Nye delefiltre (bilder)

NostraD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.06.2003
Innlegg
389
Antall liker
2
Har i lengre tid hatt lyst til å skifte ut de originale delefiltrene i Sensysene mine med komponenter av litt høyere kvalitet. Men nå er jeg igang!

Slik ser Tannoy HT mine ut:





Deretter var det bare å ribbe ut delefiltrene:







Her er ett XO ferdig bygd, må muligens forandre litt på komponentplasseringa etterhvert, men dere skjønner tegninga  ;)






...Nå sitter jeg bare å venter på at mine kirsebærbeisede delefilterkasser skal bli ferdig!

To be continued...
 

PAR

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.04.2006
Innlegg
542
Antall liker
1
Så bra at dette her, men sett den ene spolen på høykant slik at de ikke induserere hverandre. Ser at avstanden er "stor" mellom dem, men dog........
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.941
Antall liker
1.280
Sted
Nadadouro, Portugal
Har du et bilde av undersiden også, må se hvordan du har terminert de vanskelige foliespoler....
Hvordan blev lyden ?
 

NostraD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.06.2003
Innlegg
389
Antall liker
2
Skal legge inn noen nye bilder når jeg har modifisert komponentplasseringa litt ++

Den interne kablinga vil nok bli dette:



Golden Gate Wires
Er en lidt kraftigere udgave af TEFLAR 2, Golden Gate Wires er 3 kvadrat, hvilket betyder at bas kontrollen bevares selvom kablets længde overstiger 5 - 6 m. Dermed kan Golden Gate Wires anvendes til krævende Audio, THX(R) Home Cinema systemer, eller high end Car Fi. Som navnet antyder er kablet rødt, der er dog ikke sleeves på kablet, da disse bliver for tykke til at kunne anvendes sammen med normale højttaler skruer. Hvis man har behov for at flytte rundt på kablet mellem forskellige højttaler skruer, anbefaler vi at man monterer bananstik, eller afkorter kablet 10mm. en gang om året for at få en frisk overflade at spænde på.
Materialerne er 19 OFC Kobber ledere, hver forsølvet med 4 my rent sølv. Hele kablet er herefter isoleret med rødt TEFLON (PTFE), som er det komposit materiale, som har de bedste lydmæssige egenskaber
 

kjetinho

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2005
Innlegg
788
Antall liker
22
Spanande! Vert kjekt å høyre kva utslag det får på lyden:)
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.852
Antall liker
4.281
Dette ser unektelig ut som et prosjekt med lydforbedringspotensial.

Jeg ser ikke akkurat hva slags dempematerial du har i høyttaleren, men ren ull bak elementet kan gjøre underverker i mellomtonen. Kjøpes i 1/2 kilo eller 1/1 kilos pakninger på husfliden eller lignende.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.250
Antall liker
16.226
Sted
Østfold
Her har jeg et tips som kan være av stor betydning:

Når de konstruerte dette filteret ser det ut for meg som om de la en spole i parallell med diskanten, og det er sannsynlig at de konstruerte det med komponenter av den kvaliteten som sitter i høyttaleren. Videre har de da i såfall tatt hensyn til DC-motstanden i spolen, som igjen kan påvirke Q i filteret ganske mye. I så fall, og forutsatt at filteret er optimalt konstruert, vil det være en del å vinne på å sette tilbake akkurat den spolen fra det opprinnelige filteret i stedet for foliespolen.
 

NostraD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.06.2003
Innlegg
389
Antall liker
2
Her har jeg et tips som kan være av stor betydning:

Når de konstruerte dette filteret ser det ut for meg som om de la en spole i parallell med diskanten, og det er sannsynlig at de konstruerte det med komponenter av den kvaliteten som sitter i høyttaleren. Videre har de da i såfall tatt hensyn til DC-motstanden i spolen, som igjen kan påvirke Q i filteret ganske mye. I så fall, og forutsatt at filteret er optimalt konstruert, vil det være en del å vinne på å sette tilbake akkurat den spolen fra det opprinnelige filteret i stedet for foliespolen.
Takker så mye for tipset! :D
Skal teste dette ut etterhvert, prøvde å få tak i original skjematikk fra Tannoy men det var nyttesløst desverre.
 

