Ny streamer og/eller dac

S-Line

Medlem
Ble medlem
17.09.2014
Innlegg
22
Antall liker
13
Hei,
Jeg sitter og vurdere å gjøre noen oppgraderinger i anlegget mitt.
Pr nå kjører jeg WXC50 streamer digitalt inn i en Zdac V1 og her tenker jeg at det er mulighet for å hente noe på lyden.
Resten av anlegget er Parasound P7 pre, A23+ og KEF R serie høyttalere.

Har sett på IFI streamer, Project stream box, Volumio som streamer, eventuelt en Audiolab 6000n (selvfølgelig digitalt ut). Tror dere en av disse ville vært en oppgradering i mitt oppsett?

Vurdere også ny DAC, og har da sett på Topping D70 og 90, Aune S8, IFI Neo.
Hva tenker dere om en av disse inn mot mitt oppsett?
 
Sist redigert:

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.117
Antall liker
2.609
Torget vurderinger
16
Hei,
Jeg sitter og vurdere å gjøre noen oppgraderinger i anlegget mitt.
Pr nå kjører jeg WXC50 streamer digitalt inn i en Zdac V1 og her tenker jeg at det er mulighet for å hente noe på lyden.
Resten av anlegget er Parasound P7 pre, A23+ og KEF R serie høyttalere.

Har sett på IFI streamer, Project stream box, Volumio som streamer, eventuelt en Audiolab 6000n (selvfølgelig digitalt ut). Tror dere en av disse ville vært en oppgradering i mitt oppsett?

Vurdere også ny DAC, og har da sett på Topping D70 og 90, Aune S8, IFI Neo.
Hva tenker dere om en av disse inn mot mitt oppsett?
Med mindre du er misfornøyd med interface på WXC50, så hadde jeg ikke byttet streamer, tror ikke det er noe å hente der. Når det gjelder DAC, så er jo flere av de du nevner betydelig bedre enn Zdac'en rent målemessig, men hvor hørbart er det egentlig? Det beste hadde vært hjemlån av en annen DAC for en direkte sammenligning. Hvis IFI Neo er innenfor budsjett, så kan du jo faktisk kjøpe en MiniDSP Flex til ca. samme pris og få både DIRAC og delefilter til eventuell sub i tillegg.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.645
Antall liker
21.428
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Ingenting i veien med WCX-50 sin spdif ut i alle fall.
 

S-Line

Medlem
Ble medlem
17.09.2014
Innlegg
22
Antall liker
13
Hm, får tenke og sjekke litt til. Ja det hadde nok vært best å fått prøvd noe før jeg eventuelt går til innkjøp av noe nytt. Er ikke direkte misfornøyd med wxc 50 utenom interfacen mot tidal, så det er hovedårsaken til at jeg vil bytte den.
Når det gjelder DAC tenkte jeg det hadde skjedd en del på de årene jeg har hatt zdacen.
 

Pål gundersen

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2020
Innlegg
1.917
Antall liker
2.495
Sted
Østfold
Torget vurderinger
7
Hiver meg på her…har selv en wxc 50 som jeg er fornøyd med men lurer litt på om det finnes en box som har streamer, dac og rom korreksjon i ett? Slik at en har muligheter for å få fin tunet lyden litt.
 

Pål gundersen

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2020
Innlegg
1.917
Antall liker
2.495
Sted
Østfold
Torget vurderinger
7
Og bare sånn til info så har jeg omtrent null peiling på sånne dac/streamere.
 

Pål gundersen

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2020
Innlegg
1.917
Antall liker
2.495
Sted
Østfold
Torget vurderinger
7
Hm, får tenke og sjekke litt til. Ja det hadde nok vært best å fått prøvd noe før jeg eventuelt går til innkjøp av noe nytt. Er ikke direkte misfornøyd med wxc 50 utenom interfacen mot tidal, så det er hovedårsaken til at jeg vil bytte den.
Når det gjelder DAC tenkte jeg det hadde skjedd en del på de årene jeg har hatt zdacen.
Sier meg enig der. Litt tungvint.(interface)
 

erk

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2015
Innlegg
2.040
Antall liker
3.944
Sted
Tårnåsen
Hiver meg på her…har selv en wxc 50 som jeg er fornøyd med men lurer litt på om det finnes en box som har streamer, dac og rom korreksjon i ett? Slik at en har muligheter for å få fin tunet lyden litt.
Denne har alt du trenger og et grensesnitt for DSP som du allerede kjenner, samt Dirac 3.

Har blitt certified Roon ready også hvis du ønsker optimal brukervennlighet.
 
Sist redigert:

Pål gundersen

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2020
Innlegg
1.917
Antall liker
2.495
Sted
Østfold
Torget vurderinger
7
Denne har alt du trenger og et grensesnitt for DSP som du allerede kjenner, samt Dirac 3.

Har blitt certified Roon ready også hvis du ønsker optimal brukervennlighet.
Alt i ett? Bare å plugge inn i pre ampen og spille? (Og tukle/tune litt med dsp osv)
 

jorwed_

Audio Arkeologen
Ble medlem
04.09.2012
Innlegg
10.860
Antall liker
17.393
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
97
 

Pål gundersen

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2020
Innlegg
1.917
Antall liker
2.495
Sted
Østfold
Torget vurderinger
7

Pål gundersen

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2020
Innlegg
1.917
Antall liker
2.495
Sted
Østfold
Torget vurderinger
7
Jeg vil ikke bruke den som pre amp. Kun streamer og muligheter for tuning av lyden.
 

