Ny statue av Kong Olav

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Nå er den her, den nye statuen av gamlekongen. Som dere vet ble det forrige utkastet forkastet fordi det angivelig skulle ha et fascistisk uttrykk, så nå har man havnet på en mann med dress, eller hvermansen om man vil.

Hva syns dere?

Personlig foretrekker jeg den første utkastet, det som nå står i Gulen og speider utover Norskehavet. Det er stor kunst.

Det nye utkastet ligner ikke på noe egentlig. Jo kanskje denne:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.652
Torget vurderinger
24
Fascistiske uttrykk går på helt andre armvinkler!! På tide at disse kvasi-skjønnerene får seg en nesestyver. Som du sier, statuen er virkelig kunst, i motsetning til alt. 2

Alle vet at Olav Rex var en folkekjær konge. Den overdimensjonerte armen kan ikke symbolisere annet enn at han var ivrig til å hilse, og hadde et vell av kamerater han vinket til! Han levde jo også alene i lange perioder...

Kunst er ment å vekke følelser, mane til ettertanke, begeistre, ergre. Alt. 2 er i så måte et vakuum.

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Kan vi ikke komisjonere noen kunstnere med talenttil å lage denne statuen?
Ingen av de to avbildete statuene er noe å skryte av, ser ut som noe en tiåring har lagd på sløyden.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.652
Torget vurderinger
24
Audiophile-Arve skrev:
Eg har ein holme her ein stad som kan brukast til å stille opp Fleksnesen
Wesenlund (Fleksnes) er også konge og fortjener egen statue!

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.103
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Litt mer schwung over han som står i Gulen, ja. Det andre utkastet minner om en ualminnelig beskjeden, anonym fyr i altfor alminnelige klær. Om hundre år ler de helt sikkert av både skjortesnippen og blazeren. Eller er det en dressjakke? For ikke å snakke om skoene. Hva står han forresten og venter på? Audiens hos kongen??

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.345
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
oddgeir skrev:
Personlig foretrekker jeg den første utkastet, det som nå står i Gulen og speider utover Norskehavet. Det er stor kunst.

Den nye ligner ikke på noen ting nei. Men hva gjør det når den gamle står 10 minutter med bil og 15 minutter med båt fra hytta mi? ;)

V

vredensgnag

Gjest
Det kan ikke bli kjedeligere - som sagt, dette landet styres ikke, det administreres. Også kunsten.

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
13.083
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
pengesluk skrev:
.... Den overdimensjonerte armen kan ikke symbolisere annet enn at han var ivrig til å hilse, og hadde et vell av kamerater han vinket til! Han levde jo også alene i lange perioder...
;D
Joda, Laffen var fin, han. Jeg hadde æren å spille for ham flere ganger, han var storsinnet og tolerant og lot som han likte det.

Jeg skulle gjerne hatt den Gulen-statuen stående i båtleia mi, kunne hilst karslig til lua ved passering.
Antar at erato vinker elegant fra sjaluppen når har stryker forbi.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.345
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Jøgga skrev:
pengesluk skrev:
.... Den overdimensjonerte armen kan ikke symbolisere annet enn at han var ivrig til å hilse, og hadde et vell av kamerater han vinket til! Han levde jo også alene i lange perioder...
;D
Joda, Laffen var fin, han. Jeg hadde æren å spille for ham flere ganger, han var storsinnet og tolerant og lot som han likte det.

Jeg skulle gjerne hatt den Gulen-statuen stående i båtleia mi, kunne hilst karslig til lua ved passering.
Antar at erato vinker elegant fra sjaluppen når har stryker forbi.
Helt klart. Har CDspiller i båten, så om noen kan anbefale en god innspilling av kongesangen kan det vel bli en liten trudelutt i tillegg! Selv om jeg ikke er noen rojalist, fortjener gubben særdeles stor respekt!

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Jeg stiller meg bak Coolbiz' spørsmål.. ;D Synes det var steike godt anskueliggjort! Den første var direkte gyselig - storgeneraluniform med skulderdusker osv. er IKKE Olav R. i det hele tatt. Det nye utkastet er mye, mye meir folkekongen Olav. Kall det gjerne gammeldags, konservativt, fantasiløst osv. osv. Jeg kjente Olav R. langt bedre igjen i det nye utkastet enn i den "figuren" som står i Gulen, eller hvor den nå befinner seg.

Og Rolv Wesenlund bør også få sin statue, heilt klart. Arthur Arntzen ( Oluf R. ) også. Helst mens de fortsatt er blant oss!!!

Mvh. VilhelmW

V

vredensgnag

Gjest
Her er Saddam Hussein på vei ned.

Kongen på skitur med bikkja, oppe i Holmenkollen, er en fin statue. Hver gang jeg er på mottakelse i Rådhuset og får se de forferdelige konge/dronningportrettene slår det meg at det kanskje er et komplott på gang når det gjelder gjengivelse av de royale.

Dette er Portrait of Dorian Gray, etter at han har sklidd ut totalt:

Haakon 7 er flott på VII-Juni plassen, men har dere sett den skrekkelige ukebladillustrasjonsstatuen som er blitt dronning Märtha til del?

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.819
Torget vurderinger
0
Vreden,

Jeg er ikke uenig med deg i at Märtha statuen var kjedelig, men mulig det var slik hun var når hun var når hun gikk ute blandt folk. Hva vet jeg ??

Forøvrig, og ikke for å kverulere, men hun ble aldri dronning.

V

vredensgnag

Gjest
Det er slett ingen kverulering. Det er en viktig presisering! Syns det var noe rart mens jeg skrev dronning. :D

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.819
Torget vurderinger
0
Da kan vi enes om at det var trist at hun aldri ble det. :'(

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
9.030
Den første er bare skrekkelig; fascist-hilsen blant muslimske gravstøtter?!

Den andre er et kunstnerisk understatement; og følgelig riktig så passende for Olav V.

Topp Bunn