Nybegynner trenger hjelp til innkjøp

Jazzjens

Medlem
Ble medlem
04.11.2007
Antall liker
4
Sted
Østfold
Hei!

Kan noen hjelpe meg som fersking med en fornuftig kombinasjon av rørforsterker/høyttalere? Vil vel trenge RIAA også.

Behov: Gulvhøytalere og rørforsterker, fortrinnsvis for avspilling av vinyl (har en P2 m/Super Elys).

Budsjett: ca. 10-15000 samlet.

Jeg hører mest på jazz/blues, men liker å kunne trykke til med f.eks. Led Zeppelin på fest 8) Rommet er ikke veldig stort, og jeg har ikke behov for å vekke naboene. Foretrekker et varmt og behagelig lydbilde.

Siden dette skal stå i stua, synes jeg det er hyggelig at det ser ok ut også. Jeg ser der er mulig å kjøpe brukte høyttalere som B&W 6/7 serie, Patos, Audiovector etc. til 5000-10000, og det er vel noe sånt jeg kunne tenke meg.

Uten å kjenne fordeler/ulemper, ønsker jeg meg en integrert rørfosterker, fordi det ser bra ut, og ikke tar for mye plass. Jeg inbiller meg også at det vil gi meg lyden jeg er ute etter, men jeg har ingen ide om hva som funker..

Alle tips mottas med takk :p

mvh
JazzJens

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.418
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Det kan bli vanskelig å holde budsjett her ;)
Sjekk brukte MingDa. Spesielt de med 2xEL34 i push pull.
Høyttalere? Kan anbefale MonoPulse Model 42A, men det sprenger budsjettet ditt.

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Tenk høytalere først!

Av de du nevner mener jeg Patos har best potensiale til å fungere med en rimelig røramp. Det er vel noen lett-drevne B&W også, men jeg kjenner dem ikke så godt.

Bluum

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.01.2008
Antall liker
0
En veldig god forsterker er Vincent SV236.
Den har rør i forforsterkerdelen, og leverer de første 10 wattene til hver kanal gjennom klasse A "omformer".

Hvilke høyttalere du vil ha avhenger litt av hvor mye bass du "må" ha med, og om du etterhvert kanskje vurderer en subwoofer.
B&W DM684 spiller ganske pent, ikke dypeste bassen i verden, men likevel god nok gjengivelse til at du skal kunne få et godt resultat ved riktig plassering.
Patos har jeg ikke hørt, men jeg har hørt B&W DM683 som jeg synes spiller utrolig pent. Litt "fet" bass kanskje, men det finne bassport du kan plugge, og rommet betyr mye.

Ellers har du Magnat, som faktisk låter ganske bra på rør.

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Hva med en brukt rørforsterker type ming-da eller noe i den duren med el-34 pushpull,og ett par stativhøyttalere fra Audionote til 3999,- nye,og ett par brukte stativer?...an ht er glimrende musikkformidlere,dersom du ikke trenger å spille på are you nut ,nivå ;)

PS har du sett den nye el-34 forsterkern audiofoni har fått fra zindax...til 4500?den ser skikkelig fin ut,dog uten fjerr. men allikevel,ser ut til å koste 10 gangern..ta en titt på: audiofoni,det er denne her....og en dyrere versjon med kt-88 og fjernkontroll.,.ser knakende god ut til prisen,og alt det andre som er anmeldt i div hi-fi blader om merket,må jeg virkelig si jeg har trua på denna her...

Vedlegg

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Antall liker
11
Skal vi se. Noen forslag sånn litt ut av ingenting...

http://www.audiofil.no/

Hvis du ser på bruktsidene til den sjappa jeg har linka til over finner du at de har en Advance Acoustic MAP 305 DA integrert forsterker med RIAA og en Amphion Argon 2 høyttaler til salgs. I hvert fall høyttaleren ville jeg seriøst vurdert. AA forsterkeren har jeg selv ikke hørt, men jeg har lest rimelig fine ting om den (prisklassen tatt i betraktning).

Ett annet (eller flere andre) alternativ finner du her:
http://www.resonans-web.no/produkter/?cid=22&id=88

Hvis du ser under forsterkere vil du finne både Cyrus og Naim til salgs i varierende prisklasser. Hvis du velger å gå med f.eks. Amphion kan du nok fint drive de selv med Naim'en. De har også mye potensielt interessant under "Høyttalere", som Elac og Vienna Acoustics.

Det jeg prøver å si er noe sånt som: med en Argon 2 som HT kan du velge ganske fritt blant forsterkere og du vil rimelig greit kunne finne også rørforsterkere som kan drive de (f.eks. MingDa?). Argon 2 ser bra ut, spiller bra og vil sannsynligvis være ypperlig i et lite rom som du tydeligvis har.

My five cent.

Lykke til, uansett! Og hvis du vil, så finnes det et par Magnepan MGSE til salgs på en bruktbørs i Norge (husker ikke hvor)... Men de er ikke lettdrevne, tar opp plass og krever sitt av forsterkeren (...og til jazz er de fantastiske...). Men jeg er jo svoren Maggie-mann, så jeg må jo reklamere litt. :)

Topp Bunn