Nybegynner DIY-elektronikk prosjekt?

erio

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.10.2004
Innlegg
240
Antall liker
0
Hei!
Har lyst til å prøve meg på et "lodde-prosjekt," men er litt usikker på hva som er realistisk, hva som er enkelt nok å fikse selv for en som er helt grønn 8)

Har vel tenkt tanken om en enkel rør-effektforsterker fordi disse ser ok ut å bygge.... Er ikke SÅ farlig med lyden i første omgang men heller å lære noe av det ;) Så hvis noen har noen forslag til ferdige kits/tegninger og beskrivelse av deler så er det bare å skyte!

Erik (Wannabe DIY'er) ;D
 

Steinkare

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2004
Innlegg
1.008
Antall liker
365
Torget vurderinger
10
Hva om å begynne med et lite riaa trinn(hvis du har grammofon)eller et linje-trinn med rør til å begynne med. Ideer og eksempler ligger det tusenvis av på nettet. Punkt til punkt lodding og ikke printkort brukes.Lykke til.
 

TEK

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
912
Antall liker
108
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Her er noen kit.

Beskrivelsen på for eks. Forplay'en er svært detaljert og burde kunne bygges av de fleste som klarer å lodde to ledninger sammen (jeg klarte det i alle fall ;))

Bestiller du herfra så pass på at du sjekker at du får riktig strømforsyning. (de er 110V)
 

Steinkare

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2004
Innlegg
1.008
Antall liker
365
Torget vurderinger
10
Hvorfor disse"kittene". titt litt på sidene til Demostenes , Motron , osv. Les litt om rør på nettet , kjøp gjerne "rørbøker" fra Demostenes og lær litt først. Det finnes masse komponenter på f.eks Elfa sine nettsider. Begynn med kabinettet først og finn ut hva du skal ha i kassa og så begynner du å planlegge bygget. Bygg noe enkelt først , slik at du lærer deg prinsippet med jording , gløding . etc.
 

theabyss

Fersking
Ble medlem
06.09.2004
Innlegg
3
Antall liker
0
hodetelefon forsterkere kan være noe fint å begynne med. det mest vanskelige med DIY er lodding.
Kvaliteten på loddingen har mye å si.
Spesielt hvis en bruker sølv-tinn, det er mer krevende.
slet litt (og sliter fremdeles!) med ikke helt tilfredstillende loddekvalitet, så det kan være best for deg å øve litt på forhånd, lodde sammen ting...
lodde fra hverandre og lodde sammen igjen! :D

Se først hva du trenger eller vil ha.
rørforsterker? (sexy, sexy!) - just do it!
Bare husk å sett av tid til research og undersøking av
prosedyres. Ikke alt forklares i bruksangsvisning.
 

Gbatokai

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.03.2002
Innlegg
698
Antall liker
45
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Hvorfor disse"kittene". titt litt på sidene til Demostenes , Motron , osv. Les litt om rør på nettet , kjøp gjerne "rørbøker" fra Demostenes og lær litt først. Det finnes masse komponenter på f.eks Elfa sine nettsider. Begynn med kabinettet først og finn ut hva du skal ha i kassa og så begynner du å planlegge bygget. Bygg noe enkelt først , slik at du lærer deg prinsippet med jording , gløding . etc.

Enig, men også litt uenig. Det fine med kit er at man får en fot innenfor uten å måtte vurdere komponentvalg, toleranser, sikkerhet etc. Det skal jo være kos, og da er jeg for en slak læringskurve, selv om mitt første prosjekt ble gjort slik du foreslår. Det eneste prosjektet jeg har bygd helt etter boka med kabinett og alt, var Frykleaneren fra Hagtech.

Den eldgamle introduksjonsboka "Basic Electricity" kan kjøpes fotokopiert fra Demostenes; boka er superenkel og i mine øyne meget god - men kjøp den fra Amazon, så får du en skikkelig bok og ikke kopier:

http://www.amazon.com/gp/product/0810408791/104-3437440-2864763?v=glance&n=283155

Basic Electricity (Paperback)
by Van Valkenburgh, Nooger and Neville K.

Når det gjelder lodding: Kjøp en loddestasjon med en gang; den er smidigere og raskere å jobbe med, og resultatet blir deretter. Biltema har en loddestasjon til femhundrelappen som skal være ok, art. nr. 19-726. 48W holder til det meste, muligens kan det være greit med en vanlig loddebolt i monsterstørrelse til de virkelig tunge oppgavene i tillegg. Det ser man etter hvert. Loddetinn kjøper du fra Cardas eller WBT. Jeg bruker sistnevnte, som er lett å jobbe med da det har lavt smeltepunkt. Jeg vil anbefale å skaffe seg tinnsuger, avloddingslisse, loddepasta og en boks med fortinning med en gang; dette får du fort bruk for.
 

Steinkare

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2004
Innlegg
1.008
Antall liker
365
Torget vurderinger
10
Det er jo det som er DIY. Alle bør kunne lese et skjema , og på rør kretser er dette ganske enkelt(enkle kretser). Rørsoklene "nummeres" (a , g , k , etc), og man lager seg en "layout" på et papir slik at man får riktig avstand mellom rørsokler , kondensatorer , etc. Som før sagt les på nettet fordi der er det masse vis av gode prosjekt med gode forklarende bilder , og informasjon. Godt Nyttår til alle..............
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.302
Antall liker
21
Hei TEK,

Ser at du har Bottlehead Forplay.
Jeg har Seduction og bygger Forplay III nå..
Er usikker på hvor mye jeg skal dempe input'en. Kitet tillatter  ulik gain på +10/4/-2/-8 db vha input motstandene på hhv 33/80/182/360 kOhm.
Hvilken setting brukte du?

Hvilken kilde og power amp bruker du?

Sleiven
Sleiven
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.302
Antall liker
21
Hei!
Har lyst til å prøve meg på et "lodde-prosjekt," men er litt usikker på hva som er realistisk, hva som er enkelt nok å fikse selv for en som er helt grønn  8)

Har vel tenkt tanken om en enkel rør-effektforsterker fordi disse ser ok ut å bygge.... Er ikke SÅ farlig med lyden i første omgang men heller å lære noe av det  ;) Så hvis noen har noen forslag til ferdige kits/tegninger og beskrivelse av deler så er det bare å skyte!

Erik (Wannabe DIY'er)  ;D
Hva med den nye norske MAE SETetrode, se annonse i siste Fidelity (Motron) og  lille SET tråd her på forumet...

Sleiven

PS.
Selv begynte jeg med Seduction rør-RIAA. Byggeprosessen er av et utsøkt eksemplar vises her... her ..http://wardsweb.org/audio/seduction.html
 

erio

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.10.2004
Innlegg
240
Antall liker
0
Her kom det mye spennende!

Har sett på sidene til bottlehead.com, men hvordan er det med trafoer? Må jeg finne andre trafoer?

Har også tenkt på lille SET (hva er forresten MAE SET?)....

Takker for alle gode råd :) Just keep 'em coming 8)
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.302
Antall liker
21
Her kom det mye spennende!

Har sett på sidene til bottlehead.com, men hvordan er det med trafoer? Må jeg finne andre trafoer?

Har også tenkt på lille SET (hva er forresten MAE SET?)....

Takker for alle gode råd :) Just keep 'em coming 8)
MAE-SET-1=
Montron Audio Experience 2*5 W SingleEndedTetrode.
Det stor ikke direkte i annonsen  om den er integrert eller effekt forsterker, men i tråd nr 2 her fortelles det at det er en slutt(kraft) forsterker. De to hjulene på fronten justere volum på hver kanal.  Nyttig å kunne justere hvis preamp gir for høyt signal (ofte tilfelle), dermed kan man juster slik at pre-ampens volum kontroll kan jobb i et "behagelig" område... også nyttig mht balanse kontroll...kanskje man  også kan bruke inngangsvolumkontrollen til å kjøre en CD spiller med volum kontroll direkt til MAE?

http://www.hifisentralen.no/cgi/yab...=diy2;action=display;num=1132844113;start=2#2

http://www.hifisentralen.no/cgi/yab...n=display;num=1126349408;start=0;showall=true

Du bør altså ikke ha for tungdrevne høyttalere for å  få full glede av effektsvake rørforsterkere.

Sjekk mer hos Motron (Brynjar Kvanlid). tlf 32 75 21 50, bryn@motron.no


Angående Bottlehead så er det 115V produkter . Du trenger derfor en 230v til 115 V transformator som du setter mellom vegg kontakten og utstyret.
Jeg hadde en gammel billig 100VA ("watt") trafo, som jeg bruker for min rør RIAA som trekker 22 watt.

Clas Ohlson selger slike for 479-1098 kr fra 55VA til 300 VA. Har man flere  115V produkter kan en USA strøm fordeler /forgrening kjøpes hos ELFA i Oslo. Dermed unngår man å måtte ha flere omformertrafoer...

Noen vil kanskje mene at 230/115v trafo gir lydforringelse, men jeg har ikke noe sammenligningsgrunnlag, og er godt fornøyd. Men dyrere og mer ledningstyr blir det jo..

På prisene fra USA må du legge på 40-55 USD (for min forforsterker)  og mer  for et par monoblokker!!.. i frakt og 25% moms. + vente tid....
Du får vurdere selv, men økonomisk så er nok MAE SET gunstigere enn effektforsterker fra Bottlehead...

Lyden kan jeg ikke uttale meg om da jeg ikke har hørt noen av dem.

Så MAE har jo en fordel som er norsk 230V og som dessuten kan justere volum på inngangen.

Lykke til.. nå må jeg lodde videre.. det er kjempegøy å sette sammen noe selv.. lærerikt og tilfredstillende, flere burde prøve DIY.. ;D ;D
Sleiven
 

TEK

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
912
Antall liker
108
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Her kom det mye spennende!

Har sett på sidene til bottlehead.com, men hvordan er det med trafoer? Må jeg finne andre trafoer?

Har også tenkt på lille SET (hva er forresten MAE SET?)....

Takker for alle gode råd :) Just keep 'em coming 8)
Hør med Bottlehead.

Jeg fikk (ved kjøp av forplay) avslag for trafoen, og kjøpte isteden en trafo fra Black Magic i Australia etter anbefaling fra dem eller forumet (husker ikke helt).

Anser det som en bedre løsning en å ha en konverteringssak i mellom. Blir alltids nok av ledninger uansett :-/
 

juster

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.11.2003
Innlegg
500
Antall liker
16
Torget vurderinger
1
Den eldgamle introduksjonsboka "Basic Electricity" kan kjøpes fotokopiert fra Demostenes; boka er superenkel og i mine øyne meget god - men kjøp den fra Amazon, så får du en skikkelig bok og ikke kopier:

http://www.amazon.com/gp/product/0810408791/104-3437440-2864763?v=glance &n=283155
Så veldrig bra ut denne, i tillegg var der en begynner bok om å læse kretstegninger og en bok om feilsøk/bruk av multimeter, alt for nybegynnere :) alle 3 for under 40$.
Finnes der ikke tilsvarende gode og lett forstålige bøker på Norsk/Dansk ?

Mvh Tom-Erik
 
Topp Bunn