Ny Squeezebox!

G

Gjestemedlem

Gjest
Denne så riktig flott ut. Har lyst på en slik ja.
 

Eivind E

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.10.2007
Innlegg
295
Antall liker
3
Hjelper lite når de ikke presterer å lage en Slimserver programvare som virker i Vista.
 

breuer

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.10.2006
Innlegg
814
Antall liker
583
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
7
Den så flott ut. :) Var akkuart på gang med å bestille ny SB 3 (gamle ble stjålet), men får vente noen uker til denne er i butikkene. Og Slimserver på Vista kommer raskt, det er eg overbevist om.
 
B

Bollefjes

Gjest
Det står jo at det skal gå. Stemmer det ikke med virkligheten?


System requirements:
Macintosh: Mac OS X 10.3.5 or later
Windows: 733Mhz Pentium running Window 2000/XP/Vista
 

Springbank

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.09.2003
Innlegg
132
Antall liker
3
breuer skrev:
I følge http://www.lydogbilde.no/logitech-lanserer-ny-squeezebox.4448484-45376.html, kan fjernkontrolle brukes på de gamle SB v3 boksene.
Stemmer, skummet gjennom et par forumartikler på slimdevices.com, og det ser ut til at man godt kan kjøpe SB3 + kontroller (men prisen på kontrolleren alene var relativt stiv).
Skal tro om det er noen forbedringer utover de kosmetiske på selve avspillerenheten (Squeezebox Receiver).
De har kuttet ut hodetelefonutgangen..
 
H

hobby

Gjest
Eivind E skrev:
Hjelper lite når de ikke presterer å lage en Slimserver programvare som virker i Vista.
Har kjørt Slimserver på Vista i flere måneder nå. Aldri opplevd noen problemer...!
 

Eivind E

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.10.2007
Innlegg
295
Antall liker
3
Cappuccino skrev:
Eivind E skrev:
Hjelper lite når de ikke presterer å lage en Slimserver programvare som virker i Vista.
Har kjørt Slimserver på Vista i flere måneder nå. Aldri opplevd noen problemer...!
Det er jo fint for deg, pussig at så mange andre opplever at det ikke virker. (Inkl. meg selv)

Se den tretten siders lange diskusjonen som konkluderer med at det er en betaversjon av programmet som fungerer, men den er ikke sluppet i final enda. http://forums.slimdevices.com/showthread.php?t=32578
 

ronnytt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2004
Innlegg
479
Antall liker
0
Noen som vet om denne nye har bedre DA-konverter enn den gamle? og/eller bedre analoge utganger.
Dvs. jeg mener enkelt sagt om den låter bedre enn den forrige som ble kritisert på dette og som var anbefalt å bruke en separat DA-konverter på...

Jeg har ikke mest greie på dette, så dere får bære over med meg ;D
 

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Innlegg
1.224
Antall liker
6
Nei, det er ingen forbedringer i forhold til SB3.
Duet reciever er en enklere utgave hvor man har fjernet displayet for å få den billigere.
Det er en annen dac chip enn SB3, men den er nok ikke bedre, muligens tvert om.

Når det er sagt så er jeg helt uenig i at SB3 låter dårlig, jeg har sammenlignet med endel CD spillere og den har vært bedre eller like god som adskillig dyrere spillere. Den er bra i forhold til prisen, men klart en god dac vil igjen heve kvaliteten enda noen hakk.
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.954
Antall liker
1.291
Sted
Nadadouro, Portugal
Ja, veldig fint at displayet er flyttet over på fjernkontrollen, lite gran pirkete å bla i musikk på SB3 via displayet nå....
Enig i at SB3 har fin lyd til prisen, og mange tenker ikke på dac i det hele tatt. Jeg går dog ikke tilbake !
 

Springbank

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.09.2003
Innlegg
132
Antall liker
3
Veggen skrev:
Nei, det er ingen forbedringer i forhold til SB3.
Duet reciever er en enklere utgave hvor man har fjernet displayet for å få den billigere.
Det er en annen dac chip enn SB3, men den er nok ikke bedre, muligens tvert om.
Etter hva jeg leste på et slimdevices-forum så det ut til at DA-chipen i Squeezebox Receiver hadde mulighet til å dekode 24bit/96kHz, men at dette foreløpig ikke er implementert? Hvis "ekte" 24bit-avspilling kommer (f.eks. i en snarlig firmware-oppdatering) er jo det en forbedring fra SB3?

En annen hyggelig ting er at SB3 faller i pris. Multicom selger den nå for 1883 kroner, så det er ikke rart han som prøver å selge en SB3 på bruktsidene så seg nødt til å sette ned prisen fra 1800 til 1600...
 

Lexluthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
519
Antall liker
51
Torget vurderinger
2
niels skrev:
Ja, veldig fint at displayet er flyttet over på fjernkontrollen....
Jeg kunne tenkt meg i pose og sekk....synes displayet på SB3 er kjekt til å RSS NRK Nyheter... :)
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Lexluthor skrev:
niels skrev:
Ja, veldig fint at displayet er flyttet over på fjernkontrollen....
Jeg kunne tenkt meg i pose og sekk....synes displayet på SB3 er kjekt til å RSS NRK Nyheter... :)
Det kan du få, en sekk er oftest stor nok til å kunne romme opptil flere poser med innhold og litt til. De nye controllerene skal kunne virke med de gamle SBene også.
 

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Innlegg
1.224
Antall liker
6
Springbank skrev:
Etter hva jeg leste på et slimdevices-forum så det ut til at DA-chipen i Squeezebox Receiver hadde mulighet til å dekode 24bit/96kHz, men at dette foreløpig ikke er implementert? Hvis "ekte" 24bit-avspilling kommer (f.eks. i en snarlig firmware-oppdatering) er jo det en forbedring fra SB3?
Nei det kommer ikke til å skje. Selve dac chipen i SB3 kan også håndtere 96 kHz, men resten av komponentene i boksen kan det ikke. Den er ikke designet for det, og har ikke prosesseringskapasitet til det. Dette kommer direkte fra designeren av disse boksene, Sean Adams.

24 bit kan både SB3 og SBR håndtere uten problemer, men kun opp til 48 Khz.
 
B

Back_Door

Gjest
Medfører denne nye fjernkontroll mulighet for visning av albumcover m.m.? Eller er det kun at det "normale" displayet flyttes fra boksen til fjernkontrollen? Da er det i så fall ikke så viktig for min del.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Karma skrev:
Medfører denne nye fjernkontroll mulighet for visning av albumcover m.m.? Eller er det kun at det "normale" displayet flyttes fra boksen til fjernkontrollen? Da er det i så fall ikke så viktig for min del.
Joda, ser ut på bildene som den viser pent bilde av cover.







Den krever nok Slimserver 7.0 og over for bilder i hånden regner jeg med. (Eller SqeezeCenter som de begynner å kalle den da)
 
B

Back_Door

Gjest
Da blir neste spørsmål: Hvordan gjør man det? Har brukt eac, rippet til flac og musikken ligger på ReadyNas.
 

Springbank

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.09.2003
Innlegg
132
Antall liker
3
Karma skrev:
Da blir neste spørsmål: Hvordan gjør man det? Har brukt eac, rippet til flac og musikken ligger på ReadyNas.
Da må du legge inn omslagsbilder. Jeg bruker et OK gratisprogram (for Windows) som bærer det selvbeskrivende navnet "Album Cover Art Downloader" - det søker opp bilder hos en håndfull nettbutikker (amazon.com bl.a.) og legger bildene inn i de respektive mappene.
På Linux-plattformen finnes det bl.a. et lignende program som heter "Albumart", hvis jeg ikke husker feil.
 

torb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.06.2006
Innlegg
178
Antall liker
0
Eg tippar nokon hjå Multicom trudde SB3 skulle fasast ut, då prisen var 1700 for nokre dagar siden. No er prisen 2300 :eek: Nokon andre enn meg som fekk seg ny squeezebox billig?

Red: Ny = "gammel" (V3)
 

torb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.06.2006
Innlegg
178
Antall liker
0
Springbank skrev:
Karma skrev:
Da blir neste spørsmål: Hvordan gjør man det? Har brukt eac, rippet til flac og musikken ligger på ReadyNas.
Da må du legge inn omslagsbilder. Jeg bruker et OK gratisprogram (for Windows) som bærer det selvbeskrivende navnet "Album Cover Art Downloader" - det søker opp bilder hos en håndfull nettbutikker (amazon.com bl.a.) og legger bildene inn i de respektive mappene.
På Linux-plattformen finnes det bl.a. et lignende program som heter "Albumart", hvis jeg ikke husker feil.
Eg brukte og Album Cover Art Downloader, trur eg. Men denne kunne ikkje hente bilete for alle album på ein gong, om eg hugsar rett? Album Art Aggregator kan iallefall laste ner alle platecovera han finn automatisk. Så må du finne dei resterande sjølv (t.d. med Album Cover Art Downloader).
 

