Ny TV: QLED eller OLED?

Richart

Medlem
Ble medlem
27.06.2018
Innlegg
37
Antall liker
11
Har tenkt til å kjøpe meg ny tv etter jul men lurer sårt på hvilken type teknologi jeg bør går for. Jeg regner med at det er en slags nedside ved å kjøpe OLED?

Vurderer LG C8 - Kan ikke så mye om TVer så anbefalinger er velkommen. Vil helst ikke betale mer enn 15 tusen.

Takk for hjelpen folkens
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.696
Antall liker
518
Torget vurderinger
1
Har tenkt til å kjøpe meg ny tv etter jul men lurer sårt på hvilken type teknologi jeg bør går for. Jeg regner med at det er en slags nedside ved å kjøpe OLED?

Vurderer LG C8 - Kan ikke så mye om TVer så anbefalinger er velkommen. Vil helst ikke betale mer enn 15 tusen.

Takk for hjelpen folkens
C8, ferdig snakka. Innbrenningen er ved normal bruk tilnærmet teoretisk.

Og: So what om man får innbrenning etter noen år? TV'er er uansett forbruksvarer. Mener ikke neddempe betydningen av det å faktisk få innbrenning, jeg har noe innbrenning selv på den gamle plasmaen min (som ikke er til sjenanse i bruk). Men jeg ville aldri byttet ut de seeropplevelsene jeg har fått med plasmaen min med å ha hatt en LCD istedet. Etter x antall år er ingen av dem verdt noe særlig, men opplevelsene man sitter igjen med en OLED kontra LCD, gjør at det er verdt å gå for OLED uansett. Å kjøpe LCD blir som å betale like mye for en NoKia 3310 (noen som husker den?), som en moderne iphone. Ja, iphonen knuser lett om man er uheldig, mens en Nokia 3310 er tilnærmet uknuselig, men det blir litt feil å betale like mye for den bare fordi den tåler mer.
 

Valfy

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2011
Innlegg
2.428
Antall liker
2.576
Torget vurderinger
30
OLED, uten tvil. Med litt vett og riktige innstillinger på TVen er ikke innbrenning et reelt problem.

Min LG C7 65" er et av de beste kjøpene jeg har gjort. Det er en fryd hver gang vi skal se på tv i hjemmet.
 
C

Cyber

Gjest
OLED, uten tvil. Med litt vett og riktige innstillinger på TVen er ikke innbrenning et reelt problem.

Min LG C7 65" er et av de beste kjøpene jeg har gjort. Det er en fryd hver gang vi skal se på tv i hjemmet.
Jeg angrer litt på at jeg ikke kjøpte Philips 65 903 OLED på Black Friday til ca 26 tusen, selv om det var dyrt ut fra "budsjett".

Med innebygget lyd fra B&W så er det ikke halvgærnt om man kan skippe lydplanke e.l. og tenke det som litt av prisen.
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.129
Antall liker
2.679
Sted
Kongsberg
Det er ikke et TV som er perfekt for enhver situasjon. Derfor unngår jeg å være like bombastisk
som tidligere bidragsytere i tråden. Begge systemene har både sine fordeler og sine ulemper:

......................................Best..........................Dårligst

Svartnivå:........................OLED............................QLED
Detaljkontrast:..................OLED............................QLED
"Ghosting":.......................OLED............................QLED

Lysstyrke:........................QLED............................OLED
Fastbrenning:....................QLED............................OLED
"Banding":........................QLED............................OLED
Nyanser i skyggene;...........QLED............................OLED

Det er kanskje det siste punktet som har overrasket meg mest. Selv om OLED skjermene har
et bedre svartnivå enn QLED skjermene, virker det som sistnevnte er bedre til å gjengi nyanse-
forskjellene (i skalaen fra mørk grått til (nesten) svart) i de aller mørkeste scenene. På akkurat
dette området er dog min gamle Pioneer Kuro plasma fortsatt kongen på haugen...

