Ny tv, 75"+, maxpris 40000,-

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.098
Antall liker
2.290
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Hei dere.

Jeg har ikke fulgt med på flere år, så når jeg nå snart skal ha meg ny tv aner jeg ikke hvor jeg skal begynne helt. Sitteavstand blir 4-4,5 meter, rommet er et kombinert hifi-rom / tv-stue. Ikke en cave med full lyskontroll, mer å betrakte som en normal stue. Det er ikke behov for ekstrem innsynsvinkel på noen måte, alle blir sittende i en sofa mot tv`n, innsynet vil først og fremst bli begrenset av fronthøyttalerne.

Jeg er ingen bildefrik, er først og fremst opptatt av et bilde med naturlige farger og som henger godt med ved panoreringer som i fotballkamper.

Har sett meg ut et par kandidater, men har foreløpig ikke sett bildet på noen av dem;

Sony KD-85XF8596
Samsung 82 8005
Samsung 82 Q6

Takknemlig for innspill og tips!
 

Northman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.05.2017
Innlegg
378
Antall liker
97
Jeg ville valgt Sony 75" ZF9!

Vent litt til den kommer på salg.. Den var nede på 40K på Black Friday og kommer nok ned i pris snart!


Ingen andre TV er like gode som Sony på panoreringer og den nye bildebrikken de bruker i denne er den bedre enn alle andre TVer!
Alle rapporter jeg har lest, er at denne er den beste TVen til Sport på markedet idag!!

I tillegg er farger på denne usedvanlig god! Blandt topp 3 og nesten perfekt ifra fabrikk.



Jeg har forgjengeren ZD9.. men jeg bruker denne kun til film og der er den fremdeles kongen!
Hadde jeg sett sport på tv og hatt gjester over, så hadde jeg valgt ZF9!
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.098
Antall liker
2.290
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Jeg ville valgt Sony 75" ZF9!

Vent litt til den kommer på salg.. Den var nede på 40K på Black Friday og kommer nok ned i pris snart!


Ingen andre TV er like gode som Sony på panoreringer og den nye bildebrikken de bruker i denne er den bedre enn alle andre TVer!
Alle rapporter jeg har lest, er at denne er den beste TVen til Sport på markedet idag!!

I tillegg er farger på denne usedvanlig god! Blandt topp 3 og nesten perfekt ifra fabrikk.



Jeg har forgjengeren ZD9.. men jeg bruker denne kun til film og der er den fremdeles kongen!
Hadde jeg sett sport på tv og hatt gjester over, så hadde jeg valgt ZF9!
Har kun fått sett på KD-75XF9005, den ser jo på mange måter ganske lik ut i specsene som ZD9, uansett; jeg ble imponert! Samsung Q9FN sto rett ved siden av og på normale tv-sendinger fra parabol likte jeg Sonyen klart best. Ser ut som ZF9 kun føres av hifiklubben?
 

Piranah

Medlem
Ble medlem
30.05.2018
Innlegg
21
Antall liker
26
Sted
Tromsø
Hei

Går i tankene på å kjøpe meg en ny TV.. lenge siden nå.. kjøpte 50 tums Pioneer i 2005.. den har seff masse innbrenning.. så er litt stressa på få noe slikt igjen på en ny TV..
Har sett på Samsungs Q900 65 tum.. ser veldig bra ut og de anbefaler den nåde på Elkjøp og HiFi klubben her i Tromsø..
Er litt usikker med tanke på om man skal gå for Oled.. men på Elkjøp mente de at Oled sliter med innbrenning.. han viste meg 4 stk Oled skjermer de hadde fått inn fra missfornøyde kunder...

Noen som har erfaring med Samsung Q900 serien? Er det topp of tha line nu? Eller bør man gå for Oled? Isåfall hvilke ? Sitter og ser på TV ca 3,6 meter unna.. og stort sett sitter vi rett framfor TV .

