Ny sveitsisk lov trer i kraft i september

G

Gjestemedlem

Gjest
"Sveitsere som vil skaffe seg hund må først gjennom et obligatorisk kurs i hvordan man behandler dem. Marsvin og undulater får ikke holdes isolerte og fisker må avlives skånsomt. Dette er noen av innslagene i i Sveits’ nye dyrebeskyttelseslov"

http://www.bt.no/utenriks/article558002.ece

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/artikel_1207651.svd

Synest dette høres ut som en god lov som kan være med på å sikre dyrs rettigheter, og som også helt sikkert vil gi eierne en mye bedre opplevelse av det å eie og ta vare på dyr.

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
Inneholder loven noen retningslinjer for hvordan man slår ihjel mygg?

G

Gjestemedlem

Gjest
Tubesnake skrev:
Inneholder loven noen retningslinjer for hvordan man slår ihjel mygg?
Ville ikke undre meg om dette er noe som opptar vår hjemlige dyrevernere. Hørte på radioen i går at dyrebeskyttelsen ville oppfordre til vern om brunsneglen og at man ikke måtte avlive den i tilfelle fremtidige forskere finner ut at den har følelser den også. :)

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Gjestemedlem skrev:
"Sveitsere som vil skaffe seg hund må først gjennom et obligatorisk kurs i hvordan man behandler dem. Marsvin og undulater får ikke holdes isolerte og fisker må avlives skånsomt. Dette er noen av innslagene i i Sveits’ nye dyrebeskyttelseslov"

http://www.bt.no/utenriks/article558002.ece

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/artikel_1207651.svd

Synest dette høres ut som en god lov som kan være med på å sikre dyrs rettigheter, og som også helt sikkert vil gi eierne en mye bedre opplevelse av det å eie og ta vare på dyr.

Burde kanskje vært noe tilsvarende for å ha barn..

alipax

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.03.2003
Antall liker
492
Sted
Herja
Torget vurderinger
2
-sitat fra sveitsisk veterinærmyndigheter: `Meningen med loven er fortrinnsvis å gjøre dyreeiere bevisste på ansvaret de har overfor sine dyr`

Sikkert vel og bra med en slik lov. Men jeg skulle ønske at loven samtidig sa noe om hvilket ansvar dyreeiere har for å hindre at deres kjære dyr er til sjenanse for MENNESKER. Et par meget aktuelle eksempler er de hundeeierne som ikke respekterer båndtvang og de som ikke tar med hundebæsjen. Jeg er glad i dyr, selv om jeg av ulike årsaker ikke har kjæledyr selv. Hundeeiere ville generellt fått et MYE bedre rykte om alle tok disse to hensynene til omgivelsene.

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
Loven burde være obligatorisk i alle land, naturligvis. I tillegg til denne grunnopplæringen for eieren (for det er eieren som må trenes) burde valpekurs og et minimums grunnferdighetskurs for hunden være påkrevd. Pakk det inn i valpeprisen eller noe slikt.
I dette bør det også ligge skikk og bruk som en del, helt klart. Som å plukke opp osv, lære hvorfor hunden ofte bør være i bånd osv osv.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
Tilsvarende lov som dekker menn som vil flytte sammen med kvinner og kvinner som vil flytte sammen med menn etterlyses!

G

Gjestemedlem

Gjest
Spiralis skrev:
Tilsvarende lov som dekker menn som vil flytte sammen med kvinner og kvinner som vil flytte sammen med menn etterlyses!
Jeg tror ideen om et obligatorisk samlivskurs har vært foreslått tildligere. Kanskje et dressurkurs for kvinnehold gjør samme nytten?

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.683
Torget vurderinger
12
Audiophile-Arve skrev:
Eg er sterkt for foreldresertifisering.
Med fare for at tråden stenges: Jeg håper dette ikke innebærer tvangssterilisering dersom man ikke består sertifiseringen. (en slags humor)

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
524
mrx skrev:
Sikkert vel og bra med en slik lov. Men jeg skulle ønske at loven samtidig sa noe om hvilket ansvar dyreeiere har for å hindre at deres kjære dyr er til sjenanse for MENNESKER. Et par meget aktuelle eksempler er de hundeeierne som ikke respekterer båndtvang og de som ikke tar med hundebæsjen. Jeg er glad i dyr, selv om jeg av ulike årsaker ikke har kjæledyr selv. Hundeeiere ville generellt fått et MYE bedre rykte om alle tok disse to hensynene til omgivelsene.
Enig i dette. Det er makeløst frustrerende¨å gå tur med småbarn i visse områder da mange hundeeiere er totalt uten forståelse for at barn kan bli skremt av hunder som "jo bare vil leke". Ved to anledninger har hundene virket så utrygge å omgås at jeg har vært på nippet til å sparke til dem. Etterpå har jeg vært på nippet til å sparke ned eieren. Ganske provoserende å stå der med to hylende barn i armene mens hundeeieren smiler overbærende og sier at hunden er jo så snill. :eek:

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
SOEDAL skrev:
mrx skrev:
Enig i dette. Det er makeløst frustrerende¨å gå tur med småbarn i visse områder da mange hundeeiere er totalt uten forståelse for at barn kan bli skremt av hunder som "jo bare vil leke". Ved to anledninger har hundene virket så utrygge å omgås at jeg har vært på nippet til å sparke til dem. Etterpå har jeg vært på nippet til å sparke ned eieren. Ganske provoserende å stå der med to hylende barn i armene mens hundeeieren smiler overbærende og sier at hunden er jo så snill. :eek:
Det burde vært tillatt å gå tur med hagla si! Ikke ment som humor! Dette som er nevnt er fryktelig, ikke bare irriterende, men direkte grusomt for de som er redde hunder. Har selv hatt hund, polarhund, og den gikk ALLTID i bånd hvis det var folk i sikte, både av hensyn til hunden og til uskyldig forbipasserende.

Topp Bunn