Ny ZenSati revolusjon?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • rellingsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.02.2014
    Innlegg
    357
    Antall liker
    232
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Bor i leilighet fra '90, på sørvest-landet, med TN nett.. Hadde en snodig runde på kjøkkenet idag med voltmeteret. På oppvaskmaskinen var chassis-spenningen nokså lik (underkant av 2V) men ved ene retningen steg til oppunder 5V når jeg bevegde ene hånda mot betjeningspanelet.

    På kjøleskapet, varierte chassis-spenning imponerende fra rundt 2V til 55-60V! (normalt?!)

    Oppvasken er jordet, og er på "kjøkken-kursen. Men kjøleskapet er u-jordet, og er på samme kursen på stue inkl. anlegget.

    Jeg har for fullt begynt og forstå, hvor lite jeg egentlig forstår.....
    Prøv zensati-kabler, de fikser nok det der
    Ble noe kluss med mange faner oppe, og i søket etter den rette tråden havna innlegget i feil :/
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    886

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    886
    Denne gjentatte virkelighetsfornektelsen fra målemafiaen begynner etterhvert å spille seg helt ut i det parodiske. Det er omtrent som å se apekatten sitte med fingrene i ørene mens han gjentar om igjen og om igjen: "hører ingen forskjell, hører ingen forskjell". Dette må nå ta slutt da hifi vitterlig handler om at det er forskjell. Jeg skiftet i går ut den gamle USB kabelen min med en ny, og ingen virkelighetsfornekter med ørene fulle av voks må komme her og fortelle meg at den nye kabelen ikke utgjorde en forskjell til det positive. Ikke var den særlig dyr heller, faktisk noen hundrelapper rimeligere enn den gamle. Så om tilbederne av de hellige måleinstrumentene fornekter all erfaring ørene måtte meddele, kan de innrømmes et poeng med et tidvis latterlig prisnivå på en del av slangene man får kjøpt.
    Så fint at du beviser at vitenskapen tar feil. Tror 99,9% i verden er uenige bortsett fra 5-10 stk her inne! Har du hentet den millionen ?
    Vik fra meg, vantro hund av en kabelfornekter.
     

    Yelll

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    187
    Antall liker
    54
    Kudos til trådstarter for å tørre å legge ut noe om kabler her..

    1 jeg hører noen ganger forskjell på kabler.. Men tror neppe pris har noe å si, heller oppbygning etc.
    2 jeg har hatt, og har tildels kabler som noen vil kalle dyre. Jeg liker de uannsett. Og de er betalt. Av meg. Med penger som ikke er unndratt skatt etc...
    3 jeg har lagd kabler selv, med varierende resultat.. Noen var faktisk gode. Ga i værtfall en god følelse.
    4 har prøvd RoDa sin oppskrift på dikemarken, og varianter av denne..
    5 kabler er forskjellige. Noen er dyre.
    6 andre ganger,,, hører jeg ikke forskjell.
    8 det fine er, at jeg gjør som jeg vil. Betaler selv. Eller mekker noe lakris, hvis det låter best. Akkurat da...


    32 bit! Liker du kablene, og mener de er verdt pengene, så kos deg med de. Da koster de akkurat passelig for deg. Det jammer koret her, skulle vært moderert for off topic for lenge siden... Flaut.

    jeg er hverken eller jeg, mtp kabler. Men jeg gir fullstendig f... I hva folk bruker pengene sine på, og har faktisk evne til å glede meg sammen med naboen, over hans 3 fot større båt, selv om den er svindyr, og helt sikker helt unødvendig. Men han liker den! Kult! ☺
    Til dere som ikke klarer holde fred, av respekt for trådstarters intensjon, start en egen tråd, hvor dere kan disse kabler for harde livet.
    kan dere ikke glede dere over andres glede, sammen med de, så ikke ødelegg for de da.. Samme faen hvor dumt dere mener handlingen er...



    Nå er fræddan, god helg.

    ps, kan hende jeg legger ut en kabeltråd, så kan dere jamre der...
    Helsike, ble sur jeg... Sry.

    Kult hvis kablene dekker ditt ønske og behov 32bit. Gratulerer!

    i beste mening, Y
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.902
    Antall liker
    3.228
    Slik Mark Johansen beskriver seg selv her :HIFI4ALL Forum: Erfaring og procedure med kabeltest er imo i sterk kontrast til beskrivelsen "With over forty years experience in the fields of audio and music, Mark Johansen has created ZenSati" på zensati.com
    Kan fortælle at hans dyreste kabel blev til på basis af email korrespondence med undertegnede.
    Men da bør den vel være bra?
    Må indrømme at jeg aldrig har hørt kabelet :) Bare det billigste som jeg var positivt overrasket over. Har ik længere kontakt til ham.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.895
    Antall liker
    13.945
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Goldmund var nevnt tidligere som en produsent som ikke lytter. Men tror de har fjernet det statementet fra sidene sine. Vet ikke om din beskrivelse av hifiprodusenters stemmer, men flere jobber sikkert sånn.
    Skulle likt å møte den hifi produsenten som ikke lytter på produktet før de sender det ut på markedet.
    Som sagt, Goldmund påsto det. De lyttet nok til slutt, ellers ville de vært passe tøffinger.
    http://www.hifisentralen.no/forumet...r/59158-goldmund-teknologi-2.html#post1255242
    Men jeg tror målinger er viktige for de, sånn at de kan finne ut eventuelle avvik som kan være skadelige.
    Jeg hadde en gang en italiensk forsterker på besøk, og hadde lyst til å eie en sånn. Så viste det seg at den ved påtrykk begynte å selvsvinge litt.
    Ikke bra. Det ble fikset ved å legge på noen lasker internt. Men det viser at de ikke hadde gjort jobben med å måle grundig nok.
    Tror du Steyning Research Establishment ble dannet av noen annen grunn enn at målinger er essensielle for produktutvikling?
    Jeg tror de fleste seriøse produsenter har bra koll på sammenhengen mellom målinger og lyd. Sånn at de kan konstruere ut fra simulert respons og måle/lytte i etterkant.