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
308
Hei NostraD
Når du skal sammenligne moddet mot umoddet høyttaler,Tar du å modifiserer en høyttaler om gangen og så sammenligner mot den umoddede eller?
Synes det er utrolig vanskelig å sammenligne lyd hvis en ikke har noe å sammenligne med der og da.( kan jo hende min "lydhusk" er sterkt alspåvirket ;) ::) )
Mvh Jan I
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.086
Antall liker
10.488
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Synes det er ganske enkelt jeg. Om du synes det låter bedre, ja da låter det bedre.
(Hmm, høres ut som Vadseten det...)
Byttet nettopp et par motstander og en kondis i delefilteret til mine høyttalere, og det var virkelig stor positiv forskjell.
Vel, byttet internkablingen også. Standard var supra ply 3.4 :-( og ble byttet til noe sølvgreier.
 

NostraD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.06.2003
Innlegg
389
Antall liker
2
Hei NostraD
Når du skal sammenligne moddet mot umoddet høyttaler,Tar du å modifiserer en høyttaler om gangen og så sammenligner mot den umoddede eller?
Synes det er utrolig vanskelig å sammenligne lyd hvis en ikke har noe å sammenligne med der og da.( kan jo hende min "lydhusk" er sterkt alspåvirket  ;) ::)     )
Mvh Jan I
Jepp, tar en om gangen slik at jeg får sjansen til å teste de rett opp mot hverandre.
Håper selv at originalspolen i diskantdelen ikke er like kritisk som Snickers-is gir uttrykk for, men den som venter får se/høre! ;)
 

NostraD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.06.2003
Innlegg
389
Antall liker
2
Måtte faktisk få Eltek til å vikle ned en 0,33mH foliespole ned til originalens 0,30mH.
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.941
Antall liker
1.280
Sted
Nadadouro, Portugal
Kan ikke svare på spolens betydning for lyden, men tråden i den originale ser jo utrolig spinkel ut, som den også var i mine høyttalere.
Men, desto mere jeg oppgraderer desto større respekt får jeg for de der driver med delefilterbygging osv. Der er kolossalt store variabler på relativt små ting, og en del er hørbart utover det utrolige, derfor, det kan være en utrolig slitsom, og usikker vei man vandrer når man skal oppgradere filtre : når er det egentlig nok ?
At filterkomponenter med vilje er satt sammen på grunn av den akkumulative lydsignatur er helt klart, skifter man da en komponent kan man være ute å kjøre egentlig.
Jeg skiftet mine 1/2 poly, 1/2 Supreme i diskanten til bare Supreme, samt skiftet en 2,2uf poly i mellomtonen med en 8,2uf Supreme slik at jeg nå har de 18,2uf der (istedet for 12,2uf) jeg skal ha ifølge originalt skjema, og hvilken forskjell dette gav !

Hvordan viste du det var 0.3 mh hvis du ikke har skjema ?  Sendte du filtrene til Eltek for måling ? Eller det står kanskje på printet hvilke verdier det er...
 

NostraD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.06.2003
Innlegg
389
Antall liker
2
Kan ikke svare på spolens betydning for lyden, men tråden i den originale ser jo utrolig spinkel ut, som den også var i mine høyttalere.
Men, desto mere jeg oppgraderer desto større respekt får jeg for de der driver med delefilterbygging osv. Der er kolossalt store variabler på relativt små ting, og en del er hørbart utover det utrolige, derfor, det kan være en utrolig slitsom, og usikker vei man vandrer når man skal oppgradere filtre : når er det egentlig nok ?
At filterkomponenter med vilje er satt sammen på grunn av den akkumulative lydsignatur er helt klart, skifter man da en komponent kan man være ute å kjøre egentlig.
Jeg skiftet mine 1/2 poly, 1/2 Supreme i diskanten til bare Supreme, samt skiftet en 2,2uf poly i mellomtonen med en 8,2uf Supreme slik at jeg nå har de 18,2uf der (istedet for 12,2uf) jeg skal ha ifølge originalt skjema, og hvilken forskjell dette gav !

Hvordan viste du det var 0.3 mh hvis du ikke har skjema ?  Sendte du filtrene til Eltek for måling ?  Eller det står kanskje på printet hvilke verdier det er...
Samtlige verdier er påprintet på komponentene faktisk, håper bare at det ikke er noen variabler som er utelatt. Derfor hadde det vært kjekt med et originalt skjema.
 

