Nybegynner søker hjelp til kjøp av platespiller med tilbehør

EsP

Fersking
Ble medlem
21.03.2014
Antall liker
0
Sted
Gjøvik
Hei.

I de siste årene har jeg fått "dilla" på LP-plater, og ettersom året har gått har jeg skaffet meg 10-12 LP plater som jeg nå spiller av på min fars utstyr når jeg er hjemme hos han. Men slik kan jeg ikke fortsette, så jeg har planer om å skaffe meg egent utstyr for avspilling.

Siden jeg er fersk når det kommer til LP og bruk av det, søker jeg herved hjelp til å skaffe meg et godt men relativt billig utstyr.

Jeg har forstått det slik at det jeg trenger er:
-platespiller
-forsterker
-høytalere
-kabler av diverse slag

Bruksområdet mitt er:
-Avspilling av vinyl
-Muligheter for å bruke anlegget på TV

Musikken jeg hører på er som regel progressiv rock- og metall (Les Steven Wilson, Baroness, Tool, Mastodon, Porcupine Tree, radiohead mm.)

Budsjettet mitt er på mellom 6 000 - 10 000 norske kroner.
Hva er det jeg trenger og har dere noen tips på hva jeg burde skaffe meg (med tanke på merker osv.)

Håper på svar og tilbakemeldinger som kan veilede meg gjennom denne nye jungelen. På forhånd takk.

Ble medlem
04.12.2009
Antall liker
2
Sted
Siggerud
Da får du bare stålsette deg, for nå vil det nok renne inn så mange ulike tips og oppfatninger at du ikke vil bli særlig klokere eller nærmere et kjøp. Det beste er vel å ta seg en runde til HI-FI-pusherne og lytte til rigger og oppsett i din prisklasse. Best å stole på egne ører.

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Antall liker
1.189
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
Velkommen til forumet. Jeg er også sikker på at du kan få svar som spriker til alle kanter. Jeg anbefaler å kjøpe brukt utstyr. Les gjerne artikkel på side 64 i det norske bladet Fidelity nr 59: www.audiofidelity.no/uploads/2/4/0/6/24060675/59_hele.pdf

En kan finne svært fine komponenter/anlegg i denne prisklassen hvis en leter på bruktbørsen her eller på Finn.no
Lokale bruktbutikker kan også være en fin plass å lete. Helst bør du prøve å høre på litt forskjellig før du bestemmer deg.

V

vredensgnag

Gjest
Ja, tør nesten ikke foreslå en spiller, siden du straks vil få fire-fem innlegg om hvorfor den er et dumt valg og du heller bør satse på noe annet. Har vært noen "hva skal jeg velge" tråder her inne, du kan kikke på dem. Men sats gjerne på en spiller som ikke krever komplisert vedlikehold, som er vakker å se på og som har greie funksjoner. Med ditt budsjett har du en del å velge mellom, og jeg ville definitivt sett på hva som er tilgjengelig på ulike bruktmarked, spesielt her inne.
Da får du en spiller som egentlig er verdt mye mer enn det du ender opp med å betale for den, og som i tillegg kan ha sann klassiker-verdi.

EDIT: Og velg en spiller du kan kjøre avsted og hente selv, så posten eller andre ikke ødelegger den for deg. Pass på å ta av eventuell pick-up og forvare den trygt, ta også av platetallerken om det er mulig, og sikre armen så den ikke slenger under transporten.

Deretter er det bare å nyte i vei!

Sist redigert:

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.891
Med såpass trangt budsjett så må du styre unna kabelhysteriet. Biltema/Clasern/Europris gjør en god nok jobb i første omgang. Tips til platespiller er Philips 212/312. Fåes for en hundrings eller to på loppemarked og er en grei begynnelse. Pass på at forsterkeren har Phono-inngang. Hvis ikke så må du ha en platespillerforsterker, a.k.a. riaa. Til dette formålet kan du faktisk bruke en gammel Tandberg Huldra 10, TR200, TA300 eller Radionette i Soundmaster-serien. Sistnevnte fåes billig på loppa. Resten av pengene bruker du på høyttalere og forsterker. Sett av litt til ny stift på platespilleren og litt service på de eldste komponentene.

Syncron75

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.06.2011
Antall liker
84
Sted
Kirkenes
Torget vurderinger
5
Er fult mulig å få seg et brukbart anlegg til 8-10000 kr.

Eksempel fra Soundgarden
Høyttalere: Klipsch RF-52II, 4499 kr
Forsterker: Marantz PM5004, 3295 kr
Platespiller: Pro-Ject Elemental: 1995 kr
Totalpris: 9789 kr
Dette er nye produkter. Som sagt tidligere i tråden får du ennå mye mer hvis du går på bruktmarkedet.

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
46.069
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30

Eksempel fra Soundgarden
Dette er nye produkter. Som sagt tidligere i tråden får du ennå mye mer hvis du går på bruktmarkedet.

Støtter dette forslaget men tar du sjangsen på brukt utstyr vil du få mye mere for pengene:)

Lykke til i jakten

mvh

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Antall liker
8.042
Sted
Oslo
Bruktmarkedet. Ekstern RIAA er en nødvendighet. Bør helst være separat (egen boks). Legg noen kr. i nettop dette & kjøp resten vintage.Eller øk budsjettet, men ekstern RIAA gir umiddelbar & hørselsanselig god lyd, som vil gjøre deg til en "vinyljunkie". Trenger nok litt mer startkapital, men behøver ikke bli rådyrt.

mvh

Piemonte

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.02.2013
Antall liker
48
Støtter det å kjøpe på brukten, har selv gjort kjøp jeg er veldig fornøyd med.
det fines forsterkere med innebygd RIAA så ekstern er ikke et must.

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Antall liker
34.850
Sted
Oslo/Grebbestad
Torget vurderinger
1
Støtter det å kjøpe på brukten, har selv gjort kjøp jeg er veldig fornøyd med.
det fines forsterkere med innebygd RIAA så ekstern er ikke et must.
Helt enig! Min gamle Luxman 510 ingrt riaa har stått seg "veldigt" bra, samlignet flere budget riaa som jeg testet!

Crusty

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.09.2012
Antall liker
1.841
Sted
Horten

Eksempel fra Soundgarden
Støtter dette forslaget, når man er i "startgropa" kan det være greit å kjøpe nytt, med tanke på garantier, bytterett, kundeservice osv. Fort gjort å drite på draget når man kjøper brukt.

Men bare for å være "den jævla fyren"; bytt ut Pro-Ject'en med en Rega RP-1. Da er du i mål. ;)

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Antall liker
8.042
Sted
Oslo
@ EsP: Efter over 35 år i "vinyllyttebransjen", står jeg stadig v. mitt postulat om ekstern RIAA. Det er der du hurtigst vil høre en forskjell. Siden kommer andre oppgraderinger....

mvh

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
46.069
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Men bare for å være "den jævla fyren"; bytt ut Pro-Ject'en med en Rega RP-1. Da er du i mål. ;)

hvorfor det?

mvh

• Liker
Reaksjoner: oct

Crusty

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.09.2012
Antall liker
1.841
Sted
Horten

hvorfor det?

mvh
De billigere Pro-Ject'ene er vel kjent for å plages med motorstøy? På den annen side har det jo blitt levert en del Rega'er i det siste med skeive tallerkener osv...

Men uansett, som jeg sier så er jo fordelen med å kjøpe nytt at man har muligheten til å bytte hvis noe ikke er som det skal. Men jeg bare måtte... ;)

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Antall liker
19.394
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Støtter det å kjøpe nytt, helst fra samme butikk, når man er helt fersk - av overnevnte grunner. Du da får høre hele anlegget spille i lag.

Nyt musikken og ditt nyervervede anlegg "bekymringsløst" (en kompis av meg kjøpte som fersking en brukt Arcam til 8k kr. Det viste seg at det var masse tull med den, og selgeren nektet å ta ansvar. Stakkars jævel! Ikke ofte slike ting oppstår, men det finnes noen luringer her og der...). Byttesyken kommer fort nok likevel, ikke vits å pushe det.

Sist redigert:

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.855
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eg brukar å tilrå eit par introduksjonsspelarar som brukar å halde i mange år:
- Ein brukt Technics SL 1200 (eller liknande, det er mange liknande som i lydleg praksis er like gode, som heiter sl 1300 - sl 1900. Berre pass på at det ikkje er beltedrift, og at armen er i orden. Prisen på desse "slektningane" er oftast vesentleg lågare enn på discoversjonen 1200. På denne spelaren monterast ein Denon-pickup. Eg likar beste ein eller annan versjon av DL 103. Men desse krev at du har ein skikkeleg MC-inngang, altså ein relativt dyrare riaa. Her hadde eg sjekka ut ein Muscal Fidelity, utgåve etter lommeboka. Skal ein spare pengar, kan ein gå får DL 110. Desse er ganske ok, dei også, og går inn i ein vanleg riaaforsterkar av ok kvalitet.
- Ein Rega. No heiter "fornuftsmodellen" RP 3. Denne er grei og har mange kvalitetar, men du treng også ein skikkeleg pickup. Eg har gode erfaringar med Dynavector sine litt rimelegare. Introduksjonsmodellen heiter DV10x5, går svært godt i Rega-armar, og er såpass god at eg har han som kvardagspickup. Passar spesielt godt til rock og anna rytmisk musikk, sjølv om eg også spelar mykje klassisk utan å skifte pickup.
Det finnest elles massevis av gode kjøp på bruktmarknaden, men då må ein ha tid til å leite litt, og tilgong på litt kompetanse.
Lukke til.

