Alt til hus og bolig Ny seng - hva velger man?

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
I forbindelse med flytting får vi rett og slett ikke sengen opp til soverommet. 160 bred rammemadrass blir for mye for en relativt trang og kronglete trapp.

Dette åpner for muligheten til en real oppgradering og vi tenkte å bruke 10-15k på ny seng. Den skal være 210 eller 220 lang og 160 bred (ikke med én enkel rammemadrass..).

Vi har sett på følgende:

1. Tempur Basic 160*210 (denne får vi ferdig levert på døren fra Madrasseksperten til 16.500). 7 cm overmadrass, og virker kurant.

2. Kontinentalseng fra Diablo (ukjent merke, noe som Madrasseksperten importerer tydeligvis), 160*220, med polysoft overmadrass. To stykk rammemadrasser nederst på 80*220. Prisen er omtrent som Tempur. Jeg finner ikke noe informasjon om denne på nett (utover overmadrassen)

Er det flere steder vi bør kikke? Noen forhandlere som er snille på prisene, og gode på utvalget?

Jeg er to meter høy og veier rundt 90 kilo, jeg vil derfor ha en seng i medium+ fasthet og nevnte lengde..

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
Jeg har alltid sovet nydelig på Wonderland-senger. Hästens blir vel en del dyrere. Tempur fikk ikke akkurat kjempeomtale i tester før, det er vel putene de er gode på.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.910
Min erfaring at prisklasse og merke ikke har så mye å si. Finn en madrass som passer deg/dere.
Da jeg leide en pendlerleilighet i Oslo overtok jeg en lite brukt Skeidar rammemadrass med overmadrass for en tusenlapp. Har aldri hatt en bedre seng å sove i.

Men tror det kan være greit å styre unna Jysk.

G

Gjestemedlem

Gjest
Tempur er virkelig godt å sove på, så min helhjertede anbefaling går til ditt første alternativ.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.561
Torget vurderinger
0
Uenig med Espen hva gjelder Jysk. Kjøpte en motorisert heve senke seng fra Jysk for masse år siden. Valgte de dyreste skummadrassene og det fungerer aldeles utmerket. Regnet med at dette var noe som kun ville holde 3-4 år i og med at det var kjempebillig, ca 6K for 180cm bred ramme, to individuelle motoriserte bunner og madrasser.

Men det mekaniske fungerer helt upåklagelig. Skummadrassen til Jysk skåret best i test på en undersøkelse i Forbrukerrapporten som jeg sjekket før kjøpet. Regner skummadrasser som "forbruksvare" men disse har jeg så langt ikke behøvd å bytte, - ennå. Regner med at bytte av madrasser ligger 2 kanskje 3 år inn i framtiden og da har de holdt i mer enn 10 år, hvilket jeg regner som utrolig bra for slike. Men om Jysk bruker samme leverandør i dag aner jeg ikke?? De kjøper vel fra den som leverer billigst skulle jeg tro.

Jeg har sett undersøkelser fra Sverige som viser at når det gjelder senger er det lite sammenheng mellom pris og kvalitet.

Kona til en kollega kjøpe en Hästens seng på tilbud, kostet likevel 32K, de klarte ikke å ligge i den og den flyttet ned i gjesterommet før de til slutt i forbindelse med en flytting solgte senga med et "greit tap" på Finn.no.

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Ikea har visstnok en seng med en form for Tempur-etterligning. Har noen testet disse?

Vi bor i Steigen, tre timer fra nærmeste forhandler, det gjør sengeleting noe mer krevende. Madrassekspressen sender, men Jysk/Bohus/Skeidar gjør ikke dette. Ikea sender, men det koster mye om man ikke er flere om samme sending. Det går en bestilling til Ikea fra noen i bygda om et par dager, så det skal gå bra.

Ellers tror jeg skum er utelukket av min kjære. Det samme er Hästens pga pris.

Tempur leder i min bok, min samboer er nysgjerrig på Ikea sin rip-off.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.631
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Vi kjøpte nylig Ikea sin "tempur" overmadrass, og er meget godt fornøyd med den. Den er ganske fast - og har god "tempur" effekt!

Mvh
OMF

N

nb

Gjest
Jeg har sett undersøkelser fra Sverige som viser at når det gjelder senger er det lite sammenheng mellom pris og kvalitet.
I interiørbransjen er vel som regel den sammenhengen i beste fall svært diffus.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.408
Et tips fra min kjære kone; laken har kun noen få standardmål, madrasser er i alle slags dimensjoner. M.a.o. pass på å få en madrass som man også får laken til uten å sette himmel og jord i bevegelse.

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Antall liker
35.349
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
3
Tempur er tingen!
Når vi flyttet, valgte vi dog to av de bedre rammemadrassene fra Jysk, slik at fruen og jeg begge kunne
velge fastheten vi ønsket.
Kjøpte så Tempur 7 cm overmadrass til disse + Tempur puter, fungerer upåklagelig. Har testligget med "full tempur", kjenner ingen
forskjell, unntatt på lommeboka da, mange tusen spart.

Vær forøvrig obs på at Tempurputer, deilige som de er, ikke uten videre egner seg på "vanlige madrasser", forskjeller i fasthet
og ettergivenhet, gjør at du fort kan få en uheldig vinkel på nakken...