Setter pris på innspill og erfaring fra Qled og Oled.. mye penger skal brukes og man ønsker å treffe «rett»
 

ludde24

Medlem
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
26
Antall liker
4
Torget vurderinger
1
Pris på tv..

Hei

Går i tankene på å kjøpe meg en ny TV.. lenge siden nå.. kjøpte 50 tums Pioneer i 2005.. den har seff masse innbrenning.. så er litt stressa på få noe slikt igjen på en ny TV..
Har sett på Samsungs Q900 65 tum.. ser veldig bra ut og de anbefaler den nåde på Elkjøp og HiFi klubben her i Tromsø..
Er litt usikker med tanke på om man skal gå for Oled.. men på Elkjøp mente de at Oled sliter med innbrenning.. han viste meg 4 stk Oled skjermer de hadde fått inn fra missfornøyde kunder...

Noen som har erfaring med Samsung Q900 serien? Er det topp of tha line nu? Eller bør man gå for Oled? Isåfall hvilke ? Sitter og ser på TV ca 3,6 meter unna.. og stort sett sitter vi rett framfor TV .

Setter pris på innspill og erfaring fra Qled og Oled.. mye penger skal brukes og man ønsker å treffe «rett»
Merkelige priser her i landet.
Sony xf 9005 i 75 tommer koster 36000.- på power, samme tv i danmark koster 14990.- I sverige 22900.-

En sinnsvak prisforskjell, er det noen som kan forklare dette? eller blir vi nordmenn grundig lurt.
Går ut fra at butikkene skal tjene penger der også..
 

ludde24

Medlem
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
26
Antall liker
4
Torget vurderinger
1
Den kostet 21k på dustin før den gikk ut
Ok, men power har den på lager, flere stykker.
Men prisen er 36k. Flere butikker har den inne til samme pris.
Sendte en mail til danmark, der hadde de massevis og prisen var 14990.-
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.905
Antall liker
1.924
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Ludde24: Tre ting:

-Innkjøpt antall
-Kundegrunnlag, evt tilhørighet til større fellesmarked Er lik enda større , felleseuropeiske innkjøp innad i EU
-Avgifter, marginer og andre tillegg. Der er tross alt Norge verdensmester

Men, en ting: Hvor får man det egentlig fra at TVn må være 75" eller større? Lyden er jo like tynn for det, selv om det er verdens minste problem å fikse på..Gi meg heller en mindre, svært velbygd Bang & Olufsen til samme pris enn en kurva koreaner der alt er gjort for å få imponere med størst mulig, vanskelig kalibrerbart bilde. Som, uansett hva. blir stress for øya over tid.. Kvaliteten er langt mer synlig både PÅ og I dansken.
 
Sist redigert:

Vebbis

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2008
Innlegg
570
Antall liker
382
Torget vurderinger
1
Hvor man får det fra?
Man har vel lyst på stort bilde da :)

De fleste her inne bruker vel uansett ikke lyden fra TVen.
 

North

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.12.2016
Innlegg
327
Antall liker
72
Torget vurderinger
0
Jeg gikk fra Kuro 50" til Q9FN 75"

Etter sjokken med HDR og etter kalibrering så er jeg meget førnøyd. Det negative er at i ett fåtall filmer så dimmer den ned for mye og i 1 film har dimmingen fått litt spel då den ikke kunne bestemme seg. Den har også noe DSE og man skal helst sitte mitt foran for beste bilde. Foruten dette så er bilden sykt bra, skarp med korrekte farger, utruligt mye lys i HDR (1600nits har jeg målt) og fortsatt en av kongene på kontrast. HDR ser bare nydelig ut og å spille på den er en frøyd.

Sort blir kullsort og hvis jeg har nedslekt i rommet og det er sort ute i kanten så ser man ikke hvor tvn slutter, den blir helt borte. Samme med skift av scene, den blir ikke mørk grå eller blåaktig uten 100% kølsort.