EsP

Fersking
Ble medlem
21.03.2014
Antall liker
0
Sted
Gjøvik
Takk for mange svært gode svar så langt. Setter virkelig pris på engasjementet. Leitinga får begynne.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.038
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Tips til integrert forsterker med mc/mm RIAA : Audiolab 8000a (ligger en på bruktbørsen her inne nå, for knappe 2500.-, litt pruting er kanskje mulig...)

På platsepillersiden ser jeg det har kommet inn noen forslag. Jeg ville satset på en ny Rega RP3 m passende PU (selges som pakke og er en grei start) eller en fint brukt Technics (som AA over her også er fan av)

Mala

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.03.2012
Antall liker
407
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
5

hvorfor det?

mvh
Rega RP1 plukker opp lyd/vibrasjoner veldig lett. Sørg ihvertfall for å plassere RP1 (eller hvilken som helst spiller) på en vegghylle og i en bærekraftig ved ikke minst :)

De billigere Pro-Ject'ene er vel kjent for å plages med motorstøy? På den annen side har det jo blitt levert en del Rega'er i det siste med skeive tallerkener osv...

Men uansett, som jeg sier så er jo fordelen med å kjøpe nytt at man har muligheten til å bytte hvis noe ikke er som det skal. Men jeg bare måtte... ;)

Rega RP1 plukker opp lyd/vibrasjoner veldig lett, og det høres i høgtalerene. Sørg ihvertfall for å plassere RP1 (eller hvilken som helst spiller) på en vegghylle og i en bærekraftig ved ikke minst :) Skikkelig avkobling er alfa omega uansett. Og la det være sagt, RP1 var min første spiller, så har erfaringer med denne. Ble forøvrig byttet ut etter 4 mnd. :cool:

Av nysgjerrighet, hvilket utstyr har du brukt hos din far?

FlacMan

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.09.2010
Antall liker
83
Eg brukar å tilrå eit par introduksjonsspelarar som brukar å halde i mange år:
- Ein brukt Technics SL 1200 (eller liknande, det er mange liknande som i lydleg praksis er like gode, som heiter sl 1300 - sl 1900. Berre pass på at det ikkje er beltedrift, og at armen er i orden. Prisen på desse "slektningane" er oftast vesentleg lågare enn på discoversjonen 1200. På denne spelaren monterast ein Denon-pickup. Eg likar beste ein eller annan versjon av DL 103. Men desse krev at du har ein skikkeleg MC-inngang, altså ein relativt dyrare riaa. Her hadde eg sjekka ut ein Muscal Fidelity, utgåve etter lommeboka. Skal ein spare pengar, kan ein gå får DL 110. Desse er ganske ok, dei også, og går inn i ein vanleg riaaforsterkar av ok kvalitet.

Lukke til.
Du har stort sett beskrevet mitt spilleroppsett.

Har SL-1500 m/MF V90-LPS og Denon DL 103R. I en annen tråd ble jeg anbefalt å bruke en annen pickup, men hadde ikke problemer med installeringen av Denon-pickupen. Ingen problemer med volumnivået heller, så den ble ikke returnert til HIFI-klubben. La inn en 5 grams vekt mellom pickup og headshell, som jeg var blitt anbefalt.

Får se hvor lenge jeg beholder V90-LPS. Får vel snart lyst på noe mer snasent og high end.

svartkeiko

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2013
Antall liker
446
Sted
9395 KALDFARNES
Torget vurderinger
12
Kjøp brukt Denon PMA 1500.Den har innebygget riaa.Platespiller Project 1.3 som er en utmerket nybegynnermodell.Dette bør gå å få kjøpt for ca.2500.
Om pick-up er slitt har jeg en ny som er standard til Project 1.3. Den kan du få gratis av meg.
Mvh Kenneth.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.446
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
En god gammel Thorens spiller.
Eller spør Gunnar Brekke:)

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Antall liker
2.855
Sted
Bærum
Ble du klokere egentlig??:)
Som flere alt har nevnt - her på sentralen får man gjerne mange velmente forslag som spriker en god del. Og så skal folk promotere egne favoritter.

Skulle jeg gi et råd, måtte det være å satse digitalt istedenfor på vinyl, med mindre du er interessert i virkelig å bruke mange penger - enten med en gang eller på sikt. Vinyl låter riktignok bedre enn digitalt, men da gjennom påkostede anlegg.

Mht å kjøpe nytt, har Stereofil en del tilbud ut måneden i anledning 10-årsjubileum.

PS: Nå har jeg sikkert bannet i kjerka. ....

Sist redigert:
Topp Bunn