Kort fortalt;
Skal du ha TVen i en vanlig stue med begrenset "blendemuligheter" - gå for QLED,
skal du ha TVen i en dedikert (og helt mørk) hjemmekino - gå for OLED. Lykke til!


PS. Det er kanskje også verdt å vurdere hvilke "smarte" funksjoner ved TVen som
er best. Der er vel QLED (fra Samsung) med sitt Tizen, best? Eller?

PSS. Mange av Sony TVene benytter også Quantum dot-teknologien så de kan
betegnes som QLED - selv om de IKKE benytter denne (Samsung) betegnelsen...
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Det er ikke et TV som er perfekt for enhver situasjon. Derfor unngår jeg å være like bombastisk
som tidligere bidragsytere i tråden. Begge systemene har både sine fordeler og sine ulemper:

......................................Best..........................Dårligst

Svartnivå:........................OLED............................QLED
Detaljkontrast:..................OLED............................QLED
"Ghosting":.......................OLED............................QLED

Lysstyrke:........................QLED............................OLED
Fastbrenning:....................QLED............................OLED
"Banding":........................QLED............................OLED
Nyanser i skyggene;...........QLED............................OLED

Det er kanskje det siste punktet som har overrasket meg mest. Selv om OLED skjermene har
et bedre svartnivå enn QLED skjermene, virker det som sistnevnte er bedre til å gjengi nyanse-
forskjellene (i skalaen fra mørk grått til (nesten) svart) i de aller mørkeste scenene. På akkurat
dette området er dog min gamle Pioneer Kuro plasma fortsatt kongen på haugen...

Kort fortalt;
Skal du ha TVen i en vanlig stue med begrenset "blendemuligheter" - gå for QLED,
skal du ha TVen i en dedikert (og helt mørk) hjemmekino - gå for OLED. Lykke til!


PS. Det er kanskje også verdt å vurdere hvilke "smarte" funksjoner ved TVen som
er best. Der er vel QLED (fra Samsung) med sitt Tizen, best? Eller?

PSS. Mange av Sony TVene benytter også Quantum dot-teknologien så de kan
betegnes som QLED - selv om de IKKE benytter denne (Samsung) betegnelsen...
Problemet med QLED er den enten bare kan gjengi godt svartinivå eller bra detaljnivå i mørke scener. Den klarer ikke begge deler slik OLED gjør noe som man ser i eksemplet under. Man må skru av en funksjon for at detaljer i mørke skal komme frem godt, men da taper svartnivået seg veldig mye.
LG C8 OLED vs Samsung Q9FN QLED dark scene.jpg


Skal du ha TVen i en vanlig stue med begrenset "blendemuligheter" - gå for QLED,
skal du ha TVen i en dedikert (og helt mørk) hjemmekino - gå for OLED.
Denne konklusjonen synes jeg blir for enkel. Hva med betrakningsvinkel og hvor man sitter i stuen? Her er QLED dårlig og egner seg kun godt i en begrenset vinkel foran TVen. Dessuten er ikke lysstyrken på noe som helst måte dårlig i en OLED. Den er kun merkbart dårligere i veldig opplyst rom og da spørs det om man ofte ser på TV med slikt lys.
 
C

Cyber

Gjest
Det er ikke et TV som er perfekt for enhver situasjon. Derfor unngår jeg å være like bombastisk
som tidligere bidragsytere i tråden. Begge systemene har både sine fordeler og sine ulemper:

......................................Best..........................Dårligst

Svartnivå:........................OLED............................QLED
Detaljkontrast:..................OLED............................QLED
"Ghosting":.......................OLED............................QLED

Lysstyrke:........................QLED............................OLED
Fastbrenning:....................QLED............................OLED
"Banding":........................QLED............................OLED
Nyanser i skyggene;...........QLED............................OLED

Det er kanskje det siste punktet som har overrasket meg mest. Selv om OLED skjermene har
et bedre svartnivå enn QLED skjermene, virker det som sistnevnte er bedre til å gjengi nyanse-
forskjellene (i skalaen fra mørk grått til (nesten) svart) i de aller mørkeste scenene. På akkurat
dette området er dog min gamle Pioneer Kuro plasma fortsatt kongen på haugen...

