Ny vinyl Dude, som treng hjelp

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Znerken

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Antall liker
    269
    Torget vurderinger
    1
    Hei alle sammen

Har nå endelig bestemt meg for å satse vinyl, high five! Har dog et lite problem, eller kanskje det egentlig ikke er det?

image.jpg

Kabelen som følger med platespilleren av typen phono har en artig jordingsledningn som er formet som en U, mens min RIAA fra NAD ser ut til å være laget for en kabel uten sko? Skal jeg bare koble den sånn her, eller skal jeg gjøre noe annet??

image.jpg

Vedlegg

Sist redigert:

jorwed_

Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Antall liker
    19.307
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Hei alle sammen

Har nå endelig bestemt meg for å satse vinyl, high five! Har dog et lite problem eller kanskje det egentlig ikke er det?

Vis vedlegget 345809
    Kabelen som følger med platespilleren av typer phono har en artig jordingsledningn som er formet som en U, mens min RIAA fra NAD ser ut til å være laget for en sånn kabel? Skal jeg bare koble den sånn her, eller skal jeg gjøre noe annet??

Vis vedlegget 345808

Ser ut for meg ar NADen er mer interessert i kabelen direkte, uten noe form for sko på den?
    Ser vel egentlig helt ok ut det der...Bare skru den fast :)

Znerken

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Antall liker
    269
    Torget vurderinger
    1
    Hei alle sammen

Har nå endelig bestemt meg for å satse vinyl, high five! Har dog et lite problem eller kanskje det egentlig ikke er det?

Vis vedlegget 345809
    Kabelen som følger med platespilleren av typer phono har en artig jordingsledningn som er formet som en U, mens min RIAA fra NAD ser ut til å være laget for en sånn kabel? Skal jeg bare koble den sånn her, eller skal jeg gjøre noe annet??

Vis vedlegget 345808

Ser ut for meg ar NADen er mer interessert i kabelen direkte, uten noe form for sko på den?
    Ser vel egentlig helt ok ut det der...

Men den går jo utenfor på siden? Kanskje det er ment å være sånn? Trodde den skulle gå rundt hele, og ikke bare igjennom hullet i midten. Beklager hvis jeg forklarer dårlig..

LESSisdox@

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2006
    Antall liker
    267
    Sted
    Åkrehamn,karmøy
    Torget vurderinger
    1
    Hei alle sammen

Vis vedlegget 345809

Vis vedlegget 345808

Hei sjekk bilde,sånn skal de se ut
    Mvh

Znerken

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Antall liker
    269
    Torget vurderinger
    1
    Hei alle sammen

Vis vedlegget 345809

Vis vedlegget 345808

Hei sjekk bilde,sånn skal de se ut
    Mvh

Såpass fikk jeg med meg :D Problemet(som mest antagelig ikke er et) er at jeg har en U sko som ikke passer rundt hele jordings "stolpen". Stolpen har et hull i midten, som jeg antar er til kabelen uten sko? Tar jeg en av sidene på skoen igjennom den får jeg skoen på. Jeg lurer på om det er riktig?

Vedlegg

jorwed_

Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Antall liker
    19.307
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Hei alle sammen

Vis vedlegget 345809

Vis vedlegget 345808

Men den går jo utenfor på siden? Kanskje det er ment å være sånn? Trodde den skulle gå rundt hele, og ikke bare igjennom hullet i midten. Beklager hvis jeg forklarer dårlig..
    He he, skjønner hva du mener. Det er nok at "Hesteskoen" er skrudd fast i skruen. Den skal bare gi jord og trenger bare å festes der. Bare skru til slik at den sitter fast :) Om den ene siden av hesteskoen går gjennom hullet på midten er det også helt ok. Bare den sitter fast og er i kontakt med metallet i skruen.

Znerken

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Antall liker
    269
    Torget vurderinger
    1
    Hei alle sammen

Vis vedlegget 345809

Vis vedlegget 345808

He he, skjønner hva du mener. Det er nok at "Hesteskoen" er skrudd fast i skruen. Den skal bare gi jord og trenger bare å festes der. Bare skru til slik at den sitter fast :) Om den ene siden av hesteskoen går gjennom hullet på midten er det også helt ok. Bare den sitter fast og er i kontakt med metallet i skruen.
    Når skruen er strammet med tommelen ser det slik ut
    image.jpg

Jeg er bare nervøs det skal påvirke lyden? Ser jo folk skriver at bare det å ta av coveret foran høyttaleren gir drastisk forskjell, så jeg er overnervøs for alt nå.

Znerken

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Antall liker
    269
    Torget vurderinger
    1
    Er det noen som har koblet jordingskabel med hestesko på sitt anlegg og fikk den til å passe rundt jordingsstolpen, eller har andre gjort som meg og tatt den igjennom hullet?

Sist redigert:

Znerken

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Antall liker
    269
    Torget vurderinger
    1
    Da kan jeg kanskje puste lettet ut allikevel da dazed og jorwed?:rolleyes:

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    19.394
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Hehehe, senk skuldrene og snurr en skive, du. Kommer langt med sunn fornuft, også innen hifi ;)

svartkeiko

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    Det er ikke noe som helst å være urolig for.Du kan til og med prøve uten jording.Du finner da ut hva som passer best.
    Velkommen som vinyldude.
    Mvh Kenneth

Znerken

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Antall liker
    269
    Torget vurderinger
    1
    Det er ikke noe som helst å være urolig for.Du kan til og med prøve uten jording.Du finner da ut hva som passer best.
    Velkommen som vinyldude.
    Mvh Kenneth
    Takk, men forstår jeg deg riktig får jeg nå altså god jording med måten jeg har koblet. Det er godt å vite!

Nå venter jeg bare på at plater skal komme i posten så jeg kan få testet skjønnheten! Jeg synes det er gøy at jeg som verdens største tekniske IT nerd går tilbake til gamle dager. Jeg er lei av bruk og kast på Spotify og ønsker å høre et helt album igjen.. Har ikke gjort det siden jeg var 12 år, den gangen fars Beatles LPer

jorwed_

Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Antall liker
    19.307
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Er det noen som har koblet jordingskabel med hestesko på sitt anlegg og fikk den til å passe rundt jordingsstolpen, eller har andre gjort som meg og tatt den igjennom hullet?
    Begge deler er mulig og har blitt gjort. Noen hestesko er små og noen er store. Noen har til og med en ring i enden. :)

jorwed

Znerken

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Antall liker
    269
    Torget vurderinger
    1
    Takk til alle for at dere senket pulsen min :cool:

svartkeiko

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    Ja og noen klipper skoen og lodder en løkke som passer til terminalen.Da er det en forutsetning at strammeskruen går å skru av.Det vil jeg mene det gjør på de fleste
    riaa.Mulighetene er mange og det er noen ganger det enkleste som blir det beste.Når du skal lodde en løkke i enden av jordingskabel skaller du bare av isolasjonen.
    Du lager løkka så stor at den akkurat går rundt terminalen når du har tatt bort strammeskruen.Du lodder hele løkka og vips så har du den beste jording som går å få
    til ditt riaa.:)
    Mvh Kenneth

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    19.394
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Fint! ☺
    Liker den gule vinylen. Hvilken skive er det? Er på jakt etter noe lignende siden min egen snurre ikke har lokk

Znerken

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Antall liker
    269
    Torget vurderinger
    1
    Dette er Madrugada Grit.

Forresten folkens, hvordan i pokker kan man få plata av på en lett måte. Det er jo så tight mellom oppstikkeren i midten og hullet..

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    31.633
    Torget vurderinger
    28
    Gjelder det alle plater eller kun denne?

Znerken

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Antall liker
    269
    Torget vurderinger
    1
    Gjelder det alle plater eller kun denne?

Er jo ikke veldig lett på noen, men går greit med de fleste. Mumford and Suns var veldig vanskelig å få opp, men jeg er jo ganske krøkkete på disse greiene akkurat nå da.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    31.633
    Torget vurderinger
    28
    Beklager jeg trodde du mente at det var trangt/vanskelig å få plata både av og på, det vil si at hullet i plata var for lite, eller at spindelen for tykk.

Ta begge hendene, en hånd på hver "side", klem rundt vinylen uten å ta på annet enn sidekanten. Løft deretter rett opp. Ta aldri på topp eller bunn av plata, kun på siden og kabel.

Mulig jeg forklarte det opplagte nå, men jeg ble litt usikker på om du spør om håndtering av vinyl.

Znerken

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Antall liker
    269
    Torget vurderinger
    1
    Beklager jeg trodde du mente at det var trangt/vanskelig å få plata både av og på, det vil si at hullet i plata var for lite, eller at spindelen for tykk.

Ta begge hendene, en hånd på hver "side", klem rundt vinylen uten å ta på annet enn sidekanten. Løft deretter rett opp. Ta aldri på topp eller bunn av plata, kun på siden og kabel.

Mulig jeg forklarte det opplagte nå, men jeg ble litt usikker på om du spør om håndtering av vinyl.

Akkurat det jeg spør om! Jeg synes bare det er litt stressende å gjøre dette. Når jeg bruker din metode flexer jo plata litt, men det er kanskje normalt?

edit: prøvde med mumford nå, og den gikk lett av nå. Sikkert bare litt øvelse. Og kanskje ikke trykke den for langt ned når man setter den ned på?

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Er hullet litt trangt, presser du en kulepenneller blyant litt inn i hullet og vrir litt rundt. Ikke for mye, da det utgjør mer enn du tror. Det skal ikke være noe slark mellom spindelen og plata.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    31.633
    Torget vurderinger
    28
    LP-en må helt ned på tallerkenen når du skal spille. Om den flekser litt når du tar den av gjør ingenting, men prøv å holde den rett når du løfter den opp slik at den ikke kiler seg.

Znerken

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Antall liker
    269
    Torget vurderinger
    1
    LP-en må helt ned på tallerkenen når du skal spille. Om den flekser litt når du tar den av gjør ingenting, men prøv å holde den rett når du løfter den opp slik at den ikke kiler seg.
    Var nok det jeg gjorde feil da :) jeg bruker forresten dyre hansker som ikke "røyter". Laget for å skanne og håndtere negativer, og der også er det viktig med fett og støvfrie hender :)

niels

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Antall liker
    1.339
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Hansker? Det er high end.
    Plater håndteres normalt bare med en tommel på kanten av platen og en finger på etiketten.

Znerken

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Antall liker
    269
    Torget vurderinger
    1
    Hansker? Det er high end.
    Plater håndteres normalt bare med en tommel på kanten av platen og en finger på etiketten.
    Som sagt så er det noe jeg har fra fotograf delen av meg. Håndterer man negativer er det som å håndtere diamanter med stor verdi.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn