Nye Audio Physic Virgo V

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.930
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!
Er det noen som erfaringer med de større Audio Physicene...tenker da på Kronos, Medea, Caldera, Cerubin....?

Har alltid synes det er litt merkelig at disse store modellene har veldig få fellestrekk i forhold til de mindre modellene, som er litt større og litt bedre hver gang man tar et steg opp..., mens når man kommer til toppmodellene, så er radikalt forskjellige konstruksjoner!

Greier man å opprettholde egenskapene....eller blir det rett og slett helt andre høytalere?

Mvh
OMF

R

Roysen

Gjest
OMF skrev:
Hei!
Er det noen som erfaringer med de større Audio Physicene...tenker da på Kronos, Medea, Caldera, Cerubin....?

Har alltid synes det er litt merkelig at disse store modellene har veldig få fellestrekk i forhold til de mindre modellene, som er litt større og litt bedre hver gang man tar et steg opp..., mens når man kommer til toppmodellene, så er radikalt forskjellige konstruksjoner!

Greier man å opprettholde egenskapene....eller blir det rett og slett helt andre høytalere?

Mvh
OMF
Kronos har jeg aldrig hørt - ei heller Caldera. Caldera kan forøvrig høres hos OHFC.

I mine ører er i hvert fall Medea en helt annen høytaler og spiller temmelig ulikt de andre AP høytalerne. Deres store styrke er dynamikk og hurtig impulsrespons. Samtidig spiller Manger-MSW elementene som sitter i disse høytalerne over nesten hele høytalerens båndbredde fra 35KHz og ned til lav mellombass (er ikke helt sikker på frekvensen) uten noen form for delefilter. Dette gir en svært ren og sammenhengende lyd. Den første versjonen av Medea var helt passiv. Denne versjonen hadde problemer med at basselementene ikke hang med i impulsresponsen til Manger-MSW elementene da denne modellen benyttet vanlig passiv deling. Den siste modellen var semi-aktiv med en aktiv bassdel og et aktivt delefilter. I denne modellen synes jeg bassen henger mer med i svingene og gir et mer helhetlig lydbilde. Den store holografien fra de mindre AP modellen er et fellestrekk som går igjen i de store modellene også. Dette tror jeg nok er mer en følge av måten de sidemonterte basselementene krever at du stiller opp høytalerne i rommet. Langt inn i rommet og med god avstand til alle vegger gir god holografi. Disse høytalerne er imidlertid mindre varm i klangbalansen enn de tidligere AP modellene. God matching med utstyr og kabler er nødvendig for å det meste ut av Manger-MSW elementenes hurtige impulsrespons og for ikke at systemet skal få en for slank klangbalanse. Jeg innbiller meg at hurtige rørforsterkere som f.eks. Atma-Sphere er ypperlige til disse høytalerne. De ble som oftest demonstrert med rørforsterkere på messer.

Cerubin er en høytaler som nok er noe varmere i klagen enn Medea - mer likt de gamle konstruksjonene til Audio Physic når Joachim Gerhard hadde ansvaret. De er imidlertid designet for å spille med en like høy båndbredde som Medea, og målet var en tilsvarende impulsrespons. Det sitter imidlertid 8 20cm basselementer i Cerubin og det følger med en 2KW forsterker/aktivt delefilter så den har et enormt basstrykk. Noen synes høytaleren kan være litt basstung. Det synes imidlertid ikke jeg og jeg tror det har mye med matching å gjøre. Jeg synes Cerubin har en perfekt balanse som ligger mellom klangbalansen i de gamle AP høytalerne som Virgo II / Avanti II og Medea. Den er svært åpen, med et like stort lydbilde, en varm mellomtone og et enormt basstrykk.

Forøvrig ligger alle de høytaler modellene du nevnte brukt til salgs på nettet i øyeblikket.

Mvh
Roysen

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.930
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!
Takker for en fyldig rapport!

Testen av Kronos i Stereophile var vel egentlig heller kjølig...det er nå uansett en nydelig høytaler!

(hadde egentlig tenkt å poste denne i AP Venner, men bommet litt der).

Skulle forøvrig vært gøy å hørt nye Avanti V i kontrollerte omgivelser. Er de en stor oppgradering i forhold til III?...

Mvh
OMf

R

Roysen

Gjest
OMF skrev:
Hei!
Takker for en fyldig rapport!

Testen av Kronos i Stereophile var vel egentlig heller kjølig...det er nå uansett en nydelig høytaler!

(hadde egentlig tenkt å poste denne i AP Venner, men bommet litt der).

Skulle forøvrig vært gøy å hørt nye Avanti V i kontrollerte omgivelser. Er de en stor oppgradering i forhold til III?...

Mvh
OMf
Jeg har en mistanke om at Kronos er den beste høytaleren AP har laget.

Jeg tror Avanti V er som en helt annen høytaler å regne. Kabinettet og alle elementene er ulikt. Tømmervik hevdet at den ikke spilt like godt som Avanti III, men det må man vel høre selv for å kunne avgjøre. Den nye egenutviklede diskanten til AP er med i nye Avanti V og i nye Virgo V også. Den har AP selv stor tro på selv i hvert fall.

Mvh
Roysen

Topp Bunn