Kort fortalt;
Skal du ha TVen i en vanlig stue med begrenset "blendemuligheter" - gå for QLED,
skal du ha TVen i en dedikert (og helt mørk) hjemmekino - gå for OLED. Lykke til!


PS. Det er kanskje også verdt å vurdere hvilke "smarte" funksjoner ved TVen som
er best. Der er vel QLED (fra Samsung) med sitt Tizen, best? Eller?

PSS. Mange av Sony TVene benytter også Quantum dot-teknologien så de kan
betegnes som QLED - selv om de IKKE benytter denne (Samsung) betegnelsen...
Problemet med QLED er den enten bare kan gjengi godt svartinivå eller bra detaljnivå i mørke scener. Den klarer ikke begge deler slik OLED gjør noe som man ser i eksemplet under. Man må skru av en funksjon for at detaljer i mørke skal komme frem godt, men da taper svartnivået seg veldig mye.
Vis vedlegget 521393

Skal du ha TVen i en vanlig stue med begrenset "blendemuligheter" - gå for QLED,
skal du ha TVen i en dedikert (og helt mørk) hjemmekino - gå for OLED.
Denne konklusjonen synes jeg blir for enkel. Hva med betrakningsvinkel og hvor man sitter i stuen? Her er QLED dårlig og egner seg kun godt i en begrenset vinkel foran TVen. Dessuten er ikke lysstyrken på noe som helst måte dårlig i en OLED. Den er kun merkbart dårligere i veldig opplyst rom og da spørs det om man ofte ser på TV med slikt lys.
For meg er innsynvinkel og hvor bra bildet flyter/panoreringer store ankepunkter som må være på plass.
 

Northman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.05.2017
Innlegg
378
Antall liker
97
Kjøpte nettopp mitt første TV selv for noen uker siden.. har ikke sett på TV siden jeg flyttet hjemme fra for 15år siden.
Har lest MYE og havnet på LED.

Så får det holde i noen år til Micro LED blir produsert.


Cyber:
Beste på panoreringer og bildebehandling... og innsynsvinkel Sony Z9F
Skulle jeg selv hatt tv i en vanlig stue uten blende muligheter og eventuelt se på sport, så er valget Sony Z9F.
 

Richart

Medlem
Ble medlem
27.06.2018
Innlegg
37
Antall liker
11
Jeg kan føre til at stua mi er ganske liten og mørk om jeg stenger vinduet med rullegardinen. Derfor tror jeg ikke det skulle bli noe problem med lys styrke. Sitte lengden fra TVen er rett over 3 meter. Smart funksjonene til tven er også ikke så viktig da man kan gjøre opp for det med andre ting. Hovedsaklig ute det beste bilde og flyt. Hadde en Sony tv for en stund tilbake som på sin tid hadde bra bilde men hvor bilde bevegelsen oppførte seg rart, den var litt og slett slitsom å se på pga det.

En annen ting jeg lurer på med OLED er spilling? eier per i dag ikke noen konsoll av noen slag men det er jo mulighet for at det kan bli det framtiden. Planen er jo å ha denne TVen i noen år ihvertfall.

Takknemlig for responsen dere.
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.684
Antall liker
2.287
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Jeg har Samsung Q-serie og angrer ikke et sekund. Jeg bruker den 3-4 timer hver dag med fullt lys i stua, mye med Oppo 205 som signalkilde. For meg fungerer den utmerket og Tizen har det som trengs på en grei måte. Jeg har Q7 og neste år med HDR10+ har jeg planer om å gå for Q9. Andre TV blir ikke engang vurdert.
 

tommo21

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
333
Antall liker
161
Torget vurderinger
26
Oled er definitivt best på sortnivå og bilde med god kilde, men på hvitt er Qled/LCD best. Oled har ofte missfarging av hvitfarge spesielt går dette igjen på LG sine skjermer.

I mitt tilfelle valgte jeg Qled pga at jeg alltid ser på TV i ganske bra opplyst rom. Mangler det noen detaljer så vil man ikke savne det uansett før man sammenligner de mot hverandre. Qled blir også foretrukket på sendinger med litt dårligere/lavere kvalitet. De kamuflerer dette bedre ser jeg på forskjellige tester der de sammenligner.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Jeg kan føre til at stua mi er ganske liten og mørk om jeg stenger vinduet med rullegardinen. Derfor tror jeg ikke det skulle bli noe problem med lys styrke. Sitte lengden fra TVen er rett over 3 meter. Smart funksjonene til tven er også ikke så viktig da man kan gjøre opp for det med andre ting. Hovedsaklig ute det beste bilde og flyt. Hadde en Sony tv for en stund tilbake som på sin tid hadde bra bilde men hvor bilde bevegelsen oppførte seg rart, den var litt og slett slitsom å se på pga det.

En annen ting jeg lurer på med OLED er spilling? eier per i dag ikke noen konsoll av noen slag men det er jo mulighet for at det kan bli det framtiden. Planen er jo å ha denne TVen i noen år ihvertfall.

Takknemlig for responsen dere.
Det er lite som skiller QLED og OLED på input lag nå (relatert til spilling). Edit: Siste QLED modell ligger nå et hestehode foran OLEDene.
OLED kan potensielt gi innbrenning og der vil QLED være tryggere, men det er få som opplever det.

De OLEDen som virker å ha best prosessering nå er siste modeller fra Sony og Panasonic. I fjor var det Phillips, men de har ikke kommet med nye modell enda.
 
Sist redigert:

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Forøvrig:
I den siste blindtesten som ble gjort mellom QLED og OLED, så vant OLED overlegent. Men det var i et mørklagt rom.
 

Richart

Medlem
Ble medlem
27.06.2018
Innlegg
37
Antall liker
11
Tenkte å bruke 15 tusen etter jul om du/dere har noe å anbefale over LG'n jeg tenkte på :)
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Sist redigert:

gwh

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.04.2006
Innlegg
841
Antall liker
626
Sted
Oslo
Har en B6, tre gutter 11-17, og PS4.
Null innbrenning etter 18mnd.
 

Richart

Medlem
Ble medlem
27.06.2018
Innlegg
37
Antall liker
11
Forresten er det sann at alle OLED TVer "bare" har 60hz?
 

Mala

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.03.2012
Innlegg
1.037
Antall liker
406
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
5
Jeg smalt til med en Sony 65" AF9 nå på Black Friday..og jeg har ikke landet helt enda, for dette ble en Messias tur langt ut på viddene for meg. Jeg kjøpte TV til bruk i spill og film/serier på loftstua hvor jeg er eneste bruker (men nå med madammen fom følge). Jeg har såpass god kontroll på lys her, at jeg aldri vil oppleve problemer med at TV ikke vil være lyssterk nok. *

Nede i den lyse stuen og hvor fruen også er aktiv hadde jeg nok glatt godt for en QLED toppmodell, men det er nå meg.

Jeg funderer faktisk også på om jeg skal få AF9 profesjonelt kalibrert etter hvert, bare for å virkelig få ut alt av den.
 

Stein Ivar

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2008
Innlegg
538
Antall liker
414
Torget vurderinger
6
Kjøp den største og "dyreste" TV-en du har råd til, eller tar deg råd tid. Tipper du vil merke fint lite til om det er QLED eller OLED mtp kvalitet. Jeg valgte QLED for å være helt sikker på å unngå innbrenning.
 

Billa

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.06.2007
Innlegg
1.134
Antall liker
464
Torget vurderinger
2
Er det noen av TVene som håndterer den litt hakkete visningen av fotball fra TV2 Sumo? Gjerne med Sumo innebygs app.
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.299
Antall liker
3.090
Torget vurderinger
4
Jeg er fornøyd med min LG (55B6V), mener den var Ok med LG sin Sumo app også selv om jeg fortrekker AppleTV
 

Vebbis

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2008
Innlegg
570
Antall liker
382
Torget vurderinger
1
Ser man ikke på tv i mørkt rom spiller vel heller ikke sortnivået så mye rolle.

