare for ikke bare mitt eget liv, men også min families, har jeg underkastet meg islamistene? Ærlig talt, nå overdriver du veldig.
Jeg skrev: Hvis alle tenker som deg, osv.

Hvis alle adlyder islamistene, og unnlater å skrive eller tegne ting som i deres øyne fornærmer profeten, hvor er vi da?
Ønsker vi å være der?
Hva gjør vi med det?

Z

Zomby_Woof

Gjest
Frihet innebærer ikke bare tilstedeværelse av rett, men også fravær av plikt.

At norske medier unnlater å publisere dette er resultat av deres egne redaksjonelle valg.

Vil dere, i deres forkvaklede 'ytringsfrihets' navn, pålegge noen å publisere Muhammedtegningene?

Z

Zomby_Woof

Gjest
omholt skrev:
Problemet er at denne form for samfunnskritikk skaper bare provokasjon og en hard front. Dersom målet er nå inn til den muslimske verden, så er dette skivebom. Det er mulig å komme med kritikk på en annen måte som ikke provoserer i samme grad.
Vi er uenig om mye, omholt. Men dette er rent gull!

G

Gjestemedlem

Gjest
omholt skrev:

Ellers er jeg enig i mye av det komponentet skriver. Vi skal ikke være tause, men rette virkningsmidler er helt essensielt for å nå frem.
Ja mye riktig i dette. Problemet som oppstår hvis man er for unyansert i sin kritikk mot ekstremistene og skyter med hagle i stedet, så er det lett for de ekstreme å fremstille kritikken som en generell kritikk mot religionen og dermed overbevise mange fredelige om de er på samme lag. Religøse ekstremister er jo flike til å overtale og oppildne folk, det er jo endel av deres opplæring.

Det er også dette mange her hjemme vet å benytte seg av ved ikke å rette kritikken og motstanden mot de ekstreme og voldelige, men mot alle som f.eks. bekjenner seg til Islam. På dette punktet har de akkurat samme hensikter som de harbarkede religøse ekstremistene på den andre siden. Å skape en polarisering og strid mellom folkegrupper og et brennende ønske om å politisere religionene i den ene eller andre retning.

Så det er derfor helt på sin plass å kritisere alle de tullete dogmene og undertrykkende retningene innen religionene, men det skaper bare strid og polarisering hvis man skjærer alle under en kam. Det norske samfunnet er ikke tjent med religiøse stridigheter og kamp mellom folkegrupper så det er derfor like lite tjenelig å godta provokasjoner fra våre egne religiøse hardlinere som det er å godta dem fra de andres.

Unplugged

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2002
Antall liker
0
oddgeir skrev:
Unplugged skrev:
Jeg skrev: Hvis alle tenker som deg, osv.

Hvis alle adlyder islamistene, og unnlater å skrive eller tegne ting som i deres øyne fornærmer profeten, hvor er vi da?
Ønsker vi å være der?
Hva gjør vi med det?
Hva er hensikten med bevisst å provosere så sterkt at det medfører brenning av ambassader, drapstrusler og -forsøk, og mye annen elendighet? Kritikk er ok, men...tja, se omholt sitt innlegg. Han sier det bra.

Unplugged

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2002
Antall liker
0
omholt skrev:
Unplugged skrev:
omholt skrev:

Joda, omholt, jeg er helt enig i dette. Kritikken som lå i tegningene var god og velment, men ble mildt sagt galt oppfattet, og da ble det skivebom. De ble mer til skade enn til gagn.

B

Back_Door

Gjest
Jeg dømmer ingen journalist for å ta hensyn til liv og helse for seg og sin familie. Synes heller ikke at det er et poeng å støte eller såre noen.
Jeg synes likevel det er et tankekors, at personer som er kommet til våre samfunn for å få hjelp og støtte, nå truer verten med død og fordervelse i hans eget hus fordi de ikke deler vertens moral. I stedet for å provesere disse muslimer med blasfemi, burde vi heller vurdert å holde våre kulturer mer adskildt og hjelpt de i sine egne hjemland?
Det generelle trusselnivået i Europa fra en befolkningsgruppe som vi har tatt i mot for å hjelpe, er trist å registrere.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Gjestemedlem skrev:
Komponenten skrev:
Når du så de reksjonene som de religøse galningene forårsaket sist gang så er det helt forståelig at redaktører ønsker å spare sine ansatte for lignende ting nå.

