Nybegynner trenger litt råd..

haulan8

Medlem
Ble medlem
07.09.2008
Antall liker
0
Heisann..

Har i dag fått min første skikkelige Lp spiller Rega P3. Noen spørsmål, hva er den enkleste og beste måten å koble den opp gjennom forsterker?? Og er det andre ting jeg bør huske å gjøre eller som det er lurt å gjøre? Er skikkelig nybegynner, så det hadde vært flott med litt veiledning..

Takk!

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.103
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Fin spiller du har fått deg! Rega P3 gjør en bra jobb hos meg også.

Har forsterkeren din innebygget RIAA-trinn - såkalt "phono"-inngang - er saken klar. Da plugger du bare platespilleren til phono-inngangene.

De fleste moderene forsterkere har ikke slikt innebygget RIAA-trinn. Hvis din forsterker ikke har det, må du kjøpe deg et separat RIAA-trinn - som kobles opp mellom Regaen din og forsterkeren.

I tilfelle du må kjøpe deg et slikt separat RIAA-trinn, finnes det haugevis med informasjon og synspunkter på dette her under vinylavdelingen.

haulan8

Medlem
Ble medlem
07.09.2008
Antall liker
0
Ulf-B skrev:
Fin spiller du har fått deg! Rega P3 gjør en bra jobb hos meg også.

Har forsterkeren din innebygget RIAA-trinn - såkalt "phono"-inngang - er saken klar. Da plugger du bare platespilleren til phono-inngangene.

De fleste moderene forsterkere har ikke slikt innebygget RIAA-trinn. Hvis din forsterker ikke har det, må du kjøpe deg et separat RIAA-trinn - som kobles opp mellom Regaen din og forsterkeren.

I tilfelle du må kjøpe deg et slikt separat RIAA-trinn, finnes det haugevis med informasjon og synspunkter på dette her under vinylavdelingen.
Har ikke phono utgang på forsterkeren og må nok kjøpe meg et seperat RIAA trinn ja.. Er det noen som har noen anbefalinger til meg?? Jeg har altså en Rega P3 spiller m/Audio Technica oc9 pick up..

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Så sant forsterkeren din er "normal" hva angår inngangsimpedanse, så tror jeg du vil klare deg lenge og vel med en Cambridge 640 riaa til en tusenlapp ny. Den er overraskende god, og glimrende med AT OC9.

Bedre enn riaaer som vanligvis var innbygd i relativt dyre apparater for bare noen få år siden. Skal du ha noe vesentlig bedre, så blir prisen også vesentlig høyere imo. Om dette er din første platespiller, så vil du antakelig være bedre tjent med å bruke de pengene på å bygge opp en vinylsamling.

Rega'ene er svært følsomme for underlag, så bruk et godt et, aller helst en vegghylle, har mer å si for godlyden enn å kjøpe en dyrere riaa enn Cambrigde til den spilleren din vil jeg mene; vegghyller koster rundt en tusenlapp fra f.eks Rega selv eller Apollo.

Mvh Vidar P

haulan8

Medlem
Ble medlem
07.09.2008
Antall liker
0
Vidar P skrev:
Så sant forsterkeren din er "normal" hva angår inngangsimpedanse, så tror jeg du vil klare deg lenge og vel med en Cambridge 640 riaa til en tusenlapp ny. Den er overraskende god, og glimrende med AT OC9.

Bedre enn riaaer som vanligvis var innbygd i relativt dyre apparater for bare noen få år siden. Skal du ha noe vesentlig bedre, så blir prisen også vesentlig høyere imo. Om dette er din første platespiller, så vil du antakelig være bedre tjent med å bruke de pengene på å bygge opp en vinylsamling.

Rega'ene er svært følsomme for underlag, så bruk et godt et, aller helst en vegghylle, har mer å si for godlyden enn å kjøpe en dyrere riaa enn Cambrigde til den spilleren din vil jeg mene; vegghyller koster rundt en tusenlapp fra f.eks Rega selv eller Apollo.