I stua har jeg en Sony 8-serie LCD. På dagtid ser sortnivået bra ut og jeg synes bildet er like sort som rammen rundt. Men når mørket senker seg og jeg dimmer belysningen er sortnivået så ufattelig dårlig at det ikke lenger ser ut som samme tv. Det er lysegrått i beste fall.

Nå ser sikkert de fleste på tv til alle døgnets tider, men er man en av de som ikke gidder å skru ned lyset når man ser på film i stua tror jeg ikke man trenger å bekymre seg for det siste sortnivået heller.
 

Trond_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.08.2004
Innlegg
791
Antall liker
206
Torget vurderinger
19
Jeg smalt til med en Sony 65" AF9 nå på Black Friday..og jeg har ikke landet helt enda, for dette ble en Messias tur langt ut på viddene for meg. Jeg kjøpte TV til bruk i spill og film/serier på loftstua hvor jeg er eneste bruker (men nå med madammen fom følge). Jeg har såpass god kontroll på lys her, at jeg aldri vil oppleve problemer med at TV ikke vil være lyssterk nok. *

Nede i den lyse stuen og hvor fruen også er aktiv hadde jeg nok glatt godt for en QLED toppmodell, men det er nå meg.

Jeg funderer faktisk også på om jeg skal få AF9 profesjonelt kalibrert etter hvert, bare for å virkelig få ut alt av den.
Kjøpte min før Black friday på DNB Supertilbud hos Power (20% avslag). Megaførnøyd med TV'n. Uten tvil den beste jeg har hatt. Hadde bl.a. Pioneer KRP-600M som ble regnet som verdens beste TV lenge, men AF9 er uten tvil bedre på det meste. ;)
Har lenge vurdert denne pakka for å teste den innebygde autokalibreringa i AF9.
https://www.avshop.no/spectracal-calman-enthusiast-kalibreringssoftware-med/cat-p/c0/p10524518

https://calman.spectracal.com/sony-autocal.html
 

Mala

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.03.2012
Innlegg
1.037
Antall liker
406
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
5
Jeg smalt til med en Sony 65" AF9 nå på Black Friday..og jeg har ikke landet helt enda, for dette ble en Messias tur langt ut på viddene for meg. Jeg kjøpte TV til bruk i spill og film/serier på loftstua hvor jeg er eneste bruker (men nå med madammen fom følge). Jeg har såpass god kontroll på lys her, at jeg aldri vil oppleve problemer med at TV ikke vil være lyssterk nok. *

Nede i den lyse stuen og hvor fruen også er aktiv hadde jeg nok glatt godt for en QLED toppmodell, men det er nå meg.

Jeg funderer faktisk også på om jeg skal få AF9 profesjonelt kalibrert etter hvert, bare for å virkelig få ut alt av den.
Kjøpte min før Black friday på DNB Supertilbud hos Power (20% avslag). Megaførnøyd med TV'n. Uten tvil den beste jeg har hatt. Hadde bl.a. Pioneer KRP-600M som ble regnet som verdens beste TV lenge, men AF9 er uten tvil bedre på det meste. ;)
Har lenge vurdert denne pakka for å teste den innebygde autokalibreringa i AF9.
https://www.avshop.no/spectracal-calman-enthusiast-kalibreringssoftware-med/cat-p/c0/p10524518

https://calman.spectracal.com/sony-autocal.html
Bra vi er flere fornøyde :D Jeg vurderer å få TV'en profesjonelt kalibrert bare få å hente ut maks altså, men får se litt fremover i tid. Jeg skulle i utgangspunktet vente til neste DNB-runde etter Black Friday, dersom AF9 ikke dukket opp med minimum 20% rabatt. Men fikk ett hett tips minutter før 00:00 at AF9 ville dukke opp med 25% avslag hos HIFI-klubben på BF, så da var det med høy puls at man stammet F5 inne på Hifi-klubben sine sider..har hørt skrekkhistorier fra tidligere år om at siden har falt fullstendig i grus. Heldigvis fikk jeg lagt inn ordre uten problemer og rask levering!