Gå nå heller ut selv da med plakater eller sett inn dine innlegg i de store avisen under ditt eget navn og de hvor trivelig det er å bli utsatt for trulser og hets fra religiøse ganinger. Men det er vel mer bedagelig å skubbe andre foran seg her og stå i bakgrunnen og heie...

Ja jeg har hørt om denne filmen du refererer til, og selv prinsessen din frøken Hirsi Ali avfeier den som ikke noe annet enn ren unødvendig provokasjon uten noen annen verdi enn å skape fientligheter og strid og virker kun mot sin hensikt når det gjelder å forbedre kvinners forhold blant religøse galninger. at du derimot trykker den til ditt bryst, er noe jeg egentlig har ventet på en stund nå ;)

Jo, jeg får nå håpe du ikke har planer om en karriære i diplomatiet i allefall. Det kunne gått riktig ille. Som sagt, gå nå ut selv da og vift med tegninger og plakater og se hvor morro det er å tirre på seg religøse galninger. Se hvor gøy det er for familie og venner å ha slike på nakken.

Du misforstår hele poenget. De har nok like mye lov å bruke sin ytringsfrihet som andre. Men de har også helt andre hensikter med det de ytrer enn de danske journalistene. De er ikke på samme side, selv om de har en felles fiende.

Neida, jeg støtter fult ut de kristne norske avisene hvis de ønsker å trykke hva det nå skulle være. Det har de den fulle rett til. Men om de fremdeles våger det etter å ha brent fingrene forrige gang er en helt annen sak. Jeg har forståelse for dem som ikke ønsker å pådra deg de religøse galningenes vrede. Når noen truer med å hugge hodet av deg fordi du skriver noe de ikke liker er det selvsagt helt uakseptablet og alt må gjøres for å stanse slike folk. Men jeg forstår som sagt også dem som lar seg skremme av slik og ikke vil utsette seg selv eller sine nermeste for noe slikt og at det finnes andre måter å jobbe for ytringsfrihet og å begrense religonenes innflytelse i samfunnet på.

Ja, nettopp, de har oppnådd det de ønsket, de har skremt oss til å tie.
Og mens vi vet dette så importerer vi stadig flere religiøse galninger, hva er det egentlig vi vil med fremtiden for landet vårt?
Hadde jeg vært avisredaktør så hadde jeg selvsagt trykket tegningene, velger man en slik jobb så velger man også en posisjon hvor man må ta slike valg, og stå for dem.
Makter man ikke det så får man finne seg noe annet å gjøre.
Trykker jeg en film til mitt bryst som jeg ikke har sett? Hvor skrev jeg det?
Jeg skrev bare at for å dementere påstander om at islam er en voldelig religion så trues det med vold, logisk nok…
De har ikke sett filmen de som truer heller, men de vet at trusler pleier å funke.
Man forhandler ikke om hva som helst, vi har ingenting å være diplomatiske med, vi har ingenting å gå på, eller hva mener du vi kan gi avkall på?

Selvsagt er det ikke gøy for noen å bli truet og risikere at ens familie blir utsatt for trusler. Men hvorfor er det blitt sånn? Hvem er det som har bestemt at vi skal fylle opp landene våre med den slags, vi har fått tredd ned over hodet noe vi ikke har fått mulighet til å si ja eller nei til, og nå skal de bestemme hvordan vi skal leve.

Forklar meg hvilke hensikter Magazinet hadde, dette vet du tydeligvis mye om…?
Eller er det fordommene dine som har spilt deg et puss?

Du mener at vi skal gi etter for overmakten. Det er ditt valg, jeg er helt uenig.

Av alle så er nrk de som i dag har tatt det første skrittet her til lands ser det ut som:

http://www.nrk.no/nyheter/utenriks/1.4811591

Da våger kanskje snart de andre seg etter.

G

Gjestemedlem

Gjest
Karma skrev:
Jeg dømmer ingen journalist for å ta hensyn til liv og helse for seg og sin familie. Synes heller ikke at det er et poeng å støte eller såre noen.
Jeg synes likevel det er et tankekors, at personer som er kommet til våre samfunn for å få hjelp og støtte, nå truer verten med død og fordervelse i hans eget hus fordi de ikke deler vertens moral.
Ja klart det er helt uakseptabelt, og man må straffe dem som står bak hardt og deretter utvise dem hvis de ikke er statsborgere.

I stedet for å provesere disse muslimer med blasfemi, burde vi heller vurdert å holde våre kulturer mer adskildt og hjelpt de i sine egne hjemland?
Er etnisk renset samfunn er neppe noe godt alternativ. Ei heller å holde alle som kommer hit ansvarlig for noen individers religøse galskap eller kriminelle planer. Hvis det er den delen av vår kultur du velger å fremheve er den ikke verdt mye i mine øyne.

Det generelle trusselnivået i Europa fra en befolkningsgruppe som vi har tatt i mot for å hjelpe, er trist å registrere.
Truslene er ikke fra noen befolkningsgruppe men fra kriminelle og religøse enkeltindivider. Kollektive avstraffelser og høyreekstremistiske sypatier har jeg like lite til overs for som de religøse galningene som har skapt rabalder her.

G

Gjestemedlem

Gjest
Komponenten skrev:
Forklar meg hvilke hensikter Magazinet hadde, dette vet du tydeligvis mye om…?
Eller er det fordommene dine som har spilt deg et puss?
Det er da ingen statshemmelighet hva som er Magazinets agenda i denne og alle andre saker for de saks skyld. Jeg skal ikke servere det hele med teskje, det blir for kjedelig. Men jeg kan jo gi det et hint ved å sitere noen av dagens overskrifter på nettsiden deres. Hvis du ikke finner den røde tråden her hjelper det vel lite at jeg påpeker den:

"Kristenavis trykker Muhammed-tegningene"
"Olav Rønhovde valgt til pastor"
"Moskéforbud i moskéløs østerriksk delstat"
"Mer satsing på kristne i Midtøsten"
"Asghar Ali ute av Arbeiderpartiet"
"- 40 Kassam-raketter på ett døgn"
"Stortinget behandler homoadopsjon"
"Vil etablere 14 nye John Bauer-skoler"
"Islam-kritiker søker hjelp i Frankrike"
"KrF refser Kleppas homostandpunkt"
"Ville lynsje kristen student etter Muhammed-karikatur"
"Nye trusler mot kristne i India"
"Klart for nye Korsets Seier"
"McCain frir til høyresiden i partiet"
"– Sharia i Storbritannia kan ikke unngås"

Unplugged

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2002
Antall liker
0
Islamister er som barn. De reagerer kraftig hvis du sier noe som sårer dem, og det er ikke alltid lett å vite hva som vil såre et barn du ikke kjenner godt. Med barn kommer man langt med overbærenhet. Man unnskylder, og sier at det var ikke meningen å såre. Tilliten kan være brutt for en tid, men det er mulig å vinne den tilbake - så lenge man er overbærende.

Overbærenhet virker med barn, jeg tror det virker med islamister også. De er rett og slett ikke så høyt utviklet som oss.

Overbærenhet er ikke det samme som underkastelse.

B

Back_Door

Gjest
Gjestemedlem skrev:
Karma skrev:
Jeg synes likevel det er et tankekors, at personer som er kommet til våre samfunn for å få hjelp og støtte, nå truer verten med død og fordervelse i hans eget hus fordi de ikke deler vertens moral.
Ja klart det er helt uakseptabelt, og man må straffe dem som står bak hardt og deretter utvise dem hvis de ikke er statsborgere.

I stedet for å provesere disse muslimer med blasfemi, burde vi heller vurdert å holde våre kulturer mer adskildt og hjelpt de i sine egne hjemland?
Er etnisk renset samfunn er neppe noe godt alternativ. Ei heller å holde alle som kommer hit ansvarlig for noen individers religøse galskap eller kriminelle planer. Hvis det er den delen av vår kultur du velger å fremheve er den ikke verdt mye i mine øyne.

Truslene er ikke fra noen befolkningsgruppe men fra kriminelle og religøse enkeltindivider. Kollektive avstraffelser og høyreekstremistiske sypatier har jeg like lite til overs for som de religøse galningene som har skapt rabalder her.
Hvor mange må man være for å kunne kalles gruppe?
Er det en vedtatt sannhet at skepsis til etnisk og kulturelt mangfold i en hver sammenheng må være relatert til høyreekstremisme? Eller er det bare en form for debatteknikk?
Hvor sterkt har et land plikt og rett til å beskytte sine dominerende idealer og verdier? Vest-europa har kastet åket fra kristendommens mørke tidsalder av seg. Skal vi akseptere at islam tar over den rollen kristendommen en gang hadde?
Jo, Tyrkia er et godt eksempel.. Men ser du ikke at også i ditt nye hjemland er de idealer jeg sikter til på vikende front?

