Ny vinyl og lydkvalitet

alfao

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.10.2007
Innlegg
418
Antall liker
112
Sted
Bergen
Torget vurderinger
4
Hei,

Som nyfrelst platespiller eier, har jeg noen spørsmål:

Opplever lydkvalitet på diverse nye plater varierende.

Finnes det nyutgivelser med spesielt god lyd? ( i alle sjangre)

Hvor kjøper dere plater?

Tips tas imot med takk👍

Mvh
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
592
Ja gratulerer med det.
Dessverre er det som du sier att kvaliteten på lyden er svært varierende
og dessverre lite å få gjort noe med. Kanskje annet enn å ikke ha for avslørende utstyr da:)
Kjøper som regel plater nye i butikker som Platekompaniet, CDON, Skvis og Big Dipper.
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.693
Antall liker
37.926
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Hei,

Som nyfrelst platespiller eier, har jeg noen spørsmål:

Opplever lydkvalitet på diverse nye plater varierende.

Finnes det nyutgivelser med spesielt god lyd? ( i alle sjangre)

Hvor kjøper dere plater?

Tips tas imot med takk??????

Mvh
Det blir samme svar som Forsell men lykke til og ha en fin helg :)

mvh
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.031
Antall liker
7.630
Sted
Oslo
Hei,

Som nyfrelst platespiller eier, har jeg noen spørsmål:

Opplever lydkvalitet på diverse nye plater varierende.

Finnes det nyutgivelser med spesielt god lyd? ( i alle sjangre)

Hvor kjøper dere plater?

Tips tas imot med takk??????

Mvh
Nye plater i være r..a, vintage glitrende og omvendt.
Litt som amerikaneren som spurte om hvor man kjøpte troll.
Da svaret var på Karl Johan, eller Sentralstasjonen, sa han nei,nei jeg mener der dere kjøper deres troll!
Lytt til erfarne vinyljunkies og lytt med dine egne ører
 

alfao

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.10.2007
Innlegg
418
Antall liker
112
Sted
Bergen
Torget vurderinger
4
Takker😊

Hvilke nyutgivelser har spesielt god lyd?

Mvh
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
11.957
Antall liker
11.765
Sted
Hus
Lykke til med en farlig vanedannende musikkinteresse. Kjøper ny vinyl på BigDipper, The Garden, Platekompaniet, CDON og Musikk På Vinyl. Erfaringsmessig så lønner det seg å vaske nye skiver for å få ut rester av voks etter pressingen og antistatisk spenning. Skiver fra 60-70-80 tallet var ikke slik. Hvis du er ute etter god lyd så kjøp MFSL, Nautilus, Reference Recordings, Classic Records, Analogue Productions og Speakers Corner. De er gode på mastring og pressing. Lønner seg å vaske de også selv om de i en del tilfelle koster skjorta. :)
 

alfao

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.10.2007
Innlegg
418
Antall liker
112
Sted
Bergen
Torget vurderinger
4
Har en bred musikk smak, men er i øyeblikket inne i prog/rock epoke. Men hører på det meste. Live in Massey Hall skal testes😊 takk for tips👌
 

YesJens

Musikkelsker
Ble medlem
21.08.2018
Innlegg
3.213
Antall liker
6.130
Sted
Under stjernene
Lykke til med en farlig vanedannende musikkinteresse. Kjøper ny vinyl på BigDipper, The Garden, Platekompaniet, CDON og Musikk På Vinyl. Erfaringsmessig så lønner det seg å vaske nye skiver for å få ut rester av voks etter pressingen og antistatisk spenning. Skiver fra 60-70-80 tallet var ikke slik. Hvis du er ute etter god lyd så kjøp MFSL, Nautilus, Reference Recordings, Classic Records, Analogue Productions og Speakers Corner. De er gode på mastring og pressing. Lønner seg å vaske de også selv om de i en del tilfelle koster skjorta. :)
Enig

Et rimeligere alternativ kan være Music On Vinyl ca. 300kr. I andre enden ORG. f.eks Weather Report/Heavy Weather.
Superutgivelsene på 45 omdreininger, kan være litt slitsom - man kan miste litt av helheten i musikken nå man stadig må snu platene.

MFSL har bytter navn til Mofi.
 

Blackstar

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.04.2016
Innlegg
82
Antall liker
117
Ett lite utvalg nypressinger jeg har kjøpt i den siste tida som låter helt fenomenalt, fra toppen av hodet.

- Yes-boksen. Steven Wilson remix. Delte meninger om remixer og remasteringer generelt, men i dette tilfellet synes jeg det er innertier.
- Gillian Welch - The Harrow and the Harvest. Welsh skal være lidenskapelig opptatt av lyd og analog gjengivelse. Og det høres godt. Sjanger: Folk.
- Thelonios Monk - Brilliant Corners. Dette er referanseplata mi faktisk, hvis jeg har besøk og jeg skal vise frem hvor godt vinyl kan låte. Blåserne på denne plata er helt spinnvilt. Er en fordel å like jazz med litt fart i, selvfølgelig. Kjøpte en billig reutgivelse på Platekompen, husker ikke plateselskapet i forbifarta.

Ellers er Steve Hoffman Forum ett bra sted å finne info om hvilke pressinger som låter bra og ikke. Kan søke opp nesten hva som helst og du finner en tråd. Feks BURDE jeg ha søkt der om Scott Walker, kjøpte siste utgave av 4, half speed mastering, abbey road osv, alt tilsa at det skulle være bra, men det var helt krise. Plata var så warpa at stiften sleit med å spore ordentlig + ei boble på åpningssporet. Og riktig, brukerne på Hoffman melder at den er det bare å sky unna...
 

alfao

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.10.2007
Innlegg
418
Antall liker
112
Sted
Bergen
Torget vurderinger
4
Den Yes boksen må jeg ha👍

Thelonios Monk Skal sjekkes ut.

Blir dyrt dette😅😅
 

211.

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2004
Innlegg
1.656
Antall liker
1.396
Torget vurderinger
2
Den Yes boksen må jeg ha[emoji106]

Thelonios Monk Skal sjekkes ut.

Blir dyrt dette[emoji28][emoji28]
Har en tendens til å bli det...MOFI, Analogue Productions (AP), Nautilus, Verve m.fl ... det er selskap som har levert plater med god lyd her i heimen


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
 

ROS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2005
Innlegg
260
Antall liker
368
Torget vurderinger
2
Kjøpte nylig Ayreon - Into The Electric Castle, 20th anniversary edition (Musikkpåvinyl). Trippel LP til bare 225 kr, men kvaliteten på pressing og cover er helt topp, og den låter knall. Anbefales :)

 

alfao

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.10.2007
Innlegg
418
Antall liker
112
Sted
Bergen
Torget vurderinger
4
Nytt for meg. Tøft! På listen👍
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.310
Antall liker
16.930
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Hvilke nyutgivelser har spesielt god lyd?
Mvh
Du stiller her et spørsmål omtrent i kategorien Hvor mange runder er det på Bislett. Dvs - vanskelig å svare på;)
Men - noen har allerede nevnt noen plateselskaper/utgivere du kan sjekke ut. Dessverre er det ingen rød tråd, og det finnes selv MoFi-utgivelser som ikke er allverden.
Enkelte pressinger fra utgivelsesåret er fantastiske - andre er begredelige. Slik er det også for ulike reissues og remasters. Noen er veldig bra, andre langt fra.
 

lille hiawata

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2008
Innlegg
4.257
Antall liker
2.494
Sted
Harstad
Torget vurderinger
1
Det blir prøving og feiling ,samt høste av andres erfaringer. Fins ingen fasit.
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
22.988
Antall liker
20.121
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Sist runde jeg holdt på med vinyl så kjøpte jeg en del fra labelen music on vinyl. Synes snittet der var bra. Svært få on noen direkte dårlige plater. Nå når jeg nå går igang igjen, så kommer jeg nok til å gå mye for denne labelen igjen.
 

YesJens

Musikkelsker
Ble medlem
21.08.2018
Innlegg
3.213
Antall liker
6.130
Sted
Under stjernene
Yes elskere

Siden Yes nevnes i #11 og 12.

Synes at Steven Wilson har truffet blink med valget at album og selve remixen.
Friday Music er kanskje ikke like heldig med The Yes Album 45 omdreininger. Men er man Yes samler så er man Yes samler.
Close to the edge MFSL synes jeg også er bra.
Music On Vinyl har kommet med en dobbelutgave av Yes sin første (den med pratebobla) hvor side 3 og 4 er andre opptak fra perioden.
Og så til selve kransekaka FRAGILE/Mofi/Ultradisk one step, kanskje litt feit bass. Men du verden for en musikalsk opplevelse. 4524/7500
 

Goggen8

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2014
Innlegg
2.388
Antall liker
952
Sted
Oslo
Startet dagens lytteøkt med den ferske Mofi-utgivelsen av Communique av Dire Straits. Superb!
 

alfao

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.10.2007
Innlegg
418
Antall liker
112
Sted
Bergen
Torget vurderinger
4
Yes er selvsagt på listen. Communique som jeg synes er DS beste er også på listen👍
 

YesJens

Musikkelsker
Ble medlem
21.08.2018
Innlegg
3.213
Antall liker
6.130
Sted
Under stjernene
Sist runde jeg holdt på med vinyl så kjøpte jeg en del fra labelen music on vinyl. Synes snittet der var bra. Svært få on noen direkte dårlige plater. Nå når jeg nå går igang igjen, så kommer jeg nok til å gå mye for denne labelen igjen.
Enig
Hamstret en del på PK når de hadde kampanje før jul;D
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.151
Antall liker
6.730
Torget vurderinger
4
Utover mange av de mest opplagte audiofile selskapene som allerede er nevnt....

Run Out Groove er ikke en typisk audiofil label, men de gjør fantastiske reissues i ymse sjangere (stort sett rock, blues, soul, jazz). Bra remastering, cutting og pressing. Stort sett tykke, stive, fine covere, ofte med tip on art work. Ikkno flimsy shit. Og ikke minst gjør de skikkelig research for å finne de beste kildene, oftest orginaltapene, og med interessante ekstraspor. Jeg har alle tre reissues de har gjort av Morphine og de er så bra som de får blitt. Verdt hver krone.

Craft Recordings gjør reissues mye i samme sjangre som ROG, dog ikke heeelt i samme liga. Litt mer varierende kvalitetsmessig. Iblant har de brukte digitale filer som kilder, særlig dersom de har gjort en digital reissue av tittelen tidligere. De betyr ikke nødvendigvis at det låter dårlig, men .... En annen ting er noe varierende kvalitet på pressingene litt avhengig av hvor de er presset. RTI pressinger er stort sett bra, men Memphis Records Pressing Plant er mer varierende. Chet Baker ‎– The Legendary Riverside Albums som de ga ut nettopp er helt nydelig. The Country Blues Of John Lee Hooker er en fantastisk mastering som hadde fortjent en enda bedre pressing (litt tics iblant), men du må finne The Electric Recording Co sin versjon for at det skal bli bedre.

Pure Pleasure Records gjør også mange fine reissues innen blues og jazz. Ikke fullt så jålete, pertentlig gjennomført som ROG og Tone Poet, men stort sett hyggelige priser. Mye gammel blues som Otis Spann Is The Blues, Skip James Today!, Nina Simone ‎– Little Girl Blue, eller de beste versjonene du finner av nyere ting som Cassandra Wilson ‎– Belly Of The Sun

Blue Note sin Tone Poet serie er kvalitetsmessige i samme gate som ROG, men selvsagt reissues av gamle Blue Note titler. Oftest de litt mindre opplagte titlene som ikke er reutgitt i 14 forskjellige utgaver fra før. Prisene hos Big Dipper ser ut til å ha stabilisert seg på 429,- etter å ha variert voldsom fra tittel til tittel i fjor.

Tone Poet Audiophile Vinyl Reissue Series fra Blue Note

Tone Poet' Jazz Reissue Series


En ganske opplagt, men ofte glemt label er ECM. Kjent for godlyd, men kvaliteten på nye pressinger har dessverre stått noe tilbake å ønske. De gamle orginalene fra 70-tallet er derimot oftest helt nydelige. Og heldigvis er de stort sett lett tilgjengelig for en hyggelig pris på bruktmarkedet. Jeg har betalt alt mellom 50 og 400, de fleste rundt 150,- Sørg bare for at det er tyske pressinger, ikke amerikanske som oftest, dog ikke alltid, var vesentlig dårligere.


Jakten er halve moroa !
 

alfao

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.10.2007
Innlegg
418
Antall liker
112
Sted
Bergen
Torget vurderinger
4
Mange takk😊 her er det mye å sette seg inn i forstår jeg.
 

YesJens

Musikkelsker
Ble medlem
21.08.2018
Innlegg
3.213
Antall liker
6.130
Sted
Under stjernene
Utover mange av de mest opplagte audiofile selskapene som allerede er nevnt....

Run Out Groove er ikke en typisk audiofil label, men de gjør fantastiske reissues i ymse sjangere (stort sett rock, blues, soul, jazz). Bra remastering, cutting og pressing. Stort sett tykke, stive, fine covere, ofte med tip on art work. Ikkno flimsy shit. Og ikke minst gjør de skikkelig research for å finne de beste kildene, oftest orginaltapene, og med interessante ekstraspor. Jeg har alle tre reissues de har gjort av Morphine og de er så bra som de får blitt. Verdt hver krone.

Craft Recordings gjør reissues mye i samme sjangre som ROG, dog ikke heeelt i samme liga. Litt mer varierende kvalitetsmessig. Iblant har de brukte digitale filer som kilder, særlig dersom de har gjort en digital reissue av tittelen tidligere. De betyr ikke nødvendigvis at det låter dårlig, men .... En annen ting er noe varierende kvalitet på pressingene litt avhengig av hvor de er presset. RTI pressinger er stort sett bra, men Memphis Records Pressing Plant er mer varierende. Chet Baker ‎– The Legendary Riverside Albums som de ga ut nettopp er helt nydelig. The Country Blues Of John Lee Hooker er en fantastisk mastering som hadde fortjent en enda bedre pressing (litt tics iblant), men du må finne The Electric Recording Co sin versjon for at det skal bli bedre.

Pure Pleasure Records gjør også mange fine reissues innen blues og jazz. Ikke fullt så jålete, pertentlig gjennomført som ROG og Tone Poet, men stort sett hyggelige priser. Mye gammel blues som Otis Spann Is The Blues, Skip James Today!, Nina Simone ‎– Little Girl Blue, eller de beste versjonene du finner av nyere ting som Cassandra Wilson ‎– Belly Of The Sun

Blue Note sin Tone Poet serie er kvalitetsmessige i samme gate som ROG, men selvsagt reissues av gamle Blue Note titler. Oftest de litt mindre opplagte titlene som ikke er reutgitt i 14 forskjellige utgaver fra før. Prisene hos Big Dipper ser ut til å ha stabilisert seg på 429,- etter å ha variert voldsom fra tittel til tittel i fjor.

Tone Poet Audiophile Vinyl Reissue Series fra Blue Note

Tone Poet' Jazz Reissue Series


En ganske opplagt, men ofte glemt label er ECM. Kjent for godlyd, men kvaliteten på nye pressinger har dessverre stått noe tilbake å ønske. De gamle orginalene fra 70-tallet er derimot oftest helt nydelige. Og heldigvis er de stort sett lett tilgjengelig for en hyggelig pris på bruktmarkedet. Jeg har betalt alt mellom 50 og 400, de fleste rundt 150,- Sørg bare for at det er tyske pressinger, ikke amerikanske som oftest, dog ikke alltid, var vesentlig dårligere.


Jakten er halve moroa !
Imponerende kunnskap. Mange takk.

Oppfattet tråden som nye utgivelser av gammel musikk.

Dessverre forsvant ECM interessen når den lokale butikken forsvant.

Min personlige favoritt er Dansere, har en del utgivelser fra 70/80 tallet.
I løpet av kort tid er både Jan Erik Kongshaug og Jon Christensen RIP borte. Godt at vi har musikken.

(Fint å ha Tidal HiFi for å sjekke musikken før en eventuelt bestiller)
 

Blackstar

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.04.2016
Innlegg
82
Antall liker
117
Støtter opp om Tranes oppfordring om Run Out Groove. Nærmer seg Mofi priser, men jeg kjøpte "Good" av Morphine på denne labelen og du verden. Flotte greier. Sov i timen når de to andre Morphine kom ut, og nå går de vel for grisepriser på discogsen.

Vet du spør om nye utgivelser men jeg bare må nevne denne.
thelma.jpg


Thelma Houston & Pressure Cooker - "I've got the music in me"
Få tak i en pent brukt av denne hvis du liker funk/soul. Jeg plukket med meg en på brukten på Big Dipper fordi jeg hadde hørt om lyden på denne, og jeg ble ikke skuffa. Etter en runde i hjemmemekka ultralydvasker (har tid til vask nå om dagen)... Helt utrolig nærvær og romfølelse, jeg har ikke en plate som ligner en gang. Instrumentene popper ut av høyttalerne. Dynamikk ut av en annen verden.
 

AOC

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2019
Innlegg
1.351
Antall liker
1.244
Torget vurderinger
1
Vinyl;
Karen Souza og Allison Krauss har ferske utgivelser med veldig 'saftig' lyd. Her mangler ingenting mellom 25-20' Hz. Den siste fra Mariann Faithfull er både veldig bra og har utmerket lyd. 'Blue' med Joni Mitchell har en utrolig god nærfelt-innspilling og lyd i referanseklasse.
Steely Dan's Aja og Gaucho er også obligatorisk på vinyl, selvsagt. Alle disse finner du hos Platekompaniet.
 

211.

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2004
Innlegg
1.656
Antall liker
1.396
Torget vurderinger
2
Vet du spør om nye utgivelser men jeg bare må nevne denne.
Vis vedlegget 574915

Thelma Houston & Pressure Cooker - "I've got the music in me"
Få tak i en pent brukt av denne hvis du liker funk/soul. Jeg plukket med meg en på brukten på Big Dipper fordi jeg hadde hørt om lyden på denne, og jeg ble ikke skuffa. Etter en runde i hjemmemekka ultralydvasker (har tid til vask nå om dagen)... Helt utrolig nærvær og romfølelse, jeg har ikke en plate som ligner en gang. Instrumentene popper ut av høyttalerne. Dynamikk ut av en annen verden.
Det er helt rett, man må virkelig nytte høve når det dukker opp sånne...virkelig en perle! Har den også digitalisert, men det er ikke i nærheten av samme lyd?!


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
 
L

Lassencad

Gjest
Tillykke :)

i min plade samling er der varierende lyd kvalitet på nok 40 % af dem . Nogle af dem kan der være forskel fra en skæring til en anden på samme Lp.
Der synes at være en misforståelse af at bare man køber Vinyl er lyden god. Dette er en stor misforståelse.
En anden misforståelse er at man tror Lp er helt Analog.
Dette er også en misforståelse. Da næsten alt vinyl er Digitalt Mixset /Master :)
Der findes ganske få studioer tilbage i verden der er ren Analog :)
 

hifi.vinyl

Hi-Fi interessert
Ble medlem
16.10.2019
Innlegg
50
Antall liker
201
Sted
Vinterbro
Kommer jo litt an på hva du legger i "nyutgivelse" men personlig vil jeg si at Daft punks - Random access memories i fra 2013, er et must. Denne låter bare helt rått!
 

alfao

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.10.2007
Innlegg
418
Antall liker
112
Sted
Bergen
Torget vurderinger
4
Kanskje litt dårlig formulering fra min side, men det jeg tenkte på var ny musikk, utgitt i nyere tid. Men alle forslag er velkommen😊 jeg hører på det meste👍
 

gujo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.01.2014
Innlegg
117
Antall liker
35
Vet inte om detta är musik i linje med TS intressen och smak men ger lite av mina erfarenheter iaf
och det blir delvis i riktning mot begagnade marknaden

- Skivor från bolagen Proprius och Caprice har bra ljud generellt
Huvudsakligen klassiskt och jazz, flera kända skivor från dem
T ex Jazz på Stampen och Cantate Domini (dessa finns fortfarande även nya/ bra återutgivningar)
Den mycket fina manskören Orphei Drängar har också gjort ett antal skivor på dessa etiketter.
Personligen tycker jag manskör är mycket tacksamt att spela på stereo,
det blir realistiskt och man vet ungefär hur det skall låta.
OD hittar man bara som begagnat men då med moderata priser.

- Mer svenskt: Jan Johanssons Jazz på Svensja kom som återutgivning i början 2000-talet
och man hade då "putsat" lite på den. Blev luftigare och mkt bra
Kan nog gå få tag i som ny fortfarande, annars beg.
Musiken är ju odödlig.

- Skivbolaget Pablo gjorde många smågruppsinspelningar med jazzartister, vars karriär var på väg att stanna av.
Ofta kompade av Oscar Petersons trio. Skivorna pressades i USA alt i Tyskland och de låter ofta mkt bra,
även de tyska, fastän de låg "ett steg bort från originalet"
Bara beg , måttliga priser.

- Paul Simon´s soloskivor ofta mkt bra ljud, särskilt de återutgivningar som kom ca 2011-12

- Neil Young Live at Massey Hall 1971
Fantastiskt bra inspelning, finns att få tag i ny.

- Stan Getz/ Charlie Bird Jazz Samba
början till bossa nova vågen, inspelad ca 1961.
Jag hittade en beg i mkt bra skick, låter fantastiskt bra. Kommer återutgivningar då och då.
Säkert bra

- Bugge Wesseltoft It´s snowing on my piano (julmusik mycket försiktigt uppjazzad)
och Everybody loves angels (popmusik försiktigt upjazzad)
Båda stillsamma solopiano-skivor med väldigt bra ljud
Går få tag i nya

Hoppas ngt av ovanstående var av intresse

Mvh


-
 
Topp Bunn