Postet ett par stemningsbilder i tråden under denne forøvrig :)
 

teafortwo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.10.2008
Innlegg
175
Antall liker
65
Torget vurderinger
4
Noen grunn til ikke å velge Samsung 75" Q9F til hjemmekino bruk?

Har selvfølgelig hørt kommentarer om innsynsvinkel og sortnivå til kinobruk, men TVen er kanskje god nok for meg uansett. Trenger ikke det beste, men noe som gjør jobben greit nok. Vil selvfølgelig også brukes til annet, vanlig TV titting noe spilling
Prisen er nå nede i ca 35.000 kr igjen og det er vel absolutt max jeg vil gi for en TV.
Skal ha min 75" og den skal erstatte en Samsung 63" plasma (som har fått de berømte rosa stripene på lys bakgrunn).
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.238
Antall liker
2.373
Torget vurderinger
13
Noen grunn til ikke å velge Samsung 75" Q9F til hjemmekino bruk?

Har selvfølgelig hørt kommentarer om innsynsvinkel og sortnivå til kinobruk, men TVen er kanskje god nok for meg uansett. Trenger ikke det beste, men noe som gjør jobben greit nok. Vil selvfølgelig også brukes til annet, vanlig TV titting noe spilling
Prisen er nå nede i ca 35.000 kr igjen og det er vel absolutt max jeg vil gi for en TV.
Skal ha min 75" og den skal erstatte en Samsung 63" plasma (som har fått de berømte rosa stripene på lys bakgrunn).
Ingen grunn om du for den til rabattert pris nei, fantastisk TV både i 4K og HDR kvalitet. Sinnsyk lyssterk selv om den ikke er råest på svartnivå men ikke noe jeg tror du vil merke veldig mye til.

Eneste aberet for meg er å gå ned til 75" i TV titting men når bildekvaliteten er såpass bra og HDR på PJ er som å pisse i motvind sitter pengene noe løst i lommen kjenner jeg :)
 

Trond_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.08.2004
Innlegg
791
Antall liker
206
Torget vurderinger
19
Jeg smalt til med en Sony 65" AF9 nå på Black Friday..og jeg har ikke landet helt enda, for dette ble en Messias tur langt ut på viddene for meg. Jeg kjøpte TV til bruk i spill og film/serier på loftstua hvor jeg er eneste bruker (men nå med madammen fom følge). Jeg har såpass god kontroll på lys her, at jeg aldri vil oppleve problemer med at TV ikke vil være lyssterk nok. *

Nede i den lyse stuen og hvor fruen også er aktiv hadde jeg nok glatt godt for en QLED toppmodell, men det er nå meg.

Jeg funderer faktisk også på om jeg skal få AF9 profesjonelt kalibrert etter hvert, bare for å virkelig få ut alt av den.
Kjøpte min før Black friday på DNB Supertilbud hos Power (20% avslag). Megaførnøyd med TV'n. Uten tvil den beste jeg har hatt. Hadde bl.a. Pioneer KRP-600M som ble regnet som verdens beste TV lenge, men AF9 er uten tvil bedre på det meste. ;)
Har lenge vurdert denne pakka for å teste den innebygde autokalibreringa i AF9.
https://www.avshop.no/spectracal-calman-enthusiast-kalibreringssoftware-med/cat-p/c0/p10524518

https://calman.spectracal.com/sony-autocal.html
Bra vi er flere fornøyde :D Jeg vurderer å få TV'en profesjonelt kalibrert bare få å hente ut maks altså, men får se litt fremover i tid. Jeg skulle i utgangspunktet vente til neste DNB-runde etter Black Friday, dersom AF9 ikke dukket opp med minimum 20% rabatt. Men fikk ett hett tips minutter før 00:00 at AF9 ville dukke opp med 25% avslag hos HIFI-klubben på BF, så da var det med høy puls at man stammet F5 inne på Hifi-klubben sine sider..har hørt skrekkhistorier fra tidligere år om at siden har falt fullstendig i grus. Heldigvis fikk jeg lagt inn ordre uten problemer og rask levering!