Den sliter noe ved klassiske vanskelige bilder med helften mørkt og helften lyst men alt i alt er jeg meget imponert og det er fortsatt ofte jeg sitter og tenker att herregud for en nydelig bilde.

Disse feilene den har veier jeg som meget små og er ett billigt pris å betale for å slippe tenke på innbrenninger (jeg har barn så en Oled hade gått i stykker etter 1 uke).

Anbefaler fortsatt q9fn da den regerer på kontrast (vinner over q900r, q95 og zf9 i kontrast og lysstyrke). Heads-up bare da noen syns Samsung håndterer bevegelse dårlig. Jeg kommer som sagt fra Plasma, Crt projektor og Lcos projektor og synes denne tv er helt super i bevegelser, men som sagt, har hørt folk som ikke liker Samsung bevegelse.
 

Caucaso

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.03.2011
Innlegg
283
Antall liker
88
Torget vurderinger
17
Hei, noen der ute som har erfaring med LG Signature W8 Oled ?
 

bengt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
150
Antall liker
55
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
1
Har 77C8 som er samme skjerm uten lydplanke og pynten. Brilliante bilder er vel en rimelig objektiv vurdering av skjermen. Lydplanke på en sånn skjerm er etter min mening bare trist. Men hvis det er det som er mulig så er det sånn det er. Har aldri sett en skjerm som kan matche 77' Oled.
 

Caucaso

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.03.2011
Innlegg
283
Antall liker
88
Torget vurderinger
17
Hel enig med deg . Etter 2 måneder med w8 synes jeg den er i samme liga som min forrige skjerm ( Panasonic FZ 950 ) + noen finnesser Pana’en mangler. Det med lydplanke ? Kanskje litt upraktisk hvis man mangler plass men, jeg bruker den ved vanlig bruk av tv’n ( barna filmer og dokumentar fra Netflix ) men når jeg vil se på en film på ordentlig, bruker jeg lyden av en Marantz prosessor gjennom mine M Logan 5.1 oppsett ( lydplanket er ikke styg i seg selv, faktisk den matcher med hele anlegget mitt selv da den er taus hehehe ).
Ulemper ? Jeg bruker en Oppo 203 så jeg sender direkte bilder til w8 ( lydplanket faktisk ) , og lyden til Marantzen så jeg får ikke lyd fra lydplanket i det hele tatt ved blu-ray filmer, vet noen en god løsning for å få lyd uten å kjøre hdmi ( video signaler ) gjennom Marantzen * ? Det hadde vært praktisk
* tenkt at hdmi mellon oppoen og Marantzen sender bare audio signaler så...
 

Caucaso

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.03.2011
Innlegg
283
Antall liker
88
Torget vurderinger
17
Nå er de 2 HDMI , strøm og CAT6A kablene skjult
12303C0B-5AC9-4C6F-8BA4-D3DEA4E8EDC8.jpg
FFA082D7-6F8A-420A-82CA-BF270E63BD0A.jpg
21C6937A-0700-4127-9FE7-AE4B71E0238D.jpg
 

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Innlegg
5.618
Antall liker
15.404
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Er det fremdeles https://www.rtings.com/ som gjelder når man skal finne ut troverdige rettledere på TVer, eller er det kommet til noen som anses å være bedre?
 
Sist redigert:

bengt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
150
Antall liker
55
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
1
Flatpanels.dk og hdtvtest på youtube er vel OK mhp troverdighet.
 

Caucaso

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.03.2011
Innlegg
283
Antall liker
88
Torget vurderinger
17
Det vet jeg ikke men, å si at beste 4K er LG B8 ? Disse 4 er, etter min mening ( og mange andre, blant dem noen eksperter )
er betydelig bedre og noen av dem i samme prisklasse
Panasonic FZ 800/950
LG C 8
LG W 8
Sony A8F
 
Topp Bunn