Mvh Vidar P
Takk for gode svar. Vurderer denne Riaa forforsterkeren nå. Er det noen andre som har gode inputs??

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
35
Sted
Hagan
Tja, det er egentlig ganske mye å velge i blant rimelige RIAA'er der ute. I tillegg til Cambridge sin, så har jo du jo NAD PP2, Vincent RIAA, Pro-ject phono box, alle til rundt en tusenlapp. Går du litt opp i pris kan du jo sjekke ut Pro-Ject Tube Box eller noen av Graham Slee sine konsrtuksjoner.

haulan8

Medlem
Ble medlem
07.09.2008
Antall liker
0
Palace skrev:
Tja, det er egentlig ganske mye å velge i blant rimelige RIAA'er der ute. I tillegg til Cambridge sin, så har jo du jo NAD PP2, Vincent RIAA, Pro-ject phono box, alle til rundt en tusenlapp. Går du litt opp i pris kan du jo sjekke ut Pro-Ject Tube Box eller noen av Graham Slee sine konsrtuksjoner.
Takk for svar.. Skal sjekke ut litt jeg.. Har egentlig ikke peiling så jeg må nok bare satse på en til slutt.. Hva slags kabler må jeg ha fra RIAA til forsterker?? Mange nybegynner spørsmål her, men grei mulighet å lære litt for meg. ;D

cox

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2003
Antall liker
371
Sted
Nesodden
Torget vurderinger
2
Du trenger et par gode kabler med alminnelige RCA-kontakter. Vil ikke anbefale noe, for da starter diskusjonen. Tenker du kommer langt med et par kabler til 3-400 kroner.

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.186
Torget vurderinger
6
Lytt til VidarP, han er kunnskapsrik, erfaren og fornuftig i sine anbefalinger. Har forøvrig elendig erfaring med Nad sine billigtrinn fra en kompis som kjøpte et av disse til sin Rega P3 med Ortofon mc 15 pickup. By the way, kan du bruke hvilken som helst signalkabel med rca plugger mellom RIAA og forsterker.

haulan8

Medlem
Ble medlem
07.09.2008
Antall liker
0
gut_man skrev:
Lytt til VidarP, han er kunnskapsrik, erfaren og fornuftig i sine anbefalinger. Har forøvrig elendig erfaring med Nad sine billigtrinn fra en kompis som kjøpte et av disse til sin Rega P3 med Ortofon mc 15 pickup. By the way, kan du bruke hvilken som helst signalkabel med rca plugger mellom RIAA og forsterker.
Den er grei. Tenker jeg kanskje stikker nedom Hi-fi klubben i Trondheim i morra, sjekke om de har de har cambridge 640 pluss noen kabler med RCA plugger.. Satser på at det ordner seg, merker jeg har lyst til å teste spilleren nå.. Noen som har Rega P3 som kan noe om setup, noen innstillinger som lurt å sjekke for jeg smeller i gang??

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
gut_man skrev:
Takker for vennlige ord gutman. Jeg deler din oppfatning om NAD's rimelige riaa'er, far har en slik, men den er ikke spesielt god. Har ikke hørt PP3 da. Men den har USB utgang, for de som liker slikt.

Rør-riaa ville jeg ha vært litt forsiktig med å kjøpe jeg, lett for at støy kan bli et problem ved veldig lav output MC; bra kan kan det låte, visserlig, men bør vel prøves først. Cambridge'en er blant de tryggeste av de rimelige imo.

Haulan; du trenger vanlig RCA->RCA interconnect, spørs på forsterker, om du har f.eks en Naim bør du jo bruke DIN; men ikke bruk mye penger på kabler fra riaa i først omgang; bruk heller mellomlegget på vegghylle og/eller vinyl; HiFiKlubben som har Cambridge har også f.eks fine starterkabler fra tradisjonsrike engelske QED som du sikkert får høre på. QED sine starterkabler har en tilnærmet legendarisk status i UK, og har vært på salgstoppen i segmentet der i årtier.

