Ny tonearm til Linn LP12

B

break_out

Gjest
Vurdere sterkt å bytte ut min Ittok tonearm og har såklart Linn Ekos (MK2) i sikte men vurderer også Naim Aro. Hvor får jeg tak på en slik brukt? Er det andre tonearmer som eventuelt kan være aktuelle for en Linn LP12?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Er det andre tonearmer som eventuelt kan være aktuelle for en Linn LP12?
Ikke egentlig, dersom du skal ha noe bedre enn en god Ittok. Det fins noen, RB1000 og Graham 2.2 (LP12-utgave), men vel vel.. mange på n-forum er misfornøyde med Graham ser jeg. Andre modeller derfra passer ikke.

Det er nokså stor forskjell på lyden med en Ekos 2 og en Aro. Du burde kanskje ha differensiert de litt, og bestemt deg for å gå for en av de, de er ikke "hipp-som-happ" lydmessig.

Mvh Vidar P

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Er inne i akkurat same problemstillinga. Kanskje ein SME V er tingen på ein Linn?
SME V er elendig på LP12. Kom igjen Arve, dette vet du da :)
Det blir som å sette en elefant i en barnetrampoline, og klage på at trampolinen ikke bouncer så fint.

Mvh Vidar P

B

break_out

Gjest
Morsomt bilde med den elefanten;D

SME V er elendig på LP12. Kom igjen Arve, dette vet du da  :)
Det blir som å sette en elefant i en barnetrampoline, og klage på at trampolinen ikke bouncer så fint.

Mvh Vidar P

B

break_out

Gjest
Ok, men hva er nå de største forskjellene?

Ikke egentlig, dersom du skal ha noe bedre enn en god Ittok. Det fins noen, RB1000 og Graham 2.2 (LP12-utgave), men vel vel.. mange på n-forum er misfornøyde med Graham ser jeg. Andre modeller derfra passer ikke.

Det er nokså stor forskjell på lyden med en Ekos 2 og en Aro. Du burde kanskje ha differensiert de litt, og bestemt deg for å gå for en av de, de er ikke "hipp-som-happ" lydmessig.

Mvh Vidar P

B

break_out

Gjest
Hørt mye bra om den men det er nokk som Vidar sier at den blir for tung..

Er inne i akkurat same problemstillinga. Kanskje ein SME V er tingen på ein Linn?

Dryg

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.05.2005
Antall liker
3
Følger med på denne og vil kanskje legge inn et bud dersom jeg heller mot Aro.
Hvis du ikke er registrert på eBay og har PayPal-konto,så er det lurt å gjøre det nå. Så slipper du å stresse med det på slutten av budrunden. Jeg kan gå god for selgeren av armen da jeg har handlet med han før.

B

break_out

Gjest
Har vært en ivrig eBayer til tider og min Ittok kommer fra et godt kjøp der. Takker for hintet om selger, greit å vite at han er seriøs.

Hvis du ikke er registrert på eBay og har PayPal-konto,så er det lurt å gjøre det nå. Så slipper du å stresse med det på slutten av budrunden. Jeg kan gå god for selgeren av armen da jeg har handlet med han før.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Ok, men hva er nå de største forskjellene?
Det er vanskelig å beskrive, og umulig for deg å gjette riktig ift hva du liker best kun ved å høre OM de.

Ekos har bedre makrodynamikk over hele frekvensspekteret. Den låter kraftig og voksent, men samtidig stramt og rent. Super bass. Er et absolutt fyrverkeri og får all musikk til å låte spennende og direkte.
Aro har en mer ekspansiv og musikalsk mellomtone, med bedre klangfarger, bedre flyt i rytmikk og melodier og mer balansert lyttevennlighet. Kommuniserer energien i musikken på en mer intens måte, og "synger bedre".

Mvh Vidar P

B

break_out

Gjest
Takker for god beskrivelse. Må inn i tenkeboksen og finne ut hva jeg er ute etter, og såklart hvor mye jeg ønsker å punge ut. Trodde jeg skulle klare meg en stund til, men det klør etter nye oppgraderinger. Er åpen for forslag så dersom noen ønsker å selge en god arm til meg så gi lyd.

Det er vanskelig å beskrive, og umulig for deg å gjette riktig ift hva du liker best kun ved å høre OM de.

Ekos har bedre makrodynamikk over hele frekvensspekteret. Den låter kraftig og voksent, men samtidig stramt og rent. Super bass. Er et absolutt fyrverkeri og får all musikk til å låte spennende og direkte.
Aro har en mer ekspansiv og musikalsk mellomtone, med bedre klangfarger, bedre flyt i rytmikk og melodier og mer balansert lyttevennlighet. Kommuniserer energien i musikken på en mer intens måte, og "synger bedre".

Mvh Vidar P

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Takker for god beskrivelse. Må inn i tenkeboksen og finne ut hva jeg er ute etter, og såklart hvor mye jeg ønsker å punge ut. Trodde jeg skulle klare meg en stund til, men det klør etter nye oppgraderinger. Er åpen for forslag så dersom noen ønsker å selge en god arm til meg så gi lyd.
Det du kan tenke er at både Ekos og Aro er egentlig like gode, bare forskjellige. Begge vil være bedre enn en Ittok på alle områder. Med mulig unntak av at de aller beste Ittok KAN kanskje være like bra i den aller nederste oktav som Aro.. men det blir da altså ned mot 20-25hz, som de færreste har under kontroll i rommet sitt allikevel.

Mvh Vidar P

B

break_out

Gjest
Hvor stor er forskjellen fra en MK1 og 2 Ekos, er det noe poeng i å kjøpe en MK1 brukt?

Det du kan tenke er at både Ekos og Aro er egentlig like gode, bare forskjellige. Begge vil være bedre enn en Ittok på alle områder. Med mulig unntak av at de aller beste Ittok KAN kanskje være like bra i den aller nederste oktav som Aro.. men det blir da altså ned mot 20-25hz, som de færreste har under kontroll i rommet sitt allikevel.

Mvh Vidar P

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Ekos 2 er en god del bedre. Vanskelig for meg å vite HVOR mye bedre den vil låte med din Hercules psu, det vil kunne være veldig forskjellig fra Lingo for alt jeg vet..

Lingo gjør at forskjeller på armer blir langt tydeligere.

Mvh Vidar P

Steen

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2005
Antall liker
2.030
Hva med en av Mørch´s modeller. Hvis jeg ikke har glemt alt fra min barnelærdom, har de variasjoner både på lengde og vekt. I tillegg finnes det en del på brugtmarkedet.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
461
Torget vurderinger
4
Jeg har vært intressert i å prøve Aro selv, men liker ikke tanken på at det ikke er mulig å justere overheng uten å flytte hele armbasen. Det har vel egentlig diskvalifisert den armen for meg fordi det setter begrensninger til hvilken PU jeg kan bruke...
Som Ekos eier kan jeg anbefale denne, skikkelig løft ift. Ittok, men hvis du kjøper usett har du ingen mulighet til å sjekke lagerne før kjøpet :-/

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg har vært intressert i å prøve Aro selv, men liker ikke tanken på at det ikke er mulig å justere overheng uten å flytte hele armbasen. Det har vel egentlig diskvalifisert den armen for meg fordi det setter begrensninger til hvilken PU jeg kan bruke...
Bare sånn for ordens skyld; det er evig mange nok pu'er man kan bruke sammen med Aro, iallefall for de aller fleste brukere; i prinsipp alle pu'er med avstand mellom 7-10mm fra senter av festehull til stift (som er maaange).
De fleste av oss har vel en eller to pu'er til enhver tid, og kjøper en ny med noen års mellomrom; dvs at det til slutt har vært brukt kanskje toppen 5-10 pu'er på arma ila en periode på kanskje 10-20 år.