    Tror ikke det er så mange av oss skeptiske som mener at ørene ikke har betydning. Det er nok mer de ikke-skeptiske sin klokketro på at øre-øye kombinasjonen gir det samme lytteresultatet som kun ørene alene.
    Men jeg har da tiltro til ørene mine alene også. Jeg har etterhvert en god del innspillinger tilgjengelig i både 44/16 og 24/96 liggende lagret på mediespilleren. Selv om redbook vs hirez er et litt annet tema, er jeg positiv til en blindtest av de to formatene opp mot hverandre. Jeg trekker frem dette da det rent praktisk ville vært ganske enkelt å sette opp en slik blindtest med de to formatene, i motsetning til kabler.
    Sånne blindtester finnes det på nett. Her en av de mer seriøse. Tror jeg var med på den der, men husker ikke om jeg synes det var lett eller vanskelig.
    Archimago's Musings: 24-Bit vs. 16-Bit Audio Test - Part II: RESULTS & CONCLUSIONS
    Til og med 356kbps MP3 er tøft nok å skille fra FLAC med aua igjen. Såpass at jeg sikkert kunne levd med premium WiMP, men jeg får mer god følelse av WiMP HiFi. 8)









    Jeg synes at du glemmer et stort poeng, og det er at ingen klarer å skille kabler fra hverandre lydmessig. Mike Lavigne dreit på draget, AtleT klarte det nesten med kabler med boks på, og likevel er det kun de positive historiefortellerne som skal få være med i regnestykket når logikken i hørbare kabelforskjeller skal gjøres opp.
    Rart at ingen kan skille kabler i et ukjent miljø med ukjente komponenter, mens de klarer det motsatte i et kjent hjemmemiljø med kjente komponenter. Kan det tenkes at det ligger noe her?
    Og etter debatten her på sentralen og andre forum er det visst ikke bare de positive historiefortellerne som etterhvert er med i regnestykket. Et eksempel på at en sak får en valør ut fra det ståsted man har?
    Her snakker vi litt forbi hverandre. Det er heller ingen som klarer dette hjemme. Ingen har klart å skille kabler fra hverandre i en ordentlig oppsatt blindtest. Ingen. AtleT kom nært, veldig nært. Mike Lavigne dret seg totalt ut, i et oppsett og rom hvor alt skulle ligge til rette for å høre forskjell.
    Begge disse to satt hjemme i sine egne lytterom.

    Når det gjelder hørbare forskjeller på kabler så sitter vi igjen med historier. Historier om opplevelser. Det er helt ok.
    Jeg har ikke problemer med at trådstarter kommer med lytteinntrykk av sine nye kabler, og mener at de låter bedre enn de forrige. Ikke en gang at han mener at for han så er de verdt pengene.
    Men sier han at det er en universal sannhet at disse kablene gir en hørbar forskjell og forbedrer lyden i anlegget, da er vi uenige.
    Skal jeg tror på at kabler er viktige for gjengivelsen fra et stereoanlegg, viktige på linje med en komponent, så må noen vise meg det. Med mer enn å fortelle det.

    Vi står langt fra hverandre i dette, Ketil, og jeg har vært akkurat der du er. Så jeg kan føle på din frustrasjon at vi ikke vil høre på det innlysende, kabler gjør en forskjell. Likevel oppfatter jeg deg som saklig og med en god tone i diskusjonen. Da blir det givende å diskutere med deg. Det setter jeg pris på.

    mvh
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.949
    Antall liker
    19.801
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0




    Mon tro hvem som hører forskjeller og nyanser best....
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.881
    Torget vurderinger
    23
    Kommer helt an på hva de hører ETTER det, Lars-Erk. Jeg har lang erfaring med asiater og lyd/musikk, og de er annerledes skrudd sammen en oss. Snekkern på bildet er kanskje endatil musikkelsker med en glødende pasjon, og endatil musiker i et lokalt symfoniorkester på fritiden. Og bruker hørselvern på jobben!
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.949
    Antall liker
    19.801
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Kommer helt an på hva de hører ETTER det, Lars-Erk. Jeg har lang erfaring med asiater og lyd/musikk, og de er annerledes skrudd sammen en oss. Snekkern på bildet er kanskje endatil musikkelsker med en glødende pasjon, og endatil musiker i et lokalt symfoniorkester på fritiden. Og bruker hørselvern på jobben!
    Du både tok an og tok an ikke :)
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.507
    Antall liker
    2.953
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Lurer på hva den arme trådstarter synes om denne utviklingen.
    Slik jeg kjenner trådstarter (privat) gir han rett og slett beng, og koser seg med hobbyen sin - mer en de fleste av oss.
    Nå skal det sies at han gjerne mottar gode råd - under fire øyne, og ører.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.895
    Antall liker
    13.945
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    4 har prøvd RoDa sin oppskrift på dikemarken, og varianter av denne..
    Dæsken så mye moro vi hadde med de der! Var ikke min oppskrift, det var BHO som hadde funnet opp Dikemarken. Men jeg spredde gladelig budskapet.
    Tror jeg det var mest i hodet? Joda, men så mye mer magi og moro det var før fornuften kom.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.588
    Antall liker
    27.759
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Da har jeg valgt å oppgradere mine ZenSati 3 kabler, og oppgraderingen kommer visstnok imorgen.... Gleder meg veldig!

