Ny volum kontroll-pot?

whistler

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2004
Antall liker
626
kjetinho skrev:
whistler skrev:
bambadoo skrev:
Har en sånn billig kinesisk med smd motstander liggende. Har også et noble potmeter i kassen.

TKD var bedre enn noble i min preamp. Noble potmeteret var bedre enn alps blue.

Men her
http://www.acoustic-dimension.com/resistors/TKD.htm

Finner du et utmerket tkd pot med motor. Er du heldig så er det drop inn for det du allerede har i preampen.
Har et slikt TDK motorpot liggende og kan bekrefte at det funker fint med en ALPS motorstyring jeg testet det med.
Så eg kan kjøpe det utan motor og montere på alps-motoren, eller betyr det at det med motor kan styrast i min pre?
Det betyr at du antagelig kan kaste ut ALPS-potet med motor, og erstatte dette med TKD pot med motor. (Du må altså i så fall kjøpe et TKD med motor påmontert.)

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.301
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
whistler skrev:
bambadoo skrev:
Så da kan du spørre whistler fint om han er villig til å selge det tkd potmeteret :)

Du kommer ikke til å angre på det..

PS! Mye snaisent du i skuffen din whistler.
He, he... tror nok jeg har lyst til å beholde det... i tilfelle jeg får brukt for det en gang. ;)
Et bra pot forøvrig!

Jeg har det på bildet under også... i tilfelle jeg får bruk for det en gang. ;D
Hva heter denne Dale greia?
Kanksje det passer min Tram WOT
Kjøpt hvor?

håvard

whistler

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2004
Antall liker
626
Haavard skrev:
whistler skrev:
bambadoo skrev:
Så da kan du spørre whistler fint om han er villig til å selge det tkd potmeteret :)

Du kommer ikke til å angre på det..

PS! Mye snaisent du i skuffen din whistler.
He, he... tror nok jeg har lyst til å beholde det... i tilfelle jeg får brukt for det en gang. ;)
Et bra pot forøvrig!

Jeg har det på bildet under også... i tilfelle jeg får bruk for det en gang. ;D
Hva heter dette?
Kanksje det passer min Tram WOT
Kjøpt hvor?

håvard
Det er mulig det er Allnic-variant. Et som ligner veldig står i Allnic-preampene, men Allnic bruker SMD-motstander. Min har "vanlige" motstander. Jeg har tatt det som delbetaling for et sett COANDA som har gått på eksport.
http://www.allnicaudio.com/eng/products/list.htm?brandcode=003001000000

kjetinho

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2005
Antall liker
22
Takkar for alle innspel. No har eg eit luksusproblem. Eg har lyst på både tkd og khozmo.

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
Såvidt jeg er informeret er det ledende element i TKD kul. Er det rigtigt ?

whistler

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2004
Antall liker
626
kjetinho skrev:
Takkar for alle innspel. No har eg eit luksusproblem. Eg har lyst på både tkd og khozmo.
Vær litt obs på hvor mye plass du har til rådighet i chassiset, kjetinho!

Mistenker at Khozmo-prosjektet kommer til å dø ut. Tror ikke det er levert noen ennå. Var i kontakt med dem for en tid tilbake. De skulle komme tilbake når attenuatoren var leveringsklar. Har ikke hørt noe.

Når det gjelder TKD-attenutatoren, er det ingen tvil om at den er av ledende plast.

TKD har imidlertid også en high-end variant. Jeg antar at denne er bygd opp av faste motstander.

Vedlegg

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.301
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Wistler
Attenuatoren som jeg spurte deg om hadde rammen fra Allnic.
Det er et firma som heter DHT sound som har satt den sammen til slutt.
Takk ellers for info.

Håvard

kjetinho

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2005
Antall liker
22
whistler skrev:
kjetinho skrev:
Vær litt obs på hvor mye plass du har til rådighet i chassiset, kjetinho!

Mistenker at Khozmo-prosjektet kommer til å dø ut. Tror ikke det er levert noen ennå. Var i kontakt med dem for en tid tilbake. De skulle komme tilbake når attenuatoren var leveringsklar. Har ikke hørt noe.

Når det gjelder TKD-attenutatoren, er det ingen tvil om at den er av ledende plast.

TKD har imidlertid også en high-end variant. Jeg antar at denne er bygd opp av faste motstander.
Har søkt litt på veven. Det er mange som har bestilt ,og ventar, på Khozmo-pot, men finn ingen som har fått det. Ein del har fått pengane refundert utan forklaring, og det står noko om at produsenten har kome i klammeri med paypal. Trur ikkje det vert noko av dette med det fyrste, nei. Takkar for advarselen.

kjetinho

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2005
Antall liker
22
Spanande! Hald oss oppdaterte. Sjølv har eg ikkje fått gjort noko meir med mine tankar om pot-skifte,

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.517
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Da er en pakke med noen pcb og komponenter mottatt. Får se når loddebolten graves fram.

Trenger et par 10k potmeter. Noen som har noe på lur?

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
155
Se ikke bort i fra dét. Skal sjekke skuffa i løpet av kvelden.

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
155
Fant ingenting i går, men jeg vet jeg skal ha en liggende et eller annet sted? I´ll be back.

kjetinho

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2005
Antall liker
22
bambadoo skrev:
Da er en pakke med noen pcb og komponenter mottatt. Får se når loddebolten graves fram.

Trenger et par 10k potmeter. Noen som har noe på lur?
Kome noko lengre med desse? Nyfiken på den løysinga.

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
155
Beklager, men jeg glemte å poste her. Fant et balansepotmeter på 10K i skuffen. Ikke helt treff mao.

kjetinho

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2005
Antall liker
22
bambadoo skrev:
Kremt...host...hark........ nei :(
Vel, det er greit. Det hadde vore verre om du hadde laga dei og ikkje sagt i frå ;)

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.517
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
bambadoo skrev:
Da er komponenter og pcb er til 2 stk single ended lightspeed attenuatorer bestilt. Får se når det kommer.

En nydelig komplett løsning med remote finnes her:
http://diyparadise.com/shop/index.php?main_page=index&cPath=18

Jeg bestilte varer fra www.buildanamp.com
Hei da er den ene bygget for testformål. Etter kalibrering etc. så funker den (faktisk)

Så får vi se på sikt... Tenker å bruke denne som volumpot i en AN pre som jeg har jobbet mye med...
TKD blir da muligens overflødig?
ecc82-6463 krets er under bygging bare de siste delene kommer.

Vedlegg

whistler

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2004
Antall liker
626
Spent på hvordan du synes Lightspeed attenuatoren funker i praksis.
Så vidt jeg har forstått, kan man ikke skru ned til "0" volum.
Inngangimpedansen er lav, og volumkontrollen bør helst stå i midtposisjon når man ikke ikke bruker forsterkeren for å unngå unødig belastning på LDRene.
MEN når det er sagt, skal Lightspeed attenuatoren i følge svært mange, være det nærmeste man kommer nirvana når det gjelder nivåregulering. 8)

Postscript:
Ser for meg at man enkelt kunne ha laget en "remote Lightspeed" vha. en billig motorstyrt pot pakke fra eBay. Potmeteret erstatter ganske enkelt potmeteret som styrer spenningen til Lightspeed attenuatoren. 8)

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.517
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Alt du sier er korrekt.

Bare en liten test som volum kontroll i AN preampen...

Og du verden. Det funker.

En liten test med "Jarret og Køln concert".

Her høres lenger "inn i lydbildet".. enn tidligere. Mer levende... Mer utklinging etc..

Jeg bruker et 50k pot som volum pot.. (det ligger ikke i signalvei). Kun ldr'ene som er i signalvei.
trenger nok et 100k pot.. Evt. et 250k pot.. Potmeter som brukes kan være av rimelig sort.
Så kort fortalt. Et rimelig motorisert alps potmeter og en styringsenhet og voila en enkel remote sak av ypperste klasse.
Det er også et 5k balanse potmeter på denne.

Vedlegg

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.517
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Spiller bra men den er så inn i hampen sensitiv...
Må jobbe litt med dette.
Min versjon har foresten ldr i serie og ldr til shunt...

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.517
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Har bygget den andre også. Bruker en regulert 5v PSU. Men måtte tweake motstands verdiene ganske mye for å tilpasse gain til mitt oppsett. Til slutt senket jeg utgangsnivået til dacen fra 2.5v til 1.5v (vel syntes dacen ble mer vellydende også). Nå er minimums nivået helt ok. Og sensitiviteten er senken noe. Spiller veldig bra.
Bruker alps blue 100k pot som volumknott.

Topp Bunn