Mvh Vidar P

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.103
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
haulan8 skrev:
Den er grei. Tenker jeg kanskje stikker nedom Hi-fi klubben i Trondheim i morra, sjekke om de har de har cambridge 640 pluss noen kabler med RCA plugger.. Satser på at det ordner seg, merker jeg har lyst til å teste spilleren nå.. Noen som har Rega P3 som kan noe om setup, noen innstillinger som lurt å sjekke for jeg smeller i gang??
Hvis du har kjøpt Regaen ferdig satt opp med pick-up og alt sammen, er det bare å trykke på startknappen. Jeg ble anbefalt å hjelpe platetallerkenen litt i gang ved start - for ikke å belaste motoren unødvendig. Rega anbefaler å la platetallerkenen gå hele tiden mens du spiller - altså at du skifter/snur platene mens platetallerkenen går. Det venner man seg fort til - litt uvant i starten, men nå tenker jeg ikke på det. Du skal ikke bruke noen form for børster e.l. som kan bremse rotasjonen. Skal du spille 45 rpm, må du skifte spor på drivremmen - men skal du bare spille vanlig LP, er det bare tut og kjør. Regaen bare går og går. Jeg har hatt min i 12 år - har ikke gjort det minste grann med den ennå. Bare børstet av stiften med en dertil egnet rense"børste" - men så spiller jeg ikke overvettes mye heller. Ikke akkurat noen vinylfreak - det må innrømmes.

haulan8

Medlem
Ble medlem
07.09.2008
Antall liker
0
Takker for all hjelp.. Setter stor pris på det. Kommer tilbake hvis det er noe mer jeg lurer på..

Christian

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.396
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Sørg for at Regaen er i vater. Det er viktig og billig. Clas og Biltema har utmerkede saker til formålet om du skulle mangle et.

Jeg stiller meg meg helt og fullstendig bak Vidar P sine råd.

haulan8

Medlem
Ble medlem
07.09.2008
Antall liker
0
yo! Har nå vært å kjøpt cambridge 640, QED kabler og vater. Spilleren er i vater og jeg sitter å hører på min første LP på 10 år, deilig. Det er forresten Back In Black(ac/dc). Første inntrykket mitt er at det virker til å fungere bra. Litt knitring, er dette normalt, eller kan jeg gjøre noe med det? Det andre er at jeg må ha på mye høyere volum enn på cd, vanlig?? Eller er det også noe å gjøre med??

chris

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Knitring innimellom er vel et resultat av platenes tilstand, og spillerens evne til å "grave dypt" i rilla. Rimelige spillere knitrer vanligvis mer enn dyrere, og slitte/skitne plater knitrer mer en rene. Men det skjønte du vel :)
Videre bør du stille inn pu'ens overheng med en enkel mal (Rega's medfølgende er evig bra nok for de fleste), en godt justert pu sporer bedre og knitrer følgelig mindre. Men det har du vel gjort.

Du kan ikke justere gain på Cambridge'en, det er forresten like greit, det var derfor jeg spurte deg om forsterkeren din, fordi dersom den har normal følsomhet og inngangsimpedans så har Cambridge evig nok gain. Du sa ikke hvilken forsterker du har, men så lenge du får høyt nok volum så spiller det vel ingen rolle hvor volumnåla peker.

Men det at LP låter litt lavere enn CD er ikke unormalt, og det er vel neppe noe problem. Det hadde fort kunne vært et problem med rør-riaa og slik lav output MC.

Mvh Vidar P

haulan8

Medlem
Ble medlem
07.09.2008
Antall liker
0
har ikke justert inn pu`en, har egentlig ikke peiling på hvordan jeg gjør det.. Som sagt er jeg nybegynner i dette gamet her.. ;D

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Juster pu'en med den medfølgende malen til P3, og still inn riktig stifttrykk før du spiller noe mer.