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
1.587
Antall liker
11
Torget vurderinger
3
Ser at komplett.no venter Squeezebox Duet inn om 9 dager og jeg vurderer om jeg skal bestille nå eller vente en stund til evt. bugs er rettet opp. Noen andre som har bestilt eller skal bestille?

mvh,
OS
 
G

Gjestemedlem

Gjest
OS skrev:
Ser at komplett.no venter Squeezebox Duet inn om 9 dager og jeg vurderer om jeg skal bestille nå eller vente en stund til evt. bugs er rettet opp. Noen andre som har bestilt eller skal bestille?

mvh,
OS
Ser den staar oppfoert som "Tilgjengelighet: (?ngen) Etterbestilles (antatt leveringstid til oss: 9 dager)" hos Norek (leverandoeren), saa jeg tror ikke du skal forvente at den kommer paa lenge ennaa." Norek bare f?nner paa et tall naar de ikke aner naar noe kommer, eller om det kommer paa leger.
 

TAF

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.06.2006
Innlegg
1.334
Antall liker
375
Torget vurderinger
14
Hei.

Kan denne brukes sammen med Squeezebox Duet? Og kan man da ha pc,en avslått?

Mvh
TAF
 

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.713
Antall liker
3.852
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jeg har også et spørsmål til dere som har lest mer om den enn jeg: Er den bundet (eller leser den Slimserver) slik at den kun leser Artist, album osv, eller kan den settes opp til å lese klassisk Windows "tre" filstruktur? Altså, begynne i "Music Folder" og bla slik? Skulle ikke tro at den var umedgjørlig slik, men det er godt å vite før pengene forsvinner. Jeg skal bruke Controlleren til en SB3, altså ikke handle hele Duet-en.

Bernt K
 

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
1.587
Antall liker
11
Torget vurderinger
3
berxter skrev:
Jeg har også et spørsmål til dere som har lest mer om den enn jeg: Er den bundet (eller leser den Slimserver) slik at den kun leser Artist, album osv, eller kan den settes opp til å lese klassisk Windows "tre" filstruktur? Altså, begynne i "Music Folder" og bla slik? Skulle ikke tro at den var umedgjørlig slik, men det er godt å vite før pengene forsvinner. Jeg skal bruke Controlleren til en SB3, altså ikke handle hele Duet-en.

Bernt K
Etter det jeg har lest på slimdevices forum så må du ha en receiver for å sette opp kontrolleren! Dvs. du må ha hele pakken for å kontrollere SB3. Mulig jeg har missforstått men det kan jo være lurt å sjekke dette før du bestiller bare kontroller.

mvh,
OS
 

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
1.587
Antall liker
11
Torget vurderinger
3
Gjestemedlem skrev:
OS skrev:
Ser at komplett.no venter Squeezebox Duet inn om 9 dager og jeg vurderer om jeg skal bestille nå eller vente en stund til evt. bugs er rettet opp. Noen andre som har bestilt eller skal bestille?

mvh,
OS
Ser den staar oppfoert som "Tilgjengelighet: (?ngen) Etterbestilles (antatt leveringstid til oss: 9 dager)" hos Norek (leverandoeren), saa jeg tror ikke du skal forvente at den kommer paa lenge ennaa." Norek bare f?nner paa et tall naar de ikke aner naar noe kommer, eller om det kommer paa leger.
Du har nok rett i det. I dag står det "Ubekreftet 91 stk 2008-03-16" på komplett.no.

mvh,
OS
 

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.713
Antall liker
3.852
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
OS skrev:
berxter skrev:
Jeg har også et spørsmål til dere som har lest mer om den enn jeg: Er den bundet (eller leser den Slimserver) slik at den kun leser Artist, album osv, eller kan den settes opp til å lese klassisk Windows "tre" filstruktur? Altså, begynne i "Music Folder" og bla slik? Skulle ikke tro at den var umedgjørlig slik, men det er godt å vite før pengene forsvinner. Jeg skal bruke Controlleren til en SB3, altså ikke handle hele Duet-en.
Bernt K
Etter det jeg har lest på slimdevices forum så må du ha en receiver for å sette opp kontrolleren! Dvs. du må ha hele pakken for å kontrollere SB3. Mulig jeg har missforstått men det kan jo være lurt å sjekke dette før du bestiller bare kontroller.
mvh,
OS
Mnjei, såvidt jeg kan lese snakker ikke Controlleren med Receiveren i det hele tatt, derimot direkte med Slimserver/ Squeezecenter, så spørsmålet mitt dreier seg egentlig om hva slags interface Controlleren har mot SC. Dette i motsetning til SB hvor handsettet snakker med SB, som igjen formidler til Slimerver. Protokollen er vel IR, men minne og bufring i handsettet vil være avgjørende for navigeringsmåten på Controller. Vel, tiden får vel vise. Det kan hende at Receiveren/ SB virker som antenne til nettverket, men det ser ut som det er samme protokoll for begge.
EDIT: Ser at Controlleren bruker RF; 802.11.g.

