Ny smart - telefon for ikke smart bruker;)

MonkeyCountry Audio

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.10.2002
Innlegg
938
Antall liker
100
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
Jadda... etter 3 år med 1 generasjons Iphone er det vel på tide å oppgradere? Vel, enste grunnen til at jeg ikke er fornøyd med denne skapningen er vel:

1. ALT for dårlig batterilevetid
2. Kan ikke sende og mota MMS
3. Wlan har ikke fungert på et par år, og dermed har jeg NULL aps tilgjengelig.



Så... får jeg dette på plass er jeg egentlig fornøyd, men det finnes vel mye annet snadder en får med uansett på disse mobilene. Spill er ikke viktig, men SMS og MMS muligheter og andre former for kommunikasjon slik som en mobil er laget for å ha er viktig. Er heller ikke gira på å betale skjorta for en mobil, som dere sikkert ser ut fra mobilene jeg har linket til. Hadde jeg vert det hadde jeg hatt en Iphone 4 for lenge siden.

Har prøvd å finne ut av denne jungelen. Men det er søren meg ikke lett. Hvilket OS? Hvilket merke? Blir jo sprø av mindre;)


Men hva med en av disse?:

1: http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=614225&cks=ASS&assoc=CD1DAD3B-0D82-4A06-9CF0-4DAF7B5CCDEE

2: http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=596374

3: http://www.pixmania.com/no/no/85006...srcid=9711&Partenaire=kelkoo_no&CodePromo=oui


Nr. 3 på lista forutsetter at mann vil ta risikoen og handle fra pixmania. Har ikke akkurat hørt mye positivt om dem.


MVH
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.514
Antall liker
6.912
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Hmm - hvis ud egentlig bare trenger å få fiksa batterilevetid, wlan og mms, så tror jeg at en ny en ville gjøre jobben.

Tror ærlig talt at er du først vant til iPhone, så baler du med andre smarttelefoner...

Jeg har en relativt ny nokia av gammeltypen (dvs ikke smarttlf - helt enkelt, men robust. IP-54-sertifisert), som hovedsakelig ble skaffa fordi jeg trengte en telefon i en fei på lillejulaften... Har pella med forskjellige smarttelefoner - iPhone, Android og windows phone-typer som HTC, Sony Ericcson osv. Den eneste som jeg ikke fant ut var veeeeldig knotete var iPhone. Plages litt med tasteleringen på sms, men det er tilvenning. De andre telefonene var rett og slett noe helsikkes skitt (IMO)....

Johan-Kr
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Kjenner meg godt igjen i opplevelsene til siste taler. Etter iPhone blir det bare kløneri med andre smarttelefoner for meg også, enten de heter LG, HTC, Samsung eller annet.

iPhone 4 er dyr, men vel verdt hver krone til mitt bruk iallefall. Angrer ikke et sekund, opplever den som helt overlegen.
 

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Innlegg
2.763
Antall liker
496
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Dama har Legend og den er fin-fin.

Selv gikk jeg fra iPhone 3GS til en HTC Desire og har ikke angret ett sekund.
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.564
Antall liker
7.095
Hvis du går for en ny iPhone ville jeg ventet til iPhone 5 etter sigende kommer i september. Eventuelt kan du jo håpe på prisfall på 4eren når 5eren kommer?

Fra guttene på vår gadget-avdeling her på jobben, så hører jeg mye positivt om siste generasjons SE, også fra dem som har iPhone 4 som privat telefon. Er du avhengig av å sjekke/skrive jobbmail til alle steder og tider, så er det fortsatt Blackberry som gjelder, fulgt av HTC. Men for privat bruk samt leik og lått tror jeg ikke det er noen reell utfordrer til iPhone 4/5 der ute.
 

room

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2008
Innlegg
2.598
Antall liker
360
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
0
litt rart at man refererer til en Iphone 5 når ingen har sett, knapt hørt om den.
Ps, jeg hadde ikke ventet på en femmer til uti september, det er firern for bra til.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg synes epleskrottene kjenner andre på seg selv i for stor grad. Min bror er iPhone-bruker, og skal over til enten LG, Samsung eller HTC neste gang. Selv bruker jeg Android, og hverken min bror eller jeg synes det er bale å bruke hverandres telefoner. Det finnes iPhone-tastatur til Android hvis du sliter med den overgangen.

På grunn av Apples monopolisme så er vil det etterhvert bli bedre utvalg i apps til Android enn iPhone, noe jeg synes er et poeng. Men jeg avviser ikke tanken om å eie en iPhone selv, jeg barer tror ikke at de vanlige iPhone-argumentene som problemer med overgang er like gyldige for alle.

iPod Touch har ikke akkurat den beste hodetelefonforsterkeren, og det er den samme som sitter i iPhone. Uten å ha belegg for det så antar jeg at både Samsung og LG har bedre forsterkere enn iPhone. Men det er bare en antagelse. Ellers tror jeg ikke du velger feil enten du går for Samsung, LG, HTC eller iPhone. Er battteritiden viktigst bør du unngå eldre modeller, og de to første du nevner er vel opp mot et år gamle.
 