G

Gjestemedlem

Gjest
Karma skrev:
Hvor mange må man være for å kunne kalles gruppe?
Det handler om å straffe dem som har gjort noe galt og ikke alle de andre om man bekvemt setter i samme bås. Kollektiv avstraffelse av mennesker er like uakseptable uansett hvor mange individer i en definert gruppe som gjør noe galt. Det er et av fundamentene i vårt vestlige rettssamfunn og er ikke noe vi skal gi slipp på bare fordi vi er redde for noen fremmede.

Er det en vedtatt sannhet at skepsis til etnisk og kulturelt mangfold i en hver sammenheng må være relatert til høyreekstremisme? Eller er det bare en form for debatteknikk?
Det er nok mest en debatteknikk ja. Det grunner i at det er denne politiske retningen som er mest kjent for slike holdninger. Men det blir nok litt unyansert. Man finner også de samme holdningene som man finner hos høyreekstreme på andre felter også. Konkurrerende religøse grupper er vel de som er lettest å peke på. De som frykter at sine egen makt og innflytelse på religøst mottakelige mennesker er i fare. Man finner også slike holdninger blant ytteliggående nasjonalister som ikke nødvendigvis ellers har høyresidesympatier. Man finner sikkert samme fremmedfrykt f.eks. i Nord Korea som jo er på den motsatte politiske skala, eller i det gamle Sør afrika. Mye utbredt tankegang i mange afrikanske stater også, slik som Rwanda og Kenya uten å sammeligne direkte ellers.

Felles har de alle at agitasjon om segregering, etniske og religiøs rensking, apartheid og slikt er mye mer uønsket av de fleste enn at det skal bo folk fra forskjellige land og verdensdeler, med forskjellig kultur og alle slags tullete religioner her i landet. Selv om dette også skaper endel problemer av og til.

Hvor sterkt har et land plikt og rett til å beskytte sine dominerende idealer og verdier?
Ingen som helst. Verdier og idealer forandrer seg etter som tiden går. Vi har ikke de samme idealer og verdier i dag som vi hadde for 50 år siden, og vi har heldigvis ikke hatt noen stat eller religøse overhoder som har greid å holde dem slik heller. De som vokser opp i dag har andre verdier og idealer enn de som vokste opp før krigen, eller på 50 tallet eller som vi selv hadde. Og det er slik det skal være. Det er nok dogmatiske maktmennesker i verden som tviholder på utdødde religøse fantasier og moralkodekser og nasjonalistdrømmer som det er.

Vest-europa har kastet åket fra kristendommens mørke tidsalder av seg. Skal vi akseptere at islam tar over den rollen kristendommen en gang hadde?
Vi er kommet et godt stykke, men er langt i fra ferdige ennå. Kristendom og Islam har ingen plass i stat og styre i en moderne stat. Det får overlates til det private rom og til enkeltmenneskers innfall og ønsker.

Jo, Tyrkia er et godt eksempel.. Men ser du ikke at også i ditt nye hjemland er de idealer jeg sikter til på vikende front?
Jo dette landet er også truet av religøse interesser. De har klart å holde stand i 90 år nå, og jeg regner med de holder ut en stund til. Hvis ikke blir det borgerkrig her nede. Men den disusjonen kan vi vel ta i en annen tråd.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Gjestemedlem skrev:
Hvor sterkt har et land plikt og rett til å beskytte sine dominerende idealer og verdier?
Ingen som helst. Verdier og idealer forandrer seg etter som tiden går. Vi har ikke de samme idealer og verdier i dag som vi hadde for 50 år siden, og vi har heldigvis ikke hatt noen stat eller religøse overhoder som har greid å holde dem slik heller. De som vokser opp i dag har andre verdier og idealer enn de som vokste opp før krigen, eller på 50 tallet eller som vi selv hadde. Og det er slik det skal være. Det er nok dogmatiske maktmennesker i verden som tviholder på utdødde religøse fantasier og moralkodekser og nasjonalistdrømmer som det er.
Må bare bevare denne for ettertiden. Noe av det mest naive og fatalistiske jeg har lest på lenge.

G

Gjestemedlem

Gjest
oddgeir skrev:
Gjestemedlem skrev:
Må bare bevare denne for ettertiden. Noe av det mest naive og fatalistiske jeg har lest på lenge.
Foreslår at du skriver den med løkkeskrift på pent papir, rammer den inn og henger den over sengen ved siden av jesusbildet. Visdommen kommer nok sigende etterhvert skal du se.

B

Back_Door

Gjest
Ikke for å være ufin, men din idealisme har en flytende overgang til naivisme, som faktisk truer med å underminere de idealer som ditt utgangspunkt er tuftet på.

Topp Bunn