Mvh Vidar P

haulan8

Medlem
Ble medlem
07.09.2008
Antall liker
0
Noen som har peiling på hvor jeg kan finne denne malen? Har ikke fått med noen papirer eller lignende til p3en..

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Du finner en pdf-fil om oppsett på www.rega.co.uk, utover det så er vel forhandler/importør rett sted å henvende seg. Det hele er virkelig temmelig enkelt; men en bruksanvisning (nedlastbar fra nevnte nettside) er virkelig en god ting å ha.

Det går også an å google etter en slik mal (protractor) for å se hva du finner.

Mvh Vidar P

haulan8

Medlem
Ble medlem
07.09.2008
Antall liker
0
Ok.. Skal se hva jeg kan ordne. Skikkelig takknemelig for hjelpen Vidar. Thanks... :D

haulan8

Medlem
Ble medlem
07.09.2008
Antall liker
0
lurest å bruke MM utgangen eller MC utgangen på Cambrigde 640en??

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.103
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Pickupen din er MC - altså skal du bruke MC-inngangen på RIAA-trinnet. Får du plagsomt høyt nivå, kan det tyde på at MC-pickupen din er av høynivåtypen - og da kan du sjekke ut om MM-inngangen låter bedre.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
AT OC9 er så definitivt en lav output MC, som jeg har poengtert flere ganger i tråden; ikke noen bombe at man skal bruke MC-inngangen. Omtrent slik det står i bruksanvisningen forresten. Bruksanvisning samt det å sette seg inn i den aller mest fundamentale basic med nyeste innkjøp før bruk er forresten en undervurdert ting blant oss gutta.

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Antall liker
34.960
Sted
Oslo/Grebbestad
Torget vurderinger
1
Hei
print ut Stevenson protractorn i riktig størelse
sjekk målene, bruk denne her får du 3 punkter
til att just pu, tejp arket fast på en plate du ikke
bruker, var nøje med center hullet, veldigt viktig!
trur jeg brukte ett 6-7mm metall bor og snurre hull med
Lykke til

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.186
Torget vurderinger
6
Hvordan gikk det med deg haulan8. Ble du fornøyd med Cambrigde riaa, og fikk du sjekket innstillinger på pickup? Kanskje for opptatt med å spille musikk til å dele dine inntrykk ;D ;D

haulan8

Medlem
Ble medlem
07.09.2008
Antall liker
0
hehe..

Har fått sjekket litt instillinger på pick up og har prøvd å fikset det på best mulig måte for en nybegynner å være. Knitrer forsatt litt, men det hører vel med.. Men vinyl er jo herlig, elsker å spille gamle rock/metal plater på vinyl. Skjønner at folk invisterer i vinyl, blir ny LP på meg i dag kjenner jeg..

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
er en grunn til at pickuper har tilnavent knitrespiker ;).....men ja , vinyl er veldig flott , liksom litt mer å ta i enn cd . bedre lyd kan vel diskuteres , men i allefall annerledes...på riktig gode pressinger opplever ejg en god del bedre(bredere) lyd enn på cd...men med mye bruktvinyl , er det mye fin musikk , men mange elendige innspilleinger opp igjennom.....men plutseliug finner man en 20kr skive som låter serdeles godt , en spennende hobby dette.

ModernArt

Medlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
0
Hei !

Du har kjøpt deg en kanon platespiller ! Dette var min første skikkelige platespiller i 1988. Savner den fortsatt :)

Ved valg av riia til denne så er det enkleste det beste, styr unna rør. Sats på f.eks Clearaudio Nano riia, nyydelig
riia trinn, lite som et kreditkort i børstet aluminium. Ser døds bra ut og låter kanon. Koster vel ca 1500,-

Lykke til !

Topp Bunn