Julenissen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.05.2002
Innlegg
323
Antall liker
3
Bruker Iphone på jobb, er ikke bra på mail, skriver du mail når det ringer så må du begynne på nytt igjen(jeg har ikke funnet noen måte å fikse det på), tastaturet er for lite å knotete.Når det er sagt så fungerer den ellers problemfritt, Jeg bruker HTC privat, denne er med fysisk tastatur ,liker den bedre .
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Her var det jammen mye rom for baluba, baluba. For det første så er det ingen her som gir uttrykk for at de kjenner andre på seg selv, men "epleskrottene" som du nedlatende nok kaller de som kommenterer iPhone snakker om egne opplevelser. Jeg også. Det er vel det eneste man kan også, og da vil meningene divergere. Så enkelt er det.

For det andre, se nest siste What Hifi for en direkte lydshootout mellom de du nevner, iPhone 4 låter iflg de klart best. Selv har jeg ikke gjort samme sammenlikning, så kan ikke mene noe annet enn å kommentere egne brukeropplevelser.

Room/noruego; det er sagt at iPhone 5 skal se lik ut som 4'ern, men ha en raskere prosessor. Selv kunne jeg tenkt meg større disk (f.eks 64GB), og jeg tipper det blir en option i iPhone 5.

Julenissen, er det iPhone 4 du har? Det var rart, det funker fint her. Denne kan jo multitaske, mens 3 ikke kan det såvidt jeg vet.

Her er noen; http://www.dagbladet.no/2011/04/20/tema/klikk/teknologi/mobil/hjemmepc/16263940/
 

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Innlegg
2.318
Antall liker
886
Vidar P skrev:
Julenissen, er det iPhone 4 du har? Det var rart, det funker fint her. Denne kan jo multitaske, mens 3G og 3GS ikke kan det.
Joda, det kan de.
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.564
Antall liker
7.095
baluba skrev:
Ellers tror jeg ikke du velger feil enten du går for Samsung, LG, HTC eller iPhone.
Det tror heller ikke jeg. Hvis man sammenligner mobil for mobil, så kan man saktens spørre seg om iPhone er verdt prisen, i forhold til alle konkurrentene der ute. Men med Apple så er det nå en gang slik at merverdien øker for hver ny eplesort man legger i kurven. Hadde jeg ikke hatt Mac og/eller brukt iTunes hadde jeg neppe valgt iPhone, da hadde jeg med stor sikkerhet holdt meg til HTC som jeg opplever som en nesten like bra jobbtelefon som Blackberry, og som i tillegg har et vell av underholdningsapplikasjoner. Men siden jeg nå har valgt Mac og iTunes, så ville det være nesten på randen til tullete og ikke ønske seg den store synergigevinsten som bare en iPhone gir.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Det med epleskrottene var nå bare litt vittig ment, så jeg synes ikke det er nødvendig å ta det så ille opp. Litt kreativ tøysing med navn må vi vel tåle? Og det er jo ikke slik at jeg kommer med noen harde meninger her, men ethvert spørsmålstegn med Apple sees jo på som sterke uttalelser ser det ut for noen ganger.

Og jeg mener absolutt at man kjenner andre på seg selv når problemer med å tilpasse seg et nytt OS brukes som argument. Det eneste jeg påstår er at det ikke er et gyldig argument for alle, og det er en uomtvistelig sannhet. Nekter du for at en god del ikke synes det er noe problem å tilpasse seg et nytt system? Det kan isåfall motbevises. Og da er det jo enkel logikk at når argumentet om problemer med tilpassing brukes så er det fordi man antar at den som mottar råd er lik seg selv på det området. Dette er så og si definisjonen på å kjenne andre på seg selv: Tror ærlig talt at er du først vant til iPhone, så baler du med andre smarttelefoner. Ikke noe alvorlig, men et argument som ikke er gyldig for alle.

Jeg skjønner ikke hvorfor det skulle være grunnlag for baluba i det jeg skrev istad.

Men med Apple så er det nå en gang slik at merverdien øker for hver ny eplesort man legger i kurven.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.119
Antall liker
9.429
Kritikk av enkelte merkevarer taes merkelig nok ille opp noen ganger. Undres på om noen da ser på denne kritikken som kritikk av egne valg?
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jmf kritikk av merkevarer; stort større skivebom er vel vanskelig å tenke seg. Jeg kan ikke se noen i hele tråden som har tatt kritikk mot enkelte merker eller varer ille opp jeg. Tvert om så virker det som alle synes er det meningsfullt å utveksle info og opplevelser.

Det er påfallende straks noen merker nevnes hvordan noen plutselig leser innlegg som fanden leser bibelen, og tolker det hele borti natta som f.eks i innlegget til PP. Undres hvilke mekanismer som ligger bak. Men det er utenom trådens tema.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Ketil skrev:
Vidar P skrev:
Julenissen, er det iPhone 4 du har? Det var rart, det funker fint her. Denne kan jo multitaske, mens 3G og 3GS ikke kan det.
Joda, det kan de.
Hvis man bruker funksjonene på telefonen synes jeg strengt tatt multitasking er et must når man er villig til å betale mer enn en høvding for den. Derfor vil jeg hevde at alt annet enn iPhone 4 (og 5 når den kommer) er eneste aktuelle iPhones for meg. Det vil nok irritere deg også hvis den du velger ikke kan det, avhengig av pris selvsagt.

Det er vel ofte slik at det aller nyest har egenskaper som synes avgjørende, men det er jo som ofte nevnt mulig å skaffe utgående modeller billig. Har du sjekket hvor gamle de modellene du linket til er? Jeg vet at den ene er omtrent et år gammel. Personlig har jeg aldri funnet det vanskelig å skifte fra et system til et annet, og med touch-telefoner så bruker de fleste QWERTY slik at forskjeller i T9-oppsett ikke spiller inn.

Men jeg lurer litt på om jeg skal teste et T9-tastatur til min telefon. Nå begynner jeg å bli vant med å skrive på det medfølgende tastaturet, så den trangen er begynt å svekkes. Men jeg kommer likevel til å teste ut andre tastaturer, ikke bare T9. Jeg regner med at det er et godt utvalg i tredjeparts tastaturer til iPhone også, men har ikke sjekket. Det er kanskje et aktuelt poeng, for jeg synes at både standard Android og iPhone-tastatur suger. De er ikke spesielt gode i forhold til det tastaturet som var på HTC Touch HD for et par år tilbake.

iPhone blir i likhet med Android kritisert for dårlig SMS-funksjonalitet (tastene etc). Finnes det et godt utvalg i alternative tastaturer for SMS til iPhone også? Det ville for meg vært et argument, men jeg vet ikke om hvilke tredjepartsløsninger som er eksisterende for iPhone.

Det er meg du sikter til, så jeg får svare det på din påstand om at "noen" har hevdet at andre merker enn iPhone har blitt kritisert. Du leser slurvete i dag, Vidar. Jeg har ikke påstått det, jeg har kun påstått at du avviser andre merker blant annet fordi du mener det er vanskelig å foreta overgang fra et system til et annet. Og det er ikke almengyldige argumenter du bruker her, og det er det eneste jeg tar opp. Skjønner fortsatt ikke hva det er du virker så opprørt over, for jeg kritiserer ingenting. Tvert imot skriver jeg at alle alternativene er gode, og at jeg jeg personlig ikke synes at ditt argument om overgang fra et system til et annet er interessant. Dette er ikke noe å forfølge, men jeg skjønner ikke hvorfor du er så opprørt over dette. Er det virkelig ordet epleskrotter som du opplever som nedlatende? Helt seriøst, opplever du den lille spøken som nedlatende? Da leser du sannelig mye inn i et lite ordspill?

Edit: Da skal jeg la saken ligge, og forventer ikke å få siste ord. :)
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
baluba skrev:
Det er meg du sikter til, så jeg får svare det på din påstand om at "noen" har hevdet at andre merker enn iPhone har blitt kritisert. Du leser slurvete i dag, Vidar.
Jeg tror ikke jeg leser slurvete; for det første sikter jeg ikke til deg med forrige innlegg, for det andre har jeg ingen "din påstand om at "noen" har hevdet at andre merker enn iPhone har blitt kritisert" som jeg vet om. Det virker på meg dermed som om det er du som leser slurvete.

Det er å bemerke at jeg ikke har noe forhold til iPhone eller andre smarttelefoner utover at jeg har hatt og brukt noen, og delte med dere hva jeg opplevde. Det er nok fortsatt det som er meningen med tråden. Meningene vil sprike om hva som er best for den enkelte bruker, så enkelt er det. Jeg har iallefall ikke noen mening om hva andre skal synes er best. Så jeg foreslår også å legge denne virkelighetsfjerne tøvdebatten død, slikt ødelegger bare tråder.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jøss. Den skal kunne multitaske med iOS4, og konas 3GS gjør også det. Sikker på at du har nyeste OS? Beklager OT.
 

MonkeyCountry Audio

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.10.2002
Innlegg
938
Antall liker
100
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
blablablabla..... greit nok at dette er off-topic folkens... men det må da være grenser? Vi gjentar:

Gode smart - telefoner til ca 2 - 2500,- med god batterilevetid?;)


MVH
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
MonkeyCountry Audio skrev:
blablablabla..... greit nok at dette er off-topic folkens... men det må da være grenser? Vi gjentar:

Gode smart - telefoner til ca 2 - 2500,- med god batterilevetid?;)


MVH
Uten abo vil vel det sannsynligvis bety en modell som er et år gammel, så kanskje de to første du linket til er aktuelle da? Alle Android har samme funksjoner, så kanskje en god plan ville vært å gå i butikken å sjekke hvilken du liker størrelsen og feelingen med? For utover det er de så og si det samme. Noen har kanskje bedre kamera, mens andre har bedre skjerm. Galaxy var vel den som hadde best skjerm for et års tid siden.
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
S&E Experia mini er en ok telefon til en drøy tusenlapp. ikke helt i klasse med iPhone4 men en fin tlf til prisen
 

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Innlegg
2.763
Antall liker
496
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
MonkeyCountry Audio skrev:
Gode smart - telefoner til ca 2 - 2500,- med god batterilevetid?;)
Du må gjerne si hva du legger i god batterilevetid. Selv med relativt beskjeden bruk må du nok regne med å lade den daglig ;D
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Class skrev:
MonkeyCountry Audio skrev:
Gode smart - telefoner til ca 2 - 2500,- med god batterilevetid?;)
Du må gjerne si hva du legger i god batterilevetid. Selv med relativt beskjeden bruk må du nok regne med å lade den daglig ;D
Min ultrabillige kinesiske telefon (Huawei Ideos til 700 kroner ulåst) klarer i alle fall et par dager med vanlig, beskjeden telefonbruk. Brukes den som tv eller radio (som jeg har brukt den mye til i ferien) blir det selvsagt noe annet.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.119
Antall liker
9.429
Batterilevetid på en dag eller to? Da vil jeg si smart-telefoner er usmarte. Min urgamle dum-telefon, S.E. C702, lades hver lørdag, enten det er nødvendig eller ikke.
 
C

Cyber

Gjest
Sony Ericsson X10 Mini skal være god på batteritid. Den er også kjapp, men har liten skjerm og er liten.

Batteritiden kan uansett ikke måle seg med de gamle, dumme telefonene. Har selv en gammel Nokia som fungerer helt supert til mitt bruk og må lades under 2 ganger i uka. Er nesten så jeg vurderer en dum telefon ved neste korsvei også da det er mye mindre dill...

Den er kanskje litt gammel nå, men dette er en god pris: http://www.netonnet.no/art/telefon/...icsson/sonyericsson-x10miniblack/129329.3213/
 

room

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2008
Innlegg
2.598
Antall liker
360
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
0
Pink_Panther skrev:
Batterilevetid på en dag eller to? Da vil jeg si smart-telefoner er usmarte. Min urgamle dum-telefon, S.E. C702, lades hver lørdag, enten det er nødvendig eller ikke.
Njaa. regnekraft og store skjermer er vel noe som drar batteritid ned. Sånn må det vel være.
Billader gjør dette til et ikke problem for min del!
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Pink_Panther skrev:
Batterilevetid på en dag eller to? Da vil jeg si smart-telefoner er usmarte. Min urgamle dum-telefon, S.E. C702, lades hver lørdag, enten det er nødvendig eller ikke.
Enig i det. Hadde det ikke vært for at den gamle telefonen plutselig gikk i stykker, og at denne touch-telefonen var det billigste som vekket interesse, så hadde jeg ikke meldt overgang. Men nå skal jeg installere Spotify, og da blir jeg kanskje litt mer glad i mulighetene med et skikkelig OS. Men det helt store engasjementet i det med mobiltelefoner og slikt klarer jeg nok aldri å stable på benene, uansett hvilket merke det dreier seg om. De er uansett bare et nødvendig onde.
 

MonkeyCountry Audio

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.10.2002
Innlegg
938
Antall liker
100
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
Class skrev:
MonkeyCountry Audio skrev:
Gode smart - telefoner til ca 2 - 2500,- med god batterilevetid?;)
Du må gjerne si hva du legger i god batterilevetid. Selv med relativt beskjeden bruk må du nok regne med å lade den daglig ;D
Det er nettopp det som skremmer meg fra å gi løs på en ny runde med smart -telefon. Det er noen helger i året man trenger å ha liv i mobilen over en hel helg (er speiderleder blant annet).
 

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Innlegg
2.763
Antall liker
496
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Dessverre tror jeg man må slå av alt som gjør telefonen smart og håpe på det beste eller ha en gammel, "dum" telefon i reserve.

Batteri-teknologien går fremover men det hjelper ikke stort da telefonene bruker mer og mer strøm :(
 
Topp Bunn