Bernt K
 

breuer

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.10.2006
Innlegg
814
Antall liker
583
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
7
Dueten skipes til kunde før "end of february" i USA og Asia. Så blirdet vel noen uker etter det for oss her i Europa
 
B

Back_Door

Gjest
Ser ikke helt at denne egentlig er så revolusjonernde. Det er da et tydelig og lettlest display på SB3?
Det jeg savner noen ganger, er muligheten til å lese informasjonen som finnes på cover. Selve bildet er mindre viktig.
 

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.713
Antall liker
3.852
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Ikke så revolusjonerende nei. Dog får man med Controlleren akkurat det du etterspør, og displayet kommer nærmere gammelmannsøya mine, samt en "oppladningsvogge"/ charging cradle for håndsettet. Jeg undres på hvorledes Controlleren viser filnavn osv; jeg hører mest på klassisk, og der har ID-tagene en tendens til å bli ovlange; et skrekkeksempel:


Undres som sagt hvorledes Controlleren takler slike.

Bernt K
 

Vedlegg

breuer

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.10.2006
Innlegg
814
Antall liker
583
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
7
berxter skrev:
Ikke så revolusjonerende nei. Dog får man med Controlleren akkurat det du etterspør, og displayet kommer nærmere gammelmannsøya mine, samt en "oppladningsvogge"/ charging cradle for håndsettet. Jeg undres på hvorledes Controlleren viser filnavn osv; jeg hører mest på klassisk, og der har ID-tagene en tendens til å bli ovlange; et skrekkeksempel:


Undres som sagt hvorledes Controlleren takler slike.

Bernt K
Du får gå over til Hip Hop. Tekster som "Ohh" og "Bitch" er jo en drøm på en SB ;D
 

osan

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.03.2004
Innlegg
211
Antall liker
0
Hvorfor absolutt bla i filkataloger? Er det ikke mer fleksibelt å raskere å bruke den taggede informasjonen som er lagret i slimserver sin egen database? Vet jo at det å tagge klassisk musikk er en egen disiplin. Min erfaring er at "Browse music folder" er mye tregere enn å bla i informasjon som ligger i slimserver databasen. Man kan i tillegg også konfiguerere hvilke tagger som skal vises under "Now Playing".
 

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.713
Antall liker
3.852
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Det er IMHO ubrukelig for klassisk å bruke annet enn browse music folder. Hadde det vært noen som helst enhetlig løsning for taggene kunne det kanskje vært mulig, men:
- Vi som bruker klassisk vil gjerne ha ting sortert på Komponist, verk, artist. Komponist er bare unntaksvis støttet i ID-tag, men må i mange tilfeller legges inn som Artist, og der er det jo gjerne andre ting vi vil ha, som orkester, dirigent osv. Vi kan gjerne ha mer enn 10 versjoner av samme stykke, og hvis de ikke ligger under komponist i folderen kan det faktisk bli et problem å finne dem igjen. Jeg tror jeg har 13 versjoner av Messias, f eks, og det ville bli en umulig oppgave å finne uten å forhåndssortere på Händel. Hverken i Butt, Davis, McCreesh, Marriner eller Beecham, f eks inneholder ID-tagene eller filnavnene noe som sier "Messiah".
- Jeg har ikke funnet noen annen tilfredsstillende måte enn Windows folderstruktur. Det er godt mulig at jeg stirrer meg blind pga at jeg er vant med trestruktur.

Tenk at jeg en dag ville høre et par forskjellige versjoner av LvB op 127; hva er enklere enn å bla til Beethoven-Chamber-Strqts, og se hva som der er?
Her er f eks Sibeliuskonsertene mine:

Jeg kan ikke se at det finnes en mer rasjonell måte å fikse det på.

Bernt K
 

Vedlegg

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.713
Antall liker
3.852
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Heh, den ble lagt inn i katalogen "Various Artists" under Reiner. Dersom jeg det hadde giddet, ville jeg enten ha lagt dette under hovedkomponisten, med de andre under, f eks
Tchaikovsky-> 1812 + Liszt, Weinberger, Smetana, Dvorak; Reiner,
eller splittet det pr komponist; alt ettersom jeg kom på det i øyeblikket. Kan være et Hæl..tes arbeid.
Various Artists inneholder f eks
Michelangeli (var. komponister)
Schnabel (flere komponister)
Ferrier
Gigli osv osv; der det er artisten som er hovedsaken, ikke nødvendigvis komponist/ verk, og ting som samleplater osv. Der det er plater med bare verker av en komponist ligger det oftest under komponist; eks: Beethoven->Klaversonater->Schnabel. Works for me....
Er selvsagt ikke helt konsekvent i noen retning, og det er rett som det er at jeg omorganiserer litt.

Bernt K
 
Topp Bunn