Kompatibilitet utover det geometriske er ikke noe dårligere enn for Ekos, faktisk minst like bra imo. Det er jo endel pu'er som kræsjer med Ekos også, som av en eller annen grunn låter bra på Aro.. skulle ikke forbause meg om man summert til syvende og sist kan oppnå gode resultater med like mange pu'er på Aro som på Ekos.

Men det er jo et gyldig poeng du har FZ, og flere tenker jo det samme; skjønt jeg tror vi antakelig må være enige om å være uenige i hvor stor ulempe dette er til slutt, og den praktiske relevansen dette egentlig har.

Mvh Vidar P

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
461
Torget vurderinger
4
Bare sånn for ordens skyld; det er evig mange nok pu'er man kan bruke sammen med Aro, iallefall for de aller fleste brukere; i prinsipp alle pu'er med avstand mellom 7-10mm fra senter av festehull til stift (som er maaange).
De fleste av oss har vel en eller to pu'er til enhver tid, og kjøper en ny med noen års mellomrom; dvs at det til slutt har vært brukt kanskje toppen 5-10 pu'er på arma ila en periode på kanskje 10-20 år.

Kompatibilitet utover det geometriske er ikke noe dårligere enn for Ekos, faktisk minst like bra imo. Det er jo endel pu'er som kræsjer med Ekos også, som av en eller annen grunn låter bra på Aro.. skulle ikke forbause meg om man summert til syvende og sist kan oppnå gode resultater med like mange pu'er på Aro som på Ekos.

Men det er jo et gyldig poeng FZ, skjønt jeg tror vi antakelig må være enige om å være uenige i hvor stor ulempe dette er til slutt, og den praktiske relevansen dette egentlig har.

Mvh Vidar P
Jeg har aldri prøvd å sette overhenget 3 mm feil så hva resultatet blir aner jeg ikke, men synes det er litt sært... Uansett bør ihvertfall trådstarter gjøres oppmerksom på denne begrensningen hvis han ikke allerede er det.

Har du en liste over PU'er som "kræsjer med" Ekos, Vidar?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Har du en liste over PU'er som "kræsjer med" Ekos, Vidar?
Har ikke akkurat noen liste for egen del fordi jeg har styrt unna pu'er som jeg har blitt anbefalt å styre unna , men det fins sikkert på PinkFish eller n-forum vil jeg tippe..
Imidlertid kan jeg jo av egen erfaring nevne Denons mc'er, og i særdeleshet DL304. Den dør helt ut i både Akito, Ittok og Ekos.. men fungerer merkelig nok i RB300 og Aro.

Mvh Vidar P

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
461
Torget vurderinger
4
Har ikke akkurat noen liste for egen del fordi jeg har styrt unna pu'er som jeg har blitt anbefalt å styre unna , men det fins sikkert på PinkFish eller n-forum vil jeg tippe..
Hva er PinkFish? Har du adressen? Med n-forum mener du vel naim-forum....
Vet du om noe brukbart Linn-forum?

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
461
Torget vurderinger
4
Takk for den, Vidar.

Naim forumet er jeg innom dann og vann, men pinkfish var ny.
Men noe eget Linn forum vet du ikke om, eller....

quad_lars

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5
Det eneste Linn-forum jeg kjenner til, er det svenske Linnforum, men det kjenner du sikkert til fra før.

Vinyl Engine har også et lite Linnforum, men aktiviteten er ikke stor.

Linn Hifi på Yahoo er et annet valg med enda mindre aktivitet.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
461
Torget vurderinger
4
Det eneste Linn-forum jeg kjenner til, er det svenske Linnforum, men det kjenner du sikkert til fra før.
Jepp, der er jeg innom i blant..

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
461
Torget vurderinger
4
Det er jo jeg som er moderator og gruppeleder, så du kan jo tenke deg at "Slette"-knappen er hyppig i bruk! Hehe.

Mvh Vidar P
Veldig bra info på den site'n. Hadde ikke sett den før. Jeg får vel bare holde meg langt unna så du slipper å slite ut slette-knappen :)

B

break_out

Gjest
Er det MK 1 eller 2 du har FZ?

Veldig bra info på den site'n. Hadde ikke sett den før. Jeg får vel bare holde meg langt unna så du slipper å slite ut slette-knappen  :)

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
461
Torget vurderinger
4
Er det MK 1 eller 2 du har FZ?
Jeg har den originale Ekos'en. Altså ikke Ekos2. Noen av de første Ekos'ene hadde lagere som ikke holdt spec'en. Derfor lagde Linn en Ekos hvor lagerne hadde enda mindre toleranser enn på de første. De har aldri kalt den noe annet enn Ekos, men på folkemunne har den blitt hetene Ekos2. De forbedrete spesifikasjonene kom fom. s/n 6200.

Min Ekos greier kravene Linn har satt til lagerne på Ekos2 med god margin. Aner ikke om jeg ville hørt noen forskjell hvis jeg hadde prøvd den mot Ekos2...

B

break_out

Gjest
Tror det er mot Ekos jeg heller etterhvert. Ikke det at Aro ikke hadde gjort jobben, men med hensyn på T. kabelen som jeg har kjøpt samt den integrerte alu saken som kommer.

Så for de som har en Ekos, her er en kjøpevillig person som betaler bra dersom den er 100%

Jeg har den originale Ekos'en. Altså ikke Ekos2. Noen av de første Ekos'ene hadde lagere som ikke holdt spec'en. Derfor lagde Linn en Ekos hvor lagerne hadde enda mindre toleranser enn på de første. De har aldri kalt den noe annet enn Ekos, men på folkemunne har den blitt hetene Ekos2. De forbedrete spesifikasjonene kom fom. s/n 6200.

Min Ekos greier kravene Linn har satt til lagerne på Ekos2 med god margin. Aner ikke om jeg ville hørt noen forskjell hvis jeg hadde prøvd den mot Ekos2...

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Tror det er mot Ekos jeg heller etterhvert. Ikke det at Aro ikke hadde gjort jobben, men med hensyn på T. kabelen som jeg har kjøpt samt den integrerte alu saken som kommer.

Så for de som har en Ekos, her er en kjøpevillig person som betaler bra dersom den er 100%
T-kabelen er ikke kompatibel med Aro. Hvorfor sa du ikke at du hadde en slik..? OG at du tenkte på den nye duppeditten.. hadde spart meg for masse skriving iallefall.

Naims måte er å eliminere armkabelen totalt (som er enda bedre enn T-Kable btw), ved å sette inn en Prefix.

Mvh Vidar P

B

break_out

Gjest
Du har ikke kastet bort tiden men vært med å få meg til å bestemme meg. Du har jo ikke akkurat svartmalt Ekos'en du heller. Uansett først må det jo komme opp en aktuell arm jeg kan kjøpe, så i mellomtiden så skal jeg undersøke og gjerne høre noen dersom mulig.

T-kabelen er ikke kompatibel med Aro. Hvorfor sa du ikke at du hadde en slik..? OG at du tenkte på den nye duppeditten.. hadde spart meg for masse skriving iallefall.

Naims måte er å eliminere armkabelen totalt (som er enda bedre enn T-Kable btw), ved å sette inn en Prefix.

Mvh Vidar P

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
461
Torget vurderinger
4
Du har jo ikke akkurat svartmalt Ekos'en du heller.
Nei, det er unødvendig. Det er allerede gjort når du kjøper'n... (OK, den var temmelig bløt, men du ba om det ;))

quad_lars

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5
break_out, det er mulig at Kontrapunkt har en brukt Ekos liggende. Det er den som Håkon Rognlien testet i Fidelity.

B

break_out

Gjest
Den var lett plukkbar den ja ;)

Nei, det er unødvendig. Det er allerede gjort når du kjøper'n... (OK, den var temmelig bløt, men du ba om det  ;))

Topp Bunn