Ny Vifa fulltone.

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
517
Spectrumaudio har tatt inn en ny Vifa fulltone, modellnummer 10BG120/6.
Den har glassfibermembran, og en skikkelig fin frekvensgang til å være fulltone. Denne bør nok lyttes på off-axis, men der bør det lyde bra. Det er forøvrig Vifa som lager Jordan JX92s, som jeg selv bruker.
10BG120/6 har samme størrelse som de nevnte Jordan.
Kanskje disse elementene kan gi noen av Jordans kvaliteter, til en tredjedel av prisen?

Føres foreløpig ikke av Eltek, men det er jo lov å håpe?

T

theStig

Gjest
Det burde være en smal sak å lage et lite filter som demper ned toppen slik at den kan brukes on-axis også. Man bør jo uansett filtrere litt for å kompensere for baffle-step, med mindre man putter den i et horn eller stort baffel.

Frekvensresponsen er ganske imponerende til å være en fulltone! Har nok ikke sett det bedre faktisk.

Jeg fant den ikke på Vifa sine web-sider... Er det et litt "hemmelig" produkt kanskje?

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Antall liker
175
Torget vurderinger
2
21 Euro står det i linken. I den norske Monacor-listen koster den 255+moms.

Frode

J

justincaz

Gjest
hvor stor er denne Vifa? 6? for lat til å søke...er jo 25grader ute :D

T

theStig

Gjest
38 cm2 membranareal, altså en 4-tommer.
Chassisdiameter er 104 mm, det samme som en vanlig Vifa eller Seas 1" diskant.

J

justincaz

Gjest
hvordan er det å putte noe slikt i en liten bokhyllekasse f.eks? må desse fulltonene ha et stort og avansert kabinett for å få noe fylde i det hele tatt?
halve poenget med en fulltone slik jeg ser det er å spare plass.
en meters kasse til noe som utgjør 3-4tommer.........

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
517
hvordan er det å putte noe slikt i en liten bokhyllekasse f.eks? må desse fulltonene ha et stort og avansert kabinett for å få noe fylde i det hele tatt?
Neida, en Jordan/Vifa klarer seg i vanlige bassreflekskasser. Man bør eksperimentere litt med baffelstep, som TheStig er inne på. Selv endte jeg opp med å bruke 2,7ohm paralelt med en spole på 2 mH. Mine kasser er forholdsvis brede.

J

justincaz

Gjest
ok. ingen anelse hva baffelstep er.
men tenkte i en kasse noe ala de mindre stativhøyttalere.
til pc bruk + en T-amp kanskje :)

TJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.08.2003
Antall liker
2
21 Euro står det i linken. I den norske Monacor-listen koster den 255+moms.

Frode
Er det mulig å være så blind :eek:

T

theStig

Gjest
ok. ingen anelse hva baffelstep er.
Det er et akustisk fenomen. Baffelen til høyttaleren vil over en gitt frekvens virke som en skjerm (baffel) for lyden, og pga. skjermen sendes lyden ut i en halvkuleform. Ved lave frekvenser er ikke baffelen stor nok til å kunne reflektere lyden, og lyden vil da sendes ut i en kuleform. Forskjellen vil være at lyd som sendes ut i kuleform har 6 dB lavere intensitet enn lyd som sendes ut i halvkule. Energien som høyttaleren gir fra seg er den sammen, men ved halvkule utstråling blir intensiteten det doble, siden energien sendes ut over bare halvparten så stor vinkel som ved helkule.

På en høyttaler er baffle-step den frekvensen dette skjer ved. Regnestykket er enkelt, for det skjer omtrent det bølgelende er 1/2 av baffelets minste dimensjon.

Altså: Basert på baffelens størrelse, vil man under en gitt frekvens få et inntil 6 dB drop i lydnivået fra høyttaleren. Dette kalles baffle-step.

Var dette forståelig? Håper det! :D

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
halve poenget med en fulltone slik jeg ser det er å spare plass.
en meters kasse til noe som utgjør 3-4tommer.........
Det er utrolig mye lyd du kan få ut an en liten fjert som dette. Stapp den inni en TL, og du har trøkk i massevis.

Vidar

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.304
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Det er et akustisk fenomen. Baffelen til høyttaleren vil over en gitt frekvens virke som en skjerm (baffel) for lyden, og pga. skjermen sendes lyden ut i en halvkuleform. Ved lave frekvenser er ikke baffelen stor nok til å kunne reflektere lyden, og lyden vil da sendes ut i en kuleform. Forskjellen vil være at lyd som sendes ut i kuleform har 6 dB lavere intensitet enn lyd som sendes ut i halvkule. Energien som høyttaleren gir fra seg er den sammen, men ved halvkule utstråling blir intensiteten det doble, siden energien sendes ut over bare halvparten så stor vinkel som ved helkule.

På en høyttaler er baffle-step den frekvensen dette skjer ved. Regnestykket er enkelt, for det skjer omtrent det bølgelende er 1/2 av baffelets minste dimensjon.

Altså: Basert på baffelens størrelse, vil man under en gitt frekvens få et inntil 6 dB drop i lydnivået fra høyttaleren. Dette kalles baffle-step.

Var dette forståelig? Håper det! :D

Hadde du også ved et regnestykke som eksempel så hadde dette vært en perfekt framstiling. Hilsen skolelæreren ;D ;D ;D

Egentlig burde dette elementet være et fint utgansgspunkt for "Hifisentralens TQWP". En DIY høyttaler som alle har råd til og som nesten garantert vil spille utrolig åpent, transaprent og engasjernede, tror jeg uten å ha egentlig greie på dette.

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
517
Egentlig burde dette elementet være et fint utgansgspunkt for "Hifisentralens TQWP". En DIY høyttaler som alle har råd til og som nesten garantert vil spille utrolig åpent, transaprent og engasjernede, tror jeg uten å ha egentlig greie på dette.
Spennende tanke. Den hadde ikke behøvd å være så stor heller. En voksen utgave av Cyburgs needle?

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.304
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Spennende tanke. Den hadde ikke behøvd å være så stor heller. En voksen utgave av Cyburgs needle?
Cyburgs Needle ?

T

theStig

Gjest
Hadde du også ved et regnestykke som eksempel så hadde dette vært en perfekt framstiling. Hilsen skolelæreren ;D ;D ;D
Jeg har faktisk jobbet som lærer i videregående skole en gang....

Regnestykket er som følger:

Overgangsfrekvensen = 340 (m/s) / bredden av baffelet*2 (i meter)

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.304
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Bra theStig. Hva med å eksemplifisere regnestykket? ;D
Jeg tuller litt her, men for min del hadde det vært en fordel.

Hva tenker du om "Hifisentralens TQWP"?

T

theStig

Gjest
TQWP= The Quarter Wave Pipe? Har aldri hatt den helt store horn-fetisjen. Har et par Voight-horn stående med Coral Flat-8 i, og synes det spiller grusomt farget, spesielt i mid-bassen. Mulig at konstruksjonen i seg selv ikke er god, men ...

Så eksempel
Hvis baffelet er 40 cm bredt, så blir knekkfrekvensen (Fo) for baffle-step slik:
Fo = 340 / 0,4*2 = 425 Hz.

Nå skal det sies at baffle-step er ikke noe absolutt og bratt "step". Det oppfører seg som regel som en 3 dB/oktav funksjon, men dette er veldig avhengig av mange ting, bla hele formen på kassa samt plasseringen av driverne på baffelet.

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.304
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
TQWP= The Quarter Wave Pipe? Har aldri hatt den helt store horn-fetisjen. Har et par Voight-horn stående med Coral Flat-8 i, og synes det spiller grusomt farget, spesielt i mid-bassen. Mulig at konstruksjonen i seg selv ikke er god, men ...

Høres ut som noe for meg. Liker litt farget og feit lyd.

Så eksempel
Hvis baffelet er 40 cm bredt, så blir knekkfrekvensen (Fo) for baffle-step slik:
Fo = 340 / 0,4*2 = 425 Hz.

Nå skal det sies at baffle-step er ikke noe absolutt og bratt "step". Det oppfører seg som regel som en 3 dB/oktav funksjon, men dette er veldig avhengig av mange ting, bla hele formen på kassa samt plasseringen av driverne på baffelet.

Takk for et godt eksempel.

T

theStig

Gjest
Høres ut som noe for meg. Liker litt farget og feit lyd.
Jojo.. sett på ei gammal ZZ-Top skive, så låter det da ganske kult egentlig. Men jeg blir litt fort lei slik lyd, foretrekker noe som er mer nøytralt.

C

century

Gjest
Hva med et fronthorn (tuba-tut) og en bassreflekskasse med nedadvendt port for å dempe mellomtonelekkasje..... Avstemmingen blir naturligvis høy, men lell a gitt

T

theStig

Gjest
Litt vanskelig å få til noe bass med et fronthorn, men mindre du lager et som er veldig digert da... Bassrefleksloading i tillegg til et horn vil bidra minimalt i bassen, siden hornet ikke vil forsterke det som kommer ut fra bassporten.

Hvis man skal ha bass fra et horn så er det nok lurest med et hjørneplasser horn ala Altec Voice of the Theatre eller lign. Digert blir det jo uansett.

C

century

Gjest
Største "hornet" i rommet er 3pi (hjørnet hvor 2 vegger møter tak), pent blir det ikke.

permorten

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.10.2005
Antall liker
1.751
Torget vurderinger
6
Får vel kverulere litt :

skal du først bygge noe, er det bortkastet energi å drive med sånt rask, du kan reise på et loppemarked å kjøpe deg etpar gamle tandberg til 50,- disse spiller ring rundt sånt skval.

high fidelity hadde for noen år siden en artikkel om voight horn, hvor det ble påpekt at du ville få ett bedre resultat med tynne plater

hilsen gledesdreper`n

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
517
Får vel kverulere litt :

skal du først bygge noe, er det  bortkastet energi å drive med sånt rask, du kan reise på et loppemarked å kjøpe deg etpar gamle tandberg til 50,-  disse spiller  ring rundt sånt skval.

high fidelity hadde for noen år siden en artikkel om voight horn, hvor det ble påpekt at du ville få ett bedre resultat med tynne  plater

hilsen gledesdreper`n
Er det hornet eller fulltonen du er skeptisk til?

permorten

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.10.2005
Antall liker
1.751
Torget vurderinger
6
det var ikke så alvorlig ment.. men det var vel innstillingen til høyttalerbygg ; tja hva har vi her - kan vel smekke sammen et par kabinetter, nei det ble ikke bra - merkelig - den 12 mm kvadratmeter store sponplata vibrerer jo ikke SÅ jævlig - nei elementet er nok ikke bra nok....

Problemet er jo at du får ikke utprøvet elementet med et for dårlig kabinett, men hvorfor lage et godt kabinett og prøve å feile ett års tid hvis ikke elementet allikevel er bra nok !

planlegging....

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.304
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Får vel kverulere litt :

skal du først bygge noe, er det  bortkastet energi å drive med sånt rask, du kan reise på et loppemarked å kjøpe deg etpar gamle tandberg til 50,-  disse spiller  ring rundt sånt skval.

hilsen gledesdreper`n

Ja du må gjerne mene det, men Tandberg kommer ikke i mitt hus. Hvis du mener at dette spiller ringer rundt sånt skval, får du kjøpe deg ei pakke q-tips. Rens ørene godt. ;D

permorten

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.10.2005
Antall liker
1.751
Torget vurderinger
6
Hakke råd , brukt for mye penger på hifi - bortkasta....
Skal det kalles hifi kreves det et visst frekvensområde - de kravene kan det hende du akkurat klarer...lykke til

C

century

Gjest
Tror ingen på sentralen virkelig vil bygge fulltone som high-end, dette er heller et moro-prosjekt for småforsterkere til hobbyrommet f.eks T-amp, wannabetubes etc

permorten

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.10.2005
Antall liker
1.751
Torget vurderinger
6
beklager den noe rølpete formen på mitt innlegg, veien er vel kansje i mange tilfeller like interessant som målet.

mvh

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
517
Jeg tror vel også fulltoner har en begrensing når vi snakker om absolutt high end, men det finnes flere kvalitetshøyttalere i salg basert på slike enheter. Eksempelvis kan jeg nevne Beuhorn, 47 labs, og Omega. Man kan oppnå svært god lyd med fulltoner, det må være hevet over tvil. Høyttalerne fra Omega fikk for en stund siden svært gode kritikker i Stereophile. Dette er standard fulltoner fra Fostex i bassreflekskabinetter. Også mine egne Jordan fulltoner brukes i en høyttaler fra 47labs. Dette er en 4" fulltone som står i et lite transmisjonlinje kabinett. Har fått gode kritikker, selv om prisen er 4000 dollar.

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
517
Det ville jeg da?
Dette henger etter min mening sammen med definisjoner av high end. Jeg finner det naturlig å knytte evne til høye lydtrykk og dyp bass til dette begrepet. Om man skal definere begrepet noe smalere ser jeg ikke bort fra at det finnes fulltoner som kan falle inn under high end begrepet..
Om en god minimonitor kan kalles high end, kan kanskje Konus Audio essence(47 labs) også kalles det? Jeg har personlig ikke hørt denne høyttaleren, men kjenner altså godt til enheten som blir brukt.

muzak

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
16
Tror ingen på sentralen virkelig vil bygge fulltone som high-end,
Noen av de best ansette elementer som finnes er fulltoner.
Ta en titt på : http://www.supravox.com/drivers.html

Men man får ikke med seg slikt ved å lese hifitidsskrifter. Løsningene er ikke kommersielle nok til å komme med i slike kretser. Man må forske litt på egenhånd. Mye å lese på internett av dyktige folk som har forsøkt mye.
Men dette er da en litt annen prisklasse en den omtalte Vifa enheten. Ble litt offtopic :)

Mvh
BJørn

Frederik_Caroe_DCA

Bransjeaktør
Ble medlem
16.08.2004
Antall liker
3
Dette henger etter min mening sammen med definisjoner av high end. Jeg finner det naturlig å knytte evne til høye lydtrykk og dyp bass til dette begrepet. Om man skal definere begrepet noe smalere ser jeg ikke bort fra at det finnes fulltoner som kan falle inn under high end begrepet..
Om en god minimonitor kan kalles high end, kan kanskje Konus Audio essence(47 labs) også kalles det? Jeg har personlig ikke hørt denne høyttaleren, men kjenner altså godt til enheten som blir brukt.
Duelunds gamle cementhorn fra 70'erne med en Beta 10 lever op til begge dine krav.

Men der er da selvfølgelig også minusser.

muzak

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
16
På Horten-messa var noen av de mest musikalske konstruksjonene fulltoner med støtte fra diskanter fra ca 10 khz (fra hjelpemiddelsentralen).
Hvilke var det?

b

DIsElMiNk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2002
Antall liker
0
På Horten-messa var noen av de mest musikalske konstruksjonene fulltoner med støtte fra diskanter fra ca 10 khz (fra hjelpemiddelsentralen).
Jeg jobbet på en hjelpemiddelsentral for snart to år siden - kan aldri huske at vi noen gang leverte ut superdiskanter til noen brukere, selv om det skal sies at vi hadde noen snodige hørselshjelpemidler ::)

Topp Bunn