erk

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2015
Innlegg
2.040
Antall liker
3.944
Sted
Tårnåsen
Alt i ett? Bare å plugge inn i pre ampen og spille? (Og tukle/tune litt med dsp osv)
Jepp. Ganske perfekt sånn sett. Alle PEQ-filterne du er vant med samt delefiltre, og romkorreksjon. Streamer med Roon-støtte og bra DAC. Og meget gode resultater i siste utgave (de modda litt etter første test) hos ASR hvis du bryr deg om målinger.
 

erk

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2015
Innlegg
2.040
Antall liker
3.944
Sted
Tårnåsen
De ser jo greie ut de der. Platespiller får gå rett inn i rotel pre ampen…
SHD har en bra A/D så hvorfor det? Jeg har en meget bra ASR Mini Riaa som du kan låne av meg og evt. vurdere om du vil "låne" på evig tid. Selv kjører jeg min ASR Basis Excl (storebror) inn i A/D på Trinnov, så samme konfig som dette bare litt høyere pris ;-) Det funker utmerket. Romkorreksjon osv mer enn gjør opp for evt. ulemper med A/D-D/A så lenge begge deler gjøres skikkelig.

PS: men jeg er enig i at en pre i etterkant kan være smart om ikke annet for bedre gainmatch gjennom kjeden til effekt. I hvert fall gjør jeg det slik og er en fordel spesielt med veldig effektive høyttalere for å holde SNR så godt som mulig.

PS2: Det finnes selvfølgelig mange alternativer også, spesielt hvis man går opp betraktelig i pris...den nye DEQX for eksempel... men jeg tror SHD er vanskelig å slå for prisen.
 
Sist redigert:

Pål gundersen

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2020
Innlegg
1.917
Antall liker
2.495
Sted
Østfold
Torget vurderinger
7
SHD har en bra A/D så hvorfor det? Jeg har en meget bra ASR Mini Riaa som du kan låne av meg og evt. vurdere om du vil "låne" på evig tid. Selv kjører jeg min ASR Basis Excl (storebror) inn i A/D på Trinnov, så samme konfig som dette bare litt høyere pris ;-) Det funker utmerket. Romkorreksjon osv mer enn gjør opp for evt. ulemper med A/D-D/A så lenge begge deler gjøres skikkelig.

PS: men jeg er enig i at en pre i etterkant kan være smart om ikke annet for bedre gainmatch gjennom kjeden til effekt. I hvert fall gjør jeg det slik...
Hei. Har kjøpt en puffin som jeg skal bruke til platespilleren. Pluss at jeg nylig har kjøpt nytt rotel utstyr RB/RC 1590 så det vil jeg bruke nå. Men ser ut som en fin sak den SHD’en. Asr mini basis har jeg hatt. (Når du var her) 👍 men takker for tilbudet😊
 

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.117
Antall liker
2.609
Torget vurderinger
16
Hiver meg på her…har selv en wxc 50 som jeg er fornøyd med men lurer litt på om det finnes en box som har streamer, dac og rom korreksjon i ett? Slik at en har muligheter for å få fin tunet lyden litt.
I tillegg til SHD og i betalbar klasse så finnes NAD C658. Den har dårligere dac enn SHD, men det er ikke hørbart for mine ører. Den har BluOS streaming som etter min mening er meget brukervennlig, den har også Dirac. Jeg har bare positive erfaringer med mitt eksemplar.
 

Pål gundersen

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2020
Innlegg
1.917
Antall liker
2.495
Sted
Østfold
Torget vurderinger
7
I tillegg til SHD og i betalbar klasse så finnes NAD C658. Den har dårligere dac enn SHD, men det er ikke hørbart for mine ører. Den har BluOS streaming som etter min mening er meget brukervennlig, den har også Dirac. Jeg har bare positive erfaringer med mitt eksemplar.
Har hatt den. Veldig bra👍
 

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.117
Antall liker
2.609
Torget vurderinger
16
Har hatt den. Veldig bra👍
Ok, da er det jo interessant å høre om du merker forskjell hvis du går for SHD. Ellers synes jeg den nye DSpeaker X2 ser interessant ut, men den har kanskje ikke nok innganger? Den mangler også streamer så ikke alt i en boks der.
 

Pål gundersen

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2020
Innlegg
1.917
Antall liker
2.495
Sted
Østfold
Torget vurderinger
7
Bak på pre ampen min. Planen er og plugge SHD på digital inn og samme med puffin dsp phono amp. Som sakt så er jeg ingen ekspert på dette. Slik at det bare blir muligheter for dsp fra shd før pre amp. Den analoge platespiller biten blir nok bra uansett. (Bra nok)
0C97C51F-F4F5-48A2-83D0-E0312F68B513.jpeg
 

erk

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2015
Innlegg
2.040
Antall liker
3.944
Sted
Tårnåsen
Bak på pre ampen min. Planen er og plugge SHD på digital inn og samme med puffin dsp phono amp. Som sakt så er jeg ingen ekspert på dette. Slik at det bare blir muligheter for dsp fra shd før pre amp. Den analoge platespiller biten blir nok bra uansett. (Bra nok) Vis vedlegget 849100
Hvis du uansett ikke skal bruke analogutgangene på verken SHD eller Puffin, er det ikke da mer hensiktsmessig å koble Puffin digitalt til SHD, og så videre til Rotel? Da får du også glede av romkorreksjon på vinylen...
 
  • Liker
Reaksjoner: HoJ

Pål gundersen

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2020
Innlegg
1.917
Antall liker
2.495
Sted
Østfold
Torget vurderinger
7
Hvis du uansett ikke skal bruke analogutgangene på verken SHD eller Puffin, er det ikke da mer hensiktsmessig å koble Puffin digitalt til SHD, og så videre til Rotel? Da får du også glede av romkorreksjon på vinylen...
Joa, det er vel sikkert lurt det.
 
  • Liker
Reaksjoner: erk
Topp Bunn