Vennlig hilsen

Morten

G

Gjestemedlem

Gjest
7 cm tempur funker som bare det (sover selv på en slik), og puter er også å anbefale. Dog liker jeg ikke den med "rar" fasong men foretrekker en med normal avlang putefasong.

Har også testet en kopivariant kjøpt hos Fagmøbler, men ikke sovet i en slik. Jeg hadde nok holdt meg til originalen. Husker ikke hva den heter, men den er noe mykere og med dårligere "tempureffekt".

Siden man tilbringer ca 30% av livet på en slik er det dårlig økonomi å spare for mye på det viktigste soveverktøyet.

Rocke-Rolf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.02.2011
Antall liker
36
Torget vurderinger
19
Tempur gjorde underverker for ryggen min, nå må jeg ikke stå opp pga vondt i ryggen.
(Nå må jeg stå opp fordi har allerede har sovet vekk halve dagen..)

Kanskje ikke veldig empirisk for jeg vet ikke om det manglet en overmadrass som ville forandret alt, men jeg har sovet på en hästen seng i en lengre periode og den var ikke god, jeg måtte ligge på sofaen i stedet.

Men alt er nå inidividuelt.

janfrt

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.06.2011
Antall liker
8.579
Sted
Pt. Høvik
Både kona og jeg har hatt trøblete rygger, men etter at Tempur (7 cm. overmadrass) kom i hus er ryggproblemene faktisk en saga blott. Vi har hatt denne løsningen i over 10 år. :cool:

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.848
Tempur må jo ellers være glimrende for soveromsakustikken.

/topic

Jeg kjøpte madrass mens vi bodde i statene. Prøvde først noen "pocket spring" varianter ettersom vi hadde hatt en fra sengetøylageret i 10 år som var ganske bra. Men etter å ha tatt en touch down på en madrass med memory foam var løpet kjørt forspringfjærsortimentet.

Jeg kjøpte ikke tempur, men en litt annen type memory foam fra et annet merke. Det er stor forskjell på disse madrassene, også på ulike tempur varianter. Og det er ikke sånn at dyrest nødvendigvis er best heller. Det er lurt å sjekke dem ut "in person" før man bestemmer seg.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Tråden har vekket min interesse for ny madrass (om ikke annet).
Trolig blir det Ikea springfjærmadrass (Heggedal) og de har også overmadrass som virker mye likt tempur.

Googlet litt på nett, og fant der at noen mente en slik ikke var særlig gunstig under kjølig/kalde forhold, da den visstnok blir rimelig stiv og hard ("tempur"madrassen;) )

Noen med erfaring der?

Tenkte da på Sultan Torød (overmadrass) om det handles på Ikea.

Det som kan gi meg søvnproblemer er for høy temperatur..............helst under14-15 grader gjerne 7-10 .

Så ser jeg at mine Sultan rammemadrasser har gått ut på garanti:cool:

Merker det jo forsåvidt men jeg sover godt uansett bare det ikke er for varmt, men de har nok blitt mykere med åra så det blir nok en oppgradering der om ikke lenge.

Mvh.KW

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Antall liker
2.202
Torget vurderinger
1
Kjøpte ny seng for et par uker siden på en spesialbutikk og satt den gamle IKEA-sengen på gjesterommet. Vi valgte madrasser fra Wonderland. Kan ikke akkurat sammenlignes med IKEA sine senger mener nå jeg. Kostet i overkant av 30K for madrassene og vel verdt pengene (uten at jeg har noen sterke meninger om pris/kvalitetsskalaen..).

Vil absolutt anbefale å prøveligge sengen før man kjøper. Man skal tross alt tilbringe ca 30% av tiden i sengen...

janfrt

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.06.2011
Antall liker
8.579
Sted
Pt. Høvik
Tråden har vekket min interesse for ny madrass (om ikke annet).
Trolig blir det Ikea springfjærmadrass (Heggedal) og de har også overmadrass som virker mye likt tempur.

Googlet litt på nett, og fant der at noen mente en slik ikke var særlig gunstig under kjølig/kalde forhold, da den visstnok blir rimelig stiv og hard ("tempur"madrassen;) )

Noen med erfaring der?
Hvis du vil ha det kjølig (noe jeg også ønsker; vindu åpent hele året), så blir Tempurmadrassene litt harde ved ca. +10 gr. C. og nedover, vel og merke der dynen ikke dekker over. Men det som regulerer mest er jo nettopp dynen. Som med HiFi-anlegg, det er helheten som bestemmer: Madrass, dyne, soverom, sengepartner, pute, at det er stille osv. Kjøp Tempur. :cool:

Mulig det er nevnt i reklamen, eller før her i tråden; astronautene hadde tidligere tempur-lignende materiale i rygggen når de ble skutt opp fra bl.a. Cape Canavaral.

Sist redigert:

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Antall liker
35.349
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
3

Noen med erfaring der?
Tempur-tempurmadrassen blir som et strykebrett i kulda, det er helt riktig.
Det er en aldeles forunderlig følelse å legge seg på, som å legge seg rett på terrassen el.l., kaldt og hardt.
Så, etter noen få sekunder brer varmen seg, og kroppen siger sakte på plass i madrassen, - og så sovner du...
Slutter ikke å la meg fascinere av den følelsen.

/ Morten

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
11.489
Torget vurderinger
2
Sengen fra Ikea+en eggemadrass til totalt 2000 kr er bedre enn brudesengen til20000 kr fra dux.....

Topp Bunn