Nybegynner: Demping av rom

ErlendA

Medlem
Ble medlem
08.01.2006
Innlegg
13
Antall liker
0
Jeg har tenkt å gå i gang med å dempe lydrommet mitt. Jeg er hovedsaklig interessert i å dempe det øvre sjiktet, og lurer på hva som er en brukbar fremgangsmåte.

Jeg har hørt om akustikkplater og lignende som skal dempe brukbart hvis en gjør noe med dem. Hvordan gjør en det? Og hvor får en tak i akustikkplater?

Fungerer det å legge stoff på alle veggene i rommet? I så fall, hva slags stoff fungerer til slikt?
 

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Innlegg
2.174
Antall liker
38
Sted
Trondheim
Jeg har tenkt å gå i gang med å dempe lydrommet mitt. Jeg er hovedsaklig interessert i å dempe det øvre sjiktet, og lurer på hva som er en brukbar fremgangsmåte.

Jeg har hørt om akustikkplater og lignende som skal dempe brukbart hvis en gjør noe med dem. Hvordan gjør en det? Og hvor får en tak i akustikkplater?

Fungerer det å legge stoff på alle veggene i rommet? I så fall, hva slags stoff fungerer til slikt?
Hei Erlend! Jeg kan anbefale å sjekke ut hva som er postet tidligere på dette forumet også. Utrolig mye å lære ved å lese litt i det som allerede er diskutert. Søkefunksjonen er litt treg, men det går rykter om at søkingen skal bli bedre på neste versjon av forumet. Lykke til!
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.875
Antall liker
4.315
Erlend,

Akustikkplater har de f.eks. hos Glava og Rockwool. De har også en masse informasjon på sine sider vedrørende effekten av ulike dempetiltak.

Du trenger ikke gjøre noe annet med akustikkplater enn å sette de opp for at de skal fungere. Tykkelse på platene, og eventuell spalteavstand til bakenforliggende vegg avgjøre hvor dypt ned i frekvens dempingen er effektiv. Plassering og areal som akustikkplatene dekker avgjøre hvor mye demping du oppnår.

Eventuell overflatebehandling gjøres helst av kosmetiske grunner. Maling og stofftrekk kan begrense absorbsjonen i de øverste oktavene. Så et lyd-transparent stoff eller spesielt egnet maling er det beste.

Pass på at du bruker noe som egner seg til oppholdsrom. Akustikkplater ment til garasjebruk - og isolasjonsmaterialer som ikke er lagd for å stå synlig - kan utskille helseskadelig støv.
 

ErlendA

Medlem
Ble medlem
08.01.2006
Innlegg
13
Antall liker
0
Ok, etter å ha lest litt, har jeg funnet ut at dette er noe som virker ok:

Kjøper en del Rockwool Akustikkplater (5 cm), legger dem på noe krysfinner og tar stoff rundt. Dette bør ta hånd om støvproblemet, og det vil bli enkelt å feste platene i taket.

Er litt usikker på tykkelsen, men ut fra absorbsjonskoeffisientene, ser det ut til at 5 cm bør holde for mitt formål. Er det noen med noen tanker rundt dette?
 

plinius

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
609
Antall liker
75
Sted
Drammen
Torget vurderinger
54
Begynn med å dempe taket. Høytaleren ser ikke forskjell på golv og tak. Jeg tror ingen ville spilt med et helt umøblert golv.

Når taket er dempet med feks Ecophon plater kan man vurdere videre demping. Min erfaring er at man da ikke trenger mye ekstra demping utover normalt møblemant, muligens noen akustikkplater i førsterefleksjonspunktet på hver side av høtalerne.
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.875
Antall liker
4.315
Ok, etter å ha lest litt, har jeg funnet ut at dette er noe som virker ok:

Kjøper en del Rockwool Akustikkplater (5 cm), legger dem på noe krysfinner og tar stoff rundt. Dette bør ta hånd om støvproblemet, og det vil bli enkelt å feste platene i taket.

Er litt usikker på tykkelsen, men ut fra absorbsjonskoeffisientene, ser det ut til at 5 cm bør holde for mitt formål. Er det noen med noen tanker rundt dette?
Pass på at det er akustikkplater for innebruk.

Hvis platene støver, så er nok partilkkelstørrelsen for liten til at et akustisk velegnet stofftrekk hindrer støvet fra å komme inn i rommet.
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Ok, etter å ha lest litt, har jeg funnet ut at dette er noe som virker ok:

Kjøper en del Rockwool Akustikkplater (5 cm), legger dem på noe krysfinner og tar stoff rundt. Dette bør ta hånd om støvproblemet, og det vil bli enkelt å feste platene i taket.

Er litt usikker på tykkelsen, men ut fra absorbsjonskoeffisientene, ser det ut til at 5 cm bør holde for mitt formål. Er det noen med noen tanker rundt dette?
Hei!
De har også en (beskyttelsehinne bak, mens det på siden kanskje er viktigst å få det tett mot støving.
Husk at de er svært ømfintlige på den belagt fremsiden, slik at det kan være lett å få hull på den (eller i hvert fall hakk,merker)
Bor en i blokkleilghet eller annet med betong både i gulv og tak er det absolutt som Plinius sier veldig fint med demping i tak i refleksjonspunktet særlig.
Har en et rom med like paralelle flater på spessielt sideveggene (med lite møbler/gjenstander kan det være en god løsning med dempeplater/akustikkplater på usymetriske flater på hver side gjerne med diffusering innimellom.

Mvh.KW
 

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Innlegg
2.103
Antall liker
0
Hei!
De har også en (beskyttelsehinne bak, mens det på siden kanskje er viktigst å få det tett mot støving.
Husk at de er svært ømfintlige på den belagt fremsiden, slik at det kan være lett å få hull på den (eller i hvert fall hakk,merker)
Fikk rammet inn mine i dag. Og lot sidelistene gå 30 cm nedenfor platene så de fungerer som ben, og platene kommer opp i riktig høyde. Det ble riktig så bra, samtidig som støvproblemet elimineres. Samt at de blir mye enklere å håndtere ved omplassering!
 

ErlendA

Medlem
Ble medlem
08.01.2006
Innlegg
13
Antall liker
0
Rommet som blir brukt er av følgende type

Kode:
     _____
    /     \
   /       \
  /   <->   \
 /           \
|             |
|             |
|            |
|            |
Så jeg ser for meg at det blir viktigst å dempe disse skråveggene, da de er nærmest høytalerne.

Kode:
     _____
    /     \
   /       \
  /   <->   \
 /           \
|             |
|             |
|             |
|             |
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.883
Torget vurderinger
24
Du bør starte med å dempe i førsterefleksjonspunktet. Vegg bak høyttaler og sidevegger. Førstnevnte er særlig viktig med hensyn til dyde i lydbildet.
 

plinius

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
609
Antall liker
75
Sted
Drammen
Torget vurderinger
54
Du bør starte med å dempe i førsterefleksjonspunktet. Vegg bak høyttaler og sidevegger. Førstnevnte er særlig viktig med hensyn til dyde i lydbildet.
Her er jeg uenig med deg. Man skal være svært forsiktig med å dempe bak høytalerne. Har prøvd mange ganger og resulatet har aldri blitt bra. Hvis man skal dempe bak høytalerne skal man gjøre det midt i mellom høytalerne.
 
K

kbwh

Gjest
Og jeg er enig med Fosse og uenig med deg, plinius. Jeg tar forbehold mhp. høyttalerkonstruksjon. Dipoler liker ofte diffusorer bedre enn demping.
Men uansett er det førsterefleksjonspunktet man skal plassere inretningen i.
 

plinius

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
609
Antall liker
75
Sted
Drammen
Torget vurderinger
54
Helt enig i at man skal dempe førsterefleksjon. Dvs sidevegger og tak. Demping av bakvegg, dvs bak høytalere kan føre til tamm lyd. Det er i hverfall ikke det første man demper.

Min erfaring er at taket er mest kritisk. Takflaten trenger å brytes opp. Jeg tror mange ville fått seg en overaskelse etter at de har dempet taket.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.883
Torget vurderinger
24
Vel, for å presisere litt så mente jeg behandle. Jeg selv bruker DaaD (med diffusorsiden ut) i førsterefleksjonspunktet mellom høyttalerene.

Det er tross alt også et første-refleksjonspunkt på bakvegg mellom høyttalerene.
Absorbenter i dette punktet har jeg ikke prøvd, men at DaaD-er har effekter i denne posisjonen, derom hersker det ingen tvil, hjemme hos meg, med mitt oppsett.
 

ErlendA

Medlem
Ble medlem
08.01.2006
Innlegg
13
Antall liker
0
For å presisere hvilke høytalere jeg har, i tilfelle det vil gjøre det enklere å svare:

JMLab Electra 926
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.883
Torget vurderinger
24
Lørdag kom det 2 stk DaaD3 til i hus, skal stå i hvert sitt hørne bak høyttalerene. Har ikke fått testet effekten noe enda i og med besøk hele helgen.

Idag er jeg så sliten i ørene etter Springsteen-konserten igår at jeg tror jeg går for en kveld med lavt volum, eventuelt tv.

Men tipper jeg rett så vil de utgjøre en vesentlig positiv forandring.
 

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Innlegg
2.103
Antall liker
0
Fikk rammet inn mine i dag. Og lot sidelistene gå 30 cm nedenfor platene så de fungerer som ben, og platene kommer opp i riktig høyde. Det ble riktig så bra, samtidig som støvproblemet elimineres. Samt at de blir mye enklere å håndtere ved omplassering!
Ble seende sånn ut før evt kledning med stoff....
Innramming gjorde dem omtrent 1000x lettere å håndtere rundt samt pakke bort.
Kan anbefales. Brukte profilerte lister fra Maxbo til 29 kr/m.




 

plinius

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
609
Antall liker
75
Sted
Drammen
Torget vurderinger
54
Ble seende sånn ut før evt kledning med stoff....
Innramming gjorde dem omtrent 1000x lettere å håndtere rundt samt pakke bort.
Kan anbefales. Brukte profilerte lister fra Maxbo til 29 kr/m.





Hvordan ser baksiden ut? Bruker du en kryssfinerplate eller er den åpen bak også.
 

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Innlegg
2.103
Antall liker
0
Hvordan ser baksiden ut? Bruker du en kryssfinerplate eller er den åpen bak også.
Hei

Den er åpen bak også, jeg la platen på gulvet og monterte rammen så stramt på at platen holder seg på plass av seg selv. Selve akustikkplaten veier jo ikke stort.
 
Topp Bunn