Nybegynner på vinyl, trøbbel med Technics/Shure. Tips?

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Antall liker
155
Sted
Bærum
Hei,

Har en Technics SL 1500 med Shure M95ED, som nylig er pakket opp etter 22 år på loftet....

Får bare signal ut på den ene kanalen, den andre kanalen er 90% brum og 10% signal, men disse 10% høres bare på veldig høyt volum, så det er mulig det er "overhøring" eller lekkasje av signal fra den andre kanalen. (RIAA'en og resten av kjeden er testet og er OK)
Elementet er skrudd skikkelig på og det virker fast og fint. 4 kontakter med ledninger fra pick up ser OK ut.

Tipper ett av 3 mulige feil:

a) Brudd i phono ledning (fast ledning fra Technichs SL1500) Kan denne byttes lett?
b) Feil med Shure M95
c) Feil med stift

Ser også at den ikke klarer å komme helt opp i hastighet, det er strobe light som avslører det. Kan det hende noe skal smøres?

Tips om hva som er feil og hvordan starte feilsøking på manglende lyd fra en kanal?

mvh Ole

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Antall liker
155
Sted
Bærum
Vel....da prøvde jeg trekke av ledningene på PU for å bytte om disse, og da løsnet hele saken i småbiter......vel, antikk sprø plast dette her.... :-\

Tips til ny (ikke dyr...) PU til min Technics SL 1500? Hørte at Denon SL-103 (kr 1300.-) er det beste til denne tunge armen, er det dyrere R utgaven (til 3000.-) så mye bedre at det er verdt merprisen?

Andre tips?

mvh Ole

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Jeg har vært borti noe som likner veldig for en liten stund siden, (også det var et eldre Shure-element) og da viste det seg å komme av dårlig kontakt mellom stiften og selve pickuphuset. Sjekk ut det før du går videre. Ofte er problemene lettere å løse enn vi frykter. Heldigvis!

Når det gjelder hastigheten på tallerkenen kan det være lurt å sjekke ut om du får korrekt hastighet etter litt justering, eller om den ikke sitter helt. Går den for fort /sakte, eller pulserer stroboskopet? I så tilfelle kan det dreie seg om behov for motorservice, "smøring og oljeskift" eller dårlig kontakt i de små potmeterne du justerer med. Det ville jo ikke akkurat være rart om en spiller som har stått i årevis trengte litt TLC.....

Lykke til!

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Ok, da fant du ut hvor noe av problemet lå, i alle fall... En DL 103 er en veldig god pickup til prisen, men R-versjonen er vesentlig bedre på dynamikk, bass og ikke minst perspektiv. Den ordinære utgaven kan være litt flat der. Begge passer veldig godt i armen du bruker.

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Antall liker
155
Sted
Bærum
Takker! Da bestiller jeg meg en DL103 R til min gamle Technics SL 1500 som flere har anbefalt, håper det dette blir bedre enn en komplett ny spiller med PU til samme pris, altså ca 2.500.- som jeg ser f.eks. en ny Denon DP-300 eller en Project koster komplett med en (dårlig?) PU.

Ole

impulse skrev:
Ok, da fant du ut hvor noe av problemet lå, i alle fall... En DL 103 er en veldig god pickup til prisen, men R-versjonen er vesentlig bedre på dynamikk, bass og ikke minst perspektiv. Den ordinære utgaven kan være litt flat der. Begge passer veldig godt i armen du bruker.

Topp Bunn