    Kabler er jo som kjent det mest omdiskuterte innenfor hifi og det som vekker veldig til engasjement hos begge leirer.... Det jeg synes er moro med kabler er at det ikke er så veldig målbar forskjell, men absolutt hørbar, skal man ha den siste magien i gjengivelsen så er gode kabler ett absolutt i mine ører. Etter å ha tatt utdannelse som instrumenteringsingeniør, har vel min skepsis til kabler økt. Men jeg hører likevel stor forskjell på kabler i et godt oppsett, så her lar jeg det målbare komme i andre rekke og lar følelsene få bestemme, det er jo det musikkgjengivelse handler om.

    Så troende og ikke troende spiss ørene og kvess blyanten rapport om en forhåpentligvis oppgradering kommer :)

    Legger ved et bilde av snart pensjonistene:
    Gratulerer.

    Jeg er selv kabelagnostiker, men jeg gleder meg på dine vegne likevel. :)

    mvh tkr
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    @Lovemusikk, vet ikke angående sinne men føler meg ganske fresh om dagen, trener, spiser sunt tar tran og tar ofte trappen istedenfor heis - livet er fint det. Bare spør om du lurer på noe mer.

    --

    Jeg har aldri og kommer aldri til å nekte noen å bruke penger på hva de vil men når det kommer til slike kabler som Zensati tror jeg det kan være greit med andre innspill slik at alle kan gjøre seg opp en mening utifra hvilke opplysninger som foreligger om disse. Det er ikke bare her men også i det brede utland der de for hard kritikk for ikke å være verdt prisen de selges til, og i noen tilfeller avfeies hele merket som bare juks.

    Jeg er vel ikke de som kommer med hardest personkritikker her og når noen kaller andre for idioter gjelder det å se seg selv i speilet og stikke fingeren i jorda, Lars eriks kommentarer er ikke engang verdt å kommentere da den som blir mest latterliggjort er han selv og han trenger tydeligvis ikke hjelp fra andre.
    Poenget var måten du skriv på..en oppfatter det som at de som kjøper sånt er en idiot utfra måten du skriv på..og du seie/maser om det flere ganger.
    Fakta er fint ja, men det holder med en gang det også. OBS: fakta skal dokumenteres og ikke bare hevdes eller linkes til noen andre som og bare hevder det. Ja, det må gjelde begge veier også.

    Til dere alle:

    Det største poenget er at det skal ikke skje dette med å sable ned noen, fordi om de har dyre kabler eller vil kjøpe det.
    Blir det samme som at du skal høvle ned de som kjører Tesla, Merse til 2 mill osv.. Det holder bare ikke.
    Når jeg kjører til å fra jobb står det alltid tyskere langs veien med problemer (hatt tyskere selv i alle år før de 7 siste år. Tyskerne gav meg problemer uansett om det var Ford, Opel eller BMW M5 som noen av de jeg har hatt. Har sluppet unna alt tull da jeg kjøpte en Renault en gang..og fikk en aha opplevelse. Og ikke kjørt annet enn Renault nå), men å hevde de er idioter som kjøper/kjører Tyske biler er langt over grensene. Det blir det samme med kabler.

    Det må jo gå an å ha normale samtaler uten at skeptikere skal inn i alle tråder å trakke ned på alt.
    Forumet er bra på det meste, men lurer du på kabler er det bare nedsabling i alle tråder og en finner ikke erfaring og sånt.
    Det er meget synd at det skal være slik. Du og alle andre kunne hvis dere vil, bedret dette forumet hvis dere slutter å hakke
    ned på alt gjentakende ganger.

    Nei, det er ikke store forskjeller på kabler, for de er ofte små. Og ofte trenger de ikke være forskjell på kabler.
    Men som vi har sett her inne kan det være målbare og hørbare forskjeller på kabler, så litt respekt for de
    som faktisk vil bruke litt penger på dette forventes.

    Jeg har ikke lest noe om at en er tulling for at en kjøper Pass forsterkere når det finnes langt rimeligere forsterkere.
    Og ja mange hevder det er lite forskjell på forsterkere, men de holder ikke på sånn som skeptikerne.

    Håper på en forbedring her også.
    God helg og ikkje glem å kose dere med musikken, eller er biltema kablene deres for dårlige til at det blir kos? :p (var split dette)
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.895
    Antall liker
    13.945
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Poenget var måten du skriv på..en oppfatter det som at de som kjøper sånt er en idiot utfra måten du skriv på..og du seie/maser om det flere ganger.
    Fakta er fint ja, men det holder med en gang det også. OBS: fakta skal dokumenteres og ikke bare hevdes eller linkes til noen andre som og bare hevder det. Ja, det må gjelde begge veier også.

    Til dere alle:

    Det største poenget er at det skal ikke skje dette med å sable ned noen, fordi om de har dyre kabler eller vil kjøpe det.
    Blir det samme som at du skal høvle ned de som kjører Tesla, Merse til 2 mill osv.. Det holder bare ikke.
    Når jeg kjører til å fra jobb står det alltid tyskere langs veien med problemer (hatt tyskere selv i alle år før de 7 siste år. Tyskerne gav meg problemer uansett om det var Ford, Opel eller BMW M5 som noen av de jeg har hatt. Har sluppet unna alt tull da jeg kjøpte en Renault en gang..og fikk en aha opplevelse. Og ikke kjørt annet enn Renault nå), men å hevde de er idioter som kjøper/kjører Tyske biler er langt over grensene. Det blir det samme med kabler.

    Det må jo gå an å ha normale samtaler uten at skeptikere skal inn i alle tråder å trakke ned på alt.
    Forumet er bra på det meste, men lurer du på kabler er det bare nedsabling i alle tråder og en finner ikke erfaring og sånt.
    Det er meget synd at det skal være slik. Du og alle andre kunne hvis dere vil, bedret dette forumet hvis dere slutter å hakke
    ned på alt gjentakende ganger.

    Nei, det er ikke store forskjeller på kabler, for de er ofte små. Og ofte trenger de ikke være forskjell på kabler.
    Men som vi har sett her inne kan det være målbare og hørbare forskjeller på kabler, så litt respekt for de
    som faktisk vil bruke litt penger på dette forventes.

    Jeg har ikke lest noe om at en er tulling for at en kjøper Pass forsterkere når det finnes langt rimeligere forsterkere.
    Og ja mange hevder det er lite forskjell på forsterkere, men de holder ikke på sånn som skeptikerne.

    Håper på en forbedring her også.
    God helg og ikkje glem å kose dere med musikken, eller er biltema kablene deres for dårlige til at det blir kos? :p (var split dette)
    God helg. Venter på dokumentasjonen ;)
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.949
    Antall liker
    19.801
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    ^Vanskelig det, RoDa, da det er forskjell på hva man hører. Alt etter erfaring og evne til å detektere forskjellene.
     

    god_damn2

    Medlem
    Ble medlem
    22.06.2003
    Innlegg
    36
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    0
    Har møtt og pratet med fyren bak disse kablene. Makan til usakelig, useriøs og mer merkelig fyr har jeg aldri vært borti. Vet ikke hvor han kjøper disse materialene eller hele kabel pakken fra, men hadde holdt meg lagt unna det.
     

    Yelll

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    187
    Antall liker
    54
    4 har prøvd RoDa sin oppskrift på dikemarken, og varianter av denne..
    Dæsken så mye moro vi hadde med de der! Var ikke min oppskrift, det var BHO som hadde funnet opp Dikemarken. Men jeg spredde gladelig budskapet.
    Tror jeg det var mest i hodet? Joda, men så mye mer magi og moro det var før fornuften kom.


    Fornuft du... Pøh. Alder og tett i øra som meg... Kommer snikende på. Alt låter snart likt uannsett... ???????????? er usikker på hva som gjør det, mulig det ikke r kablene... Men enkelte ganger jeg ikke har hørt endring overhode... Men prisen på kabelen tilsier at lyden burde synte ut av elementene, ikke bare høres... Jeg har hørt null, men kona lurer plutselig på om jeg har bytta noe.. Og hun er blind.. For hifi. Samme med billige lisser også. Jeg hører nada endring... Hun påpeker. rart. Men dikemarken var en artig sak. Trivelig! ??????
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Har møtt og pratet med fyren bak disse kablene. Makan til usakelig, useriøs og mer merkelig fyr har jeg aldri vært borti. Vet ikke hvor han kjøper disse materialene eller hele kabel pakken fra, men hadde holdt meg lagt unna det.
    Han bestiller fra en fabrikk i kina. Tror prisen er rundt 10kr pr meter og da kan man få sin egen signatur,farge etc på kabel!
    Fidelity testet vel hans versjon til 10kr (10000kr) og ga de best i test ;););)
    Er vel slike episoder som gjør slike magasiner konk idag. Kjøpt og betalt! Men så er vi den ene lettlurte 1% blandt hifi entusiaster som lar seg lure! Ikke av pyramidespill, volvik etc men kabeldragerne ;)
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Problemet for oss i det skeptiske hjørnet vil alltid være at det ikke finnes metoder for å verifisere disse "hørbare" forskjellene. Når det i tillegg finnes en kjent og reell psykologisk forklaring på problemet så er det vanskelig å bli overbevist av kabelmenighetens sterke tro men manglende logiske argumenter.
    Dere nekter å lese og ta innover det som postes i tråder.
    Asbjørn har flere temaer som omhandler dette temaet og hva som kan gjøre det.
    Det er og bevist med måling på den enkleste en kan måle, db at det kan være hørbar forskjell.
    Det kan være masse som kan være årsaker til at kablene kan låte forskjellig.
    Dette sier jo elektrikere også som ikke har hifi anlegg hjemme.
    Les dere opp i trådene til Asbjørn.
    Så det du sier henger ikke på greip, dessverre for deg. :)

    Men for de som lurer på å oppgradere sine ledninger bør oppgradere anlegget først. Der er det mye mer å hente. :)
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.949
    Antall liker
    19.801
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Problemet for oss i det skeptiske hjørnet vil alltid være at det ikke finnes metoder for å verifisere disse "hørbare" forskjellene. Når det i tillegg finnes en kjent og reell psykologisk forklaring på problemet så er det vanskelig å bli overbevist av kabelmenighetens sterke tro men manglende logiske argumenter.
    Dere nekter å lese og ta innover det som postes i tråder.
    Asbjørn har flere temaer som omhandler dette temaet og hva som kan gjøre det.
    Det er og bevist med måling på den enkleste en kan måle, db at det kan være hørbar forskjell.
    Så det du sier henger ikke på greip, dessverre for deg. :)

    Men for de som lurer på å oppgradere sine ledninger bør oppgradere anlegget først. Der er det mye mer å hente. :)
    Om man er fornøyd med dit man har kommet med anlegget, er det finpussen som står for tur. Finpussen er viktig.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.755
    Antall liker
    13.243
    ZenSati er et fint eksempel på at enkelte bare ikke vil se eller skjønne. At det er bløff fra ende til annen burde være helt åpenbart for alle med detekterbar puls og et absolutt minimum av tankevirksomhet. Litt enkelt googling og lesing av saker så burde det ringe i absolutt alle alarmbjeller. At fyren bak ikke har filla peiling er helt åpenbart, og uansett hvor mye man måtte tro på ledningers magi og betydning for lydkvaliteten burde det like fullt være helt umulig å betale penger til en slik sjarlatan. Forhandlere som selger dette til kundene sine burde skamme seg. Mye. Det er en av de mest åpenbare scamene innen denne hobbyen og at Fidelity o.l. brukte spalteplass for å skryte av produktene uten å problematisere historien bak er pinlig for de og en falitterklæring for enhver redaktør uansett hvor langt inne i underholdningsbransjen man mener seg å være.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Må dere fa..meg slutte og begynn å oppføre dere som voksne folk!

    Hold dere borte fra tråden hvis det bare er dritt slenging om andres kabler og meninger.
    Det er jo merkelig at en ikke kan skrive og kose seg i en tråd om kabler uten at den blir forsøplet av tja..hva skal en kalle dere?
    Avskum? Ja, det var et kraftuttrykk, men etter så mange år med dritt slenging så burde dere roet dere kraftig ned nå.
    Drittslenging ? Har du ikke fått med deg hvem denne personen er og at kablene i kina koster 10kr pr meter og at han kun bestiller egen finnish på strømpa ??? Fidelity gikk jo 5 på :):):):):)
    Nei.
    Det som er poenget at det er ikke nødvendig å holde på å mase hele tiden på at de som vil bruke 200.000 på kabler er idioter.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Denne gjentatte virkelighetsfornektelsen fra målemafiaen begynner etterhvert å spille seg helt ut i det parodiske. Det er omtrent som å se apekatten sitte med fingrene i ørene mens han gjentar om igjen og om igjen: "hører ingen forskjell, hører ingen forskjell". Dette må nå ta slutt da hifi vitterlig handler om at det er forskjell. Jeg skiftet i går ut den gamle USB kabelen min med en ny, og ingen virkelighetsfornekter med ørene fulle av voks må komme her og fortelle meg at den nye kabelen ikke utgjorde en forskjell til det positive. Ikke var den særlig dyr heller, faktisk noen hundrelapper rimeligere enn den gamle. Så om tilbederne av de hellige måleinstrumentene fornekter all erfaring ørene måtte meddele, kan de innrømmes et poeng med et tidvis latterlig prisnivå på en del av slangene man får kjøpt.
    Så fint at du beviser at vitenskapen tar feil. Tror 99,9% i verden er uenige bortsett fra 5-10 stk her inne! Har du hentet den millionen ?
    Les deg opp i trådene til Asbjørn.
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    ZenSati er et fint eksempel på at enkelte bare ikke vil se eller skjønne. At det er bløff fra ende til annen burde være helt åpenbart for alle med detekterbar puls og et absolutt minimum av tankevirksomhet. Litt enkelt googling og lesing av saker så burde det ringe i absolutt alle alarmbjeller. At fyren bak ikke har filla peiling er helt åpenbart, og uansett hvor mye man måtte tro på ledningers magi og betydning for lydkvaliteten burde det like fullt være helt umulig å betale penger til en slik sjarlatan. Forhandlere som selger dette til kundene sine burde skamme seg. Mye. Det er en av de mest åpenbare scamene innen denne hobbyen og at Fidelity o.l. brukte spalteplass for å skryte av produktene uten å problematisere historien bak er pinlig for de og en falitterklæring for enhver redaktør uansett hvor langt inne i underholdningsbransjen man mener seg å være.
    Dagens og muligens tiårets beste innlegg
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    @Lovemusikk, vet ikke angående sinne men føler meg ganske fresh om dagen, trener, spiser sunt tar tran og tar ofte trappen istedenfor heis - livet er fint det. Bare spør om du lurer på noe mer.

