Ny type bassfelle?

TomTom

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.08.2003
Antall liker
33
Torget vurderinger
1
Jeg har den senere tid tenkt litt over dette med lydfeller. På mine vandringer kom jeg over en rull med bobleplast og tenkte kanskje det kan være noe for lyddemping? Vet ikke prisen på en hel rull, men antar ikke det er så veldig dyrt. Er det noen som har prøvd dette?

Noen som jobber på et lager har vel både bobleplast og maskinen til å forsegle større forsendinger med. Dette burde lage en ganske tett, men lett rull?

Hører gjerne fra noen som får prøvd.
mvh TomTom

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.884
Sted
Østfold
Problemet med vekten er at du ikke i særlig grad endrer lydhastigheten. Du må nok i såfall ha ett lag med for eksempel rockwool ytterst. Men så er vel luft bortimot like effektivt som bobleplast, og litt billigere sist jeg sjekket i hvertfall...

TomTom

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.08.2003
Antall liker
33
Torget vurderinger
1
Kanskje det bare vil dempe diskant/mellomtone? Da kan små ruller kanskje brukes som diffusorer til dette frekvensområdet istedenfor?

Hvis du setter en rull med bobleplast i feks. en døråpning kan jeg ikke få meg til å tro at ikke den vil dempe noe som helst ut rommet ved siden av?

L

Lydtekniker

Gjest
Absorpsjon/demping foregår i all hovedsak etter tre prinsipper:

Porøsabsorpsjon - Rockwool, Glava etc.
Membranabsorpsjon - diverse panelløsninger
Resonatorer - helmholtz og perforerte gipsplater

Bobleplast fungerer nok ikke optimalt etter noen av disse prinsippene, siden porøsabsorpsjon krever åpne porer hvor lydenergi omsettes til varme gjennom friksjon, panelabsorbsjon krever en plate med spesielle dimensjoner og avstand til bakenforliggende vegg, resonatorer krever et objekt med en viss størrelse, rigiditet og spesielle hulromsegenskaper.

Jeg tror ikke en rull med bobleplast vil dempe allverden, det være seg høyfrekvent, mellomtone eller bass.

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
342
Jeg har den senere tid tenkt litt over dette med lydfeller. På mine vandringer kom jeg over en rull med bobleplast og tenkte kanskje det kan være noe for lyddemping? Vet ikke prisen på en hel rull, men antar ikke det er så veldig dyrt. Er det noen som har prøvd dette?

Noen som jobber på et lager har vel både bobleplast og maskinen til å forsegle større forsendinger med. Dette burde lage en ganske tett, men lett rull?

Hører gjerne fra noen som får prøvd.
mvh TomTom
Legg øret inntil en rull med bobleplast, og legg så øret inntil en rull meg steinull eller glava. Du hører fort at steinulla og glavaen demper mye mer enn bobleplast.

Prøv også å legge øret tett inntil en glavarull der plastemballasjen fremdeles sitter på - nesten ingen demping gitt! Her er étt av problemene med bobleplastrullen. Den er en tett og stram membran som holder lydbølgene ute i stedet for å slippe den inn for så å absorbere den.

Vidar

K

Khanate

Gjest
Membranabsorpsjon - diverse panelløsninger
Membranabsorbsjon lyder interessant. Disse burde absorbere i lydbølgens trykkområde (i motsetning til hastighetsområdet for de porøse typene).

Kjenner noen til tilgjengelige produkter etter dette prinsippet? Eller bedre, hvordan man kan lage slikt hjemme på kjøkkenbenken?

MVH Khanate

K

Khanate

Gjest
Membranabsorbsjon lyder interessant. Disse burde absorbere i lydbølgens trykkområde (i motsetning til hastighetsområdet for de porøse typene).
Bevares, jeg har begynt å "quote" meg selv. Hvorfor trykkabsorbent? Jo, den er effektiv for å absorbere bassresonanser i rommet. Dypbass kann umulig dempes med porøse baffler, da disse for å være effektive spiser opp store deler av rommet (med dagens kvadratmeterpris, i sentrale strøk, kan baffelen bli den dyreste delen av stereo'n). Trykkabsorbenten, derimot, må plasseres der ressonansenes trykk er størst, nemlig på rommets flater rund hjørnene (gulv-vegg f.eks. er også et hjørne). En annen fordel er at de nødvendigvis er tynnere.

MVH Khanate

A

atledreier

Gjest
Kanskje litt kaldt når det er midt på vinteren og snøføyka står rundt hushjørnene? Dessuten har noen av oss digitale forsterkere som utvikler lite nok varme som det er... ;)

K

Khanate

Gjest
Kva med å sette opp eit digert vindauge i rommet du vil dempe bassfrekvensane i?
Det gode med vinduer er at de lekker ut en god del bass på den andre siden. Jeg vil tro at de i svært liten grad fungerer som absorbent (dvs omvandler lydbølger til varme). Om man setter opp et vidu i rommet, så vil man garantert høre en del bass om man befinner seg på den andre siden. Men hva med resten av lyden? Ok, det er mulig jeg missforstår her. Om du har veggene i tankene, så er jeg redd naboen synes det blir plagsomt med et panoramavindu mellom min stue og hans soverom. Mulig han også ville protestere på all den deilige buldrebassen som lekker over. Summa summarum: Hva tenker du på? ;D

-HP-

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
129
Kva med å sette opp eit digert vindauge i rommet du vil dempe bassfrekvensane i?
Jeg har et gedigent vindu på den ene kortveggen i rommet, og effekten av dette er absolutt hørbar:)

Problemet med vinduer igjen, er at de sender jo de høye frekvensene rett tilbake igjen, da, så noen gardiner er helt nødvendig. Skal ommøblere litt i løpet av et par uker nå, og da blir det spennende å høre hva som skjer med lyden.

Topp Bunn