Postet ett par stemningsbilder i tråden under denne forøvrig :)
Fikk ikke med meg 25% hos Hi-Fi Klubben sjøl om jeg var inne for å se på deres tilbud. Uansett fornøyd med min lokale Power butikk.
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Er det noen av TVene som håndterer den litt hakkete visningen av fotball fra TV2 Sumo? Gjerne med Sumo innebygs app.
Har ikke testet på lenge (siden jeg ikke har TV2 Sumo for øyeblikket), men mener dette ser fint ut via Sumo-appen på Apple TV 4K. Det er uansett mest fornuftig å få tak i en ekstern boks for streaming; ikke bruke appene i TV (med mindre man har Android TV potensielt).
 

Billa

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.06.2007
Innlegg
1.134
Antall liker
464
Torget vurderinger
2
Hva er egentlig forskjellen på:

Samsung QE65Q8DN
Samsung QE65Q8FN

FN er en del billigere.
 

Billa

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.06.2007
Innlegg
1.134
Antall liker
464
Torget vurderinger
2
Er det noen av TVene som håndterer den litt hakkete visningen av fotball fra TV2 Sumo? Gjerne med Sumo innebygs app.
Har ikke testet på lenge (siden jeg ikke har TV2 Sumo for øyeblikket), men mener dette ser fint ut via Sumo-appen på Apple TV 4K. Det er uansett mest fornuftig å få tak i en ekstern boks for streaming; ikke bruke appene i TV (med mindre man har Android TV potensielt).
Takk for svar, hvis Apple TV 4K en nyere versjon av den opprinnelig Apple TV boksen så kan kanskje mye rettes med ny boks!!!
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.299
Antall liker
3.090
Torget vurderinger
4
Etter jeg kjøpe min har jeg kun brukt denne til streaming, fungerer mye bedre en PC som jeg bruke før jeg kjøpe TV (håpløst å se fotball på Sumo fra PC/MAC).

Apple tv.jpg
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Er det noen av TVene som håndterer den litt hakkete visningen av fotball fra TV2 Sumo? Gjerne med Sumo innebygs app.
Har ikke testet på lenge (siden jeg ikke har TV2 Sumo for øyeblikket), men mener dette ser fint ut via Sumo-appen på Apple TV 4K. Det er uansett mest fornuftig å få tak i en ekstern boks for streaming; ikke bruke appene i TV (med mindre man har Android TV potensielt).
Takk for svar, hvis Apple TV 4K en nyere versjon av den opprinnelig Apple TV boksen så kan kanskje mye rettes med ny boks!!!
Nye Apple TV 4K har som kjent også støtte for å automatisk justere utgangen med tanke på antall bilder/sek i henhold til kilden (dette må slås på under video på innstillinger). Den har også støtte for automatisk velge SDS, HDR og dolbyvision i henhold til kilden (som også må slås på; samme sted).
 

Billa

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.06.2007
Innlegg
1.134
Antall liker
464
Torget vurderinger
2
Er det noen av TVene som håndterer den litt hakkete visningen av fotball fra TV2 Sumo? Gjerne med Sumo innebygs app.
Har ikke testet på lenge (siden jeg ikke har TV2 Sumo for øyeblikket), men mener dette ser fint ut via Sumo-appen på Apple TV 4K. Det er uansett mest fornuftig å få tak i en ekstern boks for streaming; ikke bruke appene i TV (med mindre man har Android TV potensielt).
Takk for svar, hvis Apple TV 4K en nyere versjon av den opprinnelig Apple TV boksen så kan kanskje mye rettes med ny boks!!!
Nye Apple TV 4K har som kjent også støtte for å automatisk justere utgangen med tanke på antall bilder/sek i henhold til kilden (dette må slås på under video på innstillinger). Den har også støtte for automatisk velge SDS, HDR og dolbyvision i henhold til kilden (som også må slås på; samme sted).
Så i praksis betyr dette at Apple TV 4K er bedre tilpasset nye skjermer og er et must om man skal streame?
Burde ikke den innebygde appen klare dette også da?
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.098
Antall liker
2.290
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Hva er egentlig forskjellen på:

Samsung QE65Q8DN
Samsung QE65Q8FN

FN er en del billigere.
DN har direktebelyst panel i motsetinng til FN som er kantbelyst. DN har tilkoblingene på baksiden av TV, FN har "one connect"-boksen. FN er litt penere designet, men DN har best bilde.
 

Billa

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.06.2007
Innlegg
1.134
Antall liker
464
Torget vurderinger
2
Hva er egentlig forskjellen på:

Samsung QE65Q8DN
Samsung QE65Q8FN

FN er en del billigere.
DN har direktebelyst panel i motsetinng til FN som er kantbelyst. DN har tilkoblingene på baksiden av TV, FN har "one connect"-boksen. FN er litt penere designet, men DN har best bilde.
TVen blir mest brukt på å streame Sumo og Netflix. Vil forskjellene i bildekvalitet mellom DN/FN bli synlige for oppskalert lavkvalitets signal eller må man avspille BD for å se det?
Mao, hva er lurt å kjøpe til dette formålet?
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.098
Antall liker
2.290
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Hva er egentlig forskjellen på:

Samsung QE65Q8DN
Samsung QE65Q8FN

FN er en del billigere.
DN har direktebelyst panel i motsetinng til FN som er kantbelyst. DN har tilkoblingene på baksiden av TV, FN har "one connect"-boksen. FN er litt penere designet, men DN har best bilde.
TVen blir mest brukt på å streame Sumo og Netflix. Vil forskjellene i bildekvalitet mellom DN/FN bli synlige for oppskalert lavkvalitets signal eller må man avspille BD for å se det?
Mao, hva er lurt å kjøpe til dette formålet?
Uten å være noen billedekspert vil jeg anta at det som er mest avgjørende er lysforholdene i rommet ditt. DN vil i teorien ha bedre sortnivå og da følgelig bedre, spesielt i et mørkt rom. Jo mørkere rom , jo større forskjell vil jeg tro. I normal stuebelysning tviler jeg på om forskjellen er særlig merkbar. Men forhåpentligvis får du svar av noen som har sett disse tvene, jeg har ikke sett dem.
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Kantbelyst LCD er ikke noe å satse på; styr unna er min anbefaling.
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.681
Antall liker
5.115
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Er det noen av TVene som håndterer den litt hakkete visningen av fotball fra TV2 Sumo? Gjerne med Sumo innebygs app.
Har ikke testet på lenge (siden jeg ikke har TV2 Sumo for øyeblikket), men mener dette ser fint ut via Sumo-appen på Apple TV 4K. Det er uansett mest fornuftig å få tak i en ekstern boks for streaming; ikke bruke appene i TV (med mindre man har Android TV potensielt).
Jeg ser tv2 sumo via pc både på TV i stua og projektor i kinoen, syns det fungerer bra. Aldri opplevd noe hakking.
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.299
Antall liker
3.090
Torget vurderinger
4
Hadde ikke problemer med film og serier, men fotball (som krevde 2-3 ganger mer båndbredde) var hakkete, for ikke å snakke om at det stort sett var problemer hver helg. Er ikke perfekt med AppTV heller, men det fungerer mye bedre. Testet Sumo med Mac i7/8GB, i5/16GB og PC i7/8GB men fungerte aldri tilfredstillende til fotball for meg, innbygget app og Chromecast var også mye bedre en PC/MAC. Siden LG mangler HBO app så kjøpe jeg AppleTV for å slippe å bruke CC som hadde god nok kvalitet men jeg likte ikke å måtte hente opp programmene på mobil/ipad før jeg castet dem til TV.
 
Topp Bunn