    --

    Jeg har aldri og kommer aldri til å nekte noen å bruke penger på hva de vil men når det kommer til slike kabler som Zensati tror jeg det kan være greit med andre innspill slik at alle kan gjøre seg opp en mening utifra hvilke opplysninger som foreligger om disse. Det er ikke bare her men også i det brede utland der de for hard kritikk for ikke å være verdt prisen de selges til, og i noen tilfeller avfeies hele merket som bare juks.

    Jeg er vel ikke de som kommer med hardest personkritikker her og når noen kaller andre for idioter gjelder det å se seg selv i speilet og stikke fingeren i jorda, Lars eriks kommentarer er ikke engang verdt å kommentere da den som blir mest latterliggjort er han selv og han trenger tydeligvis ikke hjelp fra andre.
    Så det er ok og selge en lada til ferrrari pris hvis du navngir den ferrari ?
    Med samme navn? Nei. Da er det kopi og ulovlig. Pris messig ja..det må være opptil produsent og ikke deg.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.902
    Antall liker
    3.228
    ZenSati er et fint eksempel på at enkelte bare ikke vil se eller skjønne. At det er bløff fra ende til annen burde være helt åpenbart for alle med detekterbar puls og et absolutt minimum av tankevirksomhet. Litt enkelt googling og lesing av saker så burde det ringe i absolutt alle alarmbjeller. At fyren bak ikke har filla peiling er helt åpenbart, og uansett hvor mye man måtte tro på ledningers magi og betydning for lydkvaliteten burde det like fullt være helt umulig å betale penger til en slik sjarlatan. Forhandlere som selger dette til kundene sine burde skamme seg. Mye. Det er en av de mest åpenbare scamene innen denne hobbyen og at Fidelity o.l. brukte spalteplass for å skryte av produktene uten å problematisere historien bak er pinlig for de og en falitterklæring for enhver redaktør uansett hvor langt inne i underholdningsbransjen man mener seg å være.
    Dagens og muligens tiårets beste innlegg
    100 årets vil jeg sige bortset fra at jeg synes Asbjørn er helt ligegyldig for mig. :)
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Det var vel ikke hjelp han kom med i denne tråden akkurat? Den ble vel heller ikke forespurt av trådstarter heller?

    Han burde helt klart holdt seg unna tastaturet i denne tråden.

    Foreslår at trådstarter trekker tråden i den retningen han måtte ønske uten mer unødvendig støy.
    Hvem er du som skal styre hva jeg skal og ikke skal, hold deg selv unna eller drit i hva jeg gjør. At jeg er kritisk til ett slikt merke som Zensati som har slike astonomiske priser på sine kabler er jeg i min fulle rett til, om jeg føler for å skrive her så gjør jeg det - at du henger over DITT tastatur og bemerker mine innlegg gjør dette enda mer morsomt. So keep it on!
    Dette er jo ikke bare uvirkelig eventyraktig overpriset men svindel av groveste art. Dette er bevist flere ganger og de som har blitt utsatt for dette burde jo gå til anmeldelse hvis de da ikke driter penger. Men at folk skal få tyn her inne for og advare folk mot seg selv og andre er jo hårreisende ������
    Kjære deg..
    Det er bra med sånn advarsel hvis noen svindler.
    Men poenget var ikke det. Det er generelt den evige maset og ned høvlingen jeg vil til livs.
     

    LA8PV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.11.2012
    Innlegg
    272
    Antall liker
    287
    Problemet for oss i det skeptiske hjørnet vil alltid være at det ikke finnes metoder for å verifisere disse "hørbare" forskjellene. Når det i tillegg finnes en kjent og reell psykologisk forklaring på problemet så er det vanskelig å bli overbevist av kabelmenighetens sterke tro men manglende logiske argumenter.
    Dere nekter å lese og ta innover det som postes i tråder.
    Asbjørn har flere temaer som omhandler dette temaet og hva som kan gjøre det.
    Det er og bevist med måling på den enkleste en kan måle, db at det kan være hørbar forskjell.
    Det kan være masse som kan være årsaker til at kablene kan låte forskjellig.
    Dette sier jo elektrikere også som ikke har hifi anlegg hjemme.
    Les dere opp i trådene til Asbjørn.
    Så det du sier henger ikke på greip, dessverre for deg. :)

    Men for de som lurer på å oppgradere sine ledninger bør oppgradere anlegget først. Der er det mye mer å hente. :)
    Joda, jeg har lest Asbjørns innlegg, det han sier er vel at det er målbare forskjeller men disse er stort sett utenfor det hørbare området, og hvis det faktisk er hørbare forskjeller så er vel dette pga uegnete kabler med for liten diameter eller påmonterte "eq-bokser". Og så pleier han å anbefale Clas Olson kabler.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    La oss gjøre et lite tankeeksperiment.
    La oss si at ZenSati kabelen koster det samme som en kabel fra Biltema - Er det da et problem?
    Koker det da ned til at man utviser den reneste Mor Theresa empatien overfor andres lommebok og at dette dermed er det eneste ankepunktet?
    Jeg tror folk etterhvert har fått med seg sjarlatan-faktoren her.....
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    La oss gjøre et lite tankeeksperiment.
    La oss si at ZenSati kabelen koster det samme som en kabel fra Biltema - Er det da et problem?
    Koker det da ned til at man utviser den reneste Mor Theresa empatien overfor andres lommebok og at dette dermed er det eneste ankepunktet?
    Jeg tror folk etterhvert har fått med seg sjarlatan-faktoren her.....
    Så du støtter svindel og bedrag som for folk flest til og gå i sjokk ? Er den kanskje en grunn til at hifibransjen blir sett på som "veldig snåle "individer" og at alle andre ler seg skakke mens de nyter musikk!
     
    Sist redigert:

    LA8PV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.11.2012
    Innlegg
    272
    Antall liker
    287
    La oss gjøre et lite tankeeksperiment.
    La oss si at ZenSati kabelen koster det samme som en kabel fra Biltema - Er det da et problem?
    Koker det da ned til at man utviser den reneste Mor Theresa empatien overfor andres lommebok og at dette dermed er det eneste ankepunktet?
    Jeg tror folk etterhvert har fått med seg sjarlatan-faktoren her.....
    Det han zensati duden gjør er vel egentlig ikke noe verre enn hva "seriøse" kabelfabrikanter driver med. Det er ikke rocket science men produksjon av ledninger vi snakker om her. Utviklingskostnadene er vel stort sett nada og om kablene produseres i Kina eller USA så er vel det egentlig ett fett. BS markedsføring har de også felles. Det eneste som skiller er vel størrelsen på avansen, men så lenge en vare alltid er verdt det kundene er villig til å betale vinner zensati.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.895
    Antall liker
    13.945
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    La oss gjøre et lite tankeeksperiment.
    La oss si at ZenSati kabelen koster det samme som en kabel fra Biltema - Er det da et problem?
    Koker det da ned til at man utviser den reneste Mor Theresa empatien overfor andres lommebok og at dette dermed er det eneste ankepunktet?
    Jeg tror folk etterhvert har fått med seg sjarlatan-faktoren her.....
    Handler sikkert mest om å diskutere, siden det er et diskusjonsforum? Kanskje begge sider vil ha rett?

    Kan nok bruke dette om begge sidene i konflikten: (selv om jeg personlig mener at "De" er de kabeltroende)
    De forandret på virkeligheten slik at virkeligheten passet dem; i stedet for at de skulle tilpasse seg virkeligheten.

    Ikke så fint at noen skal lure noen andre for penger, synes noen andre. Mens noen andre synes at de ikke blir lurt.
    Evig runddans, hadde sikkert vært greit å finne noen kjøreregler for å bli kvitt det verste. Kanskje tydeligere regler for hva som kan diskuteres i kabelhjørnet og hva som skal forvises til forskjeller og testmetodikk?

    mvh
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Kudos til trådstarter for å tørre å legge ut noe om kabler her..

    1 jeg hører noen ganger forskjell på kabler.. Men tror neppe pris har noe å si, heller oppbygning etc.
    2 jeg har hatt, og har tildels kabler som noen vil kalle dyre. Jeg liker de uannsett. Og de er betalt. Av meg. Med penger som ikke er unndratt skatt etc...
    3 jeg har lagd kabler selv, med varierende resultat.. Noen var faktisk gode. Ga i værtfall en god følelse.
    4 har prøvd RoDa sin oppskrift på dikemarken, og varianter av denne..
    5 kabler er forskjellige. Noen er dyre.
    6 andre ganger,,, hører jeg ikke forskjell.
    8 det fine er, at jeg gjør som jeg vil. Betaler selv. Eller mekker noe lakris, hvis det låter best. Akkurat da...


    32 bit! Liker du kablene, og mener de er verdt pengene, så kos deg med de. Da koster de akkurat passelig for deg. Det jammer koret her, skulle vært moderert for off topic for lenge siden... Flaut.

    jeg er hverken eller jeg, mtp kabler. Men jeg gir fullstendig f... I hva folk bruker pengene sine på, og har faktisk evne til å glede meg sammen med naboen, over hans 3 fot større båt, selv om den er svindyr, og helt sikker helt unødvendig. Men han liker den! Kult! ☺
    Til dere som ikke klarer holde fred, av respekt for trådstarters intensjon, start en egen tråd, hvor dere kan disse kabler for harde livet.
    kan dere ikke glede dere over andres glede, sammen med de, så ikke ødelegg for de da.. Samme faen hvor dumt dere mener handlingen er...



    Nå er fræddan, god helg.

    ps, kan hende jeg legger ut en kabeltråd, så kan dere jamre der...
    Helsike, ble sur jeg... Sry.

    Kult hvis kablene dekker ditt ønske og behov 32bit. Gratulerer!

    i beste mening, Y
    +1
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Poenget mitt er at det er tydelig at det er prislappen som er den røde kluten her.
    Jeg tror kabelkunder er klar over både risiko og mulig lureri.

    Forslag:
    Hva med å opprette en kabelkonto administrert av et kabel-overformynderi bestående av agnostikere?
    Så kan de stakkars villedede kabelkundene få råd, veiledning og ikke minst betenkelsestid til de kommer på bedre tanker.
    Vi kan jo bytte ut 18 års grensen med 50 år, så har noen av oss noe å se frem til mens vi spiser Fastelavensbollene våre og gremmes over sub-optimal lyd :eek:
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    At noen kan forbanne seg over at andre velger å bruke penger på kabler er for meg bare tegn på misunnelse for at de har råd å sløse vekk penger på sånt.
    Hææ? Noe sånt må det jo være..?
    Svindel? opprett egen tråd. Mener det finnes noe tilsvarende allerede.