NostraD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.06.2003
Innlegg
389
Antall liker
2
Det virker som om Tannoy bruker en underleverandør som heter Elytone som produserer deres delefiltre - ihvertfall på min modell!
 

NostraD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.06.2003
Innlegg
389
Antall liker
2
Har du ikke hørt på de nå ?
Nope, venter også på kjølepasta til Zappulse modulene mine, er også i en prosess med ombygging av effektforsterkeren min. Så det må nok bare vente litt til...
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.824
Antall liker
8.799
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Spennende prosjekt det der, og jeg tror ikke du kommer til å bli skuffet.

Det debatteres jo heftig om innspilling av komponenter i en annen tråd. I mine øyne har du nå muligheten til å teste litt. Når jeg skiftet delefilter i mine høytalere var det nemlig stor forskjell etter ca 100 timer innspilling.

Før: Lyst, rotete, dårlig holografi
Etter: Ting falt mer på plass.

Men dette forutsetter jo at du tar begge høytalerne samtidig, noe jeg også vil anbefale. Er ikke lett å høre endringer hvis du kun spiller på en høytaler - der har man jo ikke så mange referanser (altså man er ikke vant til å høre på bare en høytaler).

Mvh
OMF
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.086
Antall liker
10.488
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Trenger du egentlig kjølepasta til zappulsene da?
 

NostraD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.06.2003
Innlegg
389
Antall liker
2
Trenger du egentlig kjølepasta til zappulsene da?
Egentlig ikke men jeg føler meg litt bedre med max kontakt mellom zappulsenes kjøleprofil og bunnplata på chassiset. Jo mindre varme de må hanskes med jo mere driftsikkert blir det.
Er sikkert litt overdramatisk der siden det er klasse D, men synes det er kjekt å være på den sikre siden. ;) ::)
 

NostraD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.06.2003
Innlegg
389
Antall liker
2
Fikk endelig satt opp et slags testoppsett slik at jeg kunne danne meg et slags inntrykk av lydbildet med de nye delefiltrene:






Mitt første lytteinntrykk er at lydbildet nå har fått mer av det meste; dynamikk, oppløsning, bass ++++++++
Synes jeg detekterte noe crispiness i diskanten, noe som kan støtte Snickers-is påstand om beregnet DC-motstand i de originale filtrene. Men alt-i-alt er jeg svært fornøyd så langt og ser frem til litt mer eksperimentering og oppkobling på effektforsterkeren.
 

Stivert

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.12.2003
Innlegg
644
Antall liker
3
Fikk endelig satt opp et slags testoppsett slik at jeg kunne danne meg et slags inntrykk av lydbildet med de nye delefiltrene:






Mitt første lytteinntrykk er at lydbildet nå har fått mer av det meste; dynamikk, oppløsning, bass ++++++++
Synes jeg detekterte noe crispiness i diskanten, noe som kan støtte Snickers-is påstand om beregnet DC-motstand  i de originale filtrene. Men alt-i-alt er jeg svært fornøyd så langt og ser frem til litt mer eksperimentering og oppkobling på effektforsterkeren.
Etter og ha fulgt denne tråden. Så har jeg fått lyst til og oppgradere mine filtre også!

NICE


mvh
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.941
Antall liker
1.280
Sted
Nadadouro, Portugal
Crispiness i diskanten ? Jeg har erfart at diskanten kan få mere energi, sammen med mellomtonen når man oppgraderer, kan det være mere niveau du mener ?
Litt vanskeligt å forklare, men det virker som om den økte oppløsningen kan oppfattes som mere energi, mere niveau, især i diskanten.
Rett etter skiftet til bare Supremer i mine diskantfiltre synes jeg der manglet diskant, høyttalerne virket litt mørke i signaturen. Nå, etter en 14 dagers tid synes jeg de virkelig har åbnet opp og diskanten er helt super. Avhengig av cd kan man lett få oppfattelsen at der for mye energi i diskanten, men igjen, jeg liker en litt lys signatur.........
Jeg har gjort noen målinger i lytteposisjon og der er en hevning på et par db fra 3000 hz og opp, dette kan dog fikses med en motstand....
 

NostraD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.06.2003
Innlegg
389
Antall liker
2
Med crispiness mener jeg at diskanten på enkelte innspillinger kan bli noe skarp. Selv ser jeg ikke dette som et problem da det mest sannsynlig vil forsvinne en god del over tid. Har nå latt testoppsettet stå på over natta og allerede har jeg oppdaget mindre skarphet i diskanten på de samme innspillingene, musikken har liksom fått mere flyt... :eek:
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.824
Antall liker
8.799
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Med crispiness mener jeg at diskanten på enkelte innspillinger kan bli noe skarp. Selv ser jeg ikke dette som et problem da det mest sannsynlig vil forsvinne en god del over tid. Har nå latt testoppsettet stå på over natta og allerede har jeg oppdaget mindre skarphet i diskanten på de samme innspillingene, musikken har liksom fått mere flyt... :eek:
Hei!
Vil anbefale deg å la de spille ca 100 timer på middels nivå før du gjør deg opp en mening om hardhet i toppen. Nå er det jo mange som hevder at disse komponentene ikke trenger innspilling, men du kan jo gjøre deg opp en mening selv nå!

Lykke til!
Mvh
OMF
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
340
Her har jeg et tips som kan være av stor betydning:

Når de konstruerte dette filteret ser det ut for meg som om de la en spole i parallell med diskanten, og det er sannsynlig at de konstruerte det med komponenter av den kvaliteten som sitter i høyttaleren. Videre har de da i såfall tatt hensyn til DC-motstanden i spolen, som igjen kan påvirke Q i filteret ganske mye. I så fall, og forutsatt at filteret er optimalt konstruert, vil det være en del å vinne på å sette tilbake akkurat den spolen fra det opprinnelige filteret i stedet for foliespolen.
En liten digresjon:
Lufttemperatur, og -fuktighet kan spille like stor rolle for systemets Q som en motstandsforskjell i spolene på rund 0,5 ohm.

Vidar
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.941
Antall liker
1.280
Sted
Nadadouro, Portugal
Eh, hmm, nå kaster jeg mig ut i det ! Jeg vet at temperatur har betydning for f.eks. pickups, men dette er nytt for mig. Er det grunden til at den ene dag kan det lyde himmelsk bra og neste dag synes man der er noe galt ?
 

NostraD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.06.2003
Innlegg
389
Antall liker
2
Jaja, da har jeg fått spilt ennå litt mer i stueoppsettet og må bare si at jeg liker det jeg hører bare mer og mere. Har merket desidert størst forbedring i bassområdet, der bassen har fått ennå litt mere "kjøtt på beina" enn tidligere. Bassen har også beholdt den samme fine stramme lydbildet, men dog litt saftigere altså.
Jeg kommer nok ikke til å sette inn den originale luftspolen i høypassdelen igjen, da jeg er svært fornøyd med lydbildet med foliespolen. Rockefoten svinger som aldri før nå! ;) ;D ::)

Legger ut noen bilder til av testinga i stueoppsettet i påvente av mine nye delefilterkasser skal bli ferdig.






To be continued...
 

rolfma

Hi-Fi interessert
Ble medlem
19.03.2006
Innlegg
92
Antall liker
0
Hei!
Vil anbefale deg å la de spille ca 100 timer på middels nivå før du gjør deg opp en mening om hardhet i toppen. Nå er det jo mange som hevder at disse komponentene ikke trenger innspilling, men du kan jo gjøre deg opp en mening selv nå!

Lykke til!
Mvh
OMF
Jeg skiftet delefilterkomponenter i en NHT2.5i for noen år siden. Jeg brukte kun topp komponenter og resultatet var i første omgang ikke noe særlig, diskanten fikk blant annet svært merklige harde lange S-lyd, det hørtes nesten ut som om noen plutselig hadde fått talefeil. Etter en tids inspilling så endret lyden seg til det bedre. Ganske mye bedre faktisk.

Magnus
 

NostraD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.06.2003
Innlegg
389
Antall liker
2
Dine høyttalere står veldig tett sammen, sitter du i ekstrem nærfelt eller ?
Hehe, nei plasserte høyttalerne nærmere siden jeg ikke trengte de noe lengre kablene som jeg vanligvis bruker. De blir plassert helt annerledes når delefiltrene får egne bokser. ;D
 
Topp Bunn