    NÅ vil eg ha svar på følgende jeg aldri har fått et skikkelig svar på, nemlig:

    Hvorfor må dere inn å ødelegge hver bidige kabel tråd?
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    At noen kan forbanne seg over at andre velger å bruke penger på kabler er for meg bare tegn på misunnelse for at de har råd å sløse vekk penger på sånt.
    Hææ? Noe sånt må det jo være..?
    Svindel? opprett egen tråd. Mener det finnes noe tilsvarende allerede.

    NÅ vil eg ha svar på følgende jeg aldri har fått et skikkelig svar på, nemlig:

    Hvorfor må dere inn å ødelegge hver bidige kabel tråd?
    Du har IKKE forstått det ennå ? Forskjell på svindel og smak!
     

    Yelll

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    187
    Antall liker
    54
    Poenget mitt er at det er tydelig at det er prislappen som er den røde kluten her.
    Jeg tror kabelkunder er klar over både risiko og mulig lureri.

    Forslag:
    Hva med å opprette en kabelkonto administrert av et kabel-overformynderi bestående av agnostikere?
    Så kan de stakkars villedede kabelkundene få råd, veiledning og ikke minst betenkelsestid til de kommer på bedre tanker.
    Vi kan jo bytte ut 18 års grensen med 50 år, så har noen av oss noe å se frem til mens vi spiser Fastelavensbollene våre og gremmes over sub-optimal lyd :eek:

    Jojo... Kabeldepartement, med reguleringer nedfelt i diverse lover, og dertil etater og utvalg, hadde sikker vært en ide...

    Dette med 50 års grense, står for meg noe fånyttes, da, som jeg nevnte for RoDa, er at øra da snart er tette uannsett, han kalte det fornuft... Jeg er usikker . Kanskje man kunne testet med 50 års grense en stund... Og senke den etterhvert.. Til det tok helt av i kabeldebattene igjen.... Eller noe sånt. Dessuten er fastelaven for sjeldent til at man kan kjøpe boller og kabler bare den helga... Hmm... Noe å grunne over? Det er vel spørretime fortsatt på onsdager? Ta det opp der, så stemmer jeg for 50 års grense! ������������
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Den røde kluten her er all svadaen som blir brukt i markedsføringen her blir kalt for teknologi, Mark Johansen og hans likesinnede blir fremstilt som verdensledende i teknologiutvikling og forskning(som selvsagt ikke er publisert eller dokumentert) samtidig som topputdannede ingeniører fra inn og utland som faktisk bedriver forskning og teknologiutvikling på relevante fagfelt blir tillagt lite flaterende merkelapper og skjellsord...

    Poenget mitt er at det er tydelig at det er prislappen som er den røde kluten her.
    Jeg tror kabelkunder er klar over både risiko og mulig lureri.

    Forslag:
    Hva med å opprette en kabelkonto administrert av et kabel-overformynderi bestående av agnostikere?
    Så kan de stakkars villedede kabelkundene få råd, veiledning og ikke minst betenkelsestid til de kommer på bedre tanker.
    Vi kan jo bytte ut 18 års grensen med 50 år, så har noen av oss noe å se frem til mens vi spiser Fastelavensbollene våre og gremmes over sub-optimal lyd :eek:
     

    Yelll

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    187
    Antall liker
    54
    Har forresten opprettet en tråd for kabeljamring... Var ikke rare ostebiten som skulle til... Full pedal med det samme! Artig, popcorn og headset er konge en fredagskveld. Og kabelforum på hfs... sry 32bit, for of topic i tråden din.


    Har også svidd av noen frognere oppigjennom på lednigstump... Men tør ikke si mer om det. Du er jaggu tøff! Kos deg med dem, funker de for deg, så er det bare å gønne på.. De andre kan jo kjøpe rødt klister for penga..


    God helg
    -y
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Den røde kluten her er all svadaen som blir brukt i markedsføringen her blir kalt for teknologi, Mark Johansen og hans likesinnede blir fremstilt som verdensledende i teknologiutvikling og forskning(som selvsagt ikke er publisert eller dokumentert) samtidig som topputdannede ingeniører fra inn og utland som faktisk bedriver forskning og teknologiutvikling på relevante fagfelt blir tillagt lite flaterende merkelapper og skjellsord...

    Poenget mitt er at det er tydelig at det er prislappen som er den røde kluten her.
    Jeg tror kabelkunder er klar over både risiko og mulig lureri.

    Forslag:
    Hva med å opprette en kabelkonto administrert av et kabel-overformynderi bestående av agnostikere?
    Så kan de stakkars villedede kabelkundene få råd, veiledning og ikke minst betenkelsestid til de kommer på bedre tanker.
    Vi kan jo bytte ut 18 års grensen med 50 år, så har noen av oss noe å se frem til mens vi spiser Fastelavensbollene våre og gremmes over sub-optimal lyd :eek:
    Du må ikke glemme å nevne de evneveike kjøperene oppi det hele. Det er jo disse som frekventerer denne tråden. Det nytter ikke å kjefte på kabelpushere som det er få av her inne (de som er